Wat is er toch met mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 09:59

henny_w schreef:
Ik zou de atlas 's laten checken. Dat is de bovenste nekwervel net achter de oren die kan gekanteld staan waardoor ze erg kunnen gaan kopschudden maar ook last kunnen krijgen met de rest van de hals en rug naarmate de scheefstand erger is. Zoiets kan vrij simpel ontstaan als een jong paard of veulen een keer vrij bruusk in het halster is gaan hangen als ze vaststaan op de poetsplaats bijv.
Iets dergelijks heb ik met een ruin meegemaakt. Pas na jaren kwamen we er achter door een alerte fysiotherapeut. De atlas is weer rechtgezet en het paard heeft nooit meer gek gedaan.


Ik heb in 11 maanden 3x een osteopaat erbij gehad, zou die dat niet gevoeld moeten hebben dan? Volgens mij moet dat dan ook heel gevoelig zijn als je het aanraakt, dat valt wel mee.

Maar voor de duidelijkheid, we gaan door totdat we echt een duidelijke diagnose hebben

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:40

Linde99 schreef:
henny_w schreef:
Ik zou de atlas 's laten checken. Dat is de bovenste nekwervel net achter de oren die kan gekanteld staan waardoor ze erg kunnen gaan kopschudden maar ook last kunnen krijgen met de rest van de hals en rug naarmate de scheefstand erger is. Zoiets kan vrij simpel ontstaan als een jong paard of veulen een keer vrij bruusk in het halster is gaan hangen als ze vaststaan op de poetsplaats bijv.
Iets dergelijks heb ik met een ruin meegemaakt. Pas na jaren kwamen we er achter door een alerte fysiotherapeut. De atlas is weer rechtgezet en het paard heeft nooit meer gek gedaan.


Ik heb in 11 maanden 3x een osteopaat erbij gehad, zou die dat niet gevoeld moeten hebben dan? Volgens mij moet dat dan ook heel gevoelig zijn als je het aanraakt, dat valt wel mee.

Maar voor de duidelijkheid, we gaan door totdat we echt een duidelijke diagnose hebben


Ik heb er toendertijd 2 bekende chiropractoren onafhankelijk van elkaar bij gehad die het probleem niet in de gaten hadden. De plek op zich was niet echt gevoelig bij de atlas.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:51

Osteopaat of dierenarts kunnen niet altijd alles waarnemen. Eigen ervaring namelijk.

Mijn paard liep bij buigproeven bij dierenarts niet kreupel volgens haar. Op kliniek echter liep hij duidelijk kreupel bij longeren op zowel harde als zachte volte en bij de buigproeven. Hij is 2x uitverdoofd eerst ondervoeten daarna kogel en liep 75% beter na uitverdoven van de kogels. Mijn dierenarts zag dit dus niet bij buigproeven en het longeren, osteopaat ook nooit iets gezegd over de voorbenen. Foto's toonden ontstekingen in de kogels en artrose in beide kogels van de voorbenen.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:51

Linde99 schreef:
Oke echt vreemd dat Utrecht hier niks mee doet. Ik kan sowieso zo'n test zelf laten doen natuurlijk. Maar wat als het pssm is, hoe dan verder? Is het te behandelen of iets?


Kort gezegd is pssm een erfelijke spierziekte. Pssm1 heeft te maken met suikers in de spieren opslaan (te veel, doet pijn) en pssm2 met spierafbraak, waardoor je onder andere meer eiwitten moet voeren. Dit is overigens heel, heel, heeeel kort en simpel uitgelegd. Want het houdt wel meer in.
Met juiste management kan je heel ver komen. Genezen kan niet, het is erfelijk. Je kan er wel voor zorgen dat ze er zo min mogelijk tot zelfs geen last van hebben.
Mijn paard heeft pssm1. Pssm2 heb ik (nog) niet laten testen. Vorig jaar enorm symptomatisch (om te janken) en op het moment bezig met inrijden/doorrijden. Ik kan gewoon weer alles met hem doen. Hij is af en toe zelfs iets te vrolijk. :')

Op pssm.eu kan je ook veel info vandaan halen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:55

Klinkt voor mij als een hele duidelijke reden om op pssm te laten testen. Ook als is ze warmbloed, test zowel pssm1 als pssm2.
Zoals eerder aangegeven is er op Facebook een forum over PSSM, en de website pssm.eu is ook een goede informatiebron. Daar staat ook hoe en waar je kunt testen.

Meerdere paarden met pssm gekend in mijn kennissenkring, en de symptomen variëren van zo erg als jij beschrijft, tot simpelweg wat 'stijfjes' in de start vd training en wat makkelijk verzurend. Helaas als het inderdaad pssm is en ze zitten in een fase van écht aanvallen krijgen, dan wordt het vaak alleen maar erger... Uitzonderingen daargelaten en bij koudbloeden lijkt het iets beter te 'managen' dan ik van quarter horses ken. Ik hoop met je mee dat het dat niet is.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:00

Ts, misschien een goede optie om eerst deze testen uit te voeren voor je het dier helemaal door de mangel laat halen op de kliniek, kan je echt handel vol geld schelen.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:02

Dat ze zo slingert aan de longe heeft ook te maken dat jij een stuk harder werkt dan zij :D Ze moet echt veel meer voorwaarts gaan denken. Slingeren doen ze allemaal als ze zo traag zijn.

Ik vraag mij meer af, of er wel wat met haar is.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:02

Benzz schreef:
Dat ze zo slingert aan de longe heeft ook te maken dat jij een stuk harder werkt dan zij :D Ze moet echt veel meer voorwaarts gaan denken. Slingeren doen ze allemaal als ze zo traag zijn.

Ik vraag mij meer af, of er wel wat met haar is.

Alles gelezen en ook de video bekeken??

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:11

bigone schreef:
Benzz schreef:
Dat ze zo slingert aan de longe heeft ook te maken dat jij een stuk harder werkt dan zij :D Ze moet echt veel meer voorwaarts gaan denken. Slingeren doen ze allemaal als ze zo traag zijn.

Ik vraag mij meer af, of er wel wat met haar is.

Alles gelezen en ook de video bekeken??


Ja.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:29

Ik neem aan dat er al gekeken is naar diepe oorontstekingen en omhooggegroeide tanden in de kaak?
Zoniet dan zou ik daar ook zeker over na denken.
PSSM dacht ik ook aan aangezien ik daar ook mee te maken heb gehad helaas, maar dan zou ik eerst eens kijken hoe de spierwaarden zijn, als die totaal niet verhoogd zijn dan zou dat niet mijn eerste test zijn.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:32

Sizzle schreef:
Ik neem aan dat er al gekeken is naar diepe oorontstekingen en omhooggegroeide tanden in de kaak?

Geloof dat ik het ook eerder in deze hoek zou zoeken.

Als ik naar het filmpje kijk, zie ik een paard die wil gaan liggen, maar dat toch niet doet. Ik heb ook zo'n merrie gehad, die kon ook zo geirriteerd zijn op de meest kleine dingen en daar was niets mis mee, die was gewoon zo.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:05

Sizzle schreef:
Ik neem aan dat er al gekeken is naar diepe oorontstekingen en omhooggegroeide tanden in de kaak?
Zoniet dan zou ik daar ook zeker over na denken.
PSSM dacht ik ook aan aangezien ik daar ook mee te maken heb gehad helaas, maar dan zou ik eerst eens kijken hoe de spierwaarden zijn, als die totaal niet verhoogd zijn dan zou dat niet mijn eerste test zijn.


Inderdaad. Mijn paard had een kieswortelonsteking (werd pas bij een nieuwe kliniek na verhuizing opgemerkt) en ook allerlei vage symptomen zoals headshaking, stampen en constant willen schuren. Geen koliek oid maar allemaal wazige dingetjes. Nu is zijn kies getrokken en is alles weer goed. Maar van de vorige klinieken dacht dus niemand aan zijn gebit (zelfs de tandarts was het niet opgevallen, zat echt in de holtes).

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 17:54

Benzz schreef:
Dat ze zo slingert aan de longe heeft ook te maken dat jij een stuk harder werkt dan zij :D Ze moet echt veel meer voorwaarts gaan denken. Slingeren doen ze allemaal als ze zo traag zijn.

Ik vraag mij meer af, of er wel wat met haar is.



Ik reageer straks op de rest maar sorry hoor hier moet ik vreselijk om lachen. Sowieso loopt ze niet traag,ze moet meer actief uit de achterhand worden. Ik kan haar wel keihard opzwepen maar dat werkt al helemaal niet.

En natuurlijk is er wat. Vind jij het normaal dat een paard ligt te schokken op de grond en ogen wegdraait etc? Vind jij het normaal dat een paard telkens zijn hoofd wil schuren totdat het bloed? Vind je het normaal dat een paard niet normaal rond te krijgen is onder het zadel na bijna een jaar goede training?

Ik zit echt totaal niet te wachten op dit soort onzin reacties.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:03

Linde99 schreef:
Benzz schreef:
Dat ze zo slingert aan de longe heeft ook te maken dat jij een stuk harder werkt dan zij :D Ze moet echt veel meer voorwaarts gaan denken. Slingeren doen ze allemaal als ze zo traag zijn.

Ik vraag mij meer af, of er wel wat met haar is.



Ik reageer straks op de rest maar sorry hoor hier moet ik vreselijk om lachen. Sowieso loopt ze niet traag,ze moet meer actief uit de achterhand worden. Ik kan haar wel keihard opzwepen maar dat werkt al helemaal niet.

En natuurlijk is er wat. Vind jij het normaal dat een paard ligt te schokken op de grond en ogen wegdraait etc? Vind jij het normaal dat een paard telkens zijn hoofd wil schuren totdat het bloed? Vind je het normaal dat een paard niet normaal rond te krijgen is onder het zadel na bijna een jaar goede training?

Ik zit echt totaal niet te wachten op dit soort onzin reacties.

Opzwepen werkt ook niet, maar ze moet wel veel meer van achter naar voor gaan lopen. Dat jij dat niet traag vindt moet je zelf weten, maar ik vind het paard op het filmpje heel erg traag en uit elkaar lopen. En daar kan een aanleuningsprobleem, want dat heeft ze op het filmpje heel goed vandaan komen. En daar komt dat geslinger vandaan. Dat is het enige wat ik verklaar over het slingeren.
En ook daar kan de niet nageeflijkheid vandaan komen.

Nee ik vind het niet normaal dat een paard ligt te schokken aan de grond, maar dat kan ook iets eenmaligs zijn geweest, want op het filmpje zie ik dat niet. Daar zie ik wel irritatie en als ze haar hoofd tot bloedenstoe wil schuren, zou je ook nog in de richting van zomereczeem kunnen denken, want dat gedrag daar in wei, dat heb ik zomereczeem paarden vaker zien doen.

Maar he, ik typ een verhaal en deel wat met je en jij vind het nodig om zo te reageren. Mensen nemen de moeite om te reageren met hun ervaringen, maar vervolgens ga je er zo mee om. Chique........

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:52

Ts, is de bovenlijn al eens op de foto gezet? Bij keuringen bijv?

Mijn merrie slaat/draait ook snel met haar hoofd als ze geirriteerd is door iets. Maar op het filmpje van jouw paard in het land zie ik ook een paard wat op zijn minst behoorlijk geirriteerd is. Zie ik haar ook flemen? Dat kon ik niet goed zien, maar in combi met het slaan met haar been zijn dat toch wel pijnuitingen...
Soms kan het nuttig zijn om een paard een poos op metacam te zetten om te zien of pijnreacties uitblijven. Maar denk dat ik eerst wat foto's en/of scans van hoofd/hals zou willen zien.

Succes en sterkte ts. Niet leuk dit...

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 21:14

@puppy1128 en skippy01 bedankt voor jullie info!! Ik heb me inmiddels aangesloten op de fb groep, daar staat echt een hoop goede informatie op. Ik ga nadenken over het testen.

@Sizzle nee nog niet naar gekeken, ook niet over gehad. Wellicht wordt dat ook onderzocht in Utrecht. Ik houd het in mijn achterhoofd.

@charmaine, ja ze is in 2017 röntgen goed gekeurd

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 21:26

Benzz schreef:
Linde99 schreef:

Ik reageer straks op de rest maar sorry hoor hier moet ik vreselijk om lachen. Sowieso loopt ze niet traag,ze moet meer actief uit de achterhand worden. Ik kan haar wel keihard opzwepen maar dat werkt al helemaal niet.

En natuurlijk is er wat. Vind jij het normaal dat een paard ligt te schokken op de grond en ogen wegdraait etc? Vind jij het normaal dat een paard telkens zijn hoofd wil schuren totdat het bloed? Vind je het normaal dat een paard niet normaal rond te krijgen is onder het zadel na bijna een jaar goede training?

Ik zit echt totaal niet te wachten op dit soort onzin reacties.

Opzwepen werkt ook niet, maar ze moet wel veel meer van achter naar voor gaan lopen. Dat jij dat niet traag vindt moet je zelf weten, maar ik vind het paard op het filmpje heel erg traag en uit elkaar lopen. En daar kan een aanleuningsprobleem, want dat heeft ze op het filmpje heel goed vandaan komen. En daar komt dat geslinger vandaan. Dat is het enige wat ik verklaar over het slingeren.
En ook daar kan de niet nageeflijkheid vandaan komen.

Nee ik vind het niet normaal dat een paard ligt te schokken aan de grond, maar dat kan ook iets eenmaligs zijn geweest, want op het filmpje zie ik dat niet. Daar zie ik wel irritatie en als ze haar hoofd tot bloedenstoe wil schuren, zou je ook nog in de richting van zomereczeem kunnen denken, want dat gedrag daar in wei, dat heb ik zomereczeem paarden vaker zien doen.

Maar he, ik typ een verhaal en deel wat met je en jij vind het nodig om zo te reageren. Mensen nemen de moeite om te reageren met hun ervaringen, maar vervolgens ga je er zo mee om. Chique........


Ik snap ook wel dat ze op het filmpje niet correct loopt, het is ook een voorbeeld van hoe rot ze nu in haar lijf zit. Ik kan haar wel voorwaartser laten lopen maar dan valt ze helemaal uit elkaar en valt bijna omdat ze harder loopt dan ze kan, ze heeft dan al helemaal geen balans.

Als jij de OP had doorgelezen dan lees je dat ze al 3 keer een aanval in 6 weken tijd heeft gehad en vermoeden is dat dit vaker is gebeurd. Ook kun je lezen dat ik achteraf gezien vaker dat hoofdschudden en schuren heb gezien. Lijkt me geen zomereczeem want speelde ook al 4 maanden terug.

Mensen nemen inderdaad de moeite om hun ervaringen te delen en dat waardeer ik enorm. Jij deelt alleen geen ervaring. Jij geeft commentaar en zegt vervolgens dat je je afvraagt of het wel iets is. Dat noem ik geen ervaring delen.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 22:06

Ik ben benieuwd wat er achter weg komt.
Op het filmpje dat ze staat te schudden zie ik geen typische headshaker maar eerder een paard wat erg heftig reageerd op iets bij/in het hoofd zit.
En dat kan van alles zijn. Oorproblemen,zenuwen.
Maar ook toch vliegen.
Zou inderdaad de boel verder goed laten nakijken.

Hoe heb je haar ontwormd?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 22:29

Ik vind haar achter ook niet helemaal lekker lopen.
Wij hebben vorig jaar iets gehad wat er veel op leek, was ook een merrie.
Gedrag ongeveer hetzelfde en ik had het idee dat ze vooral heel veel pijn had.
Wij dachten aan koliek of iets met de eierstokken, maar het bleken nierstenen te zijn.
Daar is ze voor behandeld en sindsdien zijn er geen klachten meer.
Is ook een mogelijkheid dus....

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 06:39

Bedankt voor jullie reacties!

@ellepel ik heb oktober 2018 ontwormd met equest pramox en eind april mestonderzoek gedaan. Ze was wormenvrij toen

Het lastige aan de situatie is ook dat er zoveel mogelijkheden zijn.. waar begin je dan met zoeken

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:22

Ik denk dat verstandig kan zijn om zaken 1 voor 1 uit te sluiten . Alles laten onderzoeken op de kliniek gaat heel veel geld kosten. Dus zaken die je zelf uit kunt sluiten zoals dat pssm verhaal kan je gewoon veel geld besparen. En op de kliniek beginnen met foto’s van het hoofd tot aan de schoft . En zorgen dat bvb de hoofdfoto eerst beoordeeld word voor het volgende onderzoek .

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 09:11

Bigone dat is ook de bedoeling inderdaad. De eerste onderzoeken staan al vast die we gaan doen. Ik weet daar ook een prijs van en dat valt echt reuze mee. Nog ver onder de 1000 euro incl. verblijf. De kosten van de pssm test zijn al 250 euro zie ik. Dus ik doe denk ik eerst de onderzoeken daar, en dan beslis ik wel verder.

Het is alsnog lastig om te kiezen wat eerst te doen enz. Iedereen roept nl. wat anders. Voor nu ga ik heel even af op wat de dierenarts adviseert

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:19

Ik zou Ataxie niet helemaal uitsluiten.

Wij hebben een junior gehad die in de weide ook zo rond draaide. Stampte ook en probeerde soms in eigen staart te happen.

Toen hadden we geen idee. Hij kreeg ook regelmatig een koliek aanval wat weer over ging. Na onderzoek in Kerken in Duitsland bleek dat hij ataxie had en doordat de rug in verband staat met de darmen, had hij vaak een op gegaste darm die verplaatste en dan weer terug zakte.
Uiteindelijk is dit ontaard in een milt nier band koliek die hem na operatie fataal is geworden.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:10

Is er al eens een uitgebreid bloedonderzoek gedaan? Inclusief vitamine E, Lyme en dergelijke?

Lyme kan zoveel verschillende uitingen geven, zou ik zeker ook op testen.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 22:25

Even update. Afgelopen zaterdag helaas een wond opgelopen in de weide. Dierenarts erbij, heeft gehecht en in het verband gezet. Daar ging ons tripje naar Utrecht... gelukkig kregen we toch groen licht van mijn eigen dierenarts en ook van Utrecht om te komen. De arts daar heeft wat onderzoeken gedaan en denkt nu aan een slaapstoornis. Ook zijn er vanmiddag foto's gemaakt van de hals en schouders, morgen hoor ik daar de uitslag van. Ze is in het kliniek gebleven voor observaties. Ze staat in een stal met camera zodat ze ten alle tijden in de gaten gehouden kan worden. Wanneer ze naar huis mag is nog niet bekend.

Spannend maar mijn gevoel zegt dat dit wel eens kan kloppen. Morgen zal ik nog een update plaatsen