Ervaringen wortelkanaalbehandeling bij paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fika
Berichten: 189
Geregistreerd: 05-09-20

Ervaringen wortelkanaalbehandeling bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:56

Bij het laatste tandartsbezoek van mijn paard van bijna 12 bleek er een gaatje te zitten in één van de kiezen.
Er zijn röntgenfoto's gemaakt en er is te zien dat onderaan bij de wortel een lichte irritatie begint.
Het advies was om een wortelkanaalbehandeling uit te voeren om te voorkomen dat er een abces ontstaat.
Zoals ik het heb begrepen gaan ze hierbij de kies uitboren en opnieuw vullen.
Een andere mogelijkheid was het verwijderen van de kies met als risico dat de kiezen er omheen zouden verschuiven en er etensresten in het gat dat de getrokken kies achterlaat blijft zitten.

Ik heb de zoekfunctie op Bokt gebruikt, maar kom geen ervaringen tegen bij paarden.
Heeft iemand dit laten doen en zo ja, hoeveel kostte dit?
Was het probleem daarna opgelost?

Bottles
Berichten: 491
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:15

Ik heb dit bij mijn paard laten doen. Bij hem was zijn ruinentand afgebroken door een trap van een ander paard. Dit zorgde voor veel viezigheid en hij had er echt pijn aan. Hij is bij de Lingehoeve behandeld. Inderdaad uitgeboord en bij hem hebben ze erna een kroon erop gezet. Het schijnt niet een heel makkelijke klus te zijn. Maar het was prima gegaan. Daarna heeft hij echt nergens meer last van gehad, dus blij dat we het gedaan hebben. De kosten waren ongeveer 400 euro.