[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:38

Ik ben voor de Master gegaan! We zullen eens proberen :) Ik heb ook gewoon haar normale maat genomen, hopelijk zit hij net zo fijn bij de mijne :)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:46

Mijn dame loopt er momenteel zo bij:

Afbeelding

Het is een vliegendeken van QHP. Werkt prima, alleen achter dr oren niet optimaal beschermd. Maar dat is met veel dekens zo helaas. Ik overweeg een hals/hoofd van snuggyhoods te bestellen, en dan deze deken zonder hals te gebruiken.

Weten jullie wat ook heeft geholpen... stoppen met olie geven. Zowel cbd olie als lijnzaadolie krijgt ze niet meer, en de jeuk is zeker 50% minder. De cbd olie was op basis van olijfolie. De cbd variant op basis van hennepzaadolie ging wel goed. Ik overweeg dus hennepzaad te gaan bijgeven.

Madam hoeft haar kleefkruid ineens ook niet meer, net als de brandnetels. Dus nu alleen nog dieetmix, seniores priores en oerbalans. Ben heel benieuwd...

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 11:55

Geef je die oerbalans al lang?

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:12

Die van mij ging echt mega schuren op hennepzaad juist :)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 14:53

Ik geef de oerbalans nu 2 maanden ongeveer.

Als de jeuk zo minimaal blijft als nu verander ik helemaal niks meer. Maar zoveel hoop durf ik nog niet te hebben.

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:06

Hier begint de welsh ineens te schuren -O-
Ze schuurt tot nu alleen haar hoofd maar zag haar net ook haar hals schuren. Heb haar van alle voer gehaald, krijgt alleen nog pavo vital, staat op een kale weide en krijgt onbeperkt hooi. Zou ze dan toxh echt ZE hebben?

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 15:11

Niet per ongeluk last van andere beestjes? Mijt/luis?

_sharona_

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-05-07
Woonplaats: Elst ut

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:58

Zijn de masterdekens echt van hypostore? Ik zoek maar 185 maar deze is pas half juni leverbaar. Dus hoopte dat ze ergens anders ook verkocht werden...

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 16:05

Kramer heeft gelijksoortige dekens alleen die zijn wel dik 20 euro duurder.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 18:01

Maartje. Hoe kaal is die weide?
Heb je er een foto van, soms is het juist dat ze veel jong gras eten wat op komt.
Dat kan ook jeuk geven.


Caily. Misschien die oerbalans die helpt.?
Ik hoor daar best goede berichten over namelijk

xZiva_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:07

Ik heb gisteren de dierenarts hier gehad voor mijn zieke pony, dus gelijk gebruik er van gemaakt en gevraagd of hij wilde kijken of mijn exmoor een eczemer was..

Hij kneep even in de hals en zei: ja.

Advies was een deken op doen (ja leuk met een paard wat net een halster en voorzichtig een dekje kent)

Ik vroeg advies qua voer en volgens hem was er niks in voeding wat ging helpen.. want het lag aan de vliegjes/mugjes dus alleen de deken ging helpen..

Ik vraag het dus nog wel een keer aan een andere dierenarts :Y)

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:16

Toch heeft hij wel gelijk, er is nog geen middel wat helpt, dus een deken is het belangrijkste hulpmiddel. Daarbij sober voeren.

xZiva_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:22

Maar er zijn er toch genoeg die weer zeggen dat het ook van binnen uit komt?

Volgens hem kon hij gewoon de hele dag op de wei (we zijn nog aan het opbouwen nu) en had het niks te maken met die eiwitten en suikers in het gras..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:23

ellepel schreef:
Maartje. Hoe kaal is die weide?
Heb je er een foto van, soms is het juist dat ze veel jong gras eten wat op komt.
Dat kan ook jeuk geven.


Caily. Misschien die oerbalans die helpt.?
Ik hoor daar best goede berichten over namelijk

Ik geef de oerbalans nu een week of 2/3, waarschijnlijk nog veel te kort om verschil te merken, maar het lijkt redelijk onder controle bij mijn oude vriend. Ik smeer heel af en toe met hydrocortiderm en een deken is absoluut niet nodig.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:37

xZiva_ schreef:
Maar er zijn er toch genoeg die weer zeggen dat het ook van binnen uit komt?

Volgens hem kon hij gewoon de hele dag op de wei (we zijn nog aan het opbouwen nu) en had het niks te maken met die eiwitten en suikers in het gras..


Ja, een allergie komt ook vaak van binnen uit.

Quote umc utrecht:
Citaat:
Je immuunsysteem, oftewel de manier waarop je lichaam zich beschermt tegen ziekmakers zoals bacteriën, is heel goed en nauwkeurig georganiseerd. Als het immuun-systeem niet goed genoeg werkt, word je ziek. Bij sommige mensen werkt het immuunsysteem juist te goed; dan valt het het eigen lichaam aan of komt het systeem in actie bij relatief onschuldige lichaamsvreemde stoffen zoals pollen of huisstofmijt. Dit kan verschillende gevolgen hebben, van reuma en andere chronische ontstekingen tot astma, eczeem en allergieën. Hoewel dit allemaal andere aandoeningen zijn, ligt de oorzaak van deze ziekten in feite bij het immuunsysteem dat op de een of andere manier niet goed werkt.

Bron: https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis ... n-allergie

Voeding speelt júist daarbij een grote rol. Bijv een opeenstapeling van afvalstoffen die niet goed verwerkt worden. Ik las gister nog een heel stuk over het effect op darmen sn lever door voorverpakt ruwvoer.
Citaat:
Inkuilen van gras gebeurt door middel van een fermentatieproces door melkzuur gisting met melkzuurbacteriën. Dit zou dan leiden tot een ophoping van melkzuurbacteriën in de dunne en dikke darm van het paard. Deze toename van melkzuurbacteriën verlaagt de pH, waardoor de darmen verzuren en “goede” bacteriën in de darmen afsterven. Deze verzuring veroorzaakt irritatie van het darmslijmvlies, waardoor cellen van het darmslijmvlies afsterven. Hierdoor zou een lekkende darm kunnen ontstaan, waardoor veel water met de mest wordt uitgescheiden.

Doordat de verhouding tussen melkzuurbacteriën en “goede” bacteriën veranderd zou de aanmaak van B-vitamine en vitamine K ook worden verminderd. Deze vitaminen worden bij gezonde paarden in de darmen aangemaakt. Tevens zouden toxinen (giftige stoffen) vrijkomen die moeten worden afgevoerd door de lever. De giftige stoffen en zuren leiden tot overbelasting van de lever, waardoor de ontgiftende werking van de lever zou afnemen.

Volgens Dr. Fritz zouden hierdoor diverse problemen kunnen ontstaan: Water bij de mest, diarree, koliek, mok, zomer(eczeem), hoefbevangenheid, dikke benen, allergieën en een slecht immuunsysteem

Bron: http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... aardenvoer

Als de emmer met afvalstoffen vol zit, is in mijn ogen eczeem een van de eerste manieren waarop zich dat uit.
Die vliegjes doen misschien de emmer overlopen, waardoor een deken altijd helpt. Maar winst is ook zeker te behalen in suiker/fructaanarm voeren.

wendy1987

Berichten: 6939
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:02

Bij die van mij is het echt ook voeding hoor. Dat heb ik veranderd en ze jeukt nu echt bijna niet meer. Durf haar niet zonder deken.. Maar ze jeukt eigenlijk niet meer echt.
Zet ik haar op t gras is t gelijk mis. Dat krijgt ze dus gewoon niet meer. Ook niet 1uurtje. Gewoon niets. Gaat t dus ook beter met de vliegjes. Emmer is niet zo vol meer

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:31

ellepel schreef:
Maartje. Hoe kaal is die weide?
Heb je er een foto van, soms is het juist dat ze veel jong gras eten wat op komt.
Dat kan ook jeuk geven.


Zo ziet de weide eruit, kaal met plukken gras :+
Afbeelding

Ze begint nu ook echt manen af te schuren, dus ga zo even op jacht naar een weken met hals en iets op haar hoofd. Vraag me dan wel af of ik haar wel gelukkig kan maken met 24/7 buiten :\

_sharona_

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-05-07
Woonplaats: Elst ut

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:03

Ik zie net deze deken voorbij komen.

https://www.paardenkruiden.nl/eczeemdek ... results=13

Word verkocht als een eczeemdeken. Ziet er naar mijn idee meer uit als een vliegendeken. Denken jullie dat ie goed genoeg is als eczeemdeken? Ik baal dat die van hypostore pas in juni kan leveren..

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:23

Zou ik niet doen. Kun je niet een andere eczeemdeken kopen?

Maartje,wat kaal zeg. Is het een groot stuk?
Zou ook behandelen tegen zand als ik jou was.

En altijd buiten is naar mijn mening wel beter.
Die van mij loopt ook altijd buiten, zelfs in het gras nu.
Geeft extra jeuk,maar hij is wel erg happy :j


Afbeelding
:D

wendy1987

Berichten: 6939
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:28

Bij de mijne is dat dus dood vonnis. Altijd buiten. Die jeukt zich tot bloedens toe open. Manen, voorpluk, buik, uier, liezen. Alles..

Dus dat is echt per paard verschillend. Ze wordt heel gelukkig van gras. Uiteraard. Maar ze wordt ook gelukkig van hooi. Als ze maar eten heeft. Dan maar op t zand. Scheelt heel veel jeuk bij haar en er is niets ergers dan jeuk naar mijn mening.

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:32

Er gaat regelmatig een zandkuur in :) ze hebben een groot stuk, waarvan een deel alleen zand, een deel zoals op de foto en een deel met wel een dichtere grasmat. Vol in het gras gaat niet met mijn ppider die er bij staat...
Heb jij het masker ook dag en nacht op?

24/7 kan ook zonder gras :) vind het zo lastig want zie haar nauwelijks schuren maar de manen breken dus wel af

wendy1987

Berichten: 6939
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:36

Ja dat is waar. Maar ivm vliegjes met schemer toch lekker snachts op stal. En 24/7 op t zand is ook niet zo leuk. Bij ons op stal iig niet. Met een schuilstal zou dat wel gaan.
Maar blij hoe ik nu met der sta en hoe ze t doet! Heel heel klein beetje jeuk aan manen. Maar da's denk meer door de warmte onder deken dan echt jeuk zeg maar.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:44

Dat vliegenmasker zit er op totdat zijn speelmaatje het er af trekt :')
Heb er nu een andere bij besteld die hopelijk beter blijft zitten.
Maar ze zijn alleen om als er ook vliegen zijn.
Het heeft hier nu weer geregend en dan zijn er bij ons gelukkig geen vliegen te zien.

Ja weet je ...appie heeft nu 20 jaar zomereczeem.
Die is al voor van alles en nog wat behandeld, ontelbare poeders en pillen en weet ik wat gehad.
Heeft op zand gestaan.
Gras geeft wel meer jeuk,maar nog zo dat het binnen de perken blijft.
Door zijn allergieën kan hij helaas niet binnen staan.
Schuilstal hebben we,maar zie ik hem maar weinig in.

Ik doe trouwens strip begrazing
Ze staan op lang gras waar de bloei nu net in zit

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:47

Hier hebben ze ook een fijne schuilstal maar ik zie Jonique eigenlijk alleen binnen als er eten is :') ja en af en toe om te drinken. Volgens mij schuurt ze ook alleen daar.

wendy1987

Berichten: 6939
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:50

T is ook geen aanval naar jou hoor!! Jij bent er al langer zoet mee dan ik.. haha.
Maar puur even om aan te geven dat t echt voor ieder paard anders is. Mijne reageert op gras, op vliegjes.. pret pakket. Maar nu gras weg is gaan vliegjes ook wat beter. Ze is rustiger als de deken af is nu ook gewoon. Zo fijn!
Voor mij dus geen gras meer.
En ja dat vinden sommige dieren mishandeling. Maar ja, ze is allergisch. Kan ik niets aan veranderen helaas. Ook al van alles geprobeerd haha.
Smeersels, sprays, desensibiliseren. Niets werkte. Gras weg, op zand en stuk beter.
Maar dat is gewoon voor ieder paard uitzoeken denk ik. Er is in dit topic al zo vaak bewezen dat er niet 1 simpele oplossing is helaas..