[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:42

Hoi allemaal,
Mijn paard heeft sinds een maand of 2 zomer eczeem, vermoedelijk na de droes die ze heeft gehad. Hiervoor nooit nergens last van gehad.

Nu draagt ze een eczeemdeken, wat haar duidelijk goed doet. Heb haar gewassen met teer shampoo. Met wat kan ik haar nog meer helpen?

Ze krijgt voer van Equifyt, pre-active.

Nu lees ik ontzettend veel en weet ook dat het veel uitproberen is wat bij mijn paard werkt. Hoe zijn jullie hiermee begonnen?

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 19:00

Na de droes, jee heftig.
Dan zou je denken dat er in het lichaam wat verstoord is.
Heeft je paard medicatie daar voor gehad?

Ik denk dat ik zou kijken naar een goed middel om te detoxen.
En iets om de darmen optimaal te ondersteunen?
Denk in jouw geval dat je misschien via een homeopaat best zo ver zou kunnen komen dat die eczeemdeken straks niet meer nodig is.

xZiva_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:57

Hoi!
Ik heb een exmoor die uit het wild komt (november). Hij heeft daarna bijna altijd binnen gestaan en sinds 3 weken bij mij opbouwend op de wei elke dag. Nu begint hij dus te schuren.. niet non-stop maar wel vaak op een dag.. ik dacht dus dat het aan de overgang kan liggen met suikers etc. Ook omdat hij een natuurgebied gewend is geweest.

Zou een glucose balancer kunnen helpen? Of andere tips voor mij?

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:19

Ik zou even wachten met supplementen.zou best kunnen dat het gras te rijk is waar het nu op loopt.
Misschien moet je het opbouwen nog wat rustiger doen?

Flink laten bewegen als dat mogelijk is,is ook erg goed.
Maar misschien iets minder/soberder voeren.
Zou eerst kijken of dat helpt.


Welke plek van zijn lichaam schuurt hij?

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:34

Vraagje: zijn er hier paarden die eczeem hebben maar pas echt jueukerig worden in de daadwerkelijke warme maanden?

Dit is al de derde zomer dat ik twijfel of mijn 4 jarige merrie eczeem heeft. Nu nog nergens last van, vorig jaar pas vanaf midden juni tot ongeveer eind augustus. Nooit wondjes, geen heftige kale plekken en voornamelijk alleen haar staart en een beetje bovenaan bij de manen en voorpluk. Een deken leek niks te doen behalve de manen kwetsbaar maken voor afbreken. Ze wordt nooit gek van jeuk of staat de hele dag te schuren ofzo. Wel vind ik haar relatief gezien meer schuren dan de andere paarden. Haar staart was vorig jaar wel een beetje een plee borstel geworden. Een voorpluk heeft ze van zichzelf weinig en was dus een beetje een sneu sprietje geworden. Nogmaals nooit wondjes, bloed, plooien, schilvers.

Ik ben dus al zolang aan het twijfelen of ze eczeem heeft. Ik wil haar wss volgend jaar na inrijden verkopen en weet gewoon niet of ik eczeem moet melden. Een dierenarts naar laten kijken die dacht dat het geen eczeem was maar dit is uiteraard nooit 100% uit te sluiten.

xZiva_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 22:18

ellepel schreef:
Ik zou even wachten met supplementen.zou best kunnen dat het gras te rijk is waar het nu op loopt.
Misschien moet je het opbouwen nog wat rustiger doen?

Flink laten bewegen als dat mogelijk is,is ook erg goed.
Maar misschien iets minder/soberder voeren.
Zou eerst kijken of dat helpt.


Welke plek van zijn lichaam schuurt hij?


Thanks! Flink beweging geven gaat niet lukken.. doordat hij écht wild is, is hij snel angstig. Als ik hem dus ga longeren oid. Is hij daarna weer angstig voor mij (hij denk dat ik hem dan opjaag oid.?)

Verder krijgt hij alleen arm hooi (want ik heb ook shetlanders dus dat hadden we sowieso al :+ )

Hij schuurt zijn staart, voorpluk en richting zijn schoft. Als hij schuurt loopt hij wel weer redelijk snel weg. Hij blijft niet continu doorgaan zegmaar. Hij komt alleen na een paar minuten alweer terug :=

Hij staat nu dus een paar uur op een heel klein stukje lang gras, wat niet bemest is. Minder lang denk jij dus?

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 09:12

Kijk toch voor een vitaminekorrel er bij.
Sommige tekorten geven namelijk ook jeuk en als je alleen hooi voert kunnen ze die wel krijgen.

Hij is verder goed ontwormd?

Is soms best moeilijk waar jeuk nou precies vandaan komt.
Soms is het de voeding,als hij nooit eerder geschuurd heeft en nu ineens wel dan zou ik niet meteen aan allergie voor vliegjes denken.
Beweging geven hoeft niet met longeren, los laten bewegen kan ook toch?
Maar als dat niet lukt, dan is het niet anders.
Snap dat je hem niet bang wil maken

welmoed__

Berichten: 6567
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 16:10

Ik heb gisteren de eczeemdeken van Horsegear binnen gekregen en vandaag gepast. Op het lichaam past het goed, maar hals is echt veel te groot. Haar huidige is eentje van Shires, waarvan de nek ook wel wat te groot is, maar niet zo erg als die van Horsegear. Deze ga ik dan ook terug brengen.
Iemand ervaring met een deken met wat kortere hals?

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 16:47

Moos99 schreef:
Vraagje: zijn er hier paarden die eczeem hebben maar pas echt jueukerig worden in de daadwerkelijke warme maanden?

Dit is al de derde zomer dat ik twijfel of mijn 4 jarige merrie eczeem heeft. Nu nog nergens last van, vorig jaar pas vanaf midden juni tot ongeveer eind augustus. Nooit wondjes, geen heftige kale plekken en voornamelijk alleen haar staart en een beetje bovenaan bij de manen en voorpluk. Een deken leek niks te doen behalve de manen kwetsbaar maken voor afbreken. Ze wordt nooit gek van jeuk of staat de hele dag te schuren ofzo. Wel vind ik haar relatief gezien meer schuren dan de andere paarden. Haar staart was vorig jaar wel een beetje een plee borstel geworden. Een voorpluk heeft ze van zichzelf weinig en was dus een beetje een sneu sprietje geworden. Nogmaals nooit wondjes, bloed, plooien, schilvers.

Ik ben dus al zolang aan het twijfelen of ze eczeem heeft. Ik wil haar wss volgend jaar na inrijden verkopen en weet gewoon niet of ik eczeem moet melden. Een dierenarts naar laten kijken die dacht dat het geen eczeem was maar dit is uiteraard nooit 100% uit te sluiten.


Mijne begint ook pas echt in juli zoiets. Mijn dierenarts heeft in het begin gezegd dat hij stress eczeem heeft ( hij heeft namelijk enorm last van de vliegen en krijgt hier ook echt paniek van ) Maar hij krijgt wel schilfers vanaf maart ong.

Misschien eens ander voer proberen? Of staart en manen insmeren met azijn oid. Veel paarden schuren wel ‘even’ in t zomer seizoen, zonder echt ZE te hebben.

jumala
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:53

Mijn fjord ging vorrig jaar voor het schemer naar binnen,en ze had twee keer een enting met insol gehad,ze stond op het land,dat ging super goed
Nu staat ze buiten in een zandpaddock ,en ja ze krijgt weer jeuk,dat probeer ik weg te houden,met vaak wassen.met teer schampo of vlooienschampo voor honden,zo min mogenlijk suiker,als ze te veel suiker heeft gehad in het gras,dan krijgt ze havermout,daar gaat het van weg,en veel beweging,al is het maar een uur stappen in de bak,als die te zwaar is,lekker zonder zadel

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:56

Wellicht kan iemand mij verder helpen? Voorheen gebruikte ik voor mijn zware eczemer Natusol. Hadden ze ook bij Kramer, maar is uit het assortiment. Google levert een webshop op welke niet werkend is.

Hellup.. heeft iemand - naast de middelen die ik al gebruik - enig idee welke natuurlijke vliegenspray een langdurige werking heeft (24u) bij droog weer en wat knutten op afstand houdt?

Alternatief is ook welkom! :j {:} Super bedankt alvast. #handen in het haar

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:27

Kan je Natusol dan niet uit Duitsland bestellen?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:21

Willekes schreef:
Wellicht kan iemand mij verder helpen? Voorheen gebruikte ik voor mijn zware eczemer Natusol. Hadden ze ook bij Kramer, maar is uit het assortiment. Google levert een webshop op welke niet werkend is.

Hellup.. heeft iemand - naast de middelen die ik al gebruik - enig idee welke natuurlijke vliegenspray een langdurige werking heeft (24u) bij droog weer en wat knutten op afstand houdt?

Alternatief is ook welkom! :j {:} Super bedankt alvast. #handen in het haar


Misschien gewoon een mailtje sturen naar de fabrikant van Natusol zelf. Of en waar de vliegenspray van hen nog te koop is :)
https://shop.natusol.eu/de/

paardrijmiep

Berichten: 964
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:36

Hallo allemaal!

Misschien dat jullie een oplossing weten. Ik heb een bijna 3 jarige haflinger ruin die het hele jaar rond aan zijn staart schuurt, en ook alleen op stal (in het land staat een schuilstal, en palen waar de hooi netten aanhangen en daar schuurt hij niet)

Hij word ontwormt aan de hand van mestonderzoek, gecheckt op aarswormen door een plakbandje mee te sturen.
Voer: Droog arm hooi, 100 gram vitalbix daily compleet + 1 pompje lijnzaad olie van vitalbix. Hij staat op een schrale weide + strookbegrazing. (Weide word niet bemest, staat weinig gras grotendeels (on) kruiden).
Sweet itch, baby olie, leovet huidolie, natuurlijke geneeskunde, gecontroleerd door dierenarts op mijten/luizen, regelmatig wassen met betadine/thea tree/teer shampoo, billen goed schoon houden heeft tot dusver niks geholpen.

Meneer is een grote viespeuk, veel zand/rotzooi tussen zijn manen en staart, iets vette schilfers tussen zijn staart en manen maar voor de rest geen plekjes/korstjes.

Wie o wie heeft de gouden tip? Ik zie door de bomen het bos niet meer

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:26

Wanneer was je laatste mestonderzoek en ontworming?
Aarsmade is met gewoon mestonderzoek niet aan te tonen,dat weet je?

Heb je ook al eens geprobeerd om een tijd niks in de staart te smeren?
Die van mij reageert enorm op smeersel in zijn staart.
Daar krijgt hij juist vaak jeuk van.


Op stal schuren kan verveling zijn,stress.
Genoeg eten in de stal?

paardrijmiep

Berichten: 964
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:47

ellepel schreef:
Wanneer was je laatste mestonderzoek en ontworming?
Aarsmade is met gewoon mestonderzoek niet aan te tonen,dat weet je?

Heb je ook al eens geprobeerd om een tijd niks in de staart te smeren?
Die van mij reageert enorm op smeersel in zijn staart.
Daar krijgt hij juist vaak jeuk van.


Op stal schuren kan verveling zijn,stress.
Genoeg eten in de stal?


4x per jaar mestonderzoek. Nu net weer een binnen gekregen. Hij is vorig jaar al 2x behandeld tegen aarswormen want dat was het eerste waar de dierenarts aan dacht.

Volgens mestlab is aarsworm wel in het mestonderzoek te zien en zeker als je een plakbandje opstuurt wat je even rond zijn anus hebt geplakt.

Heeft onbeperkt hooi, ook in zijn stal. Een likit waar hij niks mee doet en een bal. Tevens een uitloop aan zijn stal, meerdere paarden om hem heen.

Tijdje niks aan de staart doen ook geprobeerd (paar maanden) maar helpt ook niet

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:57

@paardrijmiep, ik ga geheel mee in de bovenstaande reactie van ellepel maar heb nog 1 aanvulling :)

Bij Feralhorse adviseren ze om 50 tot 90 gr. Vitalbix DC te geven per 100 kilo paard.
Ik vind dat je aan de lage kant zit qua mineralen en vitamines. Zeker omdat de Haflinger bijna 3 is en dus nog in de groei zit.
Ik weet niet precies hoe zwaar hij is maar ik denk dat je best wel naar 200 gr. per dag kunt gaan temeer omdat hij arm hooi krijgt en op een schrale onbemeste wei loopt.

Heb je al eens gecheckt op zand in de darmen? Als er veel in zit dan worden belangrijke vitamines en mineralen slecht opgenomen en wordt een eventueel tekort nog groter.

paardrijmiep

Berichten: 964
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:22

henny_w schreef:
@paardrijmiep, ik ga geheel mee in de bovenstaande reactie van ellepel maar heb nog 1 aanvulling :)

Bij Feralhorse adviseren ze om 50 tot 90 gr. Vitalbix DC te geven per 100 kilo paard.
Ik vind dat je aan de lage kant zit qua mineralen en vitamines. Zeker omdat de Haflinger bijna 3 is en dus nog in de groei zit.
Ik weet niet precies hoe zwaar hij is maar ik denk dat je best wel naar 200 gr. per dag kunt gaan temeer omdat hij arm hooi krijgt en op een schrale onbemeste wei loopt.

Heb je al eens gecheckt op zand in de darmen? Als er veel in zit dan worden belangrijke vitamines en mineralen slecht opgenomen en wordt een eventueel tekort nog groter.


Hij is te zwaar,daarom nu een lagere dosering.(omdat hij nog niet aan het werk is,in overleg met DA)Hij zat op de 200 gr. Hij heeft een half jaar terug een psyllium kuur gehad en een detox kuur (is behandeld met celcouten, kaneel, en oliën door natuur geneeskundige).

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:09

Ze kunnen ook enorm gaan jeuken als ze niet tegen luzerne kunnen... ervaringsdeskundige hier. Vitalbix vervangen door luzernevrije vitaminekorrel scheelde hier al aardig wat. Ook geen luzerne meer in ruwvoermixen voor haar overigens.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:17

Skippy01 schreef:
Ze kunnen ook enorm gaan jeuken als ze niet tegen luzerne kunnen... ervaringsdeskundige hier. Vitalbix vervangen door luzernevrije vitaminekorrel scheelde hier al aardig wat. Ook geen luzerne meer in ruwvoermixen voor haar overigens.


Luzerne is hier ook een megatrigger. Vitalbix ging hier ook niet goed. Of welke vorm van luzerne/esparcette dan ook.

Ik zou me eens gaan verdiepen in langzaam aan ontgiften. Met teveel afvalstoffen kan de emmer uit eindelijk overlopen en uit zich dit bijv in jeuk. Alles wat er dan extra bij komt geeft dan alleen maar meer jeuk.

paardrijmiep

Berichten: 964
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:35

Slmt9 schreef:
Skippy01 schreef:
Ze kunnen ook enorm gaan jeuken als ze niet tegen luzerne kunnen... ervaringsdeskundige hier. Vitalbix vervangen door luzernevrije vitaminekorrel scheelde hier al aardig wat. Ook geen luzerne meer in ruwvoermixen voor haar overigens.


Luzerne is hier ook een megatrigger. Vitalbix ging hier ook niet goed. Of welke vorm van luzerne/esparcette dan ook.

Ik zou me eens gaan verdiepen in langzaam aan ontgiften. Met teveel afvalstoffen kan de emmer uit eindelijk overlopen en uit zich dit bijv in jeuk. Alles wat er dan extra bij komt geeft dan alleen maar meer jeuk.


Hij is voor nog geen half jaar terug volledig ontgift door een natuur geneeskundige.. dus neem aan dat die emmer nu al niet vol kan zitten alleen van vitalbix? Hij doet dit al zeker 1.5 jaar.

Maar in ieder geval heel erg bedankt voor jullie tips. Ik ga denk ik eerst beginnen met een wormenkuur van panacura voor eventuele aarswormen. Daarna een detox? Na de detox overstappen naar luzerne vrij voer. Is dat een logische volgorde?

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:24

Nee, niet van de vitalbix, maar je weet nu niet wat de oorzaak is toch?
Is hij verder ook doorgemeten, dwz organen?
Mijn paard had problemen met de blinde darm, lever en nieren en nam geen voedingsstoffen op, maar raakte ze ook niet kwijt en bleef maar hoefbevangen raken. Die heb ik in Den Hoek meermaals laten onderzoeken om achter de oorzaak te komen. De reguliere DA wilde alleen maar elke keer buut geven en een probiotica. Dat heeft voor mij (holistische) ogen geopend.

paardrijmiep

Berichten: 964
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:33

Slmt9 schreef:
Nee, niet van de vitalbix, maar je weet nu niet wat de oorzaak is toch?
Is hij verder ook doorgemeten, dwz organen?
Mijn paard had problemen met de blinde darm, lever en nieren en nam geen voedingsstoffen op, maar raakte ze ook niet kwijt en bleef maar hoefbevangen raken. Die heb ik in Den Hoek meermaals laten onderzoeken om achter de oorzaak te komen. De reguliere DA wilde alleen maar elke keer buut geven en een probiotica. Dat heeft voor mij (holistische) ogen geopend.


Hij is door gemeten inderdaad door de natuur geneeskundige, gaf lichte afwijking aan op de nieren/lever.. niks verontrustends volgens haar omdat hij half jaar daarvoor gecastreerd is waardoor hij de nodige antibiotica heeft gehad. Daar waren de oliën ook op gebaseerd om dat te ondersteunen/verhelpen in combinatie met een detox en psyllium kuur.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:35

Hoe en waar kan je dat doen, je paard laten doormeten?

Qua luzerne, zouden paarden die daarop reageren ook in de winter kriebels hebben? En wat is een luzerne vrije vitamine korrel/aanvulling? Mag best wat inzitten gezien we best intensief trainen.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 03:23

Ik zou dit bij een holistisch dierenarts laten doen, van of opgeleid door Den Hoek.

Lucerne jeukt in de winter idd ook.

Ik ben van brok afgestapt en overgegaan op multivit poeder.