[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:12

Daar kom je maar op 1 manier achter. En dat is van het gras halen...
Sws kan je het fructaangehalte in de gaten houden via aan site, weet niet welke helaas.

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:14

Bloemekke, als je nu probeert er goed optijd bij te zijn met de deken en die ook consequent op houdt, dus even niet s'avonds / rond de schemer rijden, en daarbij probeert suiker - eiwitarme voeding te geven, kan ze misschien mee de wei op. Niks aan de hand? Dan waarschijnlijk eczeem of door het voer. Begint ze alsnog te kriebelen? Grotere kans dat het door de wei komt. Zekerheid heb je dan natuurlijk nog niet maar iets meer duidelijkheid wel.
Hoe oud is ze?

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:18

LaPluche schreef:
Daar kom je maar op 1 manier achter. En dat is van het gras halen...
Sws kan je het fructaangehalte in de gaten houden via aan site, weet niet welke helaas.


Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik zou het zo graag anders zien.
Misschien in eerste instantie niet de wei op. En dan aankijken. Wat later in het seizoen misschien dan weer proberen. Het gras is dan ook wat minder voedzaam.

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:18

casperzazoe schreef:
Bloemekke, als je nu probeert er goed optijd bij te zijn met de deken en die ook consequent op houdt, dus even niet s'avonds / rond de schemer rijden, en daarbij probeert suiker - eiwitarme voeding te geven, kan ze misschien mee de wei op. Niks aan de hand? Dan waarschijnlijk eczeem of door het voer. Begint ze alsnog te kriebelen? Grotere kans dat het door de wei komt. Zekerheid heb je dan natuurlijk nog niet maar iets meer duidelijkheid wel.
Hoe oud is ze?


Ik ga zeker goed op tijd zijn met de deken. En suiker/eiwit arm voer krijgt ze al.
Ze is bijna 5!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:34

casperzazoe schreef:
Heb ik eigenlijk nog nooit gehoord dat het scheelt met dennenbomen. Zou wel handig zijn :)

Heeft iemand ervaring met de Bucas Sweet itch? Ik vind die zebra variant megaaa cool, als ie dan een jurk aan moet in de zomer, dan een leuke :D
Is hij stevig en beschermt ie goed? Pony jeukt vooral aan de buik (navel + lijn) en twijfel of ie daar voldoende beschermt.
https://www.agradi.nl/bucas-eczeemdeken ... -zebra.htm

Anders zou ik graag voor die van Shires willen gaan, iemand daar ervaring mee? Kun je van een gewone sluiting nog een V-sluiting maken? Wat is het belangrijke verschil tussen beide dekens behalve de prijs en het oren stukje?
https://www.agradi.nl/highlander-plus-b ... -white.htm
https://www.agradi.nl/tempest-plus-by-s ... bo-wit.htm



Ik wil geen pyjama, da's voor hem veel te warm want ga hem dit jaar niet scheren.
Afgelopen jaar ging het top en heeft zonder deken gestaan totdat die processierupsen kwamen, gaven hem zó veel jeuk, waarschijnlijk door z'n geschoren velletje. Toen was z'n weerstand naar de knoppe en kreeg de ZE ook een kans :(:)


Ik heb slechte ervaring met de bucas Zebra. Ik heb al mijn dekens van Bucas, maar deze variant is een ramp. De hals is de smal en de deken schuift enorm naar achter over de schoft en de buikflap was te kort. Ik heb hem alleen op aan het begin van het seizoen.

De andere dekens van bucas hebben een perfecte pasvorm voor mijn paard, maar deze helaas niet..

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:46

Ja de Zebra Bucas valt af, hoe gaaf die ook is. Ik heb in Afrika een tijdje voor een baby zebra gezorgd dus het zou zo grappig zijn geweest als ik dan weer een zebra in de wei zou hebben :+

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:57

Bloemmeke schreef:
wendy1987 schreef:
Mijn haflinger reageert super erg op gras. die gaat dus nooit meer het gras op. Sommige zeggen zielig, maar een jeukend paard is zieliger.

Die van mij staat onder winter deken. Zonder hals nog. T gaat steeds beter nu ze dus geen gras meer krijgt.. zodra winter deken af kan gaat ze weer onder de rsih..


Een jeukend paard is zeker zieliger. Ik vind het alleen moeilijk omdat ik bij haar op dit moment niet weet of het aan het gras ligt.



ik kom een beetje terug op stripbegrazing.

heb dat jaren gedaan en ze vreten zich vol tot het stuk leeg is en gaan dan lopen klieren.
aankomend jaar gaan ze op grotere stukken en hoop ik dat ze het zelf lekker uitzoeken.
ik heb een tinkermerrie welke jeuk krijgt van teveel suikers.
haar darmflora gaat dan uit balans waardoor ze dus jeuk krijgt,
glucobalance heeft echt enorm goed geholpen,dus ga dat proberen zou ik zeggen

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 01:29

Even offtopic, mijn paard kan niet op de weide ivm overvreten en dan kan de DA komen en hem eraf helpen... Dus voor hem strookbegrazing :')

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:18

ellepel schreef:
ik kom een beetje terug op stripbegrazing.

heb dat jaren gedaan en ze vreten zich vol tot het stuk leeg is en gaan dan lopen klieren.
aankomend jaar gaan ze op grotere stukken en hoop ik dat ze het zelf lekker uitzoeken.


Ik heb dezelfde ervaring als Ellepel met strookbegrazing. Bovendien is er risico dat ze extra zand opnemen als de strook op een gegeven moment erg kaal wordt.

Hier gaan ze in het volle gras maar dan maar kort. Ik heb de luxe dat ze achter het huis staan dus het is echt in het voorjaar 2x daags 3 kwartier en in de zomer wanneer het lang gras en stengelig is 2x daags 1,5 uur. Het is wel arbeidsintensief maar werkt hier nog steeds het beste.

Ik heb de laatste jaren een soort van Paddock paradise gehad met ruim 650 meter aan looppaden. Echter daar staat gras op wat ze ultrakort houden met gevolg dat ze veel suikers en onvolledig verteerbare eiwitten binnen krijgen. Plus ook risico van extra zandopname. Ik heb dit winter de omheiningen van de PP er weer uitgetrokken en ga weer voor grotere graasstukken.

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:21

Ik voer wel altijd hooi bij als ik strookbegrazing doe.
Dit eet hij ook op nadat hij klaar is net zijn metertje gras. Weide is 200/250 m lang en 6 m breed oid.
Elke maand krijgt hij preventief een zandkuurtje.

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 15:05

Glucobalance ga ik eens even opzoeken.

Bedankt voor de tips allemaal!

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 15:13

Hier staan ze ook met strook begrazing. Zelfs in de winter nu :') (ze staan in een koeienwei, dus goed lang gras). oudje stopt wel met eten uiteindelijk maar de shet bunkert zichzelf helemaal vol.
Hooguit wel opletten met de eczemers dat je aan de achterkant ook aansluit met een draad. Dus bij het hek / waar ze het al af gegeten hebben. Daar komen de jonge sprietjes en die zijn meestal het gevaarlijkste, zeg ik dat goed?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 15:28

Bij ons krijgt mijn paard strook begrazing en hooi. Dus beiden..

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:07

Oeh ik vind het vandaag heel gevaarlijk weer. Staan er al paarden te schuren? Gooi er zo voor het eerst de Culico druppels weer in. Dekens komen over 3 dagen binnen dus hopelijk past er iets.
Heb toch de RSIH besteld in een grotere maat, blijft toch wel de fijnste deken denk ik. Ik hoop dat die van Shires past, die zou volgens de maattabel perfect moeten zitten. Ook nog die van EJ huismerk zelf, ze hebben daar nu 29% korting en ben nu toch bezig, dan maar proberen.

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:21

Ik heb ook de RSIH. bevalt me tot nu toe het beste. Die van Shires vond ik voor onze haflinger helemaal niet fijn. Bleef niet lekker liggen en vond hem bij de oren te wijd, terwijl de rsih goed aansluit.

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:03

Ik heb sinds vorig jaar april mijn paard op een soort van zandwei. Hij is enorm afgevallen en heeft de hele zomer geen jeuk gehad. Hoewel ik het wel sneu vind, komt hij dit jaar weer op een grasloos stuk. Een beetje aan de hand grazen daar blijft het bij. Verder een goede kwaliteit hooi :) Maar wel jeukvrij!

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:10

casperzazoe schreef:
Ja de Zebra Bucas valt af, hoe gaaf die ook is. Ik heb in Afrika een tijdje voor een baby zebra gezorgd dus het zou zo grappig zijn geweest als ik dan weer een zebra in de wei zou hebben :+



Deze is echt top!!!
https://hypostore.nl/master-zebra-eczeemdeken.html

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:38

De deken van EJ vind ik mooi vallen. wel iets te groot besteld, met de buikflap dicht kan hij niet meer plassen :') kwaliteit is wel oliebol.. leuk voor paarden die alleen aan de stalwand ofzo kunnen schuren maar die van mij kan aan de hoek van een stenen muur en dan is ie meteen kapot.

Die RSIH, is heel de maat aangepast ofzo? Altijd 145 gehad, iets wat aan de krappe kant maar prima. Nu 152 en hij verzuipt er compleet in := dus alles maar weer terug en hopen dat ik m'n geld optijd terug heb om nog een 145 in de sale te bestellen..
Die van Shires heeft, uiteraard want Agradi, vertraging en komt volgende week pas :roll:

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:40

Ik vond de oude rsih ook kleiner dan de nieuwere versie,heb ook de 152 maar helaas allebei overbodig omdat de pony overleden is en andere 2 maat kleiner hebben -O-

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:43

kun je een foto maken ter vergelijking met de oude versie?
is de deken verder ook veranderd dan?

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:04

Deken zelf is volgens mij niet veranderd. Alleen de langere buikflap, volgens mij, maar dat zit er al een 2 jaar (?) geloof ik.

Heb geen foto's gemaakt sorry. Als ik straks de 145 binnen heb kan ik het wel vergelijken met de 145 die ik in 2017 of 18 heb besteld

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:50

Hals is langer,buikstuk is langer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:28

Ik heb zojuist een paardje met zomereczeem overgenomen.
Het paardje heeft al een hoop meegemaakt in zijn korte leventje en ik denk dat om die reden de eczeem ook vooral tot uiting komt.
Hij gaat hier krijgen; onverpakt kwalitatief goed hooi met weinig suikers, fibra anti itch, weinig gras. En ik heb een eczeemdeken voor hem aangeschaft. Ook heb ik al de anti itch creme van fibra in huis. Wanneer kan je best beginnen met de deken opdoen? Er is trouwens ook een schuilstal aanwezig om de vliegjes te ontlopen..

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:38

Vliegjes vinden de weg naar de schuilstal ook helaas.
Ik denk dat mijn paard de deken met een weekje of 2/3 op krijgt. De temperatuur is wel zo hoog dat er beestjes komen.
Succesnet je paardje, hopen dat hij het goed gaat doen.

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:37

Ben ook wel benieuwd wanneer de eczeem dekens op gaan. Vind het lastig om het juiste moment te bepalen!