Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:18

Over inspuiten: Geen ervaringen met mijn paard maar wel zoiets met mijn eigen rug. Veel en vaak last van gehad. Behandelingen en trainen hielpen wel wat. Was soms ook een tijd weg. Maar de laatste keer kreeg ik het niet weg (periode van maaaanden). Uiteindelijk een tijd ontstekingsremmers geslikt en ondertussen gewoon doorgegaan met wat ik altijd al deed (rijden en gericht mijn eigen lijf trainen) en voila: ik ben weer echt klachten vrij. Kan echt al weer een half jaar meer aan dan ooit.

Moraal van het verhaal: ik zou zelf ontstekingsremmers zeker een echte kans geven. Zo blij dat ik dat gedaan heb!

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 20:17

Ja maar dat is niet hetzelfde als een paard en heb jij misschien geen echte botafwijkingen. Pijnstillers spuiten bij een paard is de symptomen verdoezelen, waarna je het vaak zelfs nog erger kan maken omdat je gewoon de pijn weg neemt maar de oorzaak of de symptomen niet echt gaat aanpakken. Dit is precies wat de hoofddierenarts ook zei in de kliniek. Sorry maar mijn paard moet geen pijn lijden voor mijn plezier, al betekent dat dat ik niet meer kan rijden. Hoe "unfair" dat ook is...

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:33

Maar ontstekingsremmers zijn geen pijnstillers. Juist met de ontstekingsremmers konden we de reactie rondom de wervels stoppen, wat op dat moment actief was en dus extra last gaf. De KS genees je er niet mee, maar bij ons paard was het de reactie die op dat moment het meest last gaf. Nu zal dat echt per paard verschillen en ik snap jouw keuze, vooral als hij al in andere delen van zijn lijf gevoelig is / last heeft. Maar ontstekingsremmers spuiten is geen symptomen verdoezelen, als er een ontsteking / reactie zit dan is dat een extra stukje pijn. Jij grijpt elke keer terug op pijnstillers, alleen pijnstillers is inderdaad verdoezelen, maar met ontstekingsremmers haal je wel een symptoom weg.

Bij mijn andere paard (geen KS, maar problemen in de hals) was het dierenmishandeling geweest om geen ontstekingsremmers te spuiten. Dat had niks te maken met rijden, maar juist met pijnvrij zijn en de ontsteking stoppen, waardoor de atrose op dat moment niet erger werd. Het kan best dat dat bij jouw paard niet nodig was of geen effect had, maar er zijn ook een hoop paarden waarbij het wel nodig is/effect heeft.

Ik wens je heel veel sterkte, het is echt enorm rot. Ik hoop dat je nog jaren van hem kan genieten!

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 10:16

Nee, wij gaan ook duivelskruid bijgeven en dat werkt ook ontstekingsremmend en pijnstillend, maar is wel geen echte medicatie. Dit is eerder inderdaad als toevoeging, maar om er dan nog intensief mee te gaan rijden vind ik persoonlijk niet verantwoord... Dat zie je ook op de manier dat hij loopt. Tenslotte vond de dierenarts het niet de moeite om al deze verschillende behandelingen te starten met inspuiten, omdat de slaagkans toch te klein was. Moest mijn paard nu constant pijn hebben zou ik het ook inspuiten hoor, maar dat is gelukkig niet het geval. Het is voor mij eerder de combinatie van inspuiten OM nog te kunnen rijden die ik verkeerd vind. Een paard pijnstillers of ontstekingsremmers geven om een fijner leven te geven vind ik dan wel verantwoord.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:41

Even vooropgesteld: ik wil je keuze niet in twijfel trekken hé. Die heb je samen met de dierenarts waarschijnlijk weloverwogen genomen.

Maar jawel. Röntgen foto's laten wel degelijk een afwijking zien in mijn rug. Daarom haal ik het ook juist aan. Vervolgens hebben ze op een MRI geen ontsteking gevonden. Maar na 3 weken volle dosis ibuprofen ben ik wel al maaaaaanden van die lastige rugpijn af, zonder roze smarties nu wel te verstaan. En dat is op dat moment echt het enige geweest wat ik nog aangepast heb. En blij dat ik er mee ben!

Gewone pijnstillers (6 paracetamol/ dag) haalden juist helemaal niets uit. Dat heb ik ook nog een tijd geprobeerd op dokters/therapeuten advies. In de hoop dat de pijn ergens in bijvoorbeeld mijn spieren een rare reactie gaf die leidde tot de klachten. Met het idee pijn = weg, dan beweeg je weer normaal, dan zijn de klachten ook weer weg.

Nee een mens is niet te vergelijken met een paard. Maar mijn eigen ervaringen hebben dit soort problemen en hun mogelijke oplossingen wel in een ander perspectief geplaatst.

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 10:58

Oké, maar op jou rug moet er niet gereden worden hé. Snap niet echt wat je nu wil zeggen, dit is appels en peren vergelijken. Ik heb zelf ook reuma en een zware scoliose, al sinds jongs af aan. Ik neem ook wel eens medicatie. Maar dat is totaal niet hetzelfde als een paard die intensief over de rug gereden moet worden. Dat zijn zelfs dingen die je niet KAN vergelijken in mijn ogen. Beetje off-topic lijkt me dit. Mijn paard is niet meer geschikt om intensief te rijden, dat is een feit en iets waar ik me bij moet neerleggen, valse hoop werkt dan niet.

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:33

Ze zegt het ook niet ivm het rijden denk ik, maar wel dat er nu bv wel degelijk (lichte) pijn klachten kunnen zijn en als je een periode een dosis pijnstillers/ontstekingsremmers slikt dit kan helpen om die pijnklachten te laten verdwijnen, ook nadat je gestopt bent met de medicatie. Is ook logisch, je gaat makkelijker bewegen wat de boel ten goede zal komen.

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 11:44

kimmie1 schreef:
Ze zegt het ook niet ivm het rijden denk ik, maar wel dat er nu bv wel degelijk (lichte) pijn klachten kunnen zijn en als je een periode een dosis pijnstillers/ontstekingsremmers slikt dit kan helpen om die pijnklachten te laten verdwijnen, ook nadat je gestopt bent met de medicatie. Is ook logisch, je gaat makkelijker bewegen wat de boel ten goede zal komen.

Oke, maar zoals ik eerder zei denken de dierenartsen in de kliniek niet dat dit veel gaat kunnen helpen. Ook niet omdat er al zoveel klachten zijn. Duivelskruid kan wel gaan helpen, maar van het inspuiten is weinig slaagkans.
Aangezien paardlief nu ook geen pijn heeft op de wei, is het ook niet nodig. Behandelingen zouden er dus enkel voor dienen zodat er nog intensief gereden kan worden. Sorry als ik bot klink, maar aan die info heb ik dus niet echt iets. Snap niet goed wat voor meerwaarde dit heeft als je mijn reacties gelezen hebt.

Edit: ook kan inspuiten een tegenovergesteld effect gaan geven, paarden kunnen er namelijk immuun voor worden en het vaker nodig hebben of juist slechter uit komen als de pijnstilling is uitgewerkt.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:57

Kunnen ze voor Duivelskruid niet 'immuun' worden dan?

Ik zou inspuiten gewoon een kans geven als hij dan pijnvrij is. Maar ieder zijn eigen ding. :j

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 12:08

Change3x schreef:
Kunnen ze voor Duivelskruidniet 'immuun' worden dan?

Ik zou inspuiten gewoon een kans geven als hij dan pijnvrij is. Maar ieder zijn eigen ding. :j

Duivelsklauw is geen echte medicatie, eerder een homeopathisch supplement, dus neen zover ik weer verliest dat niet zijn werking. Het is ook niet de bedoeling dat ik met dat supplement nog intensief ga rijden. Ik heb inspuiten van dichtbij gezien met paarden die hoefkatrol hadden, bij de meeste werd het gewoon erger nadat de inspuiting was uitgewerkt.

Hij is pijnvrij, zolang ik er niet intensief mee rij. Vanaf ik er een zadel op leg en begin te draven mankt hij rechts achter en gaat hij zijn nek heel hoog houden om de schokken op te vangen. In de weide mankt hij niet en loopt met zijn nek veel ontspannender en lager. Op wandeling gaan lukt dus wel gewoon. Sorry maar ik vind het gewoonweg verkeerd en echt al onder dierenmishandeling vallen moest ik mijn paard TEGEN het advies van diverse dierenartsen laten inspuiten zodat ik er voor mijn plezier nog een paar rondjes in de piste mee kan gaan hobbelen terwijl ik dan ook nog eens het risico loop om de spondylose erger te maken en dit kan uiten op verlamming. Dat ben je in mijn ogen zelfs geen paardenvriend meer. Dat er paarden zijn die dat perfect nog kunnen met kissing spines kan ik goed geloven, want niet ieder paard heeft last van kissing spines. Van spondylose echter wel, en de combinatie van de twee al zeker. Op de foto's is er ook te zien dat er bij de een van de eerste kissing spines een fractuur zit. Jammer genoeg vallen bij ons alle grote pijnzones onder het zadel.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:09

kimmie1 schreef:
Ze zegt het ook niet ivm het rijden denk ik, maar wel dat er nu bv wel degelijk (lichte) pijn klachten kunnen zijn en als je een periode een dosis pijnstillers/ontstekingsremmers slikt dit kan helpen om die pijnklachten te laten verdwijnen, ook nadat je gestopt bent met de medicatie. Is ook logisch, je gaat makkelijker bewegen wat de boel ten goede zal komen.


Nee ik zeg dat tijdelijk ontstekingremmers gebruiken en een structurele oplossing kán bieden.
Mijn rug (harde structuren) zullen er niet beter van worden. Maar de klachten zijn wel weg. Bij zelfde gebruik! En dat waren geen milde pijntjes. Dat was al maanden last hebben met periodes dat ik amper normaal kon opstaan.

Pijnstilling alleen kán ook helpen om de door jou genoemde reden maar hielp bij mij dus geen fluit. (maar kan bij anderen wel helpen)

En soms werkt niets. Dan heb je gewoon pech.

Ik wil je helemaal niet overtuigen om jouw paard in te laten spuiten. Ik wil alleen je blik verbreden en laten zien dat zoiets ook wel kán werken in bepaalde gevallen. Dat het niet is-> pijnstilling is daarna alleen een rotter paard.

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 13:14

pol013 schreef:
kimmie1 schreef:
Ze zegt het ook niet ivm het rijden denk ik, maar wel dat er nu bv wel degelijk (lichte) pijn klachten kunnen zijn en als je een periode een dosis pijnstillers/ontstekingsremmers slikt dit kan helpen om die pijnklachten te laten verdwijnen, ook nadat je gestopt bent met de medicatie. Is ook logisch, je gaat makkelijker bewegen wat de boel ten goede zal komen.


Nee ik zeg dat tijdelijk ontstekingremmers gebruiken en een structurele oplossing kán bieden.
Mijn rug (harde structuren) zullen er niet beter van worden. Maar de klachten zijn wel weg. Bij zelfde gebruik! En dat waren geen milde pijntjes. Dat was al maanden last hebben met periodes dat ik amper normaal kon opstaan.

Pijnstilling alleen kán ook helpen om de door jou genoemde reden maar hielp bij mij dus geen fluit. (maar kan bij anderen wel helpen)

En soms werkt niets. Dan heb je gewoon pech.

Ik wil je helemaal niet overtuigen om jouw paard in te laten spuiten. Ik wil alleen je blik verbreden en laten zien dat zoiets ook wel kán werken in bepaalde gevallen. Dat het niet is-> pijnstilling is daarna alleen een rotter paard.


We zijn zelf nog niet begonnen met duivelsklauw, maar dit is ook iets dat pijnstillend werkt en ervoor kan zorgen dat hij wel wat meer kan gaan ontspannen onder het zadel en zijn gewrichten soepel houdt. Dacht ook dat er zoiets was (moet ik nakijken op verslag) dat er een tijdelijke pijnstiller is die minder neveneffecten heeft speciaal voor artrose.

Ladygiroc

Berichten: 5089
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:49

Volgens mij word duivelsklauw toch juist gebruikt bij artrose?

Staat volgens mij ook op de zwarte lijst. Voor jou niet van toepassing maar voor artrose paarden wellicht wel.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:00

Ja, duivelsklauw valt onder doping als ik het goed zeg, juist vanwege de pijnstillende werking. Maar het is wel natuurlijk dus ik zou het ook kiezen als ik ts was ;)

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 12:43

Ja, duivelsklauw valt inderdaad onder doping. Maar heeft dus geen neveneffecten volgens de DA omdat het op basis van een plant is. Wordt vaak gegeven aan paarden met artrose, je mag het dus niet geven aan paarden die op wedstrijd gaan.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:14

Nee, maar goed, alles wat pijnstillend is mag niet. Vind ik ook logisch. Maar ik zou ook liever voor een plantbasis of iets met zo min mogelijk bijwerkingen gaan als dat een optie is.

Ik ben wel benieuwd of je het gaat merken als je het gaat geven. Of hij dus toch meer pijn heeft dan hij liet zien? Ik hoop het eigenlijk niet dus, maar aan de andere kant is het wel een hele veilige optie vooral als hij daarmee nog jaren lekker paard kan zijn. Houd je ons op de hoogte?

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 15:03

Ik kruip er normaal dit weekend op om te gaan wandelen. Ik geef het momenteel dus nog niet, hij heeft nu een kleine maand rust gehad buiten onze keer rijden in de kliniek, ik ben ook al benieuwd wat dat geeft want tijdens het opzadelen in de kliniek toonde hij ook al veel minder singelnijd dan normaal, maar dat kan ook doordat hij onder de indruk was van het hele gebeuren. Maar hij mankte wel harder en was ook veel stijver (stond toen ook niet op de weide) Ik bestel een pot duivelsklauw een van deze dagen.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:31

Dappere beslissing hoor TS.
Mijn paard heeft precies hetzelfde.
Enkel ben ik niet naar een kliniek geweest en heb haar ook niet laten spuiten of iets dergelijks.
Staat nu te staan als weide paard en af en toe (lees; 2 keer in het jaar), neem ik haar eens mee op wandelrit en hier geniet ze echt van. Dan ga ik samen met een vriendin.
Heel raar misschien, maar ik gooi het zadel erop en de oren gaan naar voren! Duidelijk dat ze het leuk vindt.
Laatste keer is weer een half jaar geleden.

Uiteraard heeft mijn DA dit gezegd dat ik dat gewoon moet doen, aangezien ik zei dat ik er nooit meer op ben gegaan.
Maar zolang ze er plezier in heeft is dit nog te realiseren. En alleen stappen en genieten samen in het bos doet ook veel deugd!

Je paard is nog lang niet afgeschreven hoor TS :)

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 22:07

xPenny schreef:
Dappere beslissing hoor TS.
Mijn paard heeft precies hetzelfde.
Enkel ben ik niet naar een kliniek geweest en heb haar ook niet laten spuiten of iets dergelijks.
Staat nu te staan als weide paard en af en toe (lees; 2 keer in het jaar), neem ik haar eens mee op wandelrit en hier geniet ze echt van. Dan ga ik samen met een vriendin.
Heel raar misschien, maar ik gooi het zadel erop en de oren gaan naar voren! Duidelijk dat ze het leuk vindt.
Laatste keer is weer een half jaar geleden.

Uiteraard heeft mijn DA dit gezegd dat ik dat gewoon moet doen, aangezien ik zei dat ik er nooit meer op ben gegaan.
Maar zolang ze er plezier in heeft is dit nog te realiseren. En alleen stappen en genieten samen in het bos doet ook veel deugd!

Je paard is nog lang niet afgeschreven hoor TS :)

Waarom kruip je er dan niet vaker op? :o

Mijn DA's in de kliniek hebben ook gewoon gezegd dat zolang hij is zoals hij nu is, ik ook gewoon elke week nog mag gaan wandelen. Dat is inderdaad een hele troost. Het rondrijden en pistewerk laat ik best wel achterwegen, is ook niet leuk als je met een paard wat oefeningen dressuur moet rijden als hij mankt en niet met zijn hoofd ontspannen kan lopen in draf. Draf is dan ook zijn moeilijke gang, tijdens het stappen zie je ook geen manken en tijdens de galop is dat ook zichtbaar beter. Mijn paard reageert zelf ook niet als ik het zadel op leg, echt pas als ik begin met aansingelen en mijn dekens bijvoorbeeld naar voren trek op de schoft. Dan moet ik opletten dat ik geen snauw of hap krijg. Geef jij verder nog iets bij van supplementen?

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 23:12

CalipsoLover schreef:
xPenny schreef:
Dappere beslissing hoor TS.
Mijn paard heeft precies hetzelfde.
Enkel ben ik niet naar een kliniek geweest en heb haar ook niet laten spuiten of iets dergelijks.
Staat nu te staan als weide paard en af en toe (lees; 2 keer in het jaar), neem ik haar eens mee op wandelrit en hier geniet ze echt van. Dan ga ik samen met een vriendin.
Heel raar misschien, maar ik gooi het zadel erop en de oren gaan naar voren! Duidelijk dat ze het leuk vindt.
Laatste keer is weer een half jaar geleden.

Uiteraard heeft mijn DA dit gezegd dat ik dat gewoon moet doen, aangezien ik zei dat ik er nooit meer op ben gegaan.
Maar zolang ze er plezier in heeft is dit nog te realiseren. En alleen stappen en genieten samen in het bos doet ook veel deugd!

Je paard is nog lang niet afgeschreven hoor TS :)

Waarom kruip je er dan niet vaker op? :o

Mijn DA's in de kliniek hebben ook gewoon gezegd dat zolang hij is zoals hij nu is, ik ook gewoon elke week nog mag gaan wandelen. Dat is inderdaad een hele troost. Het rondrijden en pistewerk laat ik best wel achterwegen, is ook niet leuk als je met een paard wat oefeningen dressuur moet rijden als hij mankt en niet met zijn hoofd ontspannen kan lopen in draf. Draf is dan ook zijn moeilijke gang, tijdens het stappen zie je ook geen manken en tijdens de galop is dat ook zichtbaar beter. Mijn paard reageert zelf ook niet als ik het zadel op leg, echt pas als ik begin met aansingelen en mijn dekens bijvoorbeeld naar voren trek op de schoft. Dan moet ik opletten dat ik geen snauw of hap krijg. Geef jij verder nog iets bij van supplementen?


Ja dat moet ik inderdaad eens vaker gaan doen. :+

Mijn merrie heeft nooit gemankt of vervelend met het zadel gedaan.
Bij haar is het geconstateerd doordat ze nooit fijn deed galopperen. Constant omspringen in de galop, schuin/wijkend willen galopperen en dan vooral hard willen gaan.

Ik geef niks bij aan supplementen. Mijn merrie doet het goed nu en heeft voor de rest ook nergens nooit last van iets gehad. Springt, rent en bokt door de wei met haar kudde.
Ze is 13 jaar.

Klinkt misschien raar, maar ik ga met nog niks beginnen als ze nergens last van heeft. Ze doet het op dit moment super en wil niet te veel rotzooi naar binnen gooien. In juiste voeding zitten genoeg vit en voedingsstoffen.
Dit heb ik ook met osteopaten. Ben bang dat ze te veel gaan rotzooien met die rug waar ik mezelf waanideeën van inbeeld :') en dat het haar niet goed doet.

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 09:18

Zo, we zijn begonnen met de duivelsklauw sinds vorige week vrijdag. Echt verschil merk ik nog niet. Zondag dan een wandeling gemaakt, paard had ontzettend veel energie en er ook heel veel zin in, normaal is hij altijd wat voorzichtig maar nu nam hij vastberaden de kop :+ Tijdens het opzadelen heeft hij geen kick gegeven, dus ook geen tekens van pijn. Denk dat de weiderust hem sowieso goed doet. Na 1,5 uur wandelen ben ik wel huiswaarts gekeerd omdat ik het niet 100% vertrouwde. Hij was enorm aan het schudden met zijn hoofd (wat ook wel van de pollen kan zijn) en af en toe vond ik hem niet zuiver lopen.

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 08:06


CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 21:47

Tijdje stil geweest, misschien even tijd voor een update.

Paard staat intussen 24/7 buiten met een weidemaatje. Krijgt nog steeds duivelsklauw als pijnstillers en er wordt eigenlijk niet meer mee gereden, ook niet gewandeld. Heb eens een zadelpasser laten komen en die vond dat mijn zadel toch ook niet meer lag zoals het zou moeten dus raad hij een barefoot zadel aan. Daar hebben we nog geen werk van gemaakt en twijfel om er überhaupt nog werk van te maken. Over het algemeen doet hij het wel goed, hij is qua spiermassa eigenlijk niet afgevallen en staat mooi te blinken. We hebben ook een Bucas recuptex gekocht die nu ook een klein maandje opligt. Hij is rustig op de wei maar kan soms ook nog eens ontploffen en dan staat hij te crossen en te springen in de weide. Toch knaagt er iets; staleigenaar had gezegd dat hij de laatste tijd vaker neer ligt. Of dit nu is omdat hij 24/7 buiten staat weet ik niet, ik heb het zelf ook nog niet gezien. Deze week ging ik langs en deed hij ook iets raar; hij hield zijn hoofd plots heel hoog en maakte zijn rug hol en ontspande daarna weer. Echt een raar zicht. Ga dus toch maar eens na mijn examens de dierenarts bellen om te vragen of ze hem kan komen nakijken.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 22:16

Wat een fijne update TS. Ik denk dat je jezelf niet al te veel zorgen moet maken over het vele liggen. Onze paarden liggen wel geteld 4x per dag voor pampus te chillen in de zon. Als ik jou was, dan zou ik het rijden achterwege laten omdat jouw paard naast de KS ernstige spondylose heeft wat overigens erg pijnlijk kan zijn. Tenzij je iets in de trant van mestherapie overweegt dan zou je er eventueel nog prima op kunnen rijden omdat dan de virtuele pijnprikkel wordt doorbroken. Ik hoop voor jou dat je nog vele jaren kunt genieten van jouw paard :) Je doet er goed aan om de dierenarts erbij te halen! Beter het zekere voor het onzekere nemen.

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 22:25

Ja dat vind ik dus ook heel dubbel. Inschatten wat ik nu nog wel en niet kan, hij is heel blij als ik er op zit, goed vooruit, oortjes mooi recht, maar heb eigenlijk de afgelopen 3 maanden maar welgeteld 3x op hem gezeten omdat het mij niet aanstaat, zonder echt een aanleiding daarvoor. Het blijft wel enkel bij stappen, draven en galopperen dus niet. We waren een tijdje TENS-therapie aan het overwegen maar ik vind persoonlijk dat hij daar al te gevorderd voor is, en dan komt de vraag weer terug; doe ik het dan voor hem of voor mezelf? Zeker omdat zijn schoft verbreed is en langst links zit er ter hoogte van zijn schoft een verdikking van zijn spieren. Die zat er ook al voor de kliniek en de foto's.