Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:43

Probeer eens een week lang elke dag te wassen met een anti-schimmel shampoo, dan GOED afdrogen en insmeren met een vette crème. Zit het alleen op het hoofd?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:54

Jup, heel herkenbaar. Het paard wat ik had was geen jeuker, maar wel andere klachten die op een overbelast lymfe stelsel duidden. Door de jaren heen meerdere van deze plekken gehad. Op een dag had ze heel de peesplaat onder dr buik zo’n plek. De dierenarts heeft haar toen antibiotica gegeven, maar gaf aan dat dit eigenlijk dweilen met de kraan open was en ik het op ander gebied moest zoeken. Ook heb ik soort gelijke plekken gezien bij meerdere Tinkers met CPL (klachten). Dankzij bokt en insta je wel eens meer een beetje gevolgd te hebben, zou ik als ik jou was gaan zoeken in de richting van lymfe drainage oid. Bij het paard wat ik noem verergerden de klachten wanneer de kilo’s toenamen. Meer rijden in combinatie met wat aanpassingen in voer hielp toen voldoende (ze ging toevallig in die periode ook van vette weide op pensionstalling en later bij tijdelijke eigenaar naar hooirantsoen en later arme natuurweide bij mij aan huis).

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:21

Caily schreef:
Jup, heel herkenbaar. Het paard wat ik had was geen jeuker, maar wel andere klachten die op een overbelast lymfe stelsel duidden. Door de jaren heen meerdere van deze plekken gehad. Op een dag had ze heel de peesplaat onder dr buik zo’n plek. De dierenarts heeft haar toen antibiotica gegeven, maar gaf aan dat dit eigenlijk dweilen met de kraan open was en ik het op ander gebied moest zoeken. Ook heb ik soort gelijke plekken gezien bij meerdere Tinkers met CPL (klachten). Dankzij bokt en insta je wel eens meer een beetje gevolgd te hebben, zou ik als ik jou was gaan zoeken in de richting van lymfe drainage oid. Bij het paard wat ik noem verergerden de klachten wanneer de kilo’s toenamen. Meer rijden in combinatie met wat aanpassingen in voer hielp toen voldoende (ze ging toevallig in die periode ook van vette weide op pensionstalling en later bij tijdelijke eigenaar naar hooirantsoen en later arme natuurweide bij mij aan huis).

Hoe komt een paard aan een over belast lymphe stelsel?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:50

Doordat het afvalstoffen niet (snel) genoeg kan afvoeren. Bij koudbloeden is dit helaas geregeld het geval. De oorzaken zijn erg divers. Darmproblemen, leverproblemen, vergiftiging, foutief voer in heden of verleden, te weinig beweging (veel op stal), lagere weerstand, ouderdom, overgewicht, en ga maar door.

Mok en rasp of jeukerigheid als eczeem, maar niet typerend aan knutten, kunnen hier ook symptoom van zijn. Mijt indirect ook, doordat als lichaam te kampen heeft met teveel afvalstoffen, de weerstand tegen zaken als dat lager is.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:17

Ik ga dit ook even volgen. Mijn paard staat vol kale plekjes op zijn lijf en onder zijn ogen. Maar waarschijnlijk is dit alopecia areata. Ziet er ook wel anders uit want mijn paard zijn plekken zijn mooi glad, geen korstjes en schilfers ofzo.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:30

Hibiscrub is ook het proberen waard. Werkt zowel tegen schimmel als bacteriën en is te koop bij een apotheek.
Ik gooi het trouwens ook op een schimmel. Schimmels hebben een hekel aan zon (UV licht), en verdwijnen dan maar onbehandeld blijven de sporen wel aanwezig en slaan toe zodra de weerstand afneemt of de weersomstandigheden schimmelvriendelijk zijn (vochtig, warm, zoals een wintervacht). Ook in borstels, dekens, dekjes etc. blijven sporen zitten; alles moet gereinigd worden anders kom je er nooit van af.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 08:07

Mijn eerdere advies, watje met alcohol 96 % doodt ook schimmels en bacteriën etc. Ik heb hier goede ervaringen mee.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 08:09

Ik vind het zelf inderdaad ook op een schimmel lijken :j Ze zijn wel ingeeënt tegen schimmel en gewassen maarja wie weet toch een ander soort ofzo?!

Zijn leverfunctie is getest en die was helemaal goed. Goeie waarde. Hij heeft ook geen overgewicht, krijgt 4x per week vitaminekorrels en verder 4x per dag een portie hooi dus te rijk voer is het ook niet. In de zomer staat hij een aantal uur op een niet volle weide.

Ik vind het wel heel fijn dat jullie meedenken hoor !! Maar ik reageer gewoon even op hoe de situatie is en wat er al getest/onderzocht is.

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 08:30

Ik vindt het op (schurft) mijt lijken. Had je een krabsel laten nemen en laten testen bij de dierenarts op mijten?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 08:33

Rizette schreef:
Ik vindt het op (schurft) mijt lijken. Had je een krabsel laten nemen en laten testen bij de dierenarts op mijten?


Er is een biopt genomen ja.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:35

Ongeacht wat het is, aangezien hij het al twee jaar heeft is zijn lichaam zelf niet in staat om het op te ruimen. Aangezien er volgens jou vanalles gedaan is en niks helpt zou ik vanuit een andere kant gaan kijken. Ik vermoed dat zijn systeem nogal overbelast is waardoor hij het niet kwijt kan. Wegsmeren/wassen van buiten alleen heeft geen zin als het probleem van binnenuit komt. In dit geval zou ik; makkelijk opneembare mineralen toevoegen (wurzelkraft van jentshura, sole of eventueel celzouten al moet je bij dat laatste wel wat specifieker weten wat hij nodig heeft). De wurzelkraft is best prijzig vind ik maar wel heel goed. Sole is goedkoop en werkt in sommige gevallen echt verbluffend goed.

Tegelijkertijd van buiten plekken behandelen met meine base. Dit voert afvalstoffen af vanuit de huid naar buiten. Het stilt de jeuk en maakt plekken minder hard en stijf.

Na dit ongeveer een week te doen zou ik beginnen met het boosten van het immuunsysteem met een echinacea tinctuur. Heb ik super goede ervaringen mee. Al gebruik ik zelf een versie die veel sterker is dan de tincturen van reform winkels. Die versie uit de reform winkels werkt ook prima maar met de mijne heb je minder nodig voor meer resultaat :)

Heb al menig paard (en mens) van jeuk en kwaaltjes als dit af geholpen. Heel vaak is de oplossing simpel als je op de juiste plek begint.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:48

xApple schreef:
Ze lopen met zijn 4en waarvan 2 dit hebben.

Ze zijn vorig jaar ingeënt tegen schimmel :j


Wanneer vorig jaar? De enting werkt zo rond de 8 maanden echt goed, dus het kan best zijn dat het uitgewerkt begint te raken.
Ik heb zelfs een jong paard gehad die na 6 maanden alweer schimmel kreeg.
Ook zijn het 8 stammen schimmel in de enting, als het een ander soort is kunnen ze er dus ondanks de enting nog steeds krijgen.
Wassen met imaverol een aantal keer zou dan snel goed moeten helpen

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 10:12

Ze zijn ook gewassen met imaverol vorig jaar :j Maar dat hielp niet helaas.

Ik had het hierboven al ergens geschreven maar deze plekken hebben beide paarden sinds een paar maanden (3 ongeveer). Hij heeft zijn hele leven al jeuk maar deze plekken zijn dus redelijk ‘nieuw’.

Iedereen nogmaals bedankt voor de input hoor !

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:16

xApple schreef:
Ze zijn ook gewassen met imaverol vorig jaar :j Maar dat hielp niet helaas.

Ik had het hierboven al ergens geschreven maar deze plekken hebben beide paarden sinds een paar maanden (3 ongeveer). Hij heeft zijn hele leven al jeuk maar deze plekken zijn dus redelijk ‘nieuw’.

Iedereen nogmaals bedankt voor de input hoor !


Maar hoe vaak zijn ze gewassen? 4 x per tussenpozen van 3 dagen? Heb je echt alle spullen ook gedesinfecteerd? Dus borstels, halsters, dekjes, dekens etc

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 10:27

Ja we hebben alles gewassen toen. Was in september geloof ik. Toen zijn ze ook geënt maar toen hielp dat ook niets.

Op dat moment had mijn paard nog niet deze plekken zoals hij ze nu heeft. De merrie van mijn vader had ze toen wel al een klein beetje.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:52

Het is volgens mij rain rot.
Een bacteriële infectie van de huid (veroorzaakt door dermatophilus congolensis).

Geen schimmel, dus imaverol helpt niet.
Besmettelijk, paarden besmetten elkaar.
Het heeft niets te maken met de jeuk, dat is waarschijnlijk een ander probleem.

Iedere dag van kop tot teen goed borstelen, zodat het aangekoekte vuil weg is.
Iedere dag een uur of twee op stal, zodat haar en huid écht kunnen opdrogen.
De kale plekken ontsmetten met een antisepticum (betadine bv).

In hardnekkige gevallen zal de da antibiotica voorschrijven,
maar bij paarden moet je altijd voorzichtig zijn met AB.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:54

Wanneer verwacht je de uitslag van het biopt te krijgen?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 11:47

Lienboon schreef:
Wanneer verwacht je de uitslag van het biopt te krijgen?


De dierenarts die hier over gaat is precies op vakantie deze week.. Dus maandag zou ze me bellen.

Rainrot is een optie.. Ja ik vind het niet logisch omdat onze paarden niet van regen houden en ze allemaal in de schuilstal staan bij regen. Maar het zou wel kunnen.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:51

xApple schreef:
Lienboon schreef:
Wanneer verwacht je de uitslag van het biopt te krijgen?


De dierenarts die hier over gaat is precies op vakantie deze week.. Dus maandag zou ze me bellen.

Rainrot is een optie.. Ja ik vind het niet logisch omdat onze paarden niet van regen houden en ze allemaal in de schuilstal staan bij regen. Maar het zou wel kunnen.


Het is vooral bij slechtere weerstand dat ze hier vatbaarder voor worden, hoeft niet perse alleen van de regen te komen. Het is een bacteriele infectie dus een aantal keer wassen met betadine en goed droogmaken zou dan moeten werken.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 11:58

In dat geval lijkt het zeker een goede optie.. Alleen vreemd dat het niet jeukt want ze hebben er wel degelijk jeuk van. Deze pony van mij is sowieso niet zo sterk qua gezondheid en de merrie van mijn vader krijgt in het najaar/winter altijd een dip.

De andere 2 mankeren niets.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:53

Lijkt heel erg sterk op de stafyllokokken infectie die mijn ruin ooit heeft gehad. DA kon dit vaststellen na een schraapsel/biopt. Paard is daarna meerdere malen gewassen met een middel vd DA en heeft er niets aan overgehouden :j

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:10

Ik vind het niet op rainrot lijken, dat zijn meer korsten, dit zijn kale plekken. Lijkt mij schimmel, schurft of luizen. Ben benieuwd of er iets uit het biopt komt.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:52

Daar ben ik het ook wel mee eens, rainrot heeft dikke korsten met pus er onder. En van binnen uit behandelen is misschien ook een idee als je al allerlei dingen van buiten af geprobeerd hebt. En mijn osteopaat zei van de week over mijn paard dat blokkades ook nog wel is kunnen zorgen voor huidproblemen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 13:55

Het zijn inderdaad nooit bultjes met pus oid geweest. Gewoon deze droge korstige plekken.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:25

Wat geeft je precies voor vitaminekorrel? Welk merk of type?
Is je paard wel eens tegen mijt of luis behandeld?