Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 21:21

Hallo bokkers,

Mijn paard loopt sinds ik hem heb (3 jaar nu, hij is 3,5 jaar oud) met jeuk en huidklachten.

Sinds een halfjaar heeft hij dit soort plekken ik vroeg mij af of iemand dit misschien herkent.. ?

Er loopt uiteraard ook een onderzoek bij de dierenarts. Er is vorige week een biopt genomen en bloed afgenomen. Bloed was 100% goed en de biopt was nog afwachten. Het zijn in ieder geval geen luizen. De haren laten allemaal los en dan ontstaan er deze gekke plekken. Waar hij geschoren is zijn geen plekken.

Ik weet niet zo goed of deze plekken jeuken of dat hij jeuk heeft en daardoor deze plekken ontstaan..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:30

Is het niet een soort smet/broei door veel haar en vocht?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:39

Ik zou het scheren en daarna elke dag even schoonmaken met alcohol (97% flesje van de drogist). Dan is het waarschijnlijk zo over.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:42

^ Droogt dat de huid niet uit?

Zijn de kale plekken altijd aanwezig, of zie je gedurende het aar verandering? Waar hij geschoren is geen plekken: had je hem eerder niet geschoren en daar wel plekken? Waar zittend e plekken nu?

Mowgli4

Berichten: 1378
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:43

Ik volg even mee. Mijn pony heeft hier ook ineens last van..

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 21:54

Juut schreef:
^ Droogt dat de huid niet uit?

Zijn de kale plekken altijd aanwezig, of zie je gedurende het aar verandering? Waar hij geschoren is geen plekken: had je hem eerder niet geschoren en daar wel plekken? Waar zittend e plekken nu?


Deze plekken heeft hij sinds een paar weken maar wel altijd jeuk. Gewoon het hele jaar door.

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Re: Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:39

Misschien komt het door de rui. Mijn fjord gaat ook al weer verharen onder die dikke voorplukken blijft het haar hangen en dat jeukt. Heb die van mij er andere jaren ook vaak op betrapt dat ze het voorhoofd jeukt aan hekken en palen. Alleen nooit kale plekken gehad. Probeer eens of het weg gaat als je de tondeuse er over heen haalt zodat de winternacht een stuk dunner is.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 22:43

Bedankt voor het meedenken maar het is niet van de rui..

De merrie van mijn vader heeft het ook (Paint merrie) en die heeft het over haar hele lichaam. Zij heeft niet zon dikke fjordenvacht. Er zitten ook wondjes met korstjes op.

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:44

Wat ook nog wel eens helpt met jeuk is goed kijken naar het voer. Graan kan jeuk veroorzaken bij gevoelige paarden. Ik voer nu vitalbiks en dat is perfect voor gevoelige paarden. In verhouding is de prijs goed te doen je voert namelijk veel kleinere porties.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 22:56

Voer is lang geleden al gechekt. Ze krijgen alleen vitaminekorrels van Marstall. En een handje muesli met olie. Ook al mee gewisseld/weggelaten enz. Maar dat maakte geen verschil. Verder alleen hooi.

MrsHerondale
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-01-19

Re: Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:02

Is schimmel uitgesloten? Misschien is het een hardnekkige schimmel wat terug blijft keren?

Maar dan zouden paarden die bij die van jou in de buurt zijn, ook wel ondertussen er last van moeten hebben aangezien het besmettelijk is.

En doet je paard het niet zelf dmv schuren bv? Is het op meerdere plekken en telkens dezelfde terugkerende plekken of komt het op verschillende plekken terug? Benieuwd wat er uit de biopt uitslag gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:09

xApple schreef:
Bedankt voor het meedenken maar het is niet van de rui..

De merrie van mijn vader heeft het ook (Paint merrie) en die heeft het over haar hele lichaam. Zij heeft niet zon dikke fjordenvacht. Er zitten ook wondjes met korstjes op.


Lopen ze bij elkaar?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 15:10

Ze lopen met zijn 4en waarvan 2 dit hebben.

Ze zijn vorig jaar ingeënt tegen schimmel :j

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:39

Mijn eerste ingeving bij het zien van je foto's is rainrot of anders schimmel. Ook gezien het weer zijn dit 2 dingen die nu bij het natte weer lekker op kunnen spelen.
Maar dan is het wel gek dat het al 3 jaar speelt. Misschien anders toch een combinatie van dingen. Een allergie voor iets waardoor hij al 3 jaar jeuk heeft. Het is heel lastig vast te stellen waar een paard allergisch voor is. EN nu rainrot of schimmel waardoor die plekken nu ontstaan.

Enten tegen schimmel zegt ook niet alles trouwens. Niet alle type schimmels zitten in die enting. Schimmels kunnen trouwens ook heel lang overleven in van alles. Dus ook bijvoorbeeld in je deken. Dus mocht hij vorige winter schimmel hebben gehad en je hebt toen een deken gebruikt. En je gooit die deken een half jaar later weer op kan die schimmel er nog in zitten je paard weer mee besmetting. Maar geen idee of je een deken gebruikt maar even als voorbeeld kan ook je borstel of halster zijn etc.

Rainrot komt trouwens door bacteriën en vaak is de huid daar eerst ook een beetje pussig/ontstoken door. Is dit bij jou paard het geval geweest?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 16:43

Nee geen ontstoken wondjes gehad :n Alleen droge plekjes met veel schilfers.

De dierenarts is nu 4x geweest en die denkt niet aan schimmel. Ik hoop echt dat er iets uit de biopt komt.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:54

Een van mijn vroegere paarden heeft dit ook eens gehad en dat kwam toen door de luizen. In het begin kon ik echt geen luizen vinden, maar de kale plekken werden erger en groter. Hierna heb ik wel luizen gevonden en heb ik ze met een product van de DA gewassen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 17:00

Wij hebben de paarden een tijdje geleden 2x grondig gewassen met anti luizen middel maar dat hielp niets.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:03

Het hele jaar door...zie je dan plekken herstellen en nieuwe plekken ontstaan? Of herstellen de plekken zelf niet?
Klinkt steeds meer als een ingewikkelde puzzel, ben benieuwd naar de biopt

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 21:07

Zo zie ik het zelf ook inderdaad :o

Vandaag zijn hoofd kaalgeschoren nadat ik zag dat het nog erger was geworden;


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 21:08

Kaal;

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:13

Kunnen zoveel dingen zijn.. luis, schimmel, schurft, schuren, ringworm, alopecia. Hopelijk heb je de uitslag van het biopt snel binnen!

edit: jeetje, ik zie net je post. Ziet er niet heel gezellig uit :=.

Ik weet niet in welke mate het verstandig is om er veel aan te doen... maar voor de schilfermanen van mijn merrie in de zomer (dat kan ook vrij heftig zijn) gebruik ik altijd Skincalmin Teershampoo. Dat wast de schilfers weg en verzacht de huid een beetje..
Daarna tegen de droogheid misschien wat vaseline/uierzalf/sudocreme op smeren?
Dat eventueel natuurlijk allemaal in afwachting van wat het biopt gaat brengen..

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 21:15

Bedankt voor je reactie! Ik smeer nu voorzichtig met honingzalf. Dat vindt hij heel fijn en zorgt dat de wondjes sneller genezen. Ik hoop volgende week iets te horen.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:24

ik zou toch voor luizen gaan.

hier vorige winter een 10-tal engelse paarden aangekomen,en na een maandje begonnen ze allemaal kale plekken te krijgen rond hun oren.
vond bij enkele duidelijk luizen,bij de anderen vond ik er geen of amper,maar doordat ik er bij 3 wel duidelijk vond,leek het me duidelijk dat het door jeuk van luizen kwam.

behandeld en het haar groeide na een maandje mooi terug aan en tegen dat ze hun zomervacht kregen,zag je er niets meer van.

(ik was niet,behandel met butox)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 21:29

Ze zijn 2x gewasssn met sebacil en hebben ook een enting dectomax gehad. Dat zou zeker moeten helpen. Dierenarts heeft ook 2x uitgebreid onderzocht op luizen.

Kan niks 100% uitsluiten natuurlijk maar het lijkt niet waarschijnlijk dat het luizen zijn.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Kale plekken (foto) Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:39

Ik vermoed dat het een schimmel is,en daar helpt een luizenmiddel niet tegen.