Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:50

Super fijn dat jullie weer aan de slag kunnen. Ik vind haar in de galop erg stijf en houterig galopperen? Het belangrijkste is dat ze vooruitgang boekt!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 14:08

Bedankt allemaal, ben ontzettend trots hoe het nu gaat.

@maria: in Roma's situatie maakt het mij niet uit hoe ze (op dit moment) loopt als ze los loopt. Gaat vast verbeteren naarmate we haar rechter en sterker krijgen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:19

Je verhaal gelezen en heel nieuwsgierig naar met name het “ hoef” gedeelte.
Hoe word ze nu bekapt? En is ze nog steeds blootvoets?
Ziet er een stuk beter uit

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 20:53

Clasical schreef:
Je verhaal gelezen en heel nieuwsgierig naar met name het “ hoef” gedeelte.
Hoe word ze nu bekapt? En is ze nog steeds blootvoets?
Ziet er een stuk beter uit


Leuk dat je geïnteresseerd bent! Ze wordt bekapt door een natuurlijke bekapper. Ze was, en is nog steeds, bezig om de ondergeschoven hielen op te knappen. Ik sta voor alles open, maar was eerst wel sceptisch. Was zeer tevreden over mijn hoefsmid en vond het spannend om over te stappen op natuurlijk bekappen.

Ik had het veel eerder moeten doen! Verticale scheur, die er al meer dan 2 jaar zat, is nu bijna helemaal weg. Hielen worden beter en ze loopt niet meer gevoelig op het harde.

Ze loopt nog steeds blootsvoets. Ondanks haar dunne zolen, verbeend hoefbeen en hoornzuil.

Ben echt ontzettend trots en haar been wordt ook steeds beter. Je gaat het steeds een beetje minder zien. Ze wordt ook elke keer weer een beetje sterker en rechter, en haar spieratrofie is ook zo goed als weg. Ze is nu eindelijk ook weer goed op gewicht. Ik sta echt versteld:



Het is misschien geen bijzonder filmpje en er is genoeg waar we aan kunnen verbeteren. Maar we bekijken alles nog steeds vanaf therapeutisch oogpunt. We zijn nu bezig dat ze meer op eigen benen loopt en horizontaal evenwicht.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:59

Ah wat super zeg!
Leuk om te zien dat je het aandurft en het vertrouwen hebt in verbetering.
Zeker omdat je met het paard in de sport rijd.
Het is toch een hardnekkig traditioneel wereldje waarbij je doorgaans ook zelfs door dierenartsen totaal ander advies krijgt.
Daar heb ik echt diep respect voor!

Ziet er goed uit zit een mooie gang op

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:11

ZIet er goed uit op filmpje! Lekker mee doorgaan als het zo goed gaat.
En fijn dat je ook verbetering ziet in haar hoeven. Toch altijd moeilijke stap van iets weggaan dat je kent naar iets onbekends.

Succes nog met haar.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 21:38

We zijn ondertussen alweer even verder en dacht.. Weer even een update plaatsen.

Roma haar been gaat steeds beter en je ziet steeds minder dat er iets is(/was?) Met haar rechter achterbeen.

Sinds kort rijden we haar iets fanatieker, nog wel steeds max. 2x per week. Dit doet ze erg goed. Wel blijft ze ontzettend zwabberen en vind ze het moeilijk om te ontspannen (ze wilt té graag lopen). Hier hebben we nog niet de juiste oplossing voor gevonden en zijn nog aan het kijken voor een goeie (klassiek geschoolde) instructie. Mocht iemand nog een goede weten die in omgeving Haarlem komt? Dan hoor ik het graag!


De ultieme test voor haar been kwam afgelopen zondag.. We gingen naar het strand!

Nooit verwacht dat we ooit nog met de wind in ons gezicht, over het strand konden galopperen. Maar.. We did it!

Roma was helemaal in haar nopjes! En haar been? Die doet het tot nu toe nog steeds goed.




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:45

Zo fijn!! Blij paard :D (en pony) super fijn dat t zo goed gaat. Heb je een idee eigenlijk waar je de grootste winst mee hebt behaald? Smid?

BigOne
Berichten: 38317
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:51

Fijn dat het zo goed gaat, op het laatste rijfilmpje in de bak valt me wel op dat de ruiter erg achter tegen het zadel komt in draf, probeer dat te verbeteren want daar kan een paard flink last van ondervinden. Dus eerst beugels en benen langer, veel succes.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:03

Als ik je een tip mag geven betreft les klassieke school, Nelly Abbenes.
Ondanks dat ze niet in mijn buurt woont (Zeeland)
komt ze mij regelmatig les geven.
Ze woont toevallig wel in jouw omgeving.

http://www.andere-rijkunst.nl/

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 22:21

Ja leuk he Marjan! Zo blij met de 2 dames. Geen idee wat het is geweest.. 2 jaar rust? Heel rustig opgebouwd? Betere en grotere paddock? Zoveel mogelijk 24/7 buiten als het weer het toelaat (ivm geen schuilstal)? Hoefsmid? ...Ik heb echt geen idee haha.

@bigone: dat is mijn zusje. Toevallig zijn de beugels sinds kort bij haar al een gaatje langer gegaan en is ze nu zelf aan het zwoegen in de sportschool. Hierdoor kan ze op den duur hopelijk beter gaan lichtrijden en meer in het midden van het zadel zitten. Was ons inderdaad ook al opgevallen. Thnx voor de tip!

@clasical: fijn, dankjewel voor de tip! Ik ga eens neuzen op haar site.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:31

Wat fijn dat ze het zo goed doet!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 19:38

Gister was de bekapper geweest en dacht.. Mooi momentje om weer eens foto's te delen van haar voeten.

Ben er erg tevreden over. De scheur in haar rechter voor voet, welke er ongeveer 3 jaar heeft gezeten, is al enige tijd weg. Ook heeft ze veel betere hielen gekregen (niet meer ondergeschoven) en loopt ze een stuk fijner:


Afbeelding


Ter vergelijking, zo was het:


Afbeelding

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:10

Wat word ik hier toch altijd weer gelukkig van..
Bedankt weer voor het delen!

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:44

heeele mooie hoefjes!! wat een verbetering te zien. ZO fijn voor je dat ze weer zin heeft om te lopen en werken én goed loopt! Veel plezier er nog mee.

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:50

Wat een verschil, fijn dat ze het goed doet!

Anoniem

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 23:00

Super, die nieuwe hielhoogte, ik kan me voorstellen dat je daar helemaal blij van wordt! *\o/*

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 08:57

Bedankt allemaal!

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:05

:D mooi gedaan! En vooral goed dat je er zo mee bezig bent gegaan en hebt volgehouden

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:19

Mee eens, de hoeven zien er een stuk beter uit!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:39

Cardy, petje af dat je doorgezet hebt. Ik zag vanochtend toevallig voor het eerst pas dit topic en dacht direct, jeemig wat een hoeven :( Daar heb je een goede natuurlijk bekapper bij nodig.

Het verschil is opzienbarend qua stand van de hoeven en de eerdere problemen die nu weg zijn :)

Het is je van harte gegund dat het er nu allemaal zoveel positiever uitziet +:)+
Geniet ervan ;)

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 10:00

Volgende update..

Helaas hebben we een kleine terugval en speelt haar blessure rechts achter toch weer een beetje op. Precies op het moment dat ze weer 24/7 op het land staat en geen voer krijgt. Ze loopt altijd erg veel op het land, ze is door het gras aangekomen en ze krijgt geen heermoes (voor de pezen) meer.

We vermoeden dat het een combinatie is van deze 3 factoren. Dus sinds deze week weer begonnen met heermoes te geven icm een beetje lucerne brok. Ze likte haar voerbak ervoor schoon!

Hopelijk wordt het been gauw weer rustiger.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:59

Jammer dan de terugval, maar wel fijn dat je eigenlijk direct weet wat er veranderd is en wat de vermoedelijke oorzaak is.

Krijgt ze ook MSM voor de pezen?

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 08:15

We zijn alweer 4 maanden verder! Wow wat vliegt de tijd.

Had de afgelopen tijd weinig gereden, maar heb vorige week er weer op gezeten! En dacht... Misschien wel leuk om met jullie te delen.

Ze gaat goed en we zijn nu op een punt gekomen dat we meer kunnen gaan werken aan lossigheid en rechtrichten. Ze is heel fijn om te rijden, maar merk dat ze erg scheef is en niet altijd lekker kan ontspannen. Vooral in galop merk je het en linksom vind ze echt heel lastig. Maar dat is logisch, want dan komt er meer belasting om dat rechter achterbeen.

Op de filmpjes is wel te zien dat rechts achter niet goed is, maar die wordt nooit meer 100% goed. En op 2e filmpje is goed te zien dat de linker galop nog niet super gaat.

Het zijn geen hoogstaande of spectaculaire filmpjes.. Maar dat is ons doel ook niet meer (helaas). Mijn doel is om een afgeschreven paard met een gebrek toch nog beweging te geven. Hier de filmpjes:





We gaan in ieder geval lekker verder met oppakken en heb eerdaags onze eerste les sinds jaren weer!! Heel fijn dat extra hulp van de grond om Roma en mij verder te helpen.

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:30

Oei. Ik heb maar een paar korte stukjes bekeken maar als ik heel eerlijk ben. Zoals ze loopt zou ik er niet mee gaan rijden en op zoek gaan naar een onbelaste bewegingsvorm en plezier met je paard.