Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
itsipitsie
Berichten: 25
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:08

Mijn paard heeft ook verklevingen op de zelfde plek. Van alles geprobeerd, heel vaak gelaserd en veel naar buiten maar hij kreeg steeds meer last. Uiteindelijk is hij 7 weken in een revalidatie kliniek geweest en is hij enorm opgeknapt van de aqua therapie. Hij is nu weer een aantal weken aan het werk en loopt 100% goed. Bij mijn paard werd een operatie afgeraden omdat het vaak een tijdelijke oplossing is.

Sterkte met je paard!

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:41

Ik heb eigenlijk niets nuttigs te melden.
Ik wil alleen even zeggen dat ik je toppic erg interessant vindt. Je legt alles heel duidelijk en fijn uit. Ook de input van andere is leerzaam om te lezen. Ik ben blij dat dit soort topics geopend worden. Ik ben geen actieve bokker, ik lees vaak alleen mee om van te leren. Of ik kijk mee in topics met setjes, dekjes enz :D

Ik heb veel bewondering voor wat je allemaal voor je paard doet. Mijn paard is tijd terug ook geopereerd. Geen makkelijke operatie die in Nederland niet vaak wordt gedaan. En waar vele een mening over hadden. Ik kan je zoektocht naar mogelijkheden en oplossingen, heel goed begrijpen. Uiteindelijk is het beste je eigen gevoel te volgen. Mijn paard loopt 1,5 jaar na haar rugoperatie weer crosses. Dit had niemand verwacht.

Ik hoop dat alles goed komt. Ik ga voor jullie duimen!!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 09:01

Noahh_h super lief berichtje van je! Dit topic helpt mij ook enorm, het is chaos in mijn hoofd door alle keuzes die ik kan/moet maken en door het op te schrijven wordt het allemaal een stuk logischer.

We hebben in ieder geval besloten om niks te doen, zijn een beetje klaar met alle onderzoeken en behandelingen. We gaan haar nu in ieder geval een jaartje met rust laten en zien dan wel verder.

Qua stalling gaan we in overleg met onze huidige staleigenaar, eens zien of er mogelijkheden zijn om de winterperiodes fijner te maken. Ze staat al hele dagen buiten met onbeperkt hooi, echter is de paddock vrij klein en beweegt ze te weinig.
Mocht dat niet lukken hebben we nog een andere mogelijkheid bij ons ons de buurt (uitloopstal samen met een ander paard).

Wel zijn we nog aan het kijken voor een fysio met dierenarts achtergrond om haar lijf beter te krijgen. Nog niet eerder tijd gehad, maar ga nu jullie opties bekijken. Nogmaals bedankt hierdoor!!

tiwi1969

Berichten: 7649
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:09

Prima keuze, ik had hetzelfde gedaan.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 12:11

Update

Ondertussen zijn we alweer een half jaar verder en wellicht zijn sommige nieuwsgierig over hoe het nu met Roma gaat.

Het gaat verbazingwekkend goed!
2 maanden geleden hadden we besloten om Roma toch weer wat bezigheidstherapie te geven. We merkte heel erg aan haar dat ze uitdaging mistte, ze wilde heel graag wat doen. Ook bleek ze spieratrofie te ontwikkelen in haar rechter bil, dus elk beetje beweging zou ook dat ten goede komen.

Alles met een fysiotherapeutisch doel. Weer leren dat ze alle 4 haar benen kan gebruiken ondanks haar beperkingen en lichte kracht training in stap.

Het ging eigenlijk zo goed dat we het zijn gaan uitbreiden.

Haar been wordt steeds dunner, ze loopt steeds beter en ze is weer los in haar lijf. Waar ze de eerste keren met weggedrukte rug draafde, loopt ze nu mooi over haar rug heen. We doen alles zonder dwang en proberen echt samen met Roma te werken. Zij kan zo mooi haar eigen grenzen aangeven. Kleine stapjes maken en korte longeersessies van max. 2x per week.

En nee.. We hebben geen roze bril op. Ze zal altijd een beperking hebben en ze is niet te vergelijken met een gezond paard. Maar... Zolang Roma happy is en haar lijf erop vooruit gaat, gaan we hier mee door.

Aan het einde van een van onze longeersessies:


Deze bestaat uit:

- in- en uitstappen
- beide kanten vooral stappen waarbij we afwisselen met ontspanning (lange teugel en eigen tempo mogen bepalen) en aanspanning (krachtig en actief stappen zonder de passen te vergroten met contact teugel)
- linksom tussen stappen door 1x paar rondjes draven met contact teugel
- rechtsom tussen stappen door 1x paar rondjes galop met contact teugel, daarna kort draven)

Nu haar veulen is afgespeend zijn we deze maand ook begonnen met duivelsklauw (om de scherpe randjes eraf te halen) en heermoes (ter ondersteuning van haar pezen). Ben benieuwd wat dit gaat doen.

Verder hebben we een tijdje gewerkt met bloedzuigers. Werkte erg goed, echter was het heel moeilijk en soms onmogelijk om ze te laten bijten.

Ook een goeie osteopaat/dierenarts laten komen en die voelde weinig tot geen blokkades.

Daarnaast ook al een tijdje een hele fijne bekapper. Roma loopt nu eindelijk niet meer kreupel na het bekappen, haar hoeven zien er veel beter uit, hoefstand is verbeterd en de scheur die er al 2,5 jaar zat is nu bijna helemaal weg.

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:40

Wat fijn dat ze zich zo veel beter voelt nu. Heb alles net pas gelezen en complimenten hoe je met Roma omgaat. Klinkt alsof je alles voor haar doet wat mogelijk is. Veel plezier nog samen, hoop dat ze nog lang pijnvrij kan rondlopen.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:13

Wat een ontzettend fijne update.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat echt niet verwacht had. Hulde aan je doorzettingsvermogen +:)+

Noemer

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-18

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:28

Wat een fijne update. Ik bewonder je doorzettingsvermogen. De liefde voor dit paard klinkt daarin door

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:54

Ik heb veel bewondering voor jouw doorzettingsvermogen! Wat is de prognose voor de nabije toekomst? Kunnen jullie samen ooit nog terugkeren in de ring?

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 21:10

Bedankt allemaal! We hadden en hebben geen verwachtingen. Het kan alle kanten op gaan.

Mocht ze over een paar maanden sterk genoeg zijn, dan wil ik er weer opklimmen. Zodat we wat meer rechtdoor kunnen werken i.p.v. steeds op een volte. Maar alleen als het gaat en ze sterk genoeg is. Ben zelf ook herstellende van een operatie, dus eerst zelf ook verder revalideren haha.

Verder geen verwachtingen of doelen. De ring weer ingaan laat ik over aan haar dochter.

Stiekem hoop ik dat het alleen maar beter gaat en dat we van de zomer lekker met haar naar buiten kunnen. Ook al zullen het misschien alleen stapritjes worden. Gewoon lekker genieten van elkaar en zien waar het schip strand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:36

Wauw jeetje wat een bijzondere weg hebben jullie afgelegd. Superknap dat je zo naar je gevoel blijft luisteren..
ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd naar recente foto’s van de hoeven :).

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:37

Ziet er goed uit! Had niet verwacht dat het nog zoveel zou verbeteren. Petje af voor het harde werk :D

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:04

Ik heb niet het hele topic gelezen maar bij je eerste post en ook voor de hoeven dacht ik meteen aan silicium bijvoeren. Maar ik zie net dat je hem heermoes geeft, dacht dat het daar ook in zit.

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 09:49

Zou glucosamine bij deze merrie wat kunnen doen?

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:48

Zo dat ziet er goed uit! rad en heerlijk los.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik denk dat je het super aanpakt en het doel ook realistisch is.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 14:33

Bedankt allemaal! Ik had het eerlijk gezegd ook niet verwacht. Het was bedoeld om haar bezig te houden, niet wetende dat ze het zo goed oppakte. Ze staat elke keer te popelen om wat te gaan doen, zo leuk om te zien.

Ik zal aan mijn zusje vragen of ze even foto's van de hoeven kan maken.
En anders zondag, dan is de bekapper ook geweest.

Glucosamine hebben we een hele tijd gegeven, maar gaf geen verschil.

Helemaal rad vind ik haar niet (ben een pietlut haha), maar zo goed als dit is ze al jaren niet geweest.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:50

Haha dat is alleen maar goed, en jij kan dat natuurlijk ook veel beter beoordelen irl dan wij van een kort filmpje. Maar ze ziet er iig niet uit als een paard met pijn.

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 07:36

Wat een goed bericht Cardy! Je zou ook eens kunnen kijken naar aan de lang teugel werken. Dan werk je niet zoveel op de volte en is een goede aanvulling voordat je erop gaat.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 23:07

En... Vandaag onder het zadel geweest voor het eerst in 9 maanden <3 :



Was helemaal niet gepland (wat wel in deze revalidatie met Roma :') ). Maar ze was elke keer aan de longe zo jolig en ril. Die wilde meer en de hele tijd gekke bokkensprongen aan de longe laten doen leek ons ook niet verstandig.

Dus vandaag alle rij spullen uit het stof gehaald en zodra het dekje opging werd ze alleen maar enthousiaster en drukker. Totdat.. Mijn zusje in het zadel zat. Het was echt opstappen en wegrijden, super braaf zoals altijd. En heerlijk werkwillig, geconcentreerd en helemaal gelukkig. Was echt puur genieten voor zowel mijn zusje als Roma. Alleen maar met contact teugel gereden en de rest op zit en been. Heerlijk! ...Was stiekem wel jaloers want wil er zelf op! Als ze zo goed blijft ga ik er zelf weer op zodra ik helemaal opgeknapt ben.

En haar been ziet er ook goed uit:

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn van na het rijden. Voor het rijden waren ze een minuscuul beetje dikker. Nu zien hoe het been er morgen uit ziet.

Maar voor nu... Heerlijk nagenieten.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 01-01-19 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:17

Heerlijk topic! Wat gaaf dat, wat jullie doen, hoe jullie het aanpakken zo uitpakt!
Prachtig paardje! Dat jullie weer van alle wat met een paardje kan genoten mag en kan worden.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:23

Goed nieuws! ik ben benieuwd hoe het been zich houdt.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:59

Daar zijn we weer! Het gaat echt ontzettend goed en haar been begint steeds minder dik te worden. Hopelijk houdt het aan en hebben we straks misschien wel een heel mooi dun beentje???

Ze heeft het in ieder helemaal naar haar zin en loopt super:


En na zelf een hele tijd gerevalideerd te hebben kon ik er zelf ook eindelijk weer op. Super gaaf! Het is zo schattig hoe Roma doet elke keer als we opzadelen.. Het is net een enthousiast kind dat net te horen heeft gekregen dat ze naar de Efteling gaat. Dat dier is zo blij elke keer als we het zadel erop leggen.


Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:00

Wat een goed nieuws! en voor haar ook fijn dat ze wat kan doen als ze zo graag werkt.

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:55

Gaaf! Geniet ervan!

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:31

Super fijn en leuk om te zien dat je er weer op zit!