Paard plots vast in de hals en atactisch.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:12

Kan ze wel bij water?

Ik weet niet of ze een automatische bak heeft, maar die hangt wellicht te hoog nu.

Wat het zou kunnen zijn met haar nek weet ik niet, maar als ze niet drinkt, uitdroogt en verstopping krijgt heb je er een probleem bij.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 18:16

LBLGypsyCobs schreef:
Kan ze wel bij water?

Ik weet niet of ze een automatische bak heeft, maar die hangt wellicht te hoog nu.

Wat het zou kunnen zijn met haar nek weet ik niet, maar als ze niet drinkt, uitdroogt en verstopping krijgt heb je er een probleem bij.


Ja we hebben 3 bakken in haar stal gezet met water op verschillende plekken. Zodat ze ook niet veel hoeft te bewegen om bij hooi en water te komen.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:21

Chapeau2002 schreef:
koetjeboe schreef:
Zwelling zou toch geen probleem moeten zijn voor een foto. Als wij de knie hebben gebroken deze helemaal dik is kunnen ze toch ook een foto maken. Of denk ik nu te simpel

Je moet haar wel in de trailer vast kunnen zetten om überhaupt in een kliniek te kunnen komen. Dat is nu te risicovol.


Aan huis foto laten maken, mee gaan rijden zou ik idd ook niet doen

Christiene
Berichten: 7737
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:52

Uitgegleden of "koprol " gemaakt.
Dat is vaak hoe ze actactisch worden.

Hopelijk gaat het snel beter en misschien als de zwelling minder is dat het beter word

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:52

Fijn dat je water op de juiste hoogte hebt staan. Een paard van een vriendin heeft ooit in de wei iets opgelopen, hij kon niet meer goed aan de grond komen. Als hij stond te grazen dan ineens kreeg hij pijn en liep dan stokkreupel (atactisch). Dit bleek een scheurtje in de nekwervel te zijn. Met rust voer water hooi op juiste hoogte en tig keer stappen op een dag om hem bezig te houden is dat weer hersteld.
Sterkte, maar een rontgen zal echt nodig zijn om dit uit te kunnen sluiten.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:54

Helaas heb ik geen tips voor je. Ik hoop van harte dat het weer helemaal hersteld. Sterkte.

BigOne
Berichten: 38427
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:09

Zwelling zal zeer waarschijnlijk komen doordat ze juist het hoofd zo laag draagt, dan zwellen de luchtzakken op. Bij paarden die de hele dag grazen zie je dit ook vaak, dit is niet erg, de ataxie is wel zeer ernstig, ik zou ook zo snel mogelijk een mobiele rontgen laten komen voor de bovenlijn.

Hevonen

Berichten: 5639
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:19

Pijnstiller geven? Bij een paard met zoveel pijn zou ik dat doen. ER is denk ik geen risico dat ze ineens weer gewoon gaat doen en het verergerd. Daarvoor is de pijn en ellende zo te zien te heftig,

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 19:27

Ja ze is al 2x intraveneus met pijnstilling gespoten. Ze verslechterd tot nu toe niet. Ze krijgt haar hoofd nu tot kniehoogte. Morgenochtend komt de DA weer en dan overleggen we verder wat te doen. Ik heb inprinciepe voor morgen 15.00 een afspraak op de kliniek, maar vervoeren gaat denk ik nog niet. Mocht dat niet gaan dan overleg ik even met de DA over mobiele rontgen

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:07

Het is wel opvallend dat ze wel haar hoofd van links naar rechts beweegt en dat niet pijnlijk lijkt. Maar ze beweegt het hoofd niet op en neer. Knikken doet pijn. Je zou haast denken dat het probleem zich bij de eerste 2 wervels bevindt. Zijn de 1e twee wervels warm aan 1 zijde of dik?

Niet dat je nu een fysio aan je paard moet laten zitten, maar ik denk dat het filmpje sturen aan een goede paarden fysio om vanuit zijn/haar kennis van beweeglijkheid van de halsen ervaring mee te laten denken over de locatie van het probleem wel eens zou kunnen helpen .

Duim duim duim beterschap

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:18

Heb je de atlas al gevoeld (wat janouk dus zegt de 1e wervel gelijk achter de oren)? Misschien een rare ingeving van mij maar als ze daar erge last van hebben kunnen ze hoofdpijn krijgen vergelijkbaar met migraine bij mensen..

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:34

Wat bigone zegt, komt de zwelling niet juist van het hoofd continu omlaag houden?

Heb je al eens goed nagekeken op wondjes? Mijn merrie stond ook een keer zo laag bij de grond, kon hals niet buigen zonder om te vallen en liep atactisch als ze liep. Die had een heel klein wondje op de hals, ongeveer 1/4 van doorsnede van je pink. Dierenarts wist niet wat het was totdat ik zei dat ik dat wondje had gevonden. Bleek het een diep wondje te zijn, met als gevolg een ontsteking aan de atlas. Heeft toen 5 dagen antibiotica gespoten gekregen en toen liep ze weer goed.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:41

xLeoniee schreef:
Heb je de atlas al gevoeld (wat janouk dus zegt de 1e wervel gelijk achter de oren)? Misschien een rare ingeving van mij maar als ze daar erge last van hebben kunnen ze hoofdpijn krijgen vergelijkbaar met migraine bij mensen..

Dat is dus het rare.. We mogen overal op drukken, op de atlas, op de eerste nekwervels.. Maakt haar niets uit, ze vind het allemaal prima.
Ook nergens wondjes te vinden, helemaal niets. Ze heeft ook zeker geen trap gehad. Staat al tijden in een kleine stabiele kudde, met 3 ponies en een oude Fries. Geen zandplekken, grasplekken op lijf, hoofd of dek waaraan te zien is dat ze gestruikeld is ofzo.

judithM
Berichten: 1501
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:56

Ik kan het nergens op baseren maar ik moest denken aan hersenvliesontsteking? En die dikke zakken van het omlaag houden van hoofd? Nogmaals geen idee maar kwam in me op....

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:58

Paard van een vriendin van mij had iets vergelijkbaars.. die werd wel iets beter maar bleef klachten houden. Uiteindelijk bleek het een verschoven nekwervel te zijn. Kwamen ze wel pas bij de derde kliniek (Utrecht) achter. Ik zou haar dan ook goed laten onderzoeken.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:58

Had al gereageerd, maar idd verdikking kan goed vd speekselklier zijn door her laag staan vh hoofd. Zou niet teveel voelen en duwen de bewweglijkheid kan afhankelijk zijn van waar her probleem zich bevind en de wervels lopen zo diep in de hals dat je niet alles kunt voelen.idd een mobiele rontgen zou het mooiste zijn. Duim voor jullie!!

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:59

Wij hadden een 5 jarige met exact dezelfde symptomen. Na een dag land het hoofd niet meer omhoog willen doen en een bult op de slokdarm, deze op de foto laten zetten helaas bleek bij hem dat al zijn halswervels aan elkaar vergroeid waren aan de bovenkant. Na een paar uur op stal kon hij zijn hoofd wel weer omhoog doen en zakte de zwelling. Afbeelding

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 21:05

Als eerste wil ik iedereen bedanken voor alle input, twee ( of in dit geval meerdere) weten altijd meer dan een. Om verwarring te voorkomen, chapeau2002 die hierboven reageert is mijn moeder, het paard is van ons samen.

Wbt de vochtzak door het hoofd naar beneden houden is het denk ik niet. We weten zeker dat het tussen 12.15 en 12.30 ontstaan is en om 12.40 haalde ik haar al inclusief de zwelling van de wei.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 08:40

We zijn inmiddels de nacht gelukkig doorgekomen! Vanacht stond ze nog erg slecht maar sinds vanmorgen wil ze haar hoofd iets meer optillen. Ze heeft hem zelfs even in de kruiwagen gedaan ( ongeveer 50 cm van de grond) om te snuffelen. Rond 11 uur komt de dierenarts weer. Ben benieuwd. Ten opzichte van gister heeft ze haar hoofd duidelijk hoger. Toen wilde ze niet verder dan 15 cm van de grond.

Afbeelding

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:50

Fijn dat de nacht voorbij is. Suc6 straks met de dierenarts

Iriswolf

Berichten: 200
Geregistreerd: 26-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:26

Sterkte bij de DA

Anoniem

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:35

Pff alsof je nog niet genoeg ellende heb meegemaakt met paarden.
Sterkte en ik hoop dat het meevalt.

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:42

anjali schreef:
Ach wat zielig.Een slangenbeet?Ts woont toch in Nederland.Misschien een flinke schop gehad?Misschien is het morgen wel wat beter!


Ook in Nederland komen slangen voor, waaronder de adder die giftig is. Ook ik ken een paard dat in haar neus was gebeten door een slang. Die stond ook met een dikke bult en was een beetje suf, maar at en dronk nog wel goed. Ze dachten eerst dat ze was getrapt, maar konden op de neus twee kleine puntjes zien waar de slang had gebeten.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 17:01

Oke echt heel bizar dit. Vanmorgen tilde ze haar hoofd ietsje pietsje meer op maar nog niet veel. Toen we daarna om 11.00 op stal waren met de DA stond ze ineens met haar neus op borsthoogte. Super positief dus! Ze heeft nog een keer corticosteroïden gehad en ik kwam net op stal, staat ze er zo bij;

https://youtu.be/iSO4ObpmgYI

judithM
Berichten: 1501
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:02

Jee....wat fijn!!!