PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:53

Mac schreef:
Ik had dit met mijn n/P1 merrie Kim_97 en bij haar was het echt door het symptomatisch zijn. Ik heb zo'n 6 jaar compleet probleemloos twee keer per week met haar buiten kunnen rijden. Wij wonen op de Veluwe, dus lekker lange ritten door het bos. Ze was het betrouwbaarste en bomproofste paard ooit. Toen ze symptomatisch werd, werd ze precies wat jij omschrijft: explosief, schrikachtig, zelfs bokken en dan echt gericht om van mij af te komen. Op de grond was ze nog steeds hetzelfde paard als vroeger. Ontzettend lief en altijd mij opzoekend. Ik wijt haar gedrag onder het zadel echt aan pijn.


Herkenbaar dus.. :(
Ik had zelf verwacht dat het vanuit de n/P2 kwam, maar jij ervaarde het dus bij n/P1.

Op dit moment werken we dus voornamelijk dressuurmatig vanaf de grond wat goed en fijn gaat! Omdat rijden ver weg voelt van hoe het ooit was... ik heb het rijden nog verschillende keren opgebouwd/opgepakt maar zonder fijn resultaat. Ik zit nu op het punt om de beslissing te maken om het rijden te laten voor wat het is... maar wanneer maak je die beslissing? ...

Ik denk dan toch telkens heb ik niet het juiste mangement waardoor we vastlopen met rijden? Of komt het gewoon echt door de PSSM en vindt Vrouwke het rijden daardoor niet fijn.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:49

P8 en K1zijn gister in de shop gegaan bij CAG
Dus te testen

Ik stel Hem heel Even uit ivm slagaderlijke bloeding van mijn Bankrekening door de nood van Gull aan dekens

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 11:24

Kim_97 schreef:
Herkenbaar dus.. :(
Ik had zelf verwacht dat het vanuit de n/P2 kwam, maar jij ervaarde het dus bij n/P1.

Ik denk dat elke vorm van pijn door wat voor oorzaak dan ook dit gedrag kan veroorzaken.
Bij mijn n/P1 merrie (andere varianten waren toen nog niet testbaar) was het verschil alleen ZO overduidelijk omdat ze de eerste jaren onder het zadel lekker soepel, voorwaarts en superbomproof was.
Mijn n/P2 paarden (1 merrie, 1 ruin) waren altijd al stijver en wat reactiever. Dat werd gedurende de jaren alleen wel steeds erger, vooral bij de merrie. Beide zijn van jongs af aan wel echt kwakkelpaardjes geweest. Mijn n/P1 helemaal niet.

Citaat:
Ik denk dan toch telkens heb ik niet het juiste mangement waardoor we vastlopen met rijden? Of komt het gewoon echt door de PSSM en vindt Vrouwke het rijden daardoor niet fijn.

Het juiste management vinden en daar de resultaten van zien kan best een tijd duren (denk in de richting van een jaar), helemaal als je met 2 varianten te maken hebt. Als je grondwerk ook leuk vindt om te doen, zou ik het daar voorlopig bij houden en dan kijken of je bijvoorbeeld na de winter het rijden weer zachtjesaan op kunt pakken.

Sonja_vR: ja, de tests staan op de site! Ik wacht ook nog even maar meer omdat ik het het nog heel even niet wil weten ... Mocht ik besluiten weer te gaan fokken dan test ik ze uiteraard sowieso.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:57

Wat Mac zegt, pijn/ongemak kan Leiden tot dergelijk gedrag
Ongeacht of het 1 of 2 is
Maar ik lees op de internationale groepen dat er ook paarden zijn die op bepaalde voedingsmiddelen reageren met spooky gedrag

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 12:08

Ja, soja sowieso, luzerne/alfalfa, maar ook teveel vitamine E

wendelijn
Berichten: 20
Geregistreerd: 03-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 10:18

Hallo

Ik heb een vraag. Klopt het, als je bent ingelogd, dat je (gedeeltelijk) de uitslagen bij CAG kan zien onder kopje DNA data TRAITS? Hopelijk weet iemand van jullie dat. Bedankt alvast

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 10:39

Dat is allemaal nog gloednieuw maar ja, je kunt de uitslagen idd online zien op je dashboard zodra ze bekend zijn. Ik heb de Duitse versie voor me maar volgens mij heb ik gevonden waar jij ook zit te kijken. Je ziet daar de markers voor MYOT, FLNC, etc

wendelijn
Berichten: 20
Geregistreerd: 03-05-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:27

Ja bedankt! Ik ben er inmiddels ook achter dat dit zo is!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:44

Gull staat momenteel onder een 100 grams outdoor wug
De 200 grams met 100 grams hals rambo komt er aan , maar merk echt dat ze het er goed onder soet
Ze is wel licht chago als ik hem om doe, maar ze is kwa lijf lekker soepel.

Alleen vandaag was haar Ho stuk :+
Longeren terwijl er bij de buren twee gek deden en er twee door de ovaalbaan reden
Was reden genoeg om lekker te gaan hinkstapspringen en vooral niet af te remmen

Ik heb serieus geen flauw idee welke gangen ze nou door elkaar aan het gooien was
Maar er was geen chocola van te maken

Geloof dat ze het tijd vind om een stapje verder te gaan en dan zsm het bos weer in ipv in de cirkel en bak rond te lopen

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:11

Vraagje, Vrouwke eet de eiwitten als papje door de brokjes met een beetje slobber echt niet op. Nu geeft ik het in een spuit in dr mond, maar dat wordt echt een drama!

Ik zag op het fb forum dat iemand de eiwitten hard laat worden als 'koekje' en het dan schaaft/raspt door t voer. Iemand een idee hoe je ervoor kan zorgen dat het eiwitpoeder zo hard wordt? (Waarmee moet ik het dan mengen?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:13

Ik week de brokken en daar meng ik alles doorheen.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:16

Hoe doe je dat dan?
Het punt is, dat ik geen mogelijk heb om zelf te voeren.

Ze staat op een pensionstalling. Ik zet wel zelf de bakjes klaar met voer, die de pensionhouder vervolgens geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:42

Ohh dat maakt het lastiger ja.

Weet niet hoeveel eiwit je inmiddels ingeslagen hebt maar hier wordt het gemalen lijnzaad heel erg goed gegeten.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:45

Gloa schreef:
Ohh dat maakt het lastiger ja.

Weet niet hoeveel eiwit je inmiddels ingeslagen hebt maar hier wordt het gemalen lijnzaad heel erg goed gegeten.


500gram nog maar, ik wilde het eerst proberen, voordat ik een grote hoeveelheid zou inslaan.

Gemalen lijnzaad.. dat klinkt wel als dat het makkelijker door t voer te mengen is! :D heeft dat dan dezelfe functie als eiwitten?

Farjen

Berichten: 8024
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 21:28

De mijne at alles ook heel slecht, vanalles geprobeerd. Weken, appelmoes, slobber, ... en nu gewoon droog alles gemengd en hij zou de emmer er bij op eten :+

Soms moeten ze gewoon even wennen denk ik?

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 21:43

Farjen schreef:
De mijne at alles ook heel slecht, vanalles geprobeerd. Weken, appelmoes, slobber, ... en nu gewoon droog alles gemengd en hij zou de emmer er bij op eten :+

Soms moeten ze gewoon even wennen denk ik?


Zou kunnen? Maar de eiwitpoeder is vrij veel in verhouding, ik verwacht niet dat ze dat droge poeder oke vindt om op te eten, maar het proberen waard.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 21:44

Ik gooi het door een beetje speedibeet met lijnzaadolie, dat papje gaat op het gewone avondvoer met de rest van de supplementen en wat hier altijd met een noodgang opgegeten.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:47

Mac; ik was even aan de zoek op bokt naar hennep gebaseerde producten

Las dat jij pferdehanf (hebt) (ge)voerd ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:16

Kim_97 schreef:
Gloa schreef:
Ohh dat maakt het lastiger ja.

Weet niet hoeveel eiwit je inmiddels ingeslagen hebt maar hier wordt het gemalen lijnzaad heel erg goed gegeten.


500gram nog maar, ik wilde het eerst proberen, voordat ik een grote hoeveelheid zou inslaan.

Gemalen lijnzaad.. dat klinkt wel als dat het makkelijker door t voer te mengen is! :D heeft dat dan dezelfe functie als eiwitten?

Gemalen lijnzaad is een goede bron aan vet (40%) en eiwit (20%). Wordt zowel hier als bij mijn vriendin goed gegeten zonder kunst en vliegwerk.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 11:32

Sonja_vR schreef:
Las dat jij pferdehanf (hebt) (ge)voerd ?

Dat klopt! Ze deden het daar wel goed op, maar geen wow vooruitgang als met de geconcentreerde eiwitten.

Puur lijnzaad kun je in onbehandelde vorm maar in heel kleine hoeveelheden geven voordat het toxisch wordt. Koken is een optie, maar dat is een enorm gedoe. Gemicroniseerd lijnzaad is dusdanig behandeld dat het niet meer toxisch is waardoor je er meer van kunt geven. De meeste paarden vinden het erg lekker en het is idd (ook) een hele goed bron van omega 3.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:01

Ik voer nu een aantal gram hennepzaad
(100 gram gemalen ) om wat eiwitpoeder mee op te vangen (anderhalve scoop erwten van bulkpowders ) en voor de vetten en vetzuren
Want lijnzaad is momenteel viesch :roll:
Zou niet eens zo zeer voor de eiwitten zijn
Maar ben echt aan het zoeken naar alternatieven voor (een deel van) de reguliere muesli
Kwam ook nog Semhof tegen , een ander duits bedrijf met hennepbrok van de hele plant (grasbrok is ook viesch volgens madame )
Die is ook leuker qua prijs trouwens

Maar aten ze het een beetje graag bij jou?

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 12:05

Ja, ze vonden het erg lekker :-)

Ik vond en vind het ook echt een mooi product en ik lees er ook goede dingen over, maar omdat ik niet de vooruitgang zag die ik zocht, ben ik er weer mee gestopt.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:44

Wit lijnzaad kun je ook goed ongekookt geven hoor. Natuurlijk geen grote scheppen tegelijk maar ik geef het al jaren in de winter zo bij.
Echter wordt het natuurlijk maar beperkt goed afgebroken dus als je er max. voordeel mee wiltdoen is gebroken of gekookt hoe dan ook beter.

tamary

Berichten: 29233
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:56

Blauwzuurreactie heeft zuurstof nodig zover ik weet, dat maakt de aanmaak van blauwzuur in een paard onwaarschijnlijk (vertering is zuurstof arm proces). Volgens de cijfers die ik tegenkom hoef je je bij zo'n 15-20 gram/100kg paard geen zorgen te maken. Malen is wel handig, omdat zulke kleine zaadjes anders niet genoeg stukgekauwd worden om makkelijk te verteren.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:57

Ik koop gewoon gemicroniseerd
Lekker makkelijk :+