PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:54

Die van mij krijgt zijn Oerbalansbrokje (2x 40gr per dag)en supplementen samen met rozenbottels, bleekselderij, gember, lijnzaadolie, golden paste en kruiden. De bleekselderij en gember in stukjes is echt goud; vult het geheel lekker op en de supplementen blijven daar samen met de lijnzaadolie lekker aan plakken.
En geloof dat ie z'n brokjes amper proeft, is voor hem ook maar 2 happen ofzo := Maar hij krijgt ze zo iig wel goed binnen.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 17:42

Wow Jaan81, wat een kookkunsten :D !

Elin_

Berichten: 9640
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:01

Ik kom mij helaas ook melden. Sinds gisteren de uitslag n/P1. Ik verwacht eerlijk gezegd ook P2 positief. Dat gaan we eind deze maand testen (dan kun je p8 en nog eentje ook testen)

Extra verdrietig ..ik heb het dier pas sinds maart. Compleet uitgebreid laten keuren gezien vorige pony door een hoefkatrol moest laten inslapen. Hoeveel pech kun je hebben. Wilde hier graag mee gaan crossen. Jong dier aangekocht voor de sport en nu dit..


Ik probeer nu wegwijs te worden in alle supplementen. Lees dit topic even helemaal bij + pssm forum op fb.

Staan alle pssm'ers hier snachts ook buiten met schuilstal? Ik ben helemaal niet van hrt 24/7 buiten..

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:26

Nee hoor die van mij gaat gewoon snachts op stal, overdag wel hele dag buiten.
en dan de supplementen in een liter water en dat neemt ze altijd zonder problemen als sportdrankje *\o/*

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:28

Wat naar Elin! :(

Mijn Haflinger staat sinds we op onze huidige stal staan (9 maanden) overdag buiten (08u tot schemertijd) en snachts op stal. Voorheen had zij 24/7 de keus, binnen of buiten te staan. Ik vind het zelf wel prettig dat ze snachts op stal staat en heb niet het idee dat ze hier hinder van heeft.

Elin_

Berichten: 9640
Geregistreerd: 11-11-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:09

Ah oke! Gekke is vanwege een kogelblessure (vermoedelijk nu terug gerekend door zijn spieren) moest hij op rust (dus geen weide) en hij loopt beter. Rust op stal om duidelijk te zijn, maar wel een mega stal (6x5)

Nu zit ik te worstelen met voer. Care4life hebben we op stal. Maar ik begreep dat daar te weinig magnesium in zit. Verder gaf ik al natuurlijke vitamine E.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:20

Elin_ schreef:
Ah oke! Gekke is vanwege een kogelblessure (vermoedelijk nu terug gerekend door zijn spieren) moest hij op rust (dus geen weide) en hij loopt beter. Rust op stal om duidelijk te zijn, maar wel een mega stal (6x5)

Nu zit ik te worstelen met voer. Care4life hebben we op stal. Maar ik begreep dat daar te weinig magnesium in zit. Verder gaf ik al natuurlijke vitamine E.


Elk merk voer adviseert met zijn eigen vitamine/minerale balancer. Ikzei op het begin: 'was er maar voer dat heette: voor PSSM paarden. :')'
Misschien heb je dat inmiddels terug gelezen, ik voerde Pavo Vital, maar nu overgestapt naar Vitalbix daily Complete. (De Vitalbix hoor ik vaker voorbij komen voor PSSM'ers.)

Heb je niet de mogelijkheid om Magnesium als supplement bij te voeren? Als de rest oke is bij Care4life, kun je daarbij blijven. :)

Elin_

Berichten: 9640
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:43

Kim_97 schreef:
Elin_ schreef:
Ah oke! Gekke is vanwege een kogelblessure (vermoedelijk nu terug gerekend door zijn spieren) moest hij op rust (dus geen weide) en hij loopt beter. Rust op stal om duidelijk te zijn, maar wel een mega stal (6x5)

Nu zit ik te worstelen met voer. Care4life hebben we op stal. Maar ik begreep dat daar te weinig magnesium in zit. Verder gaf ik al natuurlijke vitamine E.


Elk merk voer adviseert met zijn eigen vitamine/minerale balancer. Ikzei op het begin: 'was er maar voer dat heette: voor PSSM paarden. :')'
Misschien heb je dat inmiddels terug gelezen, ik voerde Pavo Vital, maar nu overgestapt naar Vitalbix daily Complete. (De Vitalbix hoor ik vaker voorbij komen voor PSSM'ers.)

Heb je niet de mogelijkheid om Magnesium als supplement bij te voeren? Als de rest oke is bij Care4life, kun je daarbij blijven. :)

Ja dat laatste was inderdaad mijn idee ook, maar omdat je iedereen hoort praten over "balancer" ga je twijfelen wat er dan beter aan balancer is dan de rest.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:56

Balancer is het Engelse woord voor vitaminekorrel of mineralenbrok.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:57

Wat rot elin, sterkte!
Die van mij staat ook alleen overdag buiten.
Ik overweeg om hem deze winter met slecht weer ook eerder binnen te gaan halen.
Hij werd daar vorig jaar winter slechter van dan binnen staan... hij kan erg slecht tegen nattigheid gecombineerd met jou.

Ik zou je voer inderdaad nog even zo laten als dat goed bevalt en magnesium en aminozuren en eiwitten toevoegen.

Elin_

Berichten: 9640
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:05

Mizora schreef:
Balancer is het Engelse woord voor vitaminekorrel of mineralenbrok.

Ah oke maar daar valt care4life ook onder? Ik weet niet beter dan dat er krachtvoer (biks) en ruwvoer (hooi) bestaat vandaar de verwarring.


Nouvel schreef:
Wat rot elin, sterkte!
Die van mij staat ook alleen overdag buiten.
Ik overweeg om hem deze winter met slecht weer ook eerder binnen te gaan halen.
Hij werd daar vorig jaar winter slechter van dan binnen staan... hij kan erg slecht tegen nattigheid gecombineerd met jou.

Ik zou je voer inderdaad nog even zo laten als dat goed bevalt en magnesium en aminozuren en eiwitten toevoegen.

Dankjewel! Ja ik weet niet of hij het er perse "goed" op doet. Ik ken hem natuurlijk nog niet zolang, maar qua symptomen ging ik toen wat op onderzoek uit en toen kwam ik bij pssm uit en daaropvolgend laten testen
Ook naar de dierenarts geweest. Die is begonnen met een standaard kreupelheidsonderzoek die vond namelijk dat het niet in de spieren zat. Tijdens het uitverdoven ging ie beter lopen toen de kogels uitverdoofd werden dus de dierenarts is daarop gaan inspuiten met ontstekingsremmers. Dus toen ben ik dat traject ingegaan, maar gisteren kreeg ik dus de positieve pssm test terug n/P1 dus nu weer terug in de pssm hoek.

Met symptomen bedoel ik: wisselend niet lekker lopen maaar geen duidelijk been en vooral kort en stijf. Voor de liefhebbers heb ik een YouTube video met het tijdspad van de afgelopen maanden: https://www.youtube.com/watch?v=54IDtGp ... ture=share

En op foto's beoordeelde de beheerder van pssm forum fb dat ze de spier deuken zag.
Die mij overigens ook wat opgevallen al waren tijdens het opzoeken van pssm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:24

Nee care4life is geen vitamine korrel.

Kenmerk van vitaminekorrel (of als je interessant wil doen zeg je balancer). Is dat je er heel weinig van hoeft te geven en dat het ook geen energie voor groei of prestatie geeft.

Elin_

Berichten: 9640
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:32

Gloa schreef:
Nee care4life is geen vitamine korrel.

Kenmerk van vitaminekorrel (of als je interessant wil doen zeg je balancer). Is dat je er heel weinig van hoeft te geven en dat het ook geen energie voor groei of prestatie geeft.

Ah oke. Dus dat verklaard dan ook dat ik dus om mijn rijtje compleet te maken toch een soort vitaminekorrel of mineralen moet kiezen.
Maar wat zit daar nog in buiten magnesium wat in mijn ontstaande rijtje mist?

2. Natuurlijke vitamine E
3. Magnesium: (maakt dat nog uit welke?)
4. Zout
5. Vetbron: lijnzaadolie
6. 3 amino Vaessen
7. Eiwitten: bulkpowder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:10

Maar waarom zou je een vitamine korrel willen voeren?

Mits voldoende conform advies gevoerd is care4life een compleetvoer. En dat kan je dan zelf met suplementen aanvullen voor pssm.

Ook in een vitamine korrel ga je geen gehaltes aan vitE en magnesium vinden die voldoende zijn voor een pssmer

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:28

Mac schreef:
Wow Jaan81, wat een kookkunsten :D !

Ach ja, was ook al gedeeltelijk vóór ik vermoedde dat hij PSSM1 heeft. Dus doe al 8 jaar zo ofzo.

Elin_, wat balen zeg, zeker bij zo'n jonkie.

Hier staat 'ie wel 24/7 buiten, jachtpatroon geschoren en met deken. Heb sinds we hier wonen ook geen aparte binnenstal meer, maar hij staat oedere dag wel even in de stal, pakt wat hij nodig heeft.

Elin_

Berichten: 9640
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:49

Bedankt allemaal! Ik wilde eerst direct met pssm2 dieet beginnen maar zolang hij alleen p1 positief is ga ik eerst dat proberen. Eind deze maand is de P2 incl de overige 2 varianten als het goed is te testen dus dan test ik daarop en kijk ik dan verder.

Ik ga nu op mijn gemak even het hele topic van voor naar achteren uitspitten zodat ik geen dubbele vragen ga stellen en hopelijk wat wijzer wordt. Voor nu ben ik al erg geholpen met jullie antwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:51

@jaan81;
Had jij niet een bucas smartex big neck voor jouw trekpaard?

Heb de mijne gedeeltelijk geschoren maar ze droogt nog steeds heel slecht. Gewone regendeken wordt nu helemaal klam van binnen. De 200gr droogt ze wel maar is nog te warm overdag.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 08:43

Klopt, ik heb de Smartex voor Tych ja. :j Ook de extra, maar die gebruik ik echt maar amper.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:19

Elin_ schreef:
Gloa schreef:
Nee care4life is geen vitamine korrel.

Kenmerk van vitaminekorrel (of als je interessant wil doen zeg je balancer). Is dat je er heel weinig van hoeft te geven en dat het ook geen energie voor groei of prestatie geeft.

Ah oke. Dus dat verklaard dan ook dat ik dus om mijn rijtje compleet te maken toch een soort vitaminekorrel of mineralen moet kiezen.
Maar wat zit daar nog in buiten magnesium wat in mijn ontstaande rijtje mist?

2. Natuurlijke vitamine E
3. Magnesium: (maakt dat nog uit welke?)
4. Zout
5. Vetbron: lijnzaadolie
6. 3 amino Vaessen
7. Eiwitten: bulkpowder


De splitsing tussen de verschillende bijvoeren met premix is eigenlijk kunstmatig.

Een voer bestaat uit vitaminen, mineralen (groot gedeelte van de ruwe as), eiwitten/stikstof (vrep = verteerbaar eiwit = eiwitten, ruw eiwit = stikstof *6.25, het stikstofgehalte is veel simpeler en accurater te bepalen ), vetten, zetmeel+suiker(*), ruwe vezel (ruwe celstof) en daaruit volgt een hoeveelheid energie (bij paarden DE, ME, VEP of ewpa, bij mensen kcal of MJ. VEP is een oude energiemaat die je steeds minder ziet).

Alle gewichten zijn voor een 500kg paard dat 10kg hooi krijgt)
- Een vitaminekorrel of vitaminepoeder bevatte van oorsprong alleen vitaminen en vrijwel geen mineralen. Voorbeelden hiervan zijn "Puur Natuur Vita-min" (15g om de vit. A aan te vullen) en Pavo multivit15 (160g vult vit. A en E aan).
- Een mineralenbrok bevat vitaminen en mineralen, maar vrijwel geen andere stoffen. Denk hierbij aan Marstall Force (150g), VS200 (200g), Pavo vital (150g).
- dan komt er een tussenfase, deze bevat vitaminen, mineralen en een klein beetje eiwitten. Denk hierbij aan vitalbix daily complete (375g).
- Een concentraat bevat vitaminen, mineralen, eiwitten en vaak ook ruwe vezel. Denk hierbij Pavo Care4Life (1.2kg), Vitalbix Active+ (1.3kg) en Pavo InShape (1.0kg). Subli Dieetmix (2.0kg) is een grensgeval.
- Een gewoon krachtvoer bevat vitaminen, mineralen, eiwitten en energie, vaak als zetmeel+suiker. Denk hierbij aan Pavo Condition (2.5kg), Pavo Nature's Best (2.5kg), Subli basisbrok (3.0kg), Subli basismuesli (5.0kg), Havens sportmuesli (4.0kg), Havens Natural Balance (2.5kg, wel koperkrapte), Havens Coolmix (4.0kg)
- Een ruwvoervervanger bevat vitaminen, mineralen, eiwitten, ruwe vezel en is laag in energie, zetmeel en suiker. Denk hierbij aan Subli Seniores Priores (6kg zonder hooi, 4kg + 5kg hooi), Pure Feed Veteran mix (5kg + 5kg hooi), Masters Senior (3kg + 5kg hooi)

Zoals je ziet, is het voornamelijk de hoeveelheid die wat bepaald, met als uitzondering de ruwvoervervangers, waar overigens sommige gewone krachtvoeders ook aan kunnen voldoen. Als het zetmeel+suiker-gehalte niet boven de 25% zit (liever onder de 20%), er geen overschotten optreden bij 5kg voeren (bij 500kg paard), het vezelgehalte minimaal op 18% zit en het energiegehalte op maximaal 0.9 ewpa of ±900VEP zit, kan het hiervoor ingezet worden.

Ps. Bij alle berekeningen, op vitaminepoeder na en bij Pavo ook gedeeltelijk op vit. A na, heb ik aangehouden dat de vitaminen en mineralen gedekt moeten zijn. Hierbij heb ik het hoogste minima aangehouden van de NRC NRH 6e editie en CVB 2016 aangehouden.



*onder koolhydraten vallen officieel verteerbare vezels, maar in Nederland is in de volksmond koolhydraten prima. Als ze het hebben over netto koolhydraten hebben in de humane voeding, bijvoorbeeld bij Atkins, hebben ze het dus over zetmeel + suiker. In de vs worden vezels ook onder het kopje koolhydraten gezet en dus bij de koolhydraten gerekend. Als ze dus schrijven dat je de vezels mag aftrekken van de koolhydraten om de netto koolhydraten te krijgen, bedoelen ze dat je alleen de zetmeel en suiker hoeft mee te rekenen. In Nederland kan je voor humane voeding daar gewoon de totale koolhydraten voor nemen en hoor je niet nog eens de vezels hier af te trekken.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:28

Vandaag de uitslag van de PSSM2 test gekregen vanuit CAG.
Waarmee mijn gevoel eigenlijk bevestigd wordt. Dat betekend N/P1 en N/P2. :(

Vrouwke heeft een spiervezelschade aan haar rechtervoorbeen. spiervezelschade van PSSM2 is blijvend begreep ik? Of kunnen de spiervezel doormiddel van revalidatie wel terug groeien?

Afbeelding

Elin_

Berichten: 9640
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:54

Kim_97 schreef:
Vandaag de uitslag van de PSSM2 test gekregen vanuit CAG.
Waarmee mijn gevoel eigenlijk bevestigd wordt. Dat betekend N/P1 en N/P2. :(

Vrouwke heeft een spiervezelschade aan haar rechtervoorbeen. spiervezelschade van PSSM2 is blijvend begreep ik? Of kunnen de spiervezel doormiddel van revalidatie wel terug groeien?

[ [url=m/Eufu0i.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat rot :'( ik kan je helaas geen advies geven.



@mizora
Wat een lap tekst _/-\o_ Ik heb hem inmiddels 3x gelezen. Per keer snap ik het geloof ik een beetje beter. Als ik het goed begrijp (Esio zit toevallig rond de 500 kilo) moet hij 1.2 kilo care4life hebben om aan de minimale behoefte te komen? Al zit ik dan nog met feit dat het magnesium gehalte maar 6 procent is ipv de benodigde 15. Of zit dit al bij jouw percentages in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:07

Linksom of rechtsom moet je magnesium bijvoeren.

Ik voer een vitamine korrel en nog voer ik magnesium bij.

Elk paardenvoer wordt gemaakt voor het standaard paard. Een pssmer heeft een hogere behoefte en zal je dus altijd op moeten bijregelen met suplementen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:13

Jaan81 schreef:
Klopt, ik heb de Smartex voor Tych ja. :j Ook de extra, maar die gebruik ik echt maar amper.

Bedankt! Dan ga ik mn varkentje maar even stuk slaan denk ik -O-

Hoe gaat het met die voering bij temperaturen zoals de afgelopen dagen van 10-12 graden? Krijgt hij het dan niet te warm?

Als het echt koud wordt heb ik de 200gr amigo XL. Die heeft dat klamme probleem niet.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:27

Gloa schreef:
Hoe gaat het met die voering bij temperaturen zoals de afgelopen dagen van 10-12 graden? Krijgt hij het dan niet te warm?

Nee, pas vanaf een graad of 15 en windstil is hij wel eens (te) klammig dan. Maar zodra het weer het toe laat gooi ik m ook weer af, de deken. Idem met hals, die gaat nu mestal alleen in de nacht op.
Ik heb hem vorige week geschoren:
Afbeelding
Dus als het lekkere dagen zijn, kan hij ook nog zonder deken.

Kim_97: sjit zeg, dat is geen leuk nieuws, veel sterkte.

Mizora, dank voor de uitgebreide tekst, ga hem nog een paar keer lezen zodat alles goed landt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:25

@kim97; wat een rotnieuws ;( . Geen idee of spierschade herstelt bij p2. Van die uitvoering geen verstand.

@elin_; goeie duidelijke post van mizora. Daarnaast is er geen gouden standaard. Er is tegenwoordig heel erg veel goed voer op de markt. Kijk gewoon wat voor jouw paard werkt en wat (zeker in geval van pension) praktisch haalbaar is. Krijgt hij nu voldoende care4life en doet hij het daar goed op dan is dat toch een prima basis. Suplementen ontkom je niet aan dus maak het je voor de rest zo makkelijk mogelijk ;)

Nog even een vraagje;
Mijn merrie zit even niet lekker in dr vel. Ben sinds vandaag ook weer vitE aan het bijvoeren ondanks dat ze daar eigenlijk knetter van wordt. Ook in rust is ze klam maar niet warm (ander deken is net besteld en huidige wordt gewassen ivm ademend vermogen). Mevrouw is ook lekker nukkig op het moment >;) . Nu ze gedeeltelijk geschoren is valt ook op dat ze vaak met aangespannen buikspieren staat.

In de paddock kom ik sinds een 3 weken continu van dit soort patronen tegen in het zand.
Afbeelding
Een rij voetafdrukjes heel kort op elkaar. Alsof ze niet goed stil kan staan en continu een beentje een stukje verzet. Zo in de paddock valt hier verder niets van op qua onrust of heen en weren.

Iemand enig idee?