PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:58

Kim_97 schreef:
Vraagje, hoort bij PSSM1 ook dat ze meer moeite hebben met op het harde te lopen? Hier is de mijne niet duidelijk kreupel, maar voelt als 'een slag in het wiel'


Niet specifiek, moeite op het harde kan echt werkelijk van alles zijn. Mijn dier had enorm veel kenmerken uit de lijstjes maar op het harde was ze zonder ijzers loepzuiver.
Ieder paard is echter anders uiteraard, maar als niet zuiver op het harde het enige is dan zou ik het eerder zoeken in een beenprobleem.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 23:05

Sizzle schreef:
Kim_97 schreef:
Vraagje, hoort bij PSSM1 ook dat ze meer moeite hebben met op het harde te lopen? Hier is de mijne niet duidelijk kreupel, maar voelt als 'een slag in het wiel'


Niet specifiek, moeite op het harde kan echt werkelijk van alles zijn. Mijn dier had enorm veel kenmerken uit de lijstjes maar op het harde was ze zonder ijzers loepzuiver.
Ieder paard is echter anders uiteraard, maar als niet zuiver op het harde het enige is dan zou ik het eerder zoeken in een beenprobleem.


We zijn sowieso in afwachting van de uitslag van onze pssm1 test.
Paar weken geleden hebben we algeheel onderzoek bij DA gedaan, uitverdoven, fotos,buigproef etc, daaruit is een standafwijking gekomen waar ze nu speciale zooltjes voor heeft. Leek daarna echt weer goed te gaan, dressuurmatig begint ze na maanden ook weer fijn te lopen, maar nu dus toch ineens weer moeite op t harde.

Ik dacht misschien ook herkenbaar bij pssm1.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 06:54

Hier een PSSM2 paard dat gevoelig loopt op het harde...

Farjen

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:04

Mijn P3'er was mank op 4 benen op het harde in Januari.. Verschillende dierenartsen hadden toen geen echte verklaring, opeens was dit in februari voorbij.. Uiteindelijk op dit topic gebotst en hem laten testen en met als uitslag P3 positief.

Paard had wel een jaar op boxrust gestaan omwille van een peesblessure, maar die was helemaal genezen op echo in Januari, we waren al goed opgebouwd qua rijden.
En nu krijgt hij al maanden supplementen, gaat sinds 4 maanden dagelijks naar buiten. Eerst op een paddock en nu weer op de weide. Rijden ging goed, hij werd steeds sterker maar ik luisterde goed naar mijn paard. Soms deden we een uur stapwandeling, soms een lesje, soms maar 20min even loswerken, ..
Ik haal hem maandag uit stal, pees weer dik |( |( Iemand die dit herkent? Dierenarts is gebeld maar kan pas volgende week komen -O-

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:19

Maar P3 daar kom je achter met een PSSM2 test, of? Ik heb nu alleen getest op PSSM1 bij Haeringen labaratorium.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:26

Kim_97 schreef:
Maar P3 daar kom je achter met een PSSM2 test, of? Ik heb nu alleen getest op PSSM1 bij Haeringen labaratorium.



Hier ook p3, dat is PSSM2, dus dat moet je apart laten testen

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:58

Nouvel schreef:
Kim_97 schreef:
Maar P3 daar kom je achter met een PSSM2 test, of? Ik heb nu alleen getest op PSSM1 bij Haeringen labaratorium.



Hier ook p3, dat is PSSM2, dus dat moet je apart laten testen


Waar heb jij dat laten testen? :)

Farjen

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:11

Ik heb beiden bij CAG in Duitsland laten testen

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:16

Farjen schreef:
Ik heb beiden bij CAG in Duitsland laten testen


Ik ook, beide tegelijk

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 19:52

Kim_97 schreef:
Vraagje, hoort bij PSSM1 ook dat ze meer moeite hebben met op het harde te lopen? Hier is de mijne niet duidelijk kreupel, maar voelt als 'een slag in het wiel'

Bij twee van die van mij heb ik die ervaring wel idd, bij mijn n/P1 merrie en mijn n/P2 ruin toen ze eenmaal symptomatisch waren. Eerder liepen die zonder problemen blootvoets op alle ondergronden.
Ik dacht in eerste instantie dus ook dat ze hoefproblemen hadden, maar er was nooit iets raars te zien aan hun hoeven en ze reageerden ook niet op de visiteertang van de dierenarts.
Mijn n/P2 merrie had met geen enkel oppervlak moeite, ook niet toen ze symptomatisch werd.

Farjen: een peesprobleem als gevolg van PSSM zou ik me eventueel voor kunnen stellen als ze anders gaan bewegen vanwege de problemen met hun spieren. Ook is het zo dat paarden met PSSM2 een afwijkende manier hebben van eiwitten aanwenden voor de aanmaak van (spier)weefsel. De aanmaak van het weefsel van de pezen kan hierdoor ook beinvloed worden. Maar dan zou er dus sprake zijn van een langlopend eiwittekort. Andersom geldt het wel zeker dat een blessure een negatieve stikstofbalans in het lichaam veroorzaakt, wat de symptomen van PSSM2 kan triggeren.

Farjen

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:19

Toen ik mijn paard kocht, was hij al enorm scheef. Echt galopperen met de kont naar binnen enzo. Hij heeft toen op korte tijd 3 keer zijn voorijzer afgetrapt, steeds in galop. Mooi verzameld galopje, hij misstapt zich en ik zie het ijzer vliegen naast me. -O-
Toen verplichte boxrust enz gekregen en toen zijn er meer en meer symptomen naar boven gekomen. Uiteindelijk in maart hem op de paddock gegooid, elke dag naar buiten *\o/* Toen ook begonnen met de supplementen, paard werd steeds beter, rijden ging beter. Wel nog altijd scheef, hij loopt niet in hetzelfde spoor maar we waren echt aan het trainen met de focus hierop.
Twee weken geleden heb ik hem verhuisd naar een andere stalling zodat hij elke dag op de weide kan en gras kan eten (want eiwitten, joepie!) en een week later haal ik hem dus uit stal met een dikke pees.. Voeding en supplementen zijn exact hetzelfde, enige verandering is dus dat hij niet meer op een zandpaddock staat maar op een weide.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 21:31

Is het de pees die al eerder geblesseerd is geweest?

Dat krom lopen past wel in het beeld van pssm. Ze zijn namelijk vaak aan 1 kant symptomatischer dan aan de andere kant van hun lijf waardoor ze scheef gaan lopen. De welbekende "banaan".

Farjen

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:34

Ja, is hetzelfde voorbeen en ongeveer ook dezelfde plaats. Enkel is de zwelling nu veel groter dan vorige keer. Hij is inderdaad een banaan, in stap en draf valt het mee maar galop is verschrikkelijk..
Ik vraag me echt af of dit nog kan verbeteren met training of dat het gewoon van de ene tegenslag naar de andere gaat gaan ;(

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 22:20

Mac schreef:
Is het de pees die al eerder geblesseerd is geweest?

Dat krom lopen past wel in het beeld van pssm. Ze zijn namelijk vaak aan 1 kant symptomatischer dan aan de andere kant van hun lijf waardoor ze scheef gaan lopen. De welbekende "banaan".


Ik ben natuurlijk nog in afwachting van de uitslag maar ook dit klinkt wel heel bekend in de oren! Hier altijd op het rechterbeen duidelijk voelbaar dat ze niet lekker loopt, terwijl ze linksom best fijn loopt.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 22:48

Nouvel schreef:
Hier een PSSM2 paard dat gevoelig loopt op het harde...


Hier ook, gevoelig voor struikelen, rare bewegingen, hoefkneuzingen en check-ligament blessures...

Farjen

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 23:09

Wat een rotziekte is het toch...
Afbeelding

Afbeelding

Zadelpasser had deze foto gemaakt, op 3 sporen en hij zakt in zijn rechterheup. Volgens haar mag ik enkel nog aan de lange lijnen werken, enkel stapwerk en dan travers enz oefenen. Aan draf en galop moet ik volgens haar niet meer denken..

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 15:40

Ik heb met een aantal mensen nu contact via pb, maar ik wil toch ook nog even hier in het openbaar zeggen dat vooral met PSSM2 (behalve Px) paarden enorm kunnen opknappen van een tijdje gewoon op de wei zonder ook maar iets aan arbeid te doen. Als een paard al spierschade ondervindt van de PSSM2, dan helpt het meestal niet ze te gaan trainen, omdat ze dan nog verder achterop komen in de "herstelwerkzaamheden". Arbeid is immers ook niks meer dan op kleine schaal spierschade veroorzaken, waardoor het lichaam aan het werk gaat en de spier sterker wordt gerepareerd voor toekomstig gebruik.

Voordat bij die van mij het oordeel "PSSM" kwam, was ik er al achter dat zij het beter deden op minder vaak werken. Sowieso altijd met 1 dag er tussen, maar meestal reed ik hen 2-3 keer per week met op de dagen ertussen helemaal niks.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:52

Ik merk bij die van mij juist dat hij op dit moment het meeste baat heeft met zo regelmatig mogelijk goed gedoseerd en gevarieerd werk.
Ik houd hem wel goed in de gaten en bij mindere periodes pas ik de beweging aan naar wat ik denk dat het beste is op dat moment.
Van dagen niks doen wordt hij meestal juist stijver.

En wat ik ook wel duidelijk merk, invloed van het weer.
Hij heeft vorige week een paar keer in de wind en de regen gestaan zonder deken en dan is hij gelijk stijver, laat zijn lijf niet los met rijden, etc...
Dus nu met dit weer regendeken op buiten.

Farjen

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:01

Ik trainde zo'n 3, max 4 keer per week, nooit 2 dagen na elkaar en meestal zo'n 30, 40 minuten (met in en uitstappen erbij). Longeren deed ik gewoon los in de bak, nooit langer dan 20 minuten.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 17:22

Dit is idd geen fijn weer voor paarden met PSSM.

Als jouw schema goed werkt voor jouw paard dan is het gewoon goed natuurlijk Nouvel :-) . Als er iets niét werkt, is minder -of even helemaal niks- doen vaak een goede optie.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:29

Ja snap ik, ik bekijk het ook echt per periode, als hij minder wordt probeer ik wat werkt.
Met de tijd zal minder doen wel steeds meer voorkomen vermoed ik...

different1
Berichten: 3638
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:11

Ik lees al langere tijd mee, omdat ik enorm zoekende ben naar wat er met mijn paard is.
Aangezien er hier veel ervaringsdeskundigen zitten, wil ik jullie vragen om mee te denken of wellicht zeggen jullie gelijk fit is het wel of dit is niet.

Mijn 11 jarige ruin heb ik nu ruim 9jr.
Ik heb hem laten castreren met 4,5jr en toen ook ingereden.
Als hengst was hij heel cool, nu als ruin is hij dat een stuk minder.
Hij is altijd "hard" in de bespiering geweest, en snel wat gevoelig op de rug.
Dit weten we aan zijn extreem korte rug, ik heb er zeker 20 verschillende zadels op gehad en nu eindelijk 1 die goed past.
Hij is gevoelig op zijn lijf, een zadel wat iets te strak lag gaf heftig staakgedrag.

Met rijden is hij heel moeilijk!
Hij hoort en ziet alles, meer dan een gemiddeld paard en reageert er ook heftig op: wegspringen, omdraaien, vooruit schieten.
Laag en rond in de hals gaat meestal goed, oprichten is moeilijk.
Verzamelen, meer op het achterbeen geeft staak gedrag.
Galop is zijn slechtste gang, sowieso buigt hij zijn spronggewrichten matig.
Hij struikelt zeer makkelijk, zowel voor als achter en dan voelt het als "kortsluiting" en geeft ook zeer vaak staakgedrag.
Achterwaarts gaat moeizaam, zeer wijd, scheef en slepen met de achterbenen.
Ook is hij in zijn lijf scheef, maar niet als een banaan: het lijkt of zijn hele romp kantelt, links heb ik iets gewicht in mijn hand, rechts helemaal niets.
Hij zet mij enorm naar rechts, heb alleen gevoel onder mijn linkerbil en tegen mijn linkerbeen, rechts is gewoon "lucht", niets.
Hij is vanaf jongs af aan al gek op de wei, rennen, bokken en helaas ook regelmatig helemaal onderuit gaan.

Hij ziet er fantastisch uit, maar valt wel makkelijk terug in bespiering wanneer hij even minder doet.
Hij heeft geen deuken in zijn spieren, nooit neigend naar hoef- of spierbevangen (wel makkelijk spierpijn), geen koliekverschijnselen, nooit kreupel.

Magnesium deed niets, vit.E+ van pharmahorse geeft wel duidelijk verschil: lijkt iets minder scherp op zicht/geluid, iets lossere spieren, geen spierpijn (maar ik rijd nu ook niet, alleen longeren en werken aan de hand), achterbeen lijkt hij iets makkelijker te kunnen buigen.

Het is een springgefokt nrps paard.

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:10

@different1: Lastig om te zeggen. Wat ik wel herken (die van mij is pssm2 px) moeite met de galop, moeite met verzameling, makkelijk laag lopen met zn hals en neiging tot struikelen. Voor mij voelde het ook altijd alsof hij achter niet ging 'zitten' in de galop hoeveel ik ook trainde. Het heftig reageren en gevoelig op de huid schijnt bij Px te passen. Dat heftig reageren heeft die van mij dus niet, maar gevoelig op zn huid wel.
Zo te lezen heeft hij in ieder geval last van zn lijf. Heb je er wel eens een osteopaat of chiropractor bij gehad?

different1
Berichten: 3638
Geregistreerd: 12-10-10

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:30

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb er verschillende keren een osteo bij gehad, waarbij ik de 1e keer (net ingereden) wel verschil merkte, de overige keren totaal niet.
Er werd ook nooit echt iets gevonden behalve ietsjes vast achter de oren en iets vast op het lendenstuk.
Ook een cranio sacraal therapeut erbij gehad, dit vond hij echt verschrikkelijk en heb ik geen resultaat van gezien.
Volgende optie is een afspraak met gisella bartels.

Nu ik hem vit.e+ voer, en alleen longeer en werk aan de hand heeft hij duidelijk minder/geen last van spierpijn/hardheid vd spieren wordt minder.
Het moeilijk achterwaarts gaan, het onderbrengen en buigen van het achterbeen blijft moeilijk, maar is wel iets verbeterd (of ik wil het inmiddels graag zien...)

Het is zo moeilijk, ik ben met de jaren steeds voorzichtiger en zuiniger met hem omgegaan, altijd bang dat hem wat overkomt en ik hem te jong verlies (mede doordat ik mijn vorige paard heb moeten inslapen nav een blessure opgelopen door de onkunde van een ander, maar dat is niet de enige reden. Er is gewoon iets met dit paard en iedereen verklaart me voor gek want er staat een bloedmooi paard blakend van "gezondheid" en ik rijd er niet op)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:26

abcxx schreef:
@different1: Lastig om te zeggen. Wat ik wel herken (die van mij is pssm2 px) moeite met de galop, moeite met verzameling, makkelijk laag lopen met zn hals en neiging tot struikelen. Voor mij voelde het ook altijd alsof hij achter niet ging 'zitten' in de galop hoeveel ik ook trainde. Het heftig reageren en gevoelig op de huid schijnt bij Px te passen. Dat heftig reageren heeft die van mij dus niet, maar gevoelig op zn huid wel.
Zo te lezen heeft hij in ieder geval last van zn lijf. Heb je er wel eens een osteopaat of chiropractor bij gehad?


Ik herken hier ook wel aardig wat dingen uit eigenlijk...
Moeite met dragen, verzamelen, makkelijk en het liefst laag lopen, die van mij is ook heel moeilijk los van je hand te krijgen, hangt het liefst op je hand.
Moeite met galop en dragen in galop.
Gevoelig op zijn huid, huidallergie en allergie voor insectensteken.
De mijn heeft ook nog gevoelige voeten, vooral bij nat weer.