PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:57

Ik voer soja schroot bij voor de eiwitten en ik lees dat daar de 3 meest essentiële aminozuren in zitten en de verhoudingen lijken ook goed. Moet ik dan toch de amino's van Horseflex extra bijvoeren?

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 19:52

abcxx schreef:
Ik voer soja schroot bij voor de eiwitten en ik lees dat daar de 3 meest essentiële aminozuren in zitten en de verhoudingen lijken ook goed. Moet ik dan toch de amino's van Horseflex extra bijvoeren?

De essentiële aminozuren zitten er wel in, maar er moeten er genoeg inzitten om de scheve verhouding (lees tekort) in het ruwvoer te compenseren. Daarom is het meestal raadzaam ze apart bij te voeren.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:15

Dag allemaal, sorry dat ik even binnen kom vallen. Ik zou het fijn vinden om jullie mening te horen over het testen van pssm bij aankoop van een paard.

Ik wil voor de aankoop van een paard, hem/haar zeker röntgenologisch en klinisch laten keuren, maar nu zit ik er ook aan te denken om het (toekomstige) paard op pssm te laten testen voor aanschaf. Zouden jullie elk paard laten testen ongeacht welk ras/afstamming?

Wat zouden jullie aanraden? En welke vorm?

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:41

Helder dan blijf ik de amino's voeren.
@Tessawodan: mijn volgende paard ga ik zeker testen. Afhankelijk van het ras Pssm1 en/of Pssm2.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:04

Het ligt voor mij een beetje aan de leeftijd, het ras en in hoeverre de ouders in de sport lopen.
Een KWPNer waarvan beide ouders in de sport gepresteerd hebben zou ik waarschijnlijk niet perse testen op het hele P panel.
Mijn Knab veulen heb ik wel op PSSM1 laten testen na de ervaring met mijn vorige dier.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 11:55

Na mijn ervaringen met zowel PSSM type 1 als type 2 laat ik elk paard op alle testbare versies testen voor aankoop.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:24

Bedankt voor jullie input! Ik heb wel een leuke op het oog, maar vind het niet zo netjes om het paard uitgebreid op internet te omschrijven. Ik ben vooral aan het rond kijken naar KWPNers tussen de 3 en 10 jaar, maar zie soms ook leuke appaloosa’s in die leeftijdscategorie voor bij komen. Vandaar dat ik het mij af vroeg om het verstandig is om te testen op in ieder geval pssm 1 en eventueel 2.

Ik heb namelijk ontzettend veel pech met mijn inmiddels overleden paard gehad.
(geen pssm, maar onder andere peesblessures en atrose, etc).

Farjen

Berichten: 8020
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:08


jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:56

Tessawodan schreef:
Bedankt voor jullie input! Ik heb wel een leuke op het oog, maar vind het niet zo netjes om het paard uitgebreid op internet te omschrijven. Ik ben vooral aan het rond kijken naar KWPNers tussen de 3 en 10 jaar, maar zie soms ook leuke appaloosa’s in die leeftijdscategorie voor bij komen. Vandaar dat ik het mij af vroeg om het verstandig is om te testen op in ieder geval pssm 1 en eventueel 2.

Ik heb namelijk ontzettend veel pech met mijn inmiddels overleden paard gehad.
(geen pssm, maar onder andere peesblessures en atrose, etc).



Ik zou testen of op z'n minst even goed naar de bloedlijnen kijken. Vooral omdat het bij KWPN'ers veel vaker voorkomt dan gedacht én om dat het pas tussen de 8 en 10 jaar oud naar buiten komt, als ze al duidelijk syptomatisch worden. Ik koop van bepaalde bloedlijnen echt nooit meer een paard.

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 07:01

jillaroo schreef:
Ik zou testen of op z'n minst even goed naar de bloedlijnen kijken. Vooral omdat het bij KWPN'ers veel vaker voorkomt dan gedacht én om dat het pas tussen de 8 en 10 jaar oud naar buiten komt, als ze al duidelijk syptomatisch worden. Ik koop van bepaalde bloedlijnen echt nooit meer een paard.


Welke bloedlijnen zijn dat dan?

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:27

@jillaro, ik ben dan ook wel benieuwd naar welke bloedlijnen.

Farjen

Berichten: 8020
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:39

Ik heb nog niet alles binnen van resultaten/certificaten maar heb al een kort mailtje met dit gehad:
normal (n/n) for the P2, P4, and Px alleles but has one copy of the P3 allele (n/P3).

-O-
Helaas vind ik niet zoveel terug over de P3, is daar al wat meer over gekend? Moet ik heb dan "behandelen" zoals PSSM2?

Jet

Berichten: 12047
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:45

Citaat:
EquiSeq heeft uit onderzoek geconcludeerd dat PSSM type 2 geen suikeropslagprobleem is, maar een chronisch spierafbraakprobleem. Zij hebben de genen die zij hebben geïdentificeerd P2, P3, P4 en Px genoemd. Deze genen worden semidominant genoemd. Een paard is aangedaan en dus lijder ("heeft PSSM") bij het hebben van 1 copie (bijvoorbeeld n/P2 of n/P4), maar de symptomen zijn meestal heftiger als het paard 2 copieën van het gen draagt (bijvoorbeeld P2/P2 of P4/P4) of meerdere varianten uit het panel heeft (bijvoorbeeld n/P2 in combinatie met n/P4 of n/P3 in combinatie met n/Px).

P2, P3 en P4 worden allen geassocieerd met het ontwikkelen van ernstige spierafbraak in paarden, maar niet alle paarden die deze genen dragen worden symptomatisch. Hiervoor is meestal een trigger nodig en deze kan zich voordoen als het paard zich verwondt of als er bijvoorbeeld een medische ingreep plaats moet vinden. Ook vaccinaties zijn een mogelijke trigger. Symptomen worden vaak pas zichtbaar op een leeftijd vanaf 7 - 10 jaar. P3 en P4 worden door EquiSeq gedefinieerd als mogelijke veroorzaker van Limb Girdle Muscular Distrophy en Myofibrillar Myopathy (MFM).

Px is gelinkt aan Recurrent Exertional Rhabdomyolysis (RER) en komt voor bij volbloeden en daaraan gerelateerde rassen. De aanwezigheid van Px kan de symptomen van een paarden met P2, P3 of P4 versterken. Het is bekend dat er meerdere genen betrokken zijn bij het tot uitdrukking komen van RER. Hier wordt nog verder onderzoek naar gedaan.


Van: http://www.pssm.eu/nl/pssm-types/pssm2.html?showall=1 .

Ik weet niet hoe je Engels is, maar hier staat dus ook nog wat informatie: http://equiseq.com/learning_center/heal ... pathy-pssm .

Farjen

Berichten: 8020
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:29

Bedankt voor de linkjes, ik heb al wat vluchtig gelezen maar ik ga morgen me nog wat meer verdiepen.
Het nieuws moet even bezinken nu..

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:12

Ook ik heb vandaag mijn mailtje van CAG binnen gekregen voor mijn warmbloed (BWP), n/n voor p2, p3 en p4 maar wel n/px.
Ik begin binnenkort dit topic eens uit te spitten.

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:21

Oryani schreef:
Ook ik heb vandaag mijn mailtje van CAG binnen gekregen voor mijn warmbloed (BWP), n/n voor p2, p3 en p4 maar wel n/px.
Ik begin binnenkort dit topic eens uit te spitten.


Wat voor klachten heeft je paard? Ik heb zelf ook eentje met Px en ben nog een beetje zoekende wat dat precies inhoudt.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:16

Farjen schreef:
Ik heb nog niet alles binnen van resultaten/certificaten maar heb al een kort mailtje met dit gehad:
normal (n/n) for the P2, P4, and Px alleles but has one copy of the P3 allele (n/P3).

-O-
Helaas vind ik niet zoveel terug over de P3, is daar al wat meer over gekend? Moet ik heb dan "behandelen" zoals PSSM2?


Hier ook een n/p3 en nog een beetje zoekende...

Ik ben toen ik het wist gestart met alle supplementen.
Een tijdje ging het best goed maar vanaf begin april behoorlijk aan het tobben geweest, geen idee of het allemaal PSSM gerelateerd was, dat vind ik nog altijd moeilijk te plaatsen.
Ik heb de eiwitten verhoogd en ben ook lucerne bij gaan voeren.
Toen de aminozuren op waren ben ik daarmee gestopt omdat ik weinig resultaat merkte.
Ik geef nog wel de erwteneiwitisolaat en lucerne er nu bij en ben Muscle impuls erbij gaan geven.
Wat het precies is geweest weet ik niet, maar sinds een week of 2 zit er weer een stijgende lijn in, actiever, fijner door zijn lijf, pakt het werk weer beter aan.
Poe gelukkig, was echt even in twijfel wat ik moest....

Gisteren op strand:

Afbeelding

Farjen

Berichten: 8020
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:40

Dat klinkt positief nouvel dat er weer een stijgende lijn inzit!
Momenteel krijgt hij:
- Magnesium, balancer en glucosamine van equilin
- vit e en amino complex van horseflex
- fiber mix van Lannoo borders

Eiwitten gaf ik nog niet omdat ik nog geen uitslag had. Welke eiwitten zijn geschikt, eventueel linkje? :)
Die fiber mix wil ik gaan vervangen.
Gisteren heb ik een buitenrit gemaakt van 2u, enkel stap. Maar savonds toen ik hem van de paddock haalde, "zakte" hij 2 keer door zijn achterbeen.. -O-
Laatst bijgewerkt door Farjen op 02-06-20 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:41

fijn dat het weer de goede kant op gaat Nouvel
zo vervelend als het net niet is, maar ook niet wil beteren ondanks een hoop gezoek

hopelijk zet dit lekker door nu

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:40

Zerena schreef:
Zerena schreef:
Zijn er mensen bekend met hoesten in combinatie met pssm1?


Vandaag de dierenarts gehad, en hij lijkt dampig.
Iets wat we beide niet positief vinden.
Ze had eigenlijk gehoopt dat hij een longontsteking had, dat was een stuk "makkelijker" geweest.

Ik heb echt een fijne dierenarts die zich ook inleest over pssm1.


Dit plaatste ik een tijd terug.
Inmiddels zijn we erachter dat hij astma heeft.

Dat word een puzzeltje.
Want voor zijn astma kan hij het best op voordroog.
Iets wat voor zijn pssm juist weer niet heel wenselijk is.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 11:01

Dat is geen fijn nieuws Farjen en Oryani

Een paard met P3 heeft idd veel eiwitten nodig, mogelijk in combinatie met de 3 aminozuren Lysine, Methionine en Threonine. Vwb eiwitten is rijsteiwitpoeder mijn "favoriet" omdat het een mooi compleet eiwitprofiel heeft en ik nog maar weinig negatieve reacties heb gehoord van paarden die dit krijgen. Erwteneiwitisolaat heeft een vergelijkbaar profiel, maar valt in dezelfde plantenfamilie als luzerne, waar veel paarden reacties op geven. Wei (whey) is ook een optie, maar ik raad dat meestal niet aan omdat ik huiverig ben voor het voeren van dierlijke producten aan planteneters. Mijn n/P2 merrie kon er iig niet tegen en dat hoor ik van meer mensen. Mijn n/P2 ruin dan weer wel.
Natuurlijke vitamine E, extra zout en magnesium doen paarden met P3 meestal ook goed om de spieren zachter te houden.

Px paarden moet je dan weer meer voeren zoals een paard met PSSM1: weinig suikers en eventueel een vetbron (met hoog gehalte aan omega 3) als bron van energie. Veel paarden met Px hebben net als paarden met PSSM1 moeite met gras. Ook Px paarden hebben over het algemeen baat bij natuurlijke vitamine E, extra zout en magnesium. Paarden met Px reageren vaak explosief als zij een teveel aan kalium en/of calcium krijgen. Zout helpt om dit wat in balans te brengen, maar het is een goed idee om de kalium- en calciumgehaltes van het voer in de gaten te houden en dit zeker niet bij te voeren. De meeste Px paarden doen het ook goed op extra eiwitten, maar dit varieert. De mate van symptomatisch zijn varieert ook behoorlijk van niet tot zeer ernstig. Hier zul je dus je weg in moeten vinden met je paard.

Zerena: paarden met PSSM1 kunnen ademhalingsproblemen krijgen, met name als hun middenrif is aangedaan door de ziekte. Dat kan chronisch worden, waardoor het lijkt of het paard dampig is. De symptomen zijn hetzelfde, inclusief de lijn in de flanken, maar de oorzaak ligt dan bij de PSSM1 en niet bij de luchtwegen. Een paard waarvan het middenrif is aangedaan door PSSM is sowieso bevattelijker voor luchtwegaandoeningen.
Laatst bijgewerkt door Mac op 03-06-20 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Farjen

Berichten: 8020
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:02

Hier hetzelfde probleem, paard heeft stofallergie..
Is het geen optie om je hooi even kort te weken?

Edit, zag nu pas de reactie van je Mac!
Bedankt voor de info!

Ik heb een nieuwe bestelling geplaatst:
- Equilin balancer, moet ik hier dan eigenlijk nog iets anders aan toevoegen van een mineralen brokje?
- Bij horseflex het "PSSM-pakket" met vit E olie, magnesium, amino zuren
- Ik heb zeezout staan mixen zodat het geen grote stukjes meer zijn :')

Qua eiwitten heb ik deze nog staan (gekocht voor eigen gebruik, maar krijg ze niet binnen :') )
Zijn deze ook geschikt voor paardlief?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Farjen op 03-06-20 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 11:05

Farjen: hou even in de gaten of de stofallergie/het hoesten/de ademhalingsproblemen samen vallen met anders symptomen. Het kan namelijk zijn dat het onderliggende probleem de spieren zijn. Als die het beter doen, verdwijnen de ademhalingsproblemen vaak ook.

Farjen

Berichten: 8020
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:11

Mac, we zijn altijd tegelijk aan het posten :D
Maar paard krijgt nu al enkele maanden de supplementen (enkel de eiwitten gaf ik nog niet) maar zijn hoest is onveranderd. Hij hoest enkel tijdens het rijden in de eerste 5 à 10 minuten en dan is het over. Die stofallergie is ook ontstaan tijdens zijn boxrust omwille van een peesblessure (en ik denk dat die boxrust ook de trigger was voor de PSSM)

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:24

Er is een longspoeling gedaan, waar een schimmelallergie (astma) uit naar voren is gekomen.
Dus niet dampig.

Hooi weken doen we al tijden, maar werkt voor hem helaas niet afdoende.

Verder doet hij het echt goed.
Geen stijve spieren, juist het soepelst van allemaal.
En glimt echt als een spiegeltje.