PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:56

Denk dat de issue is dat het niet altijd hetzelfde afwijkende gen is
Of dezelfde afwijking

IJslanders kunnen Bijvoorbeeld sowieso niet getest worden middels de huidige beschikbare DNA testen
Dat hopen ze van het voorjaar rond te hebben , bij IJslanders word het blijkbaar door net een andere afwijking op een gen veroorzaakt dan bij de door van haeringen genoemde rassen
Dus de procedure is wel hetzelfde (DNA sequencing etc )
Naar het is blijkbaar nog niet voor ieder ras duidelijk welke afwijking ze exact zoeken

(Edit: voor zover ik het nu gevolgd heb)

Saaams

Berichten: 13305
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:17

Lastig. Ik hoop dat ik ze morgen even kan bellen.

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:55

Ja wel apart, ik had gemaild en kreeg toen terug dat ik mijn lusitano daar niet kon laten testen.
Ik heb toen 1 en 2 tegelijk allebei in Duitsland laten doen.

Wat anders, vroeg me af of iemand dat herkent...
Mijn paard staat hele dagen met een maatje in de paddock en ‘s nachts op stal.
Van de paddock naar stal is een klein verhard stukje.
Met name met nat en koud weer lijkt hij wel soort op slot te gaan als hij buiten staan. Hij is dan heel stijf met het meelopen naar stal en super gevoelig op het harde, je moet ‘m echt ‘meesleuren’ als het ware...
Nou is hij altijd wel wat gevoelig op het harde maar na een dag in de paddock met nat en koud weer is het dus extreem.
Staat hij een paar uurtjes op stal en ga ik dan iets met hem doen is er niks meer aan de hand.
Hij loopt weer normaal en is ook normaal aan het werk te zetten.
Best apart... vroeg me af of het herkenbaar is en of ik hem op een of andere manier kan helpen dat hij niet zo verstijft...
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 26-02-20 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:02

Volgens mij is het ook Duitsland die met dat IJslander onderzoek bezig zijn

Saaams

Berichten: 13305
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:46

Ik kreeg dit als reactie over het rasgebonden stukje:


Afbeelding

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:56

Nouvel schreef:
Ja wel apart, ik had gemaild en kreeg toen terug dat ik mijn lusitano daar niet kon laten testen.
Ik heb toen 1 en 2 tegelijk allebei in Duitsland laten doen.

Wat anders, vroeg me af of iemand dat herkent...
Mijn paard staat hele dagen met een maatje in de paddock en ‘s nachts op stal.
Van de paddock naar stal is een klein verhard stukje.
Met name met nat en koud weer lijkt hij wel soort op slot te gaan als hij buiten staan. Hij is dan heel stijf met het meelopen naar stal en super gevoelig op het harde, je moet ‘m echt ‘meesleuren’ als het ware...
Nou is hij altijd wel wat gevoelig op het harde maar na een dag in de paddock met nat en koud weer is het dus extreem.
Staat hij een paar uurtjes op stal en ga ik dan iets met hem doen is er niks meer aan de hand.
Hij loopt weer normaal en is ook normaal aan het werk te zetten.
Best apart... vroeg me af of het herkenbaar is en of ik hem op een of andere manier kan helpen dat hij niet zo verstijft...


Misschien worden zn zolen te week als hij met dit weer buiten staat en dan over het harde moet? Dat het niet zozeer stijf lijf maar gewoon zere voeten is?

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:04

Ja ik denk dat het een combi is inderdaad, van spieren en zere voeten.
Hij heeft heel snel gevoelige voeten en nat weer werkt daar niet aan mee natuurlijk.

Farjen

Berichten: 8032
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:45

Dag iedereen, sorry dat ik hier zo binnenval maar na al tientallen pagina's te lezen (niet alle 45 :o )
Vraag ik me soms af of mijn paard niet belast zou kunnen zijn met het PSSM.
We zijn al een hele tijd aan het sukkelen met gewone dierenartsen en ik ben het beu dus volgende week gaan we naar de dierenkliniek.
In april (2 maanden na aankoop) stond hij helaas met een peesblessure door 3 keer op korte tijd zijn ijzer af te trekken. Ik had hem bij aankoop volledig laten keuren met RX, tandarts was geweest, osteopaat, ...
Alles was toen perfect normaal, maar ik vond hem wel slap maar paard is ook 1m75 dus niet verwonderlijk.
Door de peesblessure kreeg hij verplichte boxrust en toen zijn alle problemen begonnen..

Ik ben een overzicht aan het maken voor mee te nemen naar de kliniek met oa deze symptomen;
- Altijd wat lui geweest met rijden sinds aankoop, maar na de blessure is dit de laatste maanden erger geworden. Tijdens het rijden gebruik van sporen + zweep, reageert slecht op been. Loopt 2 passen vlotter en valt dan terug. Hij wilt niet doorlopen, loopt met de “handrem” op.
Dit werd verklaard doordat mijn zadel te smal was geworden volgens de zadelpasser. In oktober heb ik een nieuw zadel gekocht, het was iets beter maar probleem blijft
- Struikelt vaak tijdens rijden, te slap?
- Zeer zuur qua gedrag op stal/omgang, bijten naar andere paarden en mensen
- Zeer stijf bij het rijden na 4 maanden boxrust (leek eerst soort van mank), dit is veel verbeterd maar loopt nog steeds niet soepel door
- Bokt af en toe tijdens het rijden, voornamelijk in galop. Wilt niet doorgaloperen
- Is al maanden aan het hoesten, stofallergie? Lysomucil ed geen beterschap
- In oktober: Korsten op 4 benen tot over de knieën: 3 dierenartsen bijgewerkt
mokzalf, AB, uiteindelijk behandeld voor mijten (5 weken geduurd) (helaas geen staal van kunnen laten nemen)
- In oktober geschoren, haar groeit nog steeds niet terug
- Sinds december: uitslag in de vorm van bolletjes op schouder/rug. Afschraapsel kwam stafylokokken uit. Nog steeds geen beterschap na 2 kuren AB en cortisonen behandeling (wat hoefbevangenheid kan uitlokken blijkt dan..)
- Laatste controle voor zijn peesblessure in Januari: Pees is helemaal goed. Maar hij loopt op de cirkel op het zachte niet door. Op de harde volte mank op 4 benen.
Bij verdoven linker voorvoet werd het daar zuiver, maar dan mank op rechter voorvoet, daar verdoven, mank op rechts achter, … Oorzaak volgens DA door teveel aan suikers? (staat al maanden op fiber mix en voordroog, dus begonnen met voordroog te weken in water) Wel heb ik zijn AB voor de bolletjes steeds in appelmoes in een spuit gegeven en de cortisone in stukje appel.. AB 2 keer per dag voor 14 dagen, cortisonen voor 20 dagen..
Ondertussen al 2 weken gestopt met alle medicatie
- Paard veranderd van stalling 22 februari (stal met stukje paddock eraan zodat hij eindelijk buiten kan) met onbeperkt hooi (geen voordroog), 1/3de schep basiskorrel, 1 schep fiber mix en een half potje equilin immuno.
Sinds 24 februari af en toe warme voeten, soms 4 warme voeten, soms 4 koude voeten, soms 1 of 2 warme, zijn ook steeds andere voeten..

Zweten ofzo doet hij eigenlijk nooit, maar hij is natuurlijk geschoren.
Herkenbaar voor iemand of toch niet? Hij heeft allerlei vage klachten en duidelijk slechte weerstand. Te wijten aan de boxrust of is er toch meer aan de hand? Hij wordt dit jaar 9 en het is een kwpn'er


Eerste bloedafname is van oktober
De 2de van januari

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Selenium is nog steeds 90 bij de laatste controle. Ondanks een kuur..

Mac

Berichten: 11653
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 16:32

Kort samengevat zie je kalium verhoogd, selenium laag, ureum hoog, witte bloedcellen verlaagd, magnesium verhoogd. Heeft je dierenarts iets in de richting van de nieren gezegd? Infectie zou ook een dergelijk beeld kunnen geven.

Ik kan dit bloedbeeld niet 1 op 1 linken aan PSSM, maar PSSM2 geeft dan ook vaak geen afwijkingen op een bloz. Hoog kalium zie je dan wel weer bij sommige vormen van PSSM2. De verhoogde seleniumbehoefte kan ook duiden op spierproblemen. Je rijtje aan symptomen past wel vrijwel naadloos in het beeld van PSSM maar je ziet daar ook immuunsysteemproblemen in terugkomen, wat ook weer met de infectie uit het bloedbeeld samen kan hangen. Een probleem met het immuunsysteem kan de symptomen van PSSM triggeren (negatieve stikstofbalans). De symptomen zoals jij ze omschrijft kunnen dus met andere woorden worden getriggerd door mijt, kosten, uitslag en zeer zeker door een reactie op de stafylokokken. Zag je ook een verslechtering in zijn beweging of bespiering tijdens die periodes? Cortisonen kunnen hoefbevangenheid veroorzaken, maar daar ben je al mee gestopt lees ik. Heb je ook iets van probiotica bijgegeven tijdens de antibioticakuur?

Nouvel: hoe loopt hij als hij op zachte ondergrond loopt?

Sonja: het gen dat PSSM1 veroorzaakt (GYS1) is in het ene ras niet andere dan in het andere ras. Elk paard waar koudbloed inzit kan het GYS1 gen hebben. Dit gen is iig al zo'n 1500 jaar aanwezig in het moderne paard.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:57

Ik doelde op 2
Dat daar variatie in zit in wat het is en waar het zit , (althans... in ieder geval wat het is )
misschien niet helemaal duidelijk getiept

Mac

Berichten: 11653
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 17:48

Oh zo. Ja, dat klopt. PSSM type 2 is in feite een vergaarbak voor allerlei aandoeningen die een vergelijkbaar symptoombeeld kunnen geven.

Farjen

Berichten: 8032
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:00

Mac, bedankt voor je uitgebreide antwoord! <3
Ik heb na de 1ste bloedafname een supplement moeten geven voor de nieren en lever. Helaas bleek het niet goed gegeven te worden op stal.. Ik heb dan ergens mijn supplementen gevonden :n en na de 2de bloedafname de rest gegeven.

De eerste bloedafname heb ik laten doen toen hij zo'n korsten had op zijn 4 benen.
De 2de bloedafname is gedaan begin januari toen hij al sinds eind december last had van bolletjes op de schouder, en die bolletjes heeft hij dus nog steeds.
Zijn bespiering is niet zo veel veranderd, beweging vind ik al een langere tijd niet vloeiend maar ik weet niet meer of ik dat aan iets kan linken.. Probiotica, ik geef de equilin immuno.
Hij eet het wel heel slecht, bij de 2de kuur AB at hij niets meer. Geen "krachtvoer", geen slobber, enkel voordroog. Dus ik ben het nu weer wat aan het opbouwen om hem te laten wennen aan de smaak, ik geef nu een half potje per dag. Als dit goed gaat, ga ik de balancer ook bijgeven :)
DA gokte 2 weken geleden op insuline resistentie, maar ik wil zekerheid dus volgende week eindelijk naar de kliniek. Ik ben benieuwd naar de diagnose

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:34

Farjen, geef je iets van een balancer/ vitaminebrokje of poeder bij?
Het lijkt toch of ‘ie soort ergens tekorten heeft aan vitamines en mineralen als ik jouw verslag zo lees.
En lijnzaad of olie voor de vacht en huid?

Lastig hè zoveel problemen en er niet achter komen wat het is, ik herken het...

Farjen

Berichten: 8032
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 20:54

Ik gaf Equilin immuno en de balancer bij zijn fiber mix, maar met de AB wou paardlief niets meer eten..
Ik ben nu sinds een week aan het opbouwen qua dosis want hij is er niet gek van :+
Hij heeft een Himalaya zoutsteen hangen, lijnzaad ga ik inderdaad bijgeven :j

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:58

Lijnzaad is wel goed voor zijn huid en vacht, verder zou ik inderdaad zorgen dat hij ruim aan vitamines en mineralen binnen krijgt gezien zijn lage weerstand.
Je zou eens advies in kunnen winnen bij Astrid van Pure paardenvoeding, zij weet heel veel en levert heel zuiver voer met weinig suikers.
www.purepaardenvoeding.nl

Ze heeft mij ook heel goed geholpen met mijn paard met huidproblemen en lage weerstand.
Daarnaast is mijn paard ook een tijd in de behandeling geweest bij Den hoek, nog steeds veel contact met de dierenarts die hem daar behandelde.
Hij is daar echt een stuk door verbeterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:09

Wie kan eens met mij meedenken?

Mijn pssm1 trekpaard heb ik sinds een paar weken wat meer in het werk staan. 2 tot 3 x per week ipv 1x per maand :+

De conditie is bagger maar ze is wel steeds opgefokter onder het zadel. Voorheen een braaf koel dier en nu gaat ze continu over de emmer.

Ik ben aan het rekenen gegaan.

Ze zit nu op ongeveer 24gr magnesium en 54gr calcium per dag (totale rantsoen)

Kan ik haar meer magnesium geven (krijgt nu aanbevolen hoeveelheid van horseflex) of moet ik dan de calcium ook gaan verhogen?

Mac

Berichten: 11653
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 10:03

Krijgt ze ook vitamine E? Daar kunnen ze ook wat heftig van worden als dat te veel is . Of is er iets anders veranderd in haar rantsoen? Luzerne bijvoorbeeld kan ook reacties geven

Theoretisch zou je calcium en magnesium samen moeten verhogen/verlagen, gebaseerd op een hooi- en voeranalyse. Maar dan nog kan het zijn dat je paard door haar aandoening bijvoorbeeld meer magnesium gebruikt dan calcium. Dan valt zij daarmee niet onder de berekeningen van een standaard paard. Maw: ik zou daar gerust eens mee experimenteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:54

Bedankt voor je reactie :)

Ja ze krijgt ook vitE, die van horseflex de standaard dosering dus niet extra. Zal eens brekenen hoeveel.

Ik ga de magnesium vanaf vandaag verhogen. Dan komt er 10gr per dag bij. Als dat het probleem is; hoe snel zou je verandering moeten merken?

Nee luzerne krijgt ze niet. Bietenpulp, gemicroniseerd lijnzaad, agrobs mineralen korrel, magnesium, vitE, hooi en een beetje stro.

Edit;
Ik ben eruit met de vitE.
Via de agrobs mineralenkorrel krijgt ze 405mg.
Via de horseflex krijgt ze circa 10gr vitE wat 2891IU is en 1940mg.

In totaal krijgt ze dus 2345mg vitE per dag. Uitgaande van onderhoud 500mg en 800mg behoefte bij een gezond paard op dagen van lichte arbeid zit ze daar dus 3x boven.

Wat is wijsheid?

Mac

Berichten: 11653
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 17:42

Wat wijsheid is is moeilijk te zeggen. Elk paard reageert anders. Het komt dus vaak aan op observeren, dingen 1 voor 1 veranderen (anders weet je niet welke verandering welk effect heeft) en kijken hoe het paard daar op reageert.

Het makkelijkst is waarschijnlijk alles zo laten en de vitE verlagen en zien wat je dan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:06

Oké dan doe ik dat om te proberen.

Hoe snel zou je verschil moeten merken? Oftwel hoeveel vitE kan het lichaam opslaan? Want de hoeveelheid in de mineralenkorrel is te weinig dus ik zal na verloop van tijd een klein beetje vitE weer bij moeten voeren tot in ieder geval een 500-800mg per dag.

Op welke manier heeft teveel vitE dit effect? Want daar kan ik online niets over terug vinden, alleen uitval van manen en staart.

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:30

Gloa, kan je zo'n zelfde berekening maken voor de magnesium die je geeft? Voor hetzelfde geld geef je daar te weinig van, of staat dat weer niet in de juiste verhouding met Calcium en Fosfor...
O, ik vind dit soort dingen altijd zo ingewikkeld, het één is vaak onlosmakelijk verbonden met het ander...

Je zal de link vast wel kennen, maar dit lijkt me wel een goed en redelijk uitgebreid artikel: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/v ... tobehoefte . Niet gericht op PSSM-paarden, maar in zijn algemeenheid vind ik het wel een duidelijk artikel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:49

Jet schreef:
Gloa, kan je zo'n zelfde berekening maken voor de magnesium die je geeft? Voor hetzelfde geld geef je daar te weinig van, of staat dat weer niet in de juiste verhouding met Calcium en Fosfor...
O, ik vind dit soort dingen altijd zo ingewikkeld, het één is vaak onlosmakelijk verbonden met het ander...

Je zal de link vast wel kennen, maar dit lijkt me wel een goed en redelijk uitgebreid artikel: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/v ... tobehoefte . Niet gericht op PSSM-paarden, maar in zijn algemeenheid vind ik het wel een duidelijk artikel.

Ja zie in een eerder bericht een stukje naar boven. Ze krijgt 24gr magnesium waarvan 10gr via poeder en 2gr via de mineralen korrel. De rest geschat uit hooi.

Ik zal het linkje eens lezen :)

Farjen

Berichten: 8032
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:07

Misschien is het wel "leuk" om jullie te updaten over mijn bezoek aan de kliniek.
Paard is niet getest geweest op PSSM, ze denken dat al zijn problemen komen door de boxrust (door de peesblessure) en het probleem orthopedisch is.
Ik zal voor nu hun advies volgen en als ik niet de gewenste beterschap merk, ga ik terug (of naar een andere kliniek).


Citaat:
Orthopedsich onderzoek:
Warme voeten en lichte pulsatie op 4 benen
Zachte bodem: onregelmatig op beide voorbenen en rechts achter
Harde bodem: duidelijk onregelmatig op rechts achter

Diagnose: De klachten zijn toch meer afkomstig van een onderliggend orthopedisch probleem
- Suikerarme voeding mag verder gegeven worden, hooi ad libitum.
- Werk geleidelijk verder opbouwen en blijven doorwerken
- Weidebeloop progressief opbouwen naar een patroon van 24/24u buiten.
In overleg met DA, kan het paard geleidelijk op de weide gezet worden.
- Supplementen voor bewegingsstelsel op basis van duivelsklauw (Harpagophytum).



De duivelsklauw krijgt hij nu een week, ik heb korrel vorm en gelukkig eet hij het :D
Er staat op de doos 1 à 2 scheppen, ik ben nu begonnen met 2 scheppen omdat hij nu klachten heeft.
Na hoeveel tijd zou ik dit afbouwen naar 1 schep?
Ik heb de dierenarts nog gevraagd om het volledig bloedonderzoek te krijgen en of andere supplementen zoals glucosamine, glucose balance enz nuttig zouden zijn, maar nog geen antwoord ontvangen..
Wel zeiden ze in de kliniek toen ze een echo van de buik maakten, dat hij een serieuze vetlaag heeft op zijn buik, zou je toch niet zeggen als je hem zo ziet :') Ze schrokken daar ook van
620 kilo paard:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:58

Hoe snel zou je verschil moeten merken als je stopt met vitE? Geen idee hoe en hoeveel een lichaam hiervan in voorraad kan hebben.

Mac

Berichten: 11653
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 09:19

Dat vet zie je er aan de buitenkant niet aan af idd Farjen. Voor IR maar ook voor PSSM type 1 heb ik persoonlijk wel goede resultaten gezien met GlucoBalance

Dat weet ik eigenlijk ook niet Gloa, hoe het zit met de opslag van het lichaam van vitE. Maar dan nog zit je altijd met de factor "individueel paard". Het zal dus een kwestie van uitproberen zijn.