PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:26

De aanvullende onderZoeken waren ook Binnen

Vitamine E (HPLC/UHPLC)
2.1 > 1 mg/l

Magnesium
1.0 0.7 - 0.9 mmol/l +
Selenium (ICP)
138 70 - 170 ug/l



LarissaJulia geen leuke uitslag
Maar wel fijn dat ze het zo goed lijkt te doen

Larissajulia

Berichten: 1508
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:16

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik hou haar heel goed in de gaten en zodra ik ook maar een kleine verandering merk dan zal ik haar weer supplementen gaan bijvoeren.

Larissa wordt dit jaar alweer 10 (wat gaat dat snel trouwens :oo ). Ik heb haar al sinds dat ze drie was. Ik ben er bij Den Hoek achter gekomen dat ze Lyme had. Hier hebben ze ook getest of het voer goed bij haar aansluit, en er werd negatief getest op de eiwitten en op het zout. Daarom ben ik het toen gaan afbouwen om te zien of dit verschil zou maken.

De bovenste foto is van juni vorig jaar. Ze kreeg hier al een half jaar supplementen. In deze maand ben ik ook gestopt met het geven van de supplementen. De onderste foto is van november vorig jaar. Hier was ik dus net 4 maanden ongeveer gestopt met de supplementen. Afbeelding

Ik zal haar heel goed in de gaten gaan houden. Als ze supplementen nodig zal hebben dan zal ze die gelijk krijgen. Maar ik heb op dit moment het idee dat ze het beter doet zonder dan met, vandaar dat ik was gestopt.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 00:34

Is dat zweet langs de schouderlijn op de onderste foto? Moeilijk te zien, maar is de bespiering op haar achterhand een beetje onregelmatig? Ze ziet er hoe dan okk op de onderste foto heel veel beter uit dan op de bovenste.

Larissajulia

Berichten: 1508
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:10

Ik had een fotomeeting die dag, maar we waren verkeerd gereden. Ik moest haar eigenlijk nog poetsen daar maar daar was geen tijd meer voor, dus dat zal wel een of andere vlek zijn haha. Of bedoel je die bovenste lijn? Ze is ook in een jachtpatroon geschoren.

Haar achterhand is inderdaad een zwak punt van haar. Ze heeft heel veel problemen gehad met haar SI gewricht. Op dit moment is haar bespiering wel al veeeeel beter geworden, maar we zijn er nog lang niet en ik denk dat het nooit helemaal goed zal worden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:57

Zo... morgen als het goed is de bestelling van bulkpowders binnen
En dan heb ik alles in huis
Net al 4 potjes met zout, magnesium, vit E, Amino’s klaar gemaakt
Is denk dat ik de droge poeders maar gewoon thuis hou en dan een week tot 2 weken vooruit meng
Ik vrees anders een ruimtegebrek op stal :+
Maar op zich past alles wel in een vrij klein potje
Dus das goed te doen

Ga alleen wel een potje E en proteïne op stal in mijn voerton Zetten om die in ieder geval flexibel in te kunnen zetten

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 14:05

Klaar voor de start, GO Sonja_vR! Succes!

Jachtpatroon zag ik idd, maar er lopen ook wat andere lijnen over haar hals en achterhand. Is te zien dat die idd niet heel krachtig is.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:46

Mijn bestellingen zijn ook onderweg, dus over een paar dagen kunnen wij ook aan de slag!
Ik ben erg benieuwd of ik iets van verandering ga merken hiermee.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 17:10

Mooi!
Het zal vast experimenteren zijn soms, maar dan zie je meestal toch wel een aanzienlijke verbetering.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:18

dank voor alle hulp!
super fijn dat er mensen zijn die tijd willen besteden aan nieuwkomers!
dat is echt heel fijn!

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 17:21

Graag gedaan hoor :-)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:19

Ik ben ook erg blij met alle info die beschikbaar word gemaakt en hulp die geboden word
Hier en op fb :j


Nu alleen nog het voer zo weten te maken dat ze het op eet
Moet echt even op jacht naar een fijne drager (müsli achtig iets)
En het lijnzaad heel erg beperken
Want daar eet ze omheen en zo blijft de helft liggen. :+ tuttebel

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 19:33

Oh echt? Hier zijn ze eigenlijk allemaal dol op lijnzaad :D . Zo zie je maar.
Ik week Equilin Balancer samen met Wiesencobs. Daar heb ik in het verleden ook van alles doorheen gedaan en dat heeft nog niemand hier ooit laten staan - maar misschien die van jou wel :P
Momenteel doe ik er ook wat Alpengruen muesli doorheen. Dat vinden ze ook héél erg lekker.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:42

Haar moeder was ook een zeikerd eerste klas met eten
De jongedame leek mee te vallen
Maar bij vlagen valt het dus tegen :+

Nu alpengrun muesli
Met alle toevoegingen behalve de proteïne ( die komt morgen binnen)
En een bekertje lijnzaad
Water er bij en gaan
Maar halverwege :n

Dus moet nog even verder puzzelen

Kan zijn dat het natter moet , maar misschien dat ene toevoeging als appelazijn helpt

Edit: en ik moet nog wat proefverpakkingen balancer regelen

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 20:02

Heb je al een basis van grasbrok (geweekt) geprobeerd? Dan krijg je meer volume en is het makkelijker de supplementen te maskeren.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:03

Dat is idd nu het plan :j

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 20:05

Ok. Ben benieuwd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:06

Ik week in bietenpulp. Dat wordt hier graag gegeten.

Als ik week in grasbrok moet ik altijd wel ff opletten welk merk ik pak. Want de goedkope (vee) brokken zitten veel te hoog in suiker (pssm1 paard) dan de speciale duurdere paardenbrok.

Die grote dikke paardenbrok gebruik ik trouwens ook als beloningssnoepje.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:46

De grasbrok haal ik van agrobs
Ben alleen nog aan het dubben met de balancer
Voorheen kreeg ze victorious secret 200
Het adres waar ik de agrobs nu haal heeft ook vitalbix em metazoa
Dus kan zijn dat ik haar op 1 van die zet , maar moet even de boel naast elkaar leggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:54

Vitamine voer ik de agrobs natuurmineral. Heel geconcentreerd en als 1 van de weinige graanvrij.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 22:29

Graanvrije vit min korrel is nog best goed te vinden
Agrobs heb ik ook gevoerd, maar die schoot op de vorige stal gewoon te kort op koper, zink en nog wat mineralen/sporen elementen ... puur door de situatie ter plaatse

Toen zijn we vc200 gaan voeren
Die zit met de betreffende stoffen gewoon veel hoger
En dat hadden we nodig op die locatie

Nu staan vitalbix, metazoa, vc200, equilin en agrobs op de lijst om te vergelijken qua hoeveel er van te voeren, wat zit er exact in en wat toch ook een factor is
Kosten

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 10:39

Gloa schreef:
Als ik week in grasbrok moet ik altijd wel ff opletten welk merk ik pak. Want de goedkope (vee) brokken zitten veel te hoog in suiker (pssm1 paard) dan de speciale duurdere paardenbrok.

Ja, absoluut waar en goed punt!

Gelukkig hebben PSSM2 paarden niet meer moeite met suikers dan andere paarden, maar zelf vermijd ik toch ook liever toegevoegde suikers waar mogelijk. Ik gebruik ook die van Agrobs, of die van Höveler als ik eens vergeet te bestellen (die heeft de fouragehandel hier). Fibre Nuggets van Pavo heb ik nog niet geprobeerd, maar zouden vergelijkbaar moeten zijn met Agrobs en zijn makkelijk verkrijgbaar :-) .

Een goed koper en zink gehalte is idd goed om op te letten, maar ook een goed seleniumhalte. Dat is over het algemeen vrij laag in NLs hooi maar ook in balancers en voer. Men is snel bang hier te veel van te voeren ivm eventuele vergiftiging maar dat gebeurt echt niet zomaar en in Nederland hebben paarden eerder een tekort dan teveel. Een tekort kan ook een serieus negatief effect hebben op de spieren.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:51

Ik heb selenium laten testen om die reden , dan weet ik tenminste hoe en wat
Die waarde was in het bloed netjes , dus daar heb ik wel ruimte in qua wat ik kan voeren

Vorige locatie was ijzer in de bodem en water een issue, zat dermate veel in dat het oa de koper opname in de weg zat
Dus vandaar de balancer uitgezocht op hoog in x y z om het beschikbaar te houden in het lichaam
Ben nu qua balancers puur aan het kijken welke qua verkrijgbaarheid handig is en dan toch ook even de prijs checken want sja... wil het goed doen
Maar als het niet de hoofdprijs hoeft te kosten
Gaarne ;)
(Huidige locatie is de ijzer issue veel gematigder dus hoef er niet zo rekening mee te houden, DA had nav de uitslagen nog de optie hemo15 bijgeven
Maar toen ik haar over de vorige locatie vertelde hebben we dat idee maar van tafel geschoven , daar zit ook veel ijzer in )

Ben ook aan zoeken naar een back up idee qua slobber als ze met grasbrok ook niet echt wil door eten, dan iets met toch wat zetmeel etc
Maar dat ik er toch met een minimale gift de hele bende in krijg
Maar hoop het met grasbrok te redden
(Of safe&sound even checken van dodson die past ook nog wel in het plaatje denk ik :?)

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 11:56

Grondig Sonja_vR +:)+
Hoog ijzergehalte is idd een probleem. Net als hoog mangaangehalte trouwens, waar wij hier (Veluwe) last van hebben. Jij komt er wel uit qua voersamenstelling als ik het zo lees ;-)

Agrobs heeft ook Alpengrun slobber (mash). Die zou je eventueel ook nog kunnen proberen.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:07

De slobber van vitalbix is ook heel laag in zetmeel en suikers en die eten ze graag

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 17:56

Mac, ik ben een ontzettende voer nerd :+
En helaas is mijn ervaring dat je wel moet , anders maken ze je zoveel onzin wijs :roll:

Heb net de oude dierenarts ook nog naar de lab resultaten laten kijken , die was voor onze reu bij ons thuis (is nu docent en heeft een chiropractor praktijk)
En die bevestigd mijn eigen idee/gevoel/gedachengang met wat het is

Tegen de tijd dat IJslanders getest kunnen worden wil ik in 1 ruk pssm2, EMS en ppid laten checken