[VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:53

Ik ga ook volgen, ben benieuwd wat er uit komt.
Aangezien het te maken heeft met koude zal het toch een doorbloeding iets kunnen zijn.
Ik kon het niet goed zien op de foto, maar komen de zwellingen altijd op exact dezelfde plaats terug?

Anoniem

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 02:20

Ik zie die link met complicaties na een castratie en deze houding aannemen ook wel echt. Bij [***] is dan weliswaar het inrijden verkeerd gevallen, maar bij hem volgde hetzelfde: veel pijn, enorm afvallen daardoor en dan dit bocheltje als resultaat van maanden verkrampt staan.

Dat de rechterbult dikker was dan de linkerbult was trouwens ook zo bij [***] (nu nog een heel klein beetje, alleen zijn de bulten grotendeels weg): ik vermoed dat de natuurlijke scheefheid daar nog eens extra in doorwerkt en je zo een duidelijk dikteverschil ziet. Vandaag heeft hij weer een uurtje de Back on Track deken opgehad en is daarna weer net zoals alle andere dagen bloot de wei/paddock opgegaan, maar de bulten blijven dun en klein. Ook was hij vandaag extreem ontspannen onder het zadel met rugdeken eronder: normaalgesproken reageert hij op een teugelhulp voor rechts/links door eerst kort zijn hals op te tillen en dan pas de wending in te gaan, nu kon hij gewoon met ontspannen hals van de ene stelling naar de andere switchen. Tijdens het langeteugelen precies zo. Omdat ik bij [***] toch altijd het idee heb dat als hij iets niet wil hij het ook echt gewoon niet goed kan heb ik nooit echt doorgevraagd met stelling/buiging vragen, en daar ben ik nu erg blij om, want als zo'n deken dat oplost dan had het niet goed meewerken aan stelling/buiging dus toch echt een lichamelijke oorzaak.

Wij hebben maandag ook een (beetje) spannende dag: dan komt de osteopaat en ik ben heel benieuwd naar hoe zij de ontwikkeling van [***]'s rug nu vindt, aangezien we na haar laatste bezoek zijn gaan herinrijden; is dat nou goed voor zijn lichaam of niet? Verder wil ik graag dat zij overal zo goed mogelijk doorheen kan werken, dus krijgt [***] elke dag 1 a 2 uur de rugwarmer op, en voor haar bezoek ook. Jammer dat de werveltjes er niet ook meteen in de goede vorm van gaan staan. ;)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:23

Slim van de foto's! Wat ik mij daarnaast afvraag: had je een echt goede osteopaat te pakken? 1 behandeling lijkt mij erg weinig met deze klachten.
Mijn IJslander met een vastgezette rug en 'schoon' op de röntgen (laten maken op advies van osteo) krijgt er al 2. Misschien iets om nog eens kritisch naar te kijken...Sterkte, het is een mooi paard!

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 09:23

Volgens mij had ik wel een goede.
Eerste behandeling is na de thermofotos gedaan. Toen is hij ook klinisch gekeurd door een dierenarts en met alle bevindingen van de thermo beelden en de dierenarts heeft de osteopaat hem behandeld. Heb toen training tips gekregen en begeleiding gehad van een instructrice die bekend is bij hun.
Na een klein half jaar (of 3 maanden? Ik weet het niet meer) is hij weer nagekeken, ook met dry needling behandeld. Helaas moest ze van ver komen en was veel vaker behandelen bijna niet mogelijk qua reistijd.

Daarna is hij door een cranio sacraal therapeut behandeld. Dat was ook vrij bijzonder. Ze had haar handen op borst en schoft en Jabato begon met het optillen van het linker en rechter achterbeen, omstebeurt. Daarna ging hij met zijn kont heen en weren. Gaf dus vrij veel reactie op het moment van behandelen.

Daarna heb ik een tijdje minder laten doen en begin dit jaar is hij ook weer een keer nagekeken.

Omdat ik merkte dat hij in zijn training zo goed verbeterde en steeds meer aan kon zonder in paniek te raken heb ik besloten daar op te focussen. Training en beweging was in mijn ogen het belangrijkste.

Op de vraag over de plek van de bulten, die ontstaan altijd op dezelfde plek. De spieren op die plek zijn altijd harde plakken zeg maar, de bulten komen en gaan.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:29

Ik heb het nog nooit gezien met die bulten, maar word graag wijzer dus wil dit topic graag even blijven volgen.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:20

Schamen? Paard zal erg blij zijn met zo'n baasje als jij!

Ik duim maandag voor jullie dat je eindelijk weet wat er gaande is.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:43

Verwijt je zelf niets. Als je alles weet dan was het probleem ook opgelost en was een dierenarts/osteopaat en weet ik veel wat nog meer ook niet nodig. Soms ben je gewoon even uitgedacht en kunnen anderen een frisse kijk geven op het probleem.
Mocht er niets uit de foto's komen dan weet je dus dat er met zijn skelet niets aan de hand is. Dat is ook makkelijker met gericht trainen.
Ik moet zeggen dat jouw paard binnen een korte tijd verschrikkelijk kan veranderen. Op de ene foto ziet hij er best oke uit, en een paar dagen later lijkt hij totaal een ander paard. Ik vind dat heel bijzonder!
Heb je je paard ook al eens een paar maanden achterelkaar goed door getraind? Wat gebeurt er dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:01

lovelance schreef:
Op de vraag over de plek van de bulten, die ontstaan altijd op dezelfde plek. De spieren op die plek zijn altijd harde plakken zeg maar, de bulten komen en gaan.


Bij [***] ook. Het is echt lenden-gerelateerd, maar wat het precies is en waarom die bulten dan reageren op kou en Back on Track spullen is mij ook een raadsel. De bovenkant van dat gebied bestaat namelijk vooral uit pezen, met daaronder dan pas spieren. Kunnen die pezen dan geirriteerd raken door kou?
Hopelijk kunnen ze je in de kliniek helpen met een antwoord daarop vinden.

Ik las trouwens je eerste bericht terug, en daar zag ik ineens staan dat het heel erg veel moeite heeft gekost om ontspanning rondom teugelhulpen te krijgen. Dat is bij [***] precies zo; op elke teugelhulp (en dan heb ik het dus over een teugel optillen of hoogstens een kneepje geven) reageerde hij door zijn hals eerst te verkorten en dan pas de goede kant op te buigen. Echt pas sinds de BOT deken kan hij stelling geven zonder eerst zijn hals te verkorten/op te heffen.
Het lijkt alsof zodra je iets vraagt waar de ruggengraat actief iets moet doen (rijden, stelling nemen, achterwaarts, slepen), [***]'s eerste vraag is hoe hij die krachten dan door dat lendengebied heen moet zien te krijgen. Daardoor gaat alles ook heel erg langzaam; juist omdat ik wist dat die lenden zijn grote zwakke plek waren ben ik hem gaan inrijden volgens het schema van de Duitse school voor osteopathie; heel langzaam en met kleine stapjes, waarbij stap 1 is dat je in 1 maand tijd van 1 minuut stappen naar 10 minuten stappen gaat, met na elke rijdag 2 dagen niet rijden, en daarna 1 minuut draf toevoegen.
Nou, over die ene maand stapwerk hebben wij dus 4-5 maand gedaan om uberhaupt die 10 minuten te halen; hij vond het zo verschrikkelijk moeilijk, lichamelijk en geestelijk, dat het uberhaupt 2 maanden heeft geduurd voor we van 2 minuut in stap naar 3 minuten konden, en als hij het geestelijk trok dan begon hij weer lichamelijk allemaal rare dingen te doen om die gebrekkige overbrenging in de lendenen te compenseren. Nu pas kunnen we 10 minuten in stap relaxed door de bak slenteren, dus dat zou betekenen dat we volgens dat schema klaar zijn voor de draf, maar hier ga ik toch echt eerst een pauze inlassen en een maand bij die 10 minuten in stap blijven zodat hij zijn lichaam eerst helemaal in deze gezonde manier van bewegen met ruiter erop leert kennen.
Bij ons heeft de osteo ook gezegd dat hij door zijn lendenen nooit het echt zware verzamelwerk zoals piaffe zal kunnen en dat alles meer tijd zou kosten omdat hij bij elke nieuwe beweging eerst weer zal moeten uitvogelen wat hij dan met die lenden-bochel moet doen, maar dat het zoveel tijd zou kosten had ik ook nooit kunnen bedenken... Gelukkig weet [***] inmiddels dat hij het gewoon aan mag geven als hij iets moeilijk vindt, dus de mentale stress is er helemaal uit, alleen lichamelijk blijft het soms een puzzel.
(ik besef me nu ineens dat ik jouw topic helemaal volspam over [***] omdat ik het zo fijn vind dat hij ineens een collega heeft, sorry daarvoor :o )

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:51

Als het op warmte en koude reageert zal het te maken hebben met doorbloeding. Een theorie kan zijn: bij koude is er minder doorbloeding, aangezien er duidelijk een probleem afspeelt in deze zone zal het te weinig doorbloeding zijn, dus is er ofwel een ontstekingsreactie ofwel een oedeemreactie aangezien er te weinig doorstroming is om het zo te zeggen. Pezen zijn niet/weinig doorbloed, dus daar heeft het weinig mee te maken denk ik.
Het is trouwens niet onlogisch indien de doorbloeding in de rug niet helemaal loopt zoals het moet dat aanleuning en teugelhulpen wat moeilijker gaan.

Anoniem

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:56

Interessant!
Mijn gok is dan dat het hier om een oedeemvorming gaan, want bij [***] zijn de bulten niet warm en ook niet gevoelig als je er met een vinger in prikt. Alleen ben ik dan wel benieuwd naar waar dat oedeem dan zit, aangezien het dan niet in de pezen zit; zit dat dan onder de huid, of denk je in de spierlagen onder de pezen?

Het aparte van de BOT deken is dat [***] daaronder totaal niet warm wordt. Het is dus echt de terugkaatsende straling die iets tegen de oedeemvorming doet, en die ervoor zorgt dat hij zijn hals kan ontspannen en stelling en buiging kan aannemen.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 17:45

Collega lendenbult en collega Spanjaard :P
Helemaal niet erg, blijf gerust spammen, ik lees je ervaringen met veel interesse.

Teugelcontact heb ik eigenlijk niet, want zit er niet op en was nog niet zo ver toen ik er wel op zat, maar stukje contact met longeren wel.
Ik ben helaas nog niet zo ver dan jij met het stukje " paard lezen " , wel groeiende, waardoor ik steeds meer kado krijg van hem.

Mijn probleem is mijn onzekerheid en een paard die zeer sterk reageert op mijn stress gehalte. Afgelopen jaar zat ik zelf niet zo goed in mijn vel waardoor de training weer op een laag pitje stond omdat Jabato niet om kan gaan met een onrustig baasje. Dus wat er gebeurd als we een paar maanden achter elkaar serieus trainen, durf ik nu niet te zeggen.

Ik zat nog even te kijken naar sinds wanneer het trainen voor zijn rugproblemen de goede kant op ging. Dit was 3 jaar terug, na de behandeling (en de thermo foto's).
Afbeelding
Afbeelding

Het positieve van het hebben van een paard als Jabato dat je echt blij kunt zijn met de kleinste dingen :D
Grappig om Facebook berichten terug op te zoeken.

Jabato zijn rug reageert inderdaad sterk op warmte en kou, zijn rug en bulten zelf voelen nooit warm. Eerder heel erg koud. Vooral het stuk na de strakke spieren.

Anoniem

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:14

Wat leuk, die bovenste foto van longeren met het neusje over de grond deed [***] vandaag voor het eerst. We waren aan het loswerken zonder longeerlijn maar wel met zadel (dan blijft het rugdek namelijk zitten) en ineens begon hij zo in draf te stofzuigeren. Mijn eerste reactie: paard, je gaat toch niet zo met zadel en al liggen rollen??? >;) Want dat is meestal wat hij meteen daarna doet - maar nee, hij wilde gewoon stretchenstretchenstretchen, hele rondes lang.
Met zijn topzware bouw is dat natuurlijk weer niet zo heel goed ivm het op de voorhand lopen, maar daar ga ik nu nog even geen punt van maken. Het is veel te leuk om te zien dat een paard zich eindelijk zo goed in zijn lichaam voelt dat hij gewoon zelf voorwaarts-(iets te 8-) ) neerwaarts aanbiedt en zomaar ineens stelling en buiging aanneemt op de volte.

Leuk trouwens om te zien dat Jabato al zo actief meezocht met hoofdhoudingen tijdens het longeren. Ook lastig natuurlijk omdat je dan op elke nieuwe houding een passende reactie als mens zou moeten hebben, maar fijn dat hij zo meedenkt. :j

Anoniem

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:31

ik volg :)
mijn haflinger heeft 2 wervels aan elkaar vergroeid zitten. Dit is wel aangeboren. Maar daar zie je verder niks van aan de buitenkant, wel qua achterhandgebruik.
ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een draf filmpje van hem, heb je die toevallig?

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:49

Ik volg even. Wij hebben een haflinger merrie met precies hetzelfde. Ook zij heeft een erg rechte rug en moeite met opbollen en bekken kantelen. Ik gooi het dus op een niet handig in elkaar zittend lichaam. Maar ben zeer benieuwd naar de uitslag van jouw fotos.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:43

Ik vind hem bij dat halsstrekken wel slap in die achterhand idd... ik ben heel benieuwd of de foto's wat zeggen. Wat zorg je er goed voor :)

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 13:28

Ik ben weer terug.
Op de rontgen foto's is niks geks te zien. Ze hebben hem van schoft tot lendenen op de foto gezet en hij heeft een mooie rug zei de dierenarts.

De bulten op zijn rug zijn spieren die extreem verkrampen. Ik zei dat hij een soort spierballen krijgt en toen zei de dierenarts al lachend dat het ook letterlijk spierballen zijn, maar dan van spieren die in kramp schieten/verzuren waarschijnlijk.

Als het een blokkade is dan komt deze misschien van voren. Het SI geloofde hij niet, want daar was hij veel te flexibel voor in zijn achterhand / bekken (na wat testjes gedaan te hebben).

Volgende plan is een afspraak maken, dan zet ik hem een half uur flink aan het werk en dan komen ze ongeveer 3 uur later bloed afnemen en kunnen ze de enzymen in de spieren bekijken. Vanuit daar verder kijken, dus dat even afwachten. Ook nemen ze dan bloed af om de mineralen te checken, was voor mij goedkoper om het dan te doen in plaats van vandaag op de kliniek.

Ik ben in ieder geval opgelucht om te zien en te horen dat zijn wervels gewoon goed zijn. Dierenarts gaf aan dat we nu het beeld van de spieren eerst even moeten afwachten, hopelijk is het met goede voeding, supplementen en gericht trainen goed te houden.. maar dat is dus nog even afwachten.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:42

Ik ben een stille meelezer, omdat ik dit soort zaken zeer interessant en leerzaam vind. Misschien is het al gezegd, maar heb je hem al eens magnesium gegeven. Dit helpt erg goed tegen verzuurde en vermoeide spieren. Als ik veel sport en spierpijn heb, neem ik zelf ook extra magnesium, het helpt echt. Mijn paarden krijgen standaard extra magnesium omdat in het meeste paardenvoer te weinig magnesium zit.

Je kunt bij Welkoop of Boerenbond goedkope magnesuium oxide kopen, zit in een grote zak van 20 kg. Hier kun je erg lang mee doen en is niet zo duur. Je moet er wel wat meer van geven dan de duurdere versies.

Back on Track ben ik ook een grote fan van, bij mij zelf en mijn pony ervaren hoe goed het werkt. Ik zou voor hem de rugenwarmer kopen en die vooral bij het rijden en longeren op doen, daar zal hij veel baat bij hebben.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:47

ik wil deze ook eens volgen, herken wel eea. Heb erg goede ervaringen met BoT bij mezelf.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:48

Fijn te weten dat de werfels goed zijn!
Ik zou nog geen magnesium geven als het bloed nog onderzocht moet worden.

Krijgt je paard nu supplementen? Zo ja, moet je dat blijven voeren tot het onderzoek?

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 13:51

No_No schreef:
Fijn te weten dat de werfels goed zijn!
Ik zou nog geen magnesium geven als het bloed nog onderzocht moet worden.

Krijgt je paard nu supplementen? Zo ja, moet je dat blijven voeren tot het onderzoek?


Ik wacht ook even met dingen bijvoeren, maar ik hou de magnesium tip wel even in gedachten en zal dit ook even bij de dierenarts opnoemen.

Jabato krijgt alleen graszaadhooi, 2e snee hooi en vitalbix met een handje luzerne op dit moment.

Oh en back on track ga ik zeker proberen. Hoor er nu zoveel goeds over. Ook mag jabato niet meer zeuren, want er gaat gewoon weer een deken op. Verzuurde spieren in de (vries)kou dat werkt niet.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:54

Oef, gelukkig zijn de wervels in orde!
Wanneer de DA spreekt over spierkrampen lijkt mij (totale leek hoor!) dat iets wat met supplementen te verhelpen is. Even de vervolgafspraken afwachten dus ...

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:12

Wat een goed nieuws TS!! *\o/*
Ik ben benieuwd naar de bloedwaardes!

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:25

Ik volg je topic al vanaf begin..
Ik heb precies hetzelfde in mijn schouder- en nekspieren.
BoT is voor mij een hele verlichting!
Wat ook heeft geholpen, dat is wel symptoombestrijding, is dry needling.
Daarnaast de spieren trainen om de doorbloeding te stimuleren en voor de rest zoveel mogelijk ontspannen.
Dat is echter nogal lastig. Bij mij komen de knopen door stress maar ook door het optrekken van mijn schouders door de kou. Dus een deken voor je paard lijkt me een goed idee.

Veel succes er mee en gelukkig zit hij voor de rest goed in elkaar!

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:55

Gaan ze ook prikken op Vitamine E en selenium? aangezien paarden bij een tekort daar aan ook nogal spierproblemen en verzuurde spieren kunnen krijgen.

Fijn dat zijn wervels oke zijn, ik heb zelf een zelfde soort spierprobleem bij mezelf..door dat verkrampen van de spieren raken er zenuwen bekneld die op hun beurt ook weer kunnen gaan reageren met ontstekingen e.d.
Voor mezelf heb ik ook goede ervaringen met infrarood warmte en BOT

Anoniem

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:09

Hier zijn we ook een stapje verder met [***], alleen is dat bij hem dan helaas een stapje terug. De osteopaat is namelijk net geweest die hem al behandelt sinds ik hem vorig jaar als wrak kocht. Ik heb met hem de afgelopen vier maanden heel voorzichtig het stappen onder het zadel opgebouwd, van een naar tien minuten. Dat doet hij nu goed en in balans, maar mijn belangrijkste vraag was of het ook goed was voor hem? Ik heb dus ook meteen gezegd dat zij als osteopaat en dierenarts mocht zeggen of ik verder mocht gaan met rijden of moest stoppen, en dat antwoord was heel duidelijk: stoppen. Hij loopt zichzelf al zo enorm verkeerd te compenseren als hij al gewoon op eigen kracht loopt dat hij totaal niet in staat is om ook nog het gewicht van een ruiter op een onschadelijke manier te dragen. Het klopte wel dat hij enorm verbeterd is ten opzichte van hoe hij was, maar niet genoeg om een rijpaard te kunnen zijn. Ik heb haar gevraagd om een percentage te geven als een normaal gezond rijpaard 100% is, en dan zit hij nu op 30-35 %. :(

Zoals ik al wist heeft hij geen karperrug en dus ook geen SI-stijfheid die bij een karperrug hoort; hij heeft door het bocheltje in de lendenen juist een onnatuurlijke flexibiliteit. Als een normaal paard bij elke stap zijn bekken bol trekt (staart naar de onderkant van de buik om het zo te zeggen) om het achterbeen naar voren te brengen, doet [***] precies het tegenovergestelde: hij maakt dan juist zijn bekken hol (staart richting de rug) en geeft het achterbeen vanuit de knie gewoon een enorme zwieper naar voren. Dat verklaart ook waarom de passen met de achterbenen heel slungelig en eigenlijk zelfs te ruim zijn.

Omdat de bespiering links en rechts van de ruggengraat erg arm blijft terwijl [***] verder mollig is vermoedt ze nu dat er door het verkeerde inrijden met de verkeerde zadel misschien niet alleen een verkeerde houding is ontstaan die daar spiergroei blokkeert, maar mogelijk ook neurologische schade die spiergroei verhindert. Want normaalgesproken kan een paard dat zo mollig is als [***] niet zo'n arm bespierde rug hebben.

Hier was de conclusie over de twee bulten links en rechts van de lendenen trouwens hetzelfde als bij jouw kliniek; dit zijn erg verkrampte spieren. Aangezien de Back On Track deken die hij 1 uur per dag op heeft die bulten bij hem zo enorm verminderd hebben krijgt hij daar nu een echte regendeken van, voor steeds als het koud/nat is aangezien door kou en nattigheid de spieren van de bovenlijn extra verkrampen en hij zijn verkeerde bekkengebruik dan in stand houdt (lopen met een hol bekken wordt namelijk steeds makkelijker als de rugspieren korter/strakker staan).

Aangezien hij elke beweging die hij maakt verkeerd doet, moeten we dat nu dus helemaal opnieuw opbouwen, te beginnen in stap, 15 minuten per keer, 3-5 keer per week aan de lange teugel / aan de hand, weinig stuurwerk en hem daarin proberen te stimuleren om zijn bekken te bollen ipv te hollen. Als dat over een paar weken lukt, dan mogen we tempo-overgangen in stap toevoegen en als hij dat ooit goed gaat doen, dan overgangen stap-ho erbij. Verder hebben we een schoft-lift oefening erbij gekregen om dagelijks erbij te doen, want als hij met zijn borstspieren de borst en schoft optilt, bolt hij zijn zadelplek omhoog en kromt hij automatisch het bekken met staart omlaag naar beneden.

Over zes weken hebben we een nieuwe afspraak en dan gaan we eens kijken wat dit extreem basale revalidatiewerk voor hem heeft gedaan. Ik dacht ik schrijf het hier gewoon helemaal uit, misschien zijn er dan dingen die jij ook herkent of waarin jouw paard afwijkt van [***], misschien heb jij daar dan ook weer wat aan.
Wat volgens mij al wel een duidelijk verschil is, is dat [***] links en rechts van de wervels onder het zadel zo arm bespierd is terwijl de jouwe daar wel een ronde rug lijkt te hebben, dus dat is in elk geval al winst voor jullie!