[VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:55

Sorry als ik eroverheen gelezen heb, maar heb je ook bloedonderzoek gedaan?
Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt met onze oude merrie. Haar spierwaarden waren énorm verhoogd elke keer, en dat terwijl ze allang met pensioen was en we haar heel secuur voerden. Het punt bij haar was dat het lijf echt op aan het raken was dus het maakte eigenlijk weinig meer uit wat we haar voerden ;( We zijn in januari een dag naar de kliniek geweest voor onderzoeken, en daar kwam iig uit dat haar darmwanden verdikt waren. De oorzaak daarvan hebben we helaas nooit kunnen achterhalen.

Anyway, wat wij oa aan voer hebben geprobeerd:

Mijten Bodybuilder (is een soort spieropbouwend supplement bestaande uit rijstzemelen)
Garvo FytoForm: is een soort muesli met toegevoegde sojaschroot, geschikt voor sobere rassen
BonPard Colon en Musle
Vitalbix Breed and Grow
Pavo FibreNuggets

nog op het lijstje stond iig Subli Omegamix, maar die hebben we helaas niet meer kunnen proberen.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 07:31

Ik weet niet of dat al is besproken, maar is zijn spijsvertering goed?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:28

https://www.msdvetmanual.com/digestive- ... ge-animals
In horses, malabsorption is commonly caused by the following: 1) inflammatory or infiltrative disorders—diffuse lymphosarcoma of the small intestine (alimentary lymphoma); enteritis due to eosinophilic, lymphocytic-plasmacytic, or basophilic infiltrate; multisystemic eosinophilic epitheliotropic enterocolitis; granulomatous enteritis (inflammatory bowel disease); Lawsonia intracellularis (weanling foals, yearlings); intestinal ischemia and damage due to migration of Strongylus vulgaris larvae, small strongyles, or Strongyloides westeri (foals) infection; cryptosporidia; postinfarction inflammation; amyloid-associated gastroenteropathy; multiple abscessation in the bowel; tuberculosis; histoplasmosis; intestinal Rhodococcus equi infection; invasive enterocolitis (Salmonella spp); 2) biochemical or genetic abnormalities—congenital or acquired lactase deficiency (lactose intolerance), dietary-induced enteropathy, monosaccharide transport defect, pancreatic exocrine insufficiencies; 3) diseases causing inadequate absorptive area—villous damage or atrophy due to viral infection (rotavirus, coronavirus) or bacterial enteritides in foals, cryptosporidiosis, intestinal resection; 4) cardiovascular disorders—congestive heart failure, intestinal ischemia; 5) lymphatic obstruction—lymphosarcoma, mesenteric lymphadenopathy, intestinal lymphangiectasia, abscessation, thoracic duct obstruction; and 6) miscellaneous—drug-induced, heavy metal toxicosis, zinc deficiency.

Na vertaling in https://www.vertalen.nu/zinnen/:
Bij paarden, malabsorptie is meestal veroorzaakt door het volgende: 1) aandoeningen van inflammatoire of infiltratieve — diffuse lymphosarcoma van de dunne darm (voedselbehoefte lymfoom); enteritis en grof eosinofiel, lymfatische-plasmacytic basofiele infiltreren; multisystemic eosinofiele epitheliotropic enterocolitis; Granulomatous enteritis (inflammatoire darmziekte); Lawsonia intracellularis (weanling veulens, Jaarse); intestinale ischemie en schade als gevolg van migratie van Strongylus vulgaris larven, kleine werkzaamheid of Strongyloides westeri (veulens) infectie; cryptosporidia; postinfarction ontsteking; amyloid-geassocieerde gastroenteropathy; meerdere abscessation in de darm; tuberculose; Histoplasmose; intestinale Rhodococcus equi infectie; invasieve enterocolitis (Salmonella spp.); 2) biochemische of genetische afwijkingen, aangeboren of verworven lactase deficiëntie (lactose-intolerantie), dieet-geïnduceerde enteropathy, Monosacharide vervoer defect, alvleesklier exocrine tekortkomingen; 3) ziekten veroorzaakt door onvoldoende absorberend gebied — villous schade of atrofie als gevolg van virale infectie (rotavirus, coronavirus) of bacteriële enteritides in veulens, Cryptosporidiose, intestinale resectie; 4) cardiovasculaire aandoeningen — congestief hartfalen, intestinale ischemie; 5) lymfatische obstructie — lymphosarcoma, mesenterische lymfadenopathie, intestinale lymphangiectasia, abscessation, obstructie van de ductus thoracicus; en 6) diverse — drug-geïnduceerde, heavy metal toxicosis, zink deficiëntie.

https://laboklin.com/es/products/microb ... bsorption/
https://www.facebook.com/columbiaequine ... 800062624/

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:14


lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 11:23

Het is weer tijd voor een update, er valt weer genoeg te vertellen.

Jabato viel helaas steeds meer af. Tijd voor weer een bloedonderzoek, mestonderzoek door de kliniek (doe het normaal zelf). Allemaal geen afwijkingen gevonden. Behandeld na onderzoek met Lechner antenne, ook dit gaf geen tot weinig verschil.
Toch stond Jabato er al maanden heel slecht bij en merkte ik dat het ook echt zwaar voor hem begon te worden om er zo bij te staan. Zelfs het idee van inslapen komt dan boven. Al die jaren zoeken, puzzelen en sterk blijven voor je paard begon mij ook op te breken.

Afbeelding

Afbeelding

Ik werd op Facebook getagd in een post waar iemand een project/casus zocht voor een voedingsopleiding. Zelf is ze osteopaat en doet nu dus een opleiding gericht op voer om paarden nog beter te kunnen verbeteren.
Deze persoon is langs geweest en ook geschrokken van hoe hij erbij staat. Ik kreeg supplementen thuis gestuurd, hij is voorzichtig iets behandeld. Omdat Jabato totaal geen spieren meer heeft kon ze hem niet goed behandelen, laat staan manipuleren. Intensief contact gehouden en het aanbod gekregen om hem bij haar te stallen. Zodat zij er bovenop kan zitten qua voeding en veranderingen bijhouden, ook om mij te ontlasten omdat ze doorhad dat ik echt moe was.

Uiteindelijk besloten hem eind juli te verhuizen. Best moeilijk om de zorg uit handen te geven, maar ook heel fijn om het niet meer alleen te moeten doen.
Het herstel gaat langzaam, maar we gaan wel de goede kant op.
Een windje, regenbui of iets dergelijks schopte hem gelijk weer flink wat stappen terug, maar we zijn nu op een punt waarbij hij stabiel blijft met kouder weer.
Ook daar moeten ze flink puzzelen. Zo zijn ze begonnen met een supplement voor de maag en darmen, maar ook voor het bewegingsgestel. Ze dachten wel dat hij pijn zou hebben en misschien ook daarom af zou vallen. Dat bleek gelukkig wat mee te vallen.
Ze denken nu richting immuunsysteem, hier wordt hij ook voor behandeld en dit lijkt zeker wat te doen.
Hij staat sinds een maand dagelijks op de trilplaat, krijgt bergen met eten en wordt sinds een korte tijd bijna dagelijks getraind om te kijken wat zijn belastbaar is op dit moment.

We gaan nog een maand door en daarna mag ik het thuis weer oppakken.

Vorige week was er iemand van haar opleiding die Jabato op foto's gezien heeft en van afstand begeleid heeft met de juiste keuzes voor voeding etc. Hij zei dat we zeker op de goede weg zijn, maar rekening mogen houden met nog wel 1 tot 2 jaar voor volledig herstel.

Eind aug:

Afbeelding

Ik hoop van de week weer even betere foto's te kunnen maken als ik er ben.
Tijdens het longeren valt het mij op dat hij een beetje swing in zijn lijf krijgt. Ook kan hij steeds vaker en langer ruimer draven en valt t krabbelen achter reuze mee.


Afbeelding

Afbeelding

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:47

Wauw!! Wat mooi en hoopgevend.... heel goed zeg!

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 12:14

Ben wel benieuwd wat er werd gevonden met de lecher antenne en waar je dat hebt laten doen.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 12:51

Wauw wat een verbetering! En wat fijn dat je even uit de zorg stress ook gehaald kon worden.
Ik hoop voor jullie dat de lijn blijft stijgen en jij weer verder met hem aan de slag kunt.
Wat is volgens hen de belangrijkste kantel punt geweest? Of was het allemaal kleine puzzel stukjes bij elkaar?

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 13:06

Raamzicht schreef:
Wauw wat een verbetering! En wat fijn dat je even uit de zorg stress ook gehaald kon worden.
Ik hoop voor jullie dat de lijn blijft stijgen en jij weer verder met hem aan de slag kunt.
Wat is volgens hen de belangrijkste kantel punt geweest? Of was het allemaal kleine puzzel stukjes bij elkaar?


Ik denk toch een heel groot stuk voedselopname verbetering. Dat was stap 1.
Daarnaast het licht behandelen (osteo/cranio) vooral op de organen gericht.
Zorgen dat hij een mooie balans krijgt van eiwitten/vetten/suikers plus mineralen.
Ik denk dat de trilplaat ook goed helpt. Deze pakt de doorbloeding aan en helpt ook met de diepere ontspanning van spieren en organen.

Nu ook sinds een maand het immuunsysteem aangepakt. Omdat hij zo afvalt/viel met kouder en natter weer en hij meer witte plekken krijgt. Ze denken aan een “overactief” immuunsysteem. Auto-immuun achtig.
Ik kan het helaas niet zo mooi uitleggen als zij dat kan, maar dit zijn de voornaamste dingen.

Afgelopen maand opgebouwd in wat arbeid, sinds deze week zo goed als dagelijks. Komende maand de tijd op de trilplaat opvoeren en kijken wat hij aankan qua werk. Belastbaarheid opbouwen dus.

Hij staat daar fijn, laat een hele andere Jabato zien. Want hij is wel macho daar, heeft al wat merrie harten verovert :+

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 13:10

Oh en ik vergeet te zeggen dat deze osteopaat er bijna zeker van is dat de castratie de oorzaak is van een groot deel van zijn problemen. Door verkleving.
Voorlopig moeten we dat nog even laten voor wat het is, eerst zorgen dat hij reserves krijgt en spieren op kan bouwen voordat we hem gaan vragen om ineens dingen los te laten die hij nu vast zet om vooruit te kunnen komen.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 13:12

Wat ben je goed bezig met dit paard!
Mooi om te zien.
Mijn paard heeft ook enorm veel gehad aan de trilplaat. Ik heb daardoor echt enorm veel verbetering gezien na een operatie bij mijn paard.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:39

Wauw! Wat fijn om te lezen!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:57

Klinkt goed allemaal! En ook dat hij praatjes heeft! Ik hoop op nog veel positieve updates!

Saintelette

Berichten: 3180
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:28

Wat een mooie verbetering weer TS! Hij glimt zelfs!
Ik heb heel je topic zojuist gelezen, maar nav je laatste bericht schoot me toch iets te binnen. Zou je hem niet heel de winter daar kunnen laten staan? Omdat hij nu eindelijk weer op de goede weg lijkt te zijn en de winter altijd zo’n enorme aanslag op z’n lijf is.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 18:35

Saintelette schreef:
Wat een mooie verbetering weer TS! Hij glimt zelfs!
Ik heb heel je topic zojuist gelezen, maar nav je laatste bericht schoot me toch iets te binnen. Zou je hem niet heel de winter daar kunnen laten staan? Omdat hij nu eindelijk weer op de goede weg lijkt te zijn en de winter altijd zo’n enorme aanslag op z’n lijf is.


Aan de ene kant zou het fijn zijn als hij daar onder begeleiding kan blijven.
Maar thuis heb ik een grote schuilstal en kan hij kiezen of hij droog wilt staan. Daar staat hij overdag op de paddock en gaat s’avonds op stal. Jabato is gelukkig wel een paard wat flink gebruikt maakt van de schuilstal als het regent.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:32

Kan het zijn dat's nachts op stal hem goed bevalt?! Niet ieder paard is happy met 24/7 buiten.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 22:38

senna21 schreef:
Kan het zijn dat's nachts op stal hem goed bevalt?! Niet ieder paard is happy met 24/7 buiten.


Hij heeft daar ook dag en nacht buiten gestaan. Sinds ze niet meer op de wei gaan, gaan ze snachts op stal en overdag dus op de paddock.
Dit is nog niet zo lang. Een goede deken is wel belangrijk. Hij heeft ook mooie amigo regen/vliegen deken gekregen voor de zomerse buitjes toen ie nog dag en nacht buiten stond. Nu onder een regendeken.


Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:37

Wat een verschil al zeg, wat fijn om te lezen.

Wat krijgt hij nu qua voer? verklevingen kunnen een hoop problemen veroorzaken inderdaad. Deze combi lijkt wel erg goed.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 23:26

Deze week komt Jabato thuis!
Ik heb hem helaas afgelopen week niet kunnen bezoeken omdat ik ziek was. Foto van 1,5 week terug:

Afbeelding

Afbeelding

(Oefenen met vierkant staan omdat ik de osteopaat wekelijks op de hoogte moet houden met zoveel mogelijk dezelfde foto’s)

Spieren komen nu ook langzaam terug.
De hele maand oktober hebben ze hem opgebouwd naar 5x per week aan de longe, dit gaat goed. Thuis moet ik dit gaan volhouden.
Ook krijg ik een pallet voer mee met een voer schema. We gaan er voor om deze stijgende lijn vol te houden.

We hebben nog een lange weg te gaan, maar we zijn van ver gekomen:

Afbeelding

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 23:36

Elisa2 schreef:
Wat een verschil al zeg, wat fijn om te lezen.

Wat krijgt hij nu qua voer? verklevingen kunnen een hoop problemen veroorzaken inderdaad. Deze combi lijkt wel erg goed.


Ik kan je vraag nu beter beantwoorden.
Jabato staat op voer van Equifyt en hij krijgt op dit moment supplementen om de darmopname te verbeteren en het immuunsysteem. Supplementen zijn van Vetcur.

Hij krijgt 1 schep muesli van Equifyt voor Quarter horses. Dit is hoog in eiwit en heeft de juiste aminozuren.
Ze vond dat Jabato snel overging op adrenaline, de aminozuren in het voer helpen hem oa. om meer stofjes aan te maken die hem juist rustig maken en laten ontspannen.
Ik vond het wel spannend toen ik het hoorde, want deze muesli bevat granen en daar is hij in het verleden van gaan schuren. Aangezien zijn manen daar alleen maar zijn gaan groeien, moet dit toch goed gaan nu.
Daarnaast een halve schep Gold slobber van Equifyt. Halve emmer grasmix, bijv. van Hartog en 1 schep Alfalfa blend. Dit wordt verdeeld over meerdere voerbeurten.

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:49

Dankjewel! ik begrijp de theorie..eiwitten en animozuren kunnen inderdaad voor de juiste bouwstoffen zorgen voor wat meer rustgevende neurotransmitters.

Hij ziet er super uit, glanst mooi en inderdaad veel bespierder. Wordt hij gewoon los gelongeerd of wordt hij ook nog specifiek getraind? hopelijk kun je dit zo vol blijven houden.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 18:13

Ze longeren hem voor zover ik weet gewoon aan een enkele lijn. Echt puur om te kijken wat zijn belastbaar is en of hij dit vol zou houden. Thuis mag ik wat meer aan de slag met spieropbouw.

Nog even een foto van Jabato op de trilplaat. Hij vindt het zo fijn dat hij geen hooi meer nodig heeft om rustig te staan. <3

Afbeelding

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 21:35

Jabato is nu een paar dagen thuis en het gaat vrij goed! Het aanhouden van het voerschema gaat prima.
We werken nu aan de lange teugel (Piet Bakker) wat erg goed gaat en ik longeer hem met behulp van pionnen en soft balken.
Merk wel dat hij zijn rug strakker zet dan dat hij daar deed, maar dit kon ook komen omdat ik nu de back on track rugdeken om had gedaan.

Vandaag stond hij model voor mijn nieuwe sidepull en heb ik hem sinds jaren eens ingevlochten (kan wel merken dat ik dit al jaren niet gedaan heb...)
Ik heb een traantje gelaten, zo knap als hij erbij stond, ik ben zo trots op hem. <3

Afbeelding

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 21:50

Erg mooi hoofdstel!

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 01:05

Hij heeft echt zo’n mooie blik. <3 hij heeft iets wat me aantrekt. Knappe knol!
Introvert kwa emotie met een enorme wijsheid.
Ik hoop echt dat Jabato nu de slag te pakken heeft en jullie samen kunnen werken aan zijn herstel.