slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:41

Mijn paard had vandaag weer een slokdarmkoliek. Ik schrok me rot maar toen de dierenarts kwam was het over. Pfff.
Ze stopte met eten van slobber en een grote luchtbel ging heen en weer door haar nek. Toen wist ik dat het weer verstopt zat. Na tien minuten kreeg ze weer krampen in haar nek. Ik stond te trillen als een rietje en heb snel gebeld. Omdat de laatste keer januari was en het tussentijds goed is gegaan wilde de dierenarts het nog aankijken.
Ineens plopte de prop haar maag in, en was het geluid ook weg.
Staat ze direkt weer te bedelen alsof er niets gebeurd was.
Ik zie wel op tegen de winter. Nu er minder gras in de wei staat zie ik haar wel weer iets dunner worden. Dus moet ik wel bijvoeren. Gras gaat eigenlijk het beste. Mijn vakantie is gelukkig goed gegaan.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 10:09

Jeetje wat vervelend, kan me voorstellen dat je staat te trillen een naar gezicht lijkt me. Gelukkig is het gauw over gegaan en hoefde je niet naar de kliniek.

Ik kijk ook op tegen de winter :-(
Kon er altijd maar gras zijn he, het hele jaar door dat zou voor onze paardjes perfect zijn.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:42

Goed dat je naar een andere stal bent gegaan, een hele stap!!
Ik vind het nog steeds achterlijk dat ze niet wilde meewerken op je oude stal. Wat getuigd van grote onkunde op paardengebied van hun kant!

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 20:49

Idd daar heb je helemaal gelijk in!

A_nnee

Berichten: 48
Geregistreerd: 24-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:08

Wij hebben ooit een fries veulen gekocht op de paardenmarkt. Zag er gewoon goed uit, weinig aan te zien, alleen een klein beetje mager (niet schokkend of zo, gewoon beetje dun). Thuis apart gezet in een stal, met een ander gekocht veulen in de stal ernaast, zodat ze even apart stonden van onze andere paarden. Flinke pluk droog hooi ervoor, zodat ze lekker wat konden knabbelen.

Volgende dag had het veulen overgegeven en begon te schuimen uit z'n mond en prut uit de neus. Heel apart, hadden we nog nooit gezien! :? Dit werd erger en erger en erger. Meteen de veearts erbij gehaald, uiteindelijk in laten slapen.

Zolang dit veulen melk dronk (vloeibaar dus), was er niks aan het veulen te zien. Maar zodra het veulen hooi kreeg, was het meteen foute boel! Vreselijk om te zien!!!!

Voor ons wel een leermoment, we hadden hier namelijk nog nooit van gehoord.. maar wel een heel zuur leer moment! Zoiets wil je niet meemaken met je paard!! :(

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 21:52

Jemig wat een heftig verhaal zeg, arm beestje :-( ... Vreselijk ook zo jong nog, maar je hebt de juiste keuze gemaakt dat was niet meer goed gekomen.

Het is gewoon niet fair voor het paard dat het moet leven met z'n kwaal en dat alleen omdat het anders bij de fokkerij geld kost, het is gewoon vreselijk. Mijne heeft het gelukkig nog niet zo heftig omdat ik het optijd heb geconstateerd maar als je te laat bent dan heb je blijvende schade en dan is het lastig om het voeren onder kontrole te houden. Het kost iig heel veel extra tijd en energie een paard met deze kwaal.
Mijne heeft ook blijvende schade maar nog goed te houden met speciaal voerbeleid.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:54

Dancer schreef:
Het KFPS is bezig met genetisch onderzoek naar deze aandoening.

Tja, dat zeiden ze in 2008 ook al....

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:21

Toen ik mijn paard kocht hoorde ik ook later dat ze twee veulens heeft gehad waarvan een niet oud geworden is. Koliek was de oorzaak maar misschien was het ook wel slokdarmkoliek.
Waarschijnlijk heeft ze het altijd al gehad maar ook word een bacterie of schimmel als oorzaak gezien die een soort spierziekte achtig verschijnselen geeft.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 08:12

Bacterie of schimmel dat is nieuw voor mij, nog niet eerder gehoord, zijn ze er op nog steeds wel onderzoek naar aan het doen?

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:15

Grass sickness daar is onderzoek naar gedaan maar gestopt. Dan heb je nog EMND daar is ook nog een misschien genoemde oorzaak.
Deze termen zijn bij mijn paard gevallen als mogelijke oorzaak.
Door een soort spierziekte achtige verschijnselen.

Bij beide word gedacht aan een soort bacterie, schimmel die in bijv. Boterbloemen ook voorkomt en in esdoorn zaden. Ook in beschimmeld kuilgras dacht ik.
Er staan onderzoeken op internet.
Weet niet helemaal meer wat er in stond.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 20:56

Ooooh maar dat is interessant, ga ik eens even opzoeken op internet

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:42

Was weer even goed schrikken vorige week een verstopping. Toen de dierenarts aan kwam schoot de prop door naar de maag en was er niets meer aan de hand.
Waardeloos zeg.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 08:54

Ach jeeee wat naar, idd waardeloos, gelukkig dat de prop nog doorschiet, maar snap dat je was geschrokken. Misschien kan je toch proberen met slobber de boel doorgesmeerd te houden? Dit werkt bij mijn paardje echt super!

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:07

Wij hebben er ook één staan, nu ondertussen 23 jaar oud. Ze had het vooral in haar jongere jaren vaak, vooral ook omdat onbeperkt voeren geen optie was omdat ze veel te dik was. In de weide ging het meestal goed maar met hooi/kuil niet. Meerdere keren op het punt gestaan haar te laten gaan. Sinds een aantal jaren gaat het goed. Ivm leeftijd kan ze wat meer eten hebben, dus voer ik haar onbeperkt ruwvoer, waardoor ze niet de neiging heeft om heel snel te eten.

Laatste keer dat ze het had was het echt heel erg en we/ze kregen de verstopping niet weg. De volgende ochtend zou de veearts terug komen om haar in te laten slapen. Gevraagd om pijnstillers en spierverslappers, en de volgende ochtend was het weg :') Stond ik daar met de hele familie en veearts :D

Ik voer haar wel altijd slobber en Senioren priores bij, zodat het even door kan glijden.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:11

Ik voer mijn paard ook alleen slobber en ze staat in de wei.
Dus die aanval kwam na het eten van slobber en een paar happen gras, dat is dus waar ik me zorgen om maak.

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 10:20

Hou allen. Ik werd gewezen door een mede Bokker op dit topic. Gisteravond met spoed de vee arts thuis gehad. Mijn Fries van 20 had een fikse verstopping . Verdoofd etc de nacht door. Vandaag weer alert en staat nu in de paddock. Hopelijk vanmiddag weer het zachte land in met zachter gras. Het gebeurde na de muesli. Had al langer door dat hij ergens last van had na het eten en afvallen. Maar waren bezig met de kiezen, maagzweren en koliek etc. Deze week een endoscopie van de slokdarm. Kon er op internet niks over vinden tot jullie topic voorbij kwam. Het is dus wel spannend en ernst zoals ik lees. Hoop dat het meevalt ( al denk ik dat er wel wat uitkomt met de endoscopie!) maar goed met een speciaal voer schema en dieet hoop ik dat hij weer fitter wordt

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 20:38

Ohjee wiske2 dat is wel erg naar en snap je zorgen, lastig joh, ik heb zo ook even geen tips meer voor je :-(

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 20:44

Lianne007 wat fijn dat je ons topic hebt gevonden, hoop dat je er misschien wat aan hebt.
Heb je een beetje kunnen inlezen wat het allemaal inhoud?

Wanneer krijg je de uitslag van het onderzoek?
Wat zijn de symptomen van je paard?

Ik heb ook heel lang gezocht naar informatie vandaar dat ik dit topic ben begonnen.
Mijn paard vertoonde ook allemaal vage en rare klachten het heeft lang geduurd voordat we wisten wat hij heeft, maar nu met speciaal voerbeleid gaat het echt super met hem.
Ligt er net aan hoever het stadium is denk ik, de een doet het super op dit voerbeleid en bij de ander blijft het tobben.
Hoop dat je gauw de uitslag hebt

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 23:06

Fijn te lezen dat er in bepaalde gevallen wel wat kan worden gedaan om het te verlichten / voorkomen. Bij ons is het per " toeval " aan het licht gekomen door de verstopping van gister. Maar aangezien ik vaker klachten heb gezien en er aan maagzweren of koliek werd gedacht is de slokdarm nog niet onderzocht. Dit gebeurd deze week gelijk . Helaas vandaag weer de dierenarts erbij; pier kreeg verhoging en hoestte . Beginnende longontsteking en is nu ook aan de anti biotoca . Per sonde de slokdarm nog gecontroleerd en deze was nu gelukkig vrij

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 23:07

Symptomen; vooral na krachtvoer met hoofd en half strekken ( gaat heel snel ) koliek achtige symptomen, schrapen, lusteloos staan, en gister dus gelijk 5 x liggen. Dit doet hij pas bij erge pijn dus heb gelijk de DA gebeld met melding koliek. Maar toen begon het schuimen en uitvloeien van de neus en hoesten

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:02

Lianne ik zou bijna zeggen dat je paard ook verlamde slokdarm heeft met deze symptomen.
De eerste scopie bij mijn paard daar zagen ze ook niets op omdat ze meer naar de maag hebben gekeken en het onderzoek meer op maagzweren gericht was. Ik denk dat ze snel door gegaan zijn naar de maag enn niet in de slokdarm hebben gekeken.
Pas bij de tweede scopie keken ze wat beter naar de slokdarm en zagen ze het verlamde stuk.
Zeker met die nekkrampen tijdens het eten. Dat komt echt nergens anders door.
Als het vaker voorkomt zou ik slobber of geweekt voer gaan geven.
Door de stress bij het eten en bijv. Oud en nieuw had mijn paard ook maagzweren.

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:17

En bij een verlamming hoeven ze toch niet altijd deze klachten te vertonen ? Of altijd Bij het eten. Vanavond wat muesli geprobeerd . Helemaal verspreid door een grote bak heen en kleine beetjes. Ging goed . Misschien hebben we alle andere keren gewoon mazzel gehad dat het goed ging en dit nu echt heel duidelijk was omdat het niet meer los kwam. Nou het zal woensdag wel duidelijk worden. Ik hou jullie op de hoogte. En zal jullie vast nog wel om tips vragen

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:21

De friezen die bij mij bekend zijn hebben baat bij een slowfeedernet. Waardoor ze geen grote happen hooi kunnen eten. En slobber voeren ipv bix of muesli.
Zeker als je paard al vaker tijdens het eten met zijn hoofd schud en nekkramp heeft.
De meeste hebben ook een tijdje abler door het voer gedaan om de maagzweren te remmen.
Als je paard langdurig pijn heeft bij eten word hij ook bang om te eten en zal hij afvallen.
Helaas herkennen maar weinig artsen dit probleem omdat het maar zelden voorkomt en alleen bij friezen.
Het kan dus zijn dat iemand 30 jaar een goede arts is en er toch niet achter komt. Niemand zoekt naar een verlamd stuk in de slokdarm!! En iedere keer dat je paard een aanval heeft of verstopping word het verlamde stuk erger aangetast.
Volgens mij kun je gewoon uitproberen of je paard zich beter voelt met bijv senior priores of pavo 18plus als slobber. En zeker geen peen voeren!
Mijn paard kreeg ook erge slokdarm koliek van care for life van Pavo. Het duurde wel een paar jaar dokteren voor ik een goede diagnose had. Terwijl ik zelf iedere keer zei dat het eten niet goed ging, gingen ze toch iedere keer achter opvoelen voor de koliek en parafine geven, tanden doen en kijken naar haar baarmoeder en dat soort zaken.
Beterschap met je paard.

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:41

Hier ben ik weer, ik kan me aansluiten bij jullie club;

Uitslag van de endoscopie; pier heeft een slokdarm divertikel. Onderin zit een uitstulping van de slokdarm. Hier blijft dus regelmatig voer in hangen. Op dit moment advies van aangepaste voeding ( seniores priores , vooral gras het hele jaar door en aangepast kuil, liefst zo fijn mogelijk proberen ) een speciale voerbak en slowfeeder. Aangezien hij 20 is en dit ws al langer heeft verwachten ze dat hij hier goed op reageert. Zaterdag verhuis ik hem naar een andere stal waar de voorzieningen in weidegang en voer beleid geschikter zijn voor hem

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:27

Helaas welkom bij ons cluppie. Bij mijn paard zit ook een verslapping of uitstulping net voor de maag en 20 cm eerder ook. Dit heet dus megaoesophagus.
Tja het is van groot belang dat ze op de stal meewerken, dat heeft Elias ook ondervonden. Beste is zo veel mogelijk zelf alles klaarzetten en geven. Bij mij op stal vinden ze het niet erg om de slobber te geven die ik klaar zet in emmers. De netten doe ik lekker vol zodat ze altijd kan eten als ze zich goed voelt. Het kost haar ook meer tijd en de andere paarden krijgen hun hooi en worden dan na een half uur buiten gegooid. Dat is voor haar te weinig dus nu kan ze de hele nacht en avond eten.
Hou ons op de hoogte hoe het verder gaat.
Ik heb bijv ook waarschuwingsbordjes op de staldeur gedaan dat ze echt niets mogen geven.
Als extraatje heb ik al tips gekregen van geraspte appel of geprakte banaan. Dit doe ik soms door de slobber voor de afwisseling.