slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:59

Zarabsinu, heb je ook al wormenkuur gegeven? En hoe oud is je paard?
Ik heb mijn paard eerst weer aan het eten gekregen door een kuur Abler (tegen maagzweren).
Senior priores is goed om je paard dikker te krijgen maar als je paard nog heel jong is zou je het even aan een dierenarts kunnen vragen. En een goede diagnose is ook op zijn plaats want toen er zijn meer oorzaken voor dunner worden.
Je kan in iedere geval even geen peen en appel geven en geweekt voer tot dat je meer weet.
Hier had een paard een tumor in zijn hoofd en die deed ook zo raar bij eten.

Paarden met deze aandoening gaan vaak speekselen bij inspanning of beginnend verstopping. Lange slierten spuug en smakken. Droge mond heb ik nog niet gehoord.

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:12

Per toeval kom ik dit topic tegen.
Bij mijn Friese merrie (inmiddels 19) is haar gedeeltelijke slokdarmverlamming in 2012 gediagnoseerd. Zij vertoonde op dat moment alleen maar heel erg kwijlen en schuimen. Na de eerste dingen uitgesloten te hebben via een bezoek aan de tandarts en bloedonderzoek zijn we naar Emmeloord gegaan waar via een scopie al snel bleek dat de maag gevuld zag met een enorme bal met voer. Zij is toen gespoeld met cola (tsja... het werkte wel, niet perse mijn eigen eerste keus maar vooruit), en de volgende dag nog eens scopen werd er duidelijk dat de laatste 30 cm voor de maag verlamd/verslapt is.
Gelukkig (*afkloppen*) heeft ze (nog) nooit een slokdarmverstopping gehad. Sinds die tijd hebben we verschillende dingen geprobeerd, maar op dit moment is het vrij stabiel door haar bix te weken en haar hooi (zeker geen kuil of voordroog) laag via een slowfeeder aan te bieden. Gras gaat ook goed, mits niet te lang en te nat.
We zijn inmiddels dus 4 jaar verder en loopt ze met haar 19 jaar vorige maand nog haar eerste winstpunt in de ZZ-Zwaar. Dus.. (nog maar eens afkloppen) so far so good!

Wel fijn om via dit topic eventueel nog andere werkwijzen en ideeen op te doen hoe het beste om te gaan met deze problemen.

Margareth69

Berichten: 22
Geregistreerd: 22-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:20

Zarabsinu schreef:
Margareth69 bedankt voor je tip ik ben vandaag gelijk de Subli senior gaan halen. De rest van jou mix haal ik waarschijnlijk nog maar ik wil eerst stuk voor stuk kijken hoe alles aanslaat. De Subli staat nu te weken voor morgen... ben benieuwd de komende tijd!

Lianne007 ik ben direct gestopt met de muesli vandaag, dat mag mijn andere paard gaan opeten. Omdat ik de Subli vandaag pas heb gekocht en het nog moet weken heb ik maar even wat Pavo slobber klaar gemaakt met veel water. Zolang het weg te slurpen was was hij aan het genieten en zodra het papperig werd aan de onderkant zag ik dat hij moeite kreeg en gelijk wou gaan luchtzuigen. Ik heb extra water toegevoegd en toen was er vrij weinig meer aan de hand. Dat ik dit niet eerder op heb gemerkt! Hij krijgt het hardere en dikkere gewoon veel moeilijker weg. De laatste happen waren wel weer wat harder en toen zag ik hem gelijk schrapen met zijn voet en zelfs zijn voetje omhoog naar voren gestrekt houden van ongemak. Ik vraag me af hoe erg het is als hij dat al met dikkere pap heeft.

Valt er nog wat aan te doen naast voeding aanpassen?

Ik ben vergeten dat ik een 3 poot hark aan een stok van ongeveer 75 cm gebruik om het voor het voeren en lekker om te roeren. Zoals oma's snert. Het wordt dan een egaal soepje. Ik noem het altijd haar bambix. (Net zoald kindertjes er van genieten zo geniet het paard ook)Heel erg fijn om te horen dat het bij jou paard ook gaat werkenâ˜ș

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:20

Margareth, als ik zoveel tegelijk zou voeren gaat het zeker niet goed dus ik zou het inderdaad rustig proberen, of niet alles tegelijk geven. Het moet even rustig door kunnen zakken naar de maag.

Sanet, gelukkig gaat het goed met je paard. Kun je hier misschien die foto plaatsen van die bal in de slokdarm. Die legt heel goed uit hoe het probleem eruit ziet. Ik heb er veel aan gehad.
We missen het forum wel hoor.

Margareth69

Berichten: 22
Geregistreerd: 22-09-16

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:31

Wiske2 gelijk heb je. Rustig aftasten wat bij jou paard werk. Ieder paard is tenslotte anders. Ik heb eigenlijk slobber mash erdoor omdat ik heel soms vergeet on eten klaar te maken. Slobber kan in een kwartier worden gemaakt maar heeft vindt in zelf weinig voedende waarde. Het heeft geen ruwvezels zoals seniores priore van Subli. Alleen kan een paard van Seniores in leven blijven. Zonder hooi en stro. Dat had je vast ook al op de site van subli gelezen.

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:08

Mijn merrie deed het niet goed op alleen de Seniores. Die ging als een idioot van haar vlas eten om toch op iets te kauwen. Ik ging in die periode 6x per dag naar stal om haar een emmer te geven. Maar dat zou voor mijn paard dus niet kunnen. Ze werd daar ook echt agressief van. Je kon de stal bijna niet in komen met mijn emmertje zonder platgedrukt te worden tegen de muur.

Ken ik jou, Wiske? :) Hoe heette jij op het FPF?

Hierbij een stil uit de scopie van Syb haar bal.
Afbeelding

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:53

Zo ja echt, die bedoel ik. Dan kun je echt zien dat er in dat verlamde stuk een prop ontstaat die niet door gaat naar de maag. Super bedankt.
Enne, iedereen kende jou Sanet, maar ik poste ook wel eens wat. We hebben kontakt gehad over dit probleem per pb.

Omdat slobber mash inderdaad weinig voedingswaarde heeft voer ik de Pavo 18 plus als slobber.
En in mei, april, juni bij veel gras voer ik slobber mash. Af en toe senior priores maar dat lust ze niet erg.

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:59

Nou, bij Syb zat dit dus niet in de slokdarm, maar in de maag zelf. Het ging bij haar dus wel door naar de maag, maar omdat het dan zon groot geheel was, ging het dus moeilijk verder. Ze mestte nog wel steeds goed en at ook nog steeds. Dus uiteindelijk kwam er wel eten langs of lostte er iets op van die bal, dat weten we niet. Hebben we niet uitgetest.
Syb was op dat moment vooral heel veel aan het kwijlen. De DA in Emmeloord ging dat vergelijken met als je heel misselijk bent, dan net voor het moment dat je gaat overgeven, heb je ook ineens heel veel speeksel in je mond.
Mijn arme Syb was dus gewoon de hele dag kotsmisselijk :(

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 21:15

Ja je kan je haast niet voorstellen hoe ze zich dan voelen.

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:04

Zo ik ben er weer. Zal straks ook ff de berichtjes beantwoorden. Ben een paar dagen naar Limburg geweest, mijn lieve pier verhuisd naar mijn beste vriendin toe. Die heeft daar een zorg boerderij en alle voorzieningen die hij nu nodig heeft door z'n aandoening. Kan hij eerst ff flink bijkomen. Hij was toch aardig dun geworden. Hij krijgt nu ook seniores priores , en speciaal kuil met mais erdoor . Zoals jullie zien op de foto wordt er aan alles gedacht Afbeelding

Ik kon hier in de buurt zo snel een stal vinden die geschikt was. Gehele jaar door gras en aangepaste voer (tijden) en voorzieningen . Gelukkig nu eerst deze oplossing. Zon aandoening zorgt er gelijk voor dat echt alles over de kop moet . Kan nu eerst rustig rond kijken terwijl hij in goede handen is

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:20

Gaat die mais niet ophopen? Gekauwde peen bleef bij mijn paard heel erg hangen en mais is net zo iets.

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:35

Wortels mag hij niet, dit is speciale mais. Veel zachter

Zarabsinu

Berichten: 20
Geregistreerd: 16-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:56

Wiske2 mijn paard is 7 jaar. Ik heb een mestonderzoek laten doen waar niks uit kwam.

De slobber van Subli heb ik mee zitten knoeien deze week. Eerst op een tafel gezet maar toen ging het nog best lastig, op de grond deed hij ook raar en uiteindelijk op een stoel dat was blijkbaar de ideale hoogte waar hij normaal ging eten en een ondertussen rustig om zich heen keek.. ook minimaal voet stampen.

Maar dat is twee dagen goed gegaan. Daarna zijn ze op een nieuwe weide gezet met lang gras en nu eet hij de slobber niet meer, alsof hij vol zit? Kan dat? Mijn andere paard hoeft het ook niet (die gaf ik ook wat want hij was ook iets afgevallen sinds zijn oog en al zijn energie op een nieuwe merrie is gezet)...

Als dat niet kan dan kan het ook zijn dat ze het misschien niet zo lekker vinden omdat ik het de dag ervoor klaar zet en het dus zeker wel 12 uur staat voor ze het krijgen. Maargoed de eerste dagen smulden ze er wel van en toen had ik het precies hetzelfde bereid.

Ik zal het nog een keer aanbieden als het gras wat minder is, misschien is er dan meer behoefte naar.

Oh en gisteren stond ik te praten voor ik het wist gaf iemand een stuk peen aan hem. Kon geen nee zeggen of het zat er al in. Zo sneu hoe hij dan moeilijk liep te doen, en gelijk luchtzuigen als een malle... dus maar even aan iedereen duidelijk maken dat het voor hem niet zo goed is..

Margareth69

Berichten: 22
Geregistreerd: 22-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:34

Lianne007 schreef:
Zo ik ben er weer. Zal straks ook ff de berichtjes beantwoorden. Ben een paar dagen naar Limburg geweest, mijn lieve pier verhuisd naar mijn beste vriendin toe. Die heeft daar een zorg boerderij en alle voorzieningen die hij nu nodig heeft door z'n aandoening. Kan hij eerst ff flink bijkomen. Hij was toch aardig dun geworden. Hij krijgt nu ook seniores priores , en speciaal kuil met mais erdoor . Zoals jullie zien op de foto wordt er aan alles gedacht [img]m/71KoZy.jpg[/img)

Ik kon hier in de buurt zo snel een stal vinden die geschikt was. Gehele jaar door gras en aangepaste voer (tijden) en voorzieningen . Gelukkig nu eerst deze oplossing. Zon aandoening zorgt er gelijk voor dat echt alles over de kop moet . Kan nu eerst rustig rond kijken terwijl hij in goede handen is
zo te zien gaat het nu dus wel goed. Wat mooi om te horen. Het is en blijft een boel werk. Ik vindt het heel dankbaar werk.Dat vindt Jij volgens mij ook. Als je ziet dat je paardje opknapt is dat zo fijn. Ik zou het leuk vinden om af en toe een beetje te volgen hoe het verder gaat.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 23:00

Sommige slobber gaat bij warm weer schiften, het word zuur. Ik heb het met senior priores gehad die bederft snel.
Dus nu laat ik het niet tot de volgende dag meer staan bij warm weer.

Jet

Berichten: 12050
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 23:08

Dat komt waarschijnlijk voornamelijk door de bietenpulp die erin verwerkt is. Bietenpulp is heel snel zuur bij wat warmer weer.

Margareth69

Berichten: 22
Geregistreerd: 22-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:02

Wiske2 schreef:
Sommige slobber gaat bij warm weer schiften, het word zuur. Ik heb het met senior priores gehad die bederft snel.
Dus nu laat ik het niet tot de volgende dag meer staan bij warm weer.

Ik laat de seniores ook niet te lang staan. Als het de hele dag staat eet mijn paard het echt niet. Ik maak wel s avonds klaar en geef het in de ochtend. Dan wil het wel.

Margareth69

Berichten: 22
Geregistreerd: 22-09-16

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:22

Helaas heeft Amarinsche weer een aanval gehad. ze stond in de wei.Een week daarvoor had ze een hele heftige gehad. Deze duurde 3 uur. Ik had graag een filmpje willen plaatsen maar dat lukte me niet. Ik had namelijk haar gefilmt tijdens de aanval zodat ik bv opde manege kon laten zien hoe dat er uit ziet. Ik heb er namelijk wel over maar mensen hebben er geen beeld bij. Ik had het ook graag op bokt willen plaatsen. Helaas mag Amerinsche niet meer in de wei.Dus geen hooi geen stro en geen gras. Wij hebben op punt gestaan om haar te laten inslapen. Ik heb met de dierenarts overlegd dat ze 2 weken op stal gaat staan en kijken hoe het gaat. Thuis heb ik namelijk een stal met uitloopmogelijkheid. Daar staat ze nu. Ik vind het wel zielig dat ze niet meer bij haar frieze vriendin staat maar ik probeer haar om de dag haar mee te nemen in de trailer naar de manege. Zo heeft heeft ze toch paardecontact. Ik zie dat ze dat erg leuk vindt. Ze is beslist niet dun meer. Het grootste compliment kreeg ik verleden week. Mijn paard mocht wel eens wat afvallen. Haha. Nu ga ik heerlijk op buitenrit samen met 3 anderen. Mijn trailer heb ik al klaar staan want ondanks haar aandoening heeft ze een supergoede conditie.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:45

Margareth wat erg dat het niet lekker gaat. Ik heb mijn paard een tijdje fibra gevoerd maar dit ging minder goed als hooi uit een slowfeeder.
Ze at het veel te snel op en had er veel last van.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:28

Vandaag had ik ietsje meer gegeven omdat er bijna geen gras meer staat. Het ging direkt mis.
Gisteren merkte ik het al, klein drolletje, opgetrokken flanken, en dus vandaag weer een korte slokdarm verstopping toen ik haar na het eten weer in de wei had gezet.

Dus Margareth ik ben er zeker van dat ik kleine porties moet gaan voeren.
Een schep met water erbij is al een behoorlijke bak vol.

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 07:30

Pff, wat lastig zeg!
En wat sneu en vervelend ook voor jullie paarden.

Hebben jullie Hartog Grasmix al eens geprobeerd? Dat gaat bij Syb hartstikke goed, omdat het van die kleine stukjes zijn...

Margareth69

Berichten: 22
Geregistreerd: 22-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:08

Wiske2 schreef:
Vandaag had ik ietsje meer gegeven omdat er bijna geen gras meer staat. Het ging direkt mis.
Gisteren merkte ik het al, klein drolletje, opgetrokken flanken, en dus vandaag weer een korte slokdarm verstopping toen ik haar na het eten weer in de wei had gezet.

Dus Margareth ik ben er zeker van dat ik kleine porties moet gaan voeren.
Een schep met water erbij is al een behoorlijke bak vol.
ik heb haar nu de heletijd niet meer op de wei staan. Ze doet het heel erg goed. Zo heerlijk vrolijk. Ze eet ook heerlijk haar emmertje thuis leeg. Zodra ik haar op gras zet geeft ze problemen. Dan heeft ze niets van de slobber gehad maar gras. Door het gras krijgt ze verstopping. Nu denk ik aan een graasmasker. Ik heb kliniek in wolvega gevraagd. De arts was ook van mening dat ik een graasmasker best kan proberen. Wie heeft ervaring met een graasmasker?

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 23:36

Hoe lang is het gras? Ik denk dat lengte misschien nog een groter probleem geeft dan de hoeveelheid...?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 00:51

Hi,

Stuit toevallig op dit topic en schrik een beetje. Ik heb weliswaar geen fries maar mijn volbloed ruin is al een paar keer 'gestikt' in hooi. Dit gebeurt vooral als hij net uit de wei komt en op stal gaat, dan begint hij gelijk hooi te eten en het lijkt dat hij te gulzig is. Vervolgens gebeurt er dan dit:

https://m.youtube.com/watch?v=1BmhlpHYzm4

Bij kleinere gaten hooinetten doet hij dit niet. Soms neemt 'ie wel een pauze, staat hij doodstil en stopt met kauwen, complete stilte, en ineens gaat 'ie weer rustig door met eten.

Hooinetten hangen inmiddels op de grond dut helpt ook. Filmpje was van augustus met hooinet met groter gat, en dit is afgelopen twee maanden 4x gebeurd, waarvan 1x hooi in combinatie met wortel was. Hij was toen aan het kokhalzen en hoesten tegelijk, kwam allemaal slijm uit.

Harvey zet zijn tanden soms ook in een houten balk en gaapt 's ochtends veel met zijn hoofd laag.

Hij is niet dun maar zijn ribben zie je wel, beetje standaard bij zijn ras. Ook is zijn buik sinds vorige week dikker en harder, alleen links.

Elke ochtend krijgt hij geweekte brokjes van oa bietenpulp en alfafa, met vitaminebrokjes en zeewier poeder erdoor, lijnzaadolie en twee wortels. Dit eet hij op met 1 been omhoog, alsof ik zijn hoef moet uitkrabben.

Daarna drinkt hij veel en gaat hij weer hooi eten.
Voor een 7 jarige volbloed vind ik hem vaak wat ongeinteresseerd en langzaam, vooral in de bak. We rijden niet dus bedoel met grondwerk en longeren, dan is hij traag. Hij is alleen wakker als hij dingen ziet/hoort waar hij nieuwsgierig of bang van wordt.

Denken jullie?

Dit is Harvey nu
Afbeelding

Dit was Harvey voordat ik hem kocht 6 mnd geleden
Afbeelding

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:07

Moeite en pijn bij eten geeft veel stress bij een paard en dit veroorzaakt soms weer maagzweren.
Snot en slijm duit op een slokdarmverstopping, slokdarmkoliek.
Ik zou ook even het maagzweren topic doorlezen.
Klachten klinken bekend