[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 22:28

Herkenbaar. Mijn maandelijkse kosten zijn verdubbeld door de cushing, ook vanwege de hoefkanker waar hij nu gevoelig voor is.

Nyaleti

Berichten: 6330
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 22:37

Wat een dropje is Sed <3 die hangbuik door z'n vacht hahah heerlijk.

Casper is nu goed een week van z'n medicatie af en z'n plas stinkt ontzettend.. :x alsof het al een week ligt te broeien in de stal, zo'n ammoniak lucht komt er af (uiteraard wordt de stal gewoon elke dag gedaan). Of hij meer plast weet ik niet want hij staat 24/7 samen met m'n andere pony in de paddock maar gezond is het in ieder geval niet. Even aankijken en anders toch maar weer op de medicatie.
Ik vind hem oprecht anders uit z'n ogen kijken, klinkt misschien wat zweverig, maar hij kijkt wel blijer. Wilde het graag proberen zonder medicatie (met glucobalance tegen de hoefbevangenheid) ..

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:12

En dat anti cushing medicijn/supplement van Erik Laarakker ? Zou dat een alternatief kunnen zijn ? Ik heb geen idee hoe de ervaringen ermee zijn hoor.

Nyaleti

Berichten: 6330
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:16

Daar heb ik nog nooit van gehoord? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:36

Ik geloof niet in anti-cushing medicatie als vervanging van prascend. Niks heeft namelijk dezelfde werking als de werkzame stof van Prascend (pergolide). Dergelijke andere supplementen zouden wel de hormoonhuishouding meer op peil kunnen houden wanneer je paard niet op prascend kan, maar ik zou ze nooit aanraden om over te stappen van de prascend naar iets anders wanneer de prascend gewoon goed zn werk doet.

Stinkende plas (en veel plassen) is o.a. 1 van de kenmerken van cushing, dus dat betekend dat de prascend wel zn werk deed.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:38


_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:36

Shanna schreef:
Ik geloof niet in anti-cushing medicatie als vervanging van prascend. Niks heeft namelijk dezelfde werking als de werkzame stof van Prascend (pergolide). Dergelijke andere supplementen zouden wel de hormoonhuishouding meer op peil kunnen houden wanneer je paard niet op prascend kan, maar ik zou ze nooit aanraden om over te stappen van de prascend naar iets anders wanneer de prascend gewoon goed zn werk doet.

Stinkende plas (en veel plassen) is o.a. 1 van de kenmerken van cushing, dus dat betekend dat de prascend wel zn werk deed.


Helemaal mee eens! De ziekte van cushing is een sluipmoordenaar. Aan de buitenkant kun je bepaalde symptomen/veranderingen/kwalen zien, maar wat er van binnen gebeurd, daar heb je totaal geen zicht op. Dit is uiteindelijk wel ook het stuk waar prascend het verschil voor maakt.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:18

Onze knappe Amerigo wordt vandaag 26 jaar. Hopelijk mag hij heel oud worden en nog vele kindjes het paardrijden leren.

Hij loopt gemiddeld nog 3x per week (voornamelijk met jongens!!) dressuurrondjes in de bak en af een toe een buitenritje.

Ondanks dat hij al jaren PPID heeft ziet hij er nog prima uit.

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:22

Een gebakje voor Amerigo vandaag ! Y)(^)
Hij ziet er goed uit hoor !

Heeft ie iets tegen vrouwen misschien ? >;) :')

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:26

Ik vind het juist super leuk dat hij nu al jongen nr 5 opleidt. Er zijn zoveel meisjes in de paardensport, onze zoon ziet zelden jongens in de wedstrijdring.

Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:34

Oh op die manier ! :D
Ik dacht die poown heeft iets tegen meisjes, zoals er ook soms paarden zijn die moeilijk doen bij mannen :P

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:34

tine10 schreef:
Onze knappe Amerigo wordt vandaag 26 jaar. Hopelijk mag hij heel oud worden en nog vele kindjes het paardrijden leren.

Hij loopt gemiddeld nog 3x per week (voornamelijk met jongens!!) dressuurrondjes in de bak en af een toe een buitenritje.

Ondanks dat hij al jaren PPID heeft ziet hij er nog prima uit.

[ [url=m/L2EaQ1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er goed uit! Gefeliciteerd!

Mijn pony is ook 26 geworden vandaag
Afbeelding
*\o/*

Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:43

Nog een witje jarig ! :D
Ook een lekker gebakje voor hem Y)(^)

Siers83

Berichten: 7389
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:45

Gefeliciteerd met de jarige witjes vandaag!

AaronYve

Berichten: 10505
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:47

Gefeliciteerd met de witjes!!

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:11

Haha, tweeling. Jij ook gefeliciteerd

Nyaleti

Berichten: 6330
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:25

Hihi wat leuk, 2 witjes allebei vandaah 26. Dat is toevallig :D

Lekker van genieten vandaag <3

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:11

Gefeliciteerd met de oudjes!! Wat een leeftijden al zeg! :oo

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:04

Iemand hier ervaring met blindheid door Cushing? Mijn oudje van 30 heeft een blauwe vlek in zijn oog. Ging even op zoek wat het zou kunnen zijn en kwam tegen dat acute blindheid ook wel eens voorkomt bij Cushing doordat de druk vanuit de hypofyse op de oogzenuwen te groot wordt.
Hij heeft al een aantal jaren Cushing, maar ben in November gestopt met de medicatie omdat hij last kreeg van zijn maag. Hij leek het zonder medicatie heel goed te doen, maar dit klinkt niet goed.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:36

Het zicht bij mijn pony wordt steeds slechter. Ik denk dat hij nog maar weinig ziet. Om zijn ogen, voorzover ze het nog doen, te beschermen, heeft hij bij zonnig weer altijd een masker op. Ook in de winter.

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:58

Gefeliciteerd voor de twee jarige knapperds! Wat een mooie leeftijd!

Ingrid_92, geen ervaring met verslechterd zicht. Echter, in een van mijn laatste berichten bemoemde ik al wel dat cushing niet alleen aan de ‘buitenkant’ zichtbaar is (dus veranderde vacht, zweten, hang buikje), maar dat er ook intern veel gaande is wat je dus niet direct ziet. Stoppen met de prascend kan dus inderdaad dit soort effecten hebben, maar ik zou dit sowieso met je dierenarts bespreken!

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:12

Ik ga het inderdaad overleggen met de dierenarts. Stoppen met de medicatie was toen ook op advies van de dierenarts.

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:50

Vanavond even een foto gemaakt van zijn oog.
Afbeelding

Misschien ook wel gewoon staar. Hij lijkt er niet veel hinder van te hebben. Ik lees ook over hoofdlijn bijvoorbeeld, maar dat idee heb ik niet bij hem.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:54

Ziet er wat ik zo zie uit als staar. 1 van mijn paarden heeft dat ook gehad, ik zal eens kijken of ik daar nog een foto van kan vinden..

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:16

Mijn pony gaat vandaag toch weer op ijzers voor. ( break overs ).
Had dierenarts laten komen, omdat hij kreupel uit stal kwam, maar naarmate dat hij op gang kwam, steeds beter gaat lopen.
Hij denkt aan artrose. Omdat mijn pony toch wat gevoelig blijft op ongelijke ondergrond heeft hij zijn hoeven gecontroleerd. Hij vond hem niet hb lopen ( deze dierenarts kent hem al sinds ik mijn pony heb ).
Bij eerdere hb liep en stond hij anders.
En ook omdat hij overdag buiten wel gewoon goed loopt.
Alleen op het harde wat voorzichtiger.
Zijn conclusie was dat mijn pony wel wat dunnere zolen had en beter af was met ijzers. Deze heeft hij eerder gehad, maar nu jaar zonder gestaan , maar blijft dus toch terug komen.
Pony heeft deze week op de metacam gestaan en hielp hem wel.
Ben wel erg benieuwd hoe hij is met ijzers.
Heb gelukkig een goede smid , van de van Nassau groep.
Ik ondersteun hem verder met duivelsklauw en hij krijgt de senior opkikker van NAF.

Sorry voor het mss wat onsamenhangende verhaal, maar wou het even delen en mss zijn er nog tips hier.