[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beeker

Berichten: 504
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:09

Hallo mag ik ook een vraag stellen in dit topic? In januari is bij mijn paard van 25 cushing vastgesteld. Ik ben gelijk begonnen met prascend. Ben gestart met een halve... dit was geen probleem. Na 2 weken overgegaan op 3/4 maar toen begon het geklier met niet eten, dunne mest. Dit is nu al een week... ik twijfel wat ik nu moet doen.. Terug naar een halve (of nog minder) of nog even volhouden? Ik lees soms ook dat je het even de tijd moet geven. Wat is jullie ervaring hiermee???

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18044
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:17

Waarom heb je in eerste instantie opgehoogd? :)

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:18

Waarom heb je opgehoogd van een halve naar 3/4 tablet ?
Niet eten kan te maken hebben met de smaak van de prascend. Daarom wordt vaak geadviseerd de prascend zeker niet door het voer te doen. Als ze voer eenmaal weigeren kan het echt lang duren voordt ze dat voer weer eten.
Vaak hoor je ook dat bijwerkingen van Prascend pas na een aantal weken beginnen. Je zou kunnen proberen of het met een halve tablet weer beter gaat. Het lijkt me niet de bedoeling dat je paard slechter wordt door de prascend.

Beeker

Berichten: 504
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:28

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb een groot paard. Van de dierenarts kreeg ik het advies gelijk met een hele te starten. Omdat ik veel had gelezen over opbouwen ben ik voor de zekerheid met een halve gestart en dit wilde ik dan langzaam opbouwen naar een hele. Ik geef het ook in een appel, die eet ze zonder problemen.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:52

Hmmm, dierenartsen willen idd nog wel eens zeggen een paard 1 tablet. Maar dan kijken ze verder totaal niet naar het paard en de klachten. Een halve pil kan wel degelijk gewoon genoeg zijn, ook voor een groot paard. Dus misschien moet je je niet zo vast houden aan die ene pil per dag. Veel beter is het om te kijken hoe je paard het doet op de prascend. Daarom laten ook al meer mensen hier in het topic hun paard niet hertesten op de ACTH waarde. Gewoon omdat die waarde eigenlijk niet zoveel zegt over de gezondheid van je paard. Zo zijn er mensen die b.v. 1 pil per dag geven en hun paard heeft nog steeds een te hoge ACTH waarde, MAAR dat paard voelt zich wel happy.

Welke klachten had je paard omdat je ppid hebt laten testen ? En zijn die klachten verminderd door de halve pil per dag (alhoewel de periode dat je prascend geeft nog wel erg kort is om klachten op te lossen waarschijnlijk ) ?

Beeker

Berichten: 504
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:15

Ja, ik denk dat die periode te kort is om al effect te kunnen merken. Al lijkt ze ‘s morgens bij het naar buiten gaan alweer iets actiever te worden en is haar stal minder nat. De bedoeling is idd om na 6 weken nog eens te hertesten.

De klachten waren/zijn een extreem dikke vacht, veel water drinken/plassen, hangbuik, verandering in gedrag (sloom/oud) en kwaaltjes zoals pusogen/hoefzweer. Gelukkig nog niet hoefbevangen ofzo maar dat wil ik natuurlijk graag zo houden.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:58

Ik ben een tijdje offline geweest, maar ondertussen zijn hier weer veel interessante punten besproken.

MaiNat schreef:
Mijne heeft ook IR. Pas jaren later toen kwam de Cushing testen van Boehrhinger op de markt. Da vertelde mij dat de IR een gevolg was van de Cushing en dus eigenlijk al jaren daarvoor Cushing had. Maar vitamine E en selenium en magnesium en veel interval trainingen en weinig suiker en zetmeel was ook het advies met IR toen. Helpt ook weer tegen Cushing gelukkig. Heb jaren trouw getest op de waardes. En toevallig van de winter ook een test gedaan. Was boven de 500 dus erg hoog. Maar pas de medicatie niet al teveel aan. Ben van een kwart naar een halve pil gegaan. Dat is het maximale wat ik haar kan geven, want anders wordt ze heel duf en eet dan ook moeilijker. Ik test nu ook niet meer daarom.

Mag ik je vragen hoeveel vit E, selenium, magnesium je bijgeeft? En op ong hoeveel kg paard? Ben begonnen met vit E bij de mijne en heb het idee dat ze er baat bij heeft. Maar ben dus nog zoekende naar de beste dosering.

AaronYve schreef:
Hoe staat het met het verharen bij jullie chusies? Mijn fjord gooit zijn jas echt al helemaal uit ( geen cushing) maar Aaron die verhaart helemaal nog niet. Ze krijgen al sinds vorig jaar lijnzaadolie bijgevoerd, ik wacht rustig af en anders voor de eerste scheren in het voorjaar

De mijne is al lekker in de rui. Heb afgelopen zaterdag deel van buik en hals geschoren vanwege vervilten. Wil liever niet met dekens aan de slag, dus alleen het hoognodige haar weggehaald.
Ze trok zowaar een sprintje toen ze me zag aankomen in mijn scheer-regenjas (had haar al eeuwen niet meer zien rennen), maar vond het uiteindelijk toch wel prettig om van dat trekkende haar af te zijn.
Haar vacht is vergelijkbaar met de foto's van Isapaardje. Ook qua vergrijzing. ;)


@casperzazoe: sinds de mijne een paar jaar prascend heeft gehad vertrouwt ze me niet meer met eten. Ze wil niets meer uit mijn hand eten, alleen heel soms als een van haar vriendjes het eerst heeft 'geproeft'. Zo veel indruk heeft die vieze smaak (en mogelijk ook het effect, want ze is echt slim) op haar gemaakt. Ik mag dan haar favoriete mens zijn, ze blijft op haar hoede met wat ik haar voorschotel.


Isapaardje schreef:
Zijn er hier mensen die na jaren prascend gegeven ermee gestopt zijn?

Ik zou graag hun ervaringen willen horen wat er daarna gebeurde.

Ik ben gestopt na een paar jaar prascend, omdat pony niet meer wilde eten en enorm vermagerd was ondanks alles wat ik probeerde. Afbouwen hielp niet voldoende, pas toen ik helemaal gestopt was ging ze weer eten. Als ik dat niet had gedaan was ze er nu, een jaar of 3 later geloof ik, vast niet meer geweest.
Ze is niet hoefbevangen geweest na het stoppen, daar was ik bang voor. Merk wel dat ze minder soepel in haar lijf zit dan tijdens de prascend, maar het is ook echt een pony op leeftijd. Vacht is wel enorm. Haar rui begint eerder dan die van haar vriendjes, maar duurt ook eindeloos.
Ze staat nog bovenaan in rang. Dat zie ik maar als een goed teken. Kan verder zelfs soms wel erg twijfelen waar ik allemaal wel en niet goed aan doe, maar dat hoort sowieso bij het hebben van een ouder dier denk ik. Ondanks dat ze slim is kan ze nog niet praten...

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:07

Beeker schreef:
Ja, ik denk dat die periode te kort is om al effect te kunnen merken. Al lijkt ze ‘s morgens bij het naar buiten gaan alweer iets actiever te worden en is haar stal minder nat. De bedoeling is idd om na 6 weken nog eens te hertesten.

De klachten waren/zijn een extreem dikke vacht, veel water drinken/plassen, hangbuik, verandering in gedrag (sloom/oud) en kwaaltjes zoals pusogen/hoefzweer. Gelukkig nog niet hoefbevangen ofzo maar dat wil ik natuurlijk graag zo houden.



Sorry dat ik erover blijf zeuren, maar hertesten heeft geen zin. Je weet nu dat je paard het heeft. Dosering geef je aan de hand van de symptomen, niet aan de hand van de hoogte van de waarden.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:08

Sorry ik weet niet exact hoeveel Magnesium en Vitamine E en Selenium ik heb bijgeven. Heb het iets van 7 jaar bijgevoerd met supplementen omdat ik haar heel schraal hield. Enkel op Care4live en wat 18 plus muesli had k haar staan. En dan deze twee supplementen. Heb ook een tijdje E- Plus gevoerd van Pavo. Daar zat dan al Vitamine E en Magnesium en vermoed ook selenium geperst in een hagelslag supplement. Op de verpakking staat dan precies hoeveel. Eerlijk gezegd heb ik de supplementen altijd op gevoel gegeven. Dat was echt in de tijd dat haar Cushing echt het ergst opspeelde.

Laatste jaar helemaal mee gestopt, omdat Fly flink wat bijgevoerd krijgt qua verschillende soorten voer waarin al genoeg Magnesium, vitamine E en selenium inzitten. Durf dan geen supplementen bij te geven. Dit omdat Fly haar hooi slecht weg krijgt en ik niet weet hoeveel vezels ze binnen krijgt. Dus nu kies ik voor een andere aanpak en voer ik haar juist flink bij (ze is al 33 jaar)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:10

Astorga schreef:
Isapaardje schreef:
Zijn er hier mensen die na jaren prascend gegeven ermee gestopt zijn?

Ik zou graag hun ervaringen willen horen wat er daarna gebeurde.

Ik ben gestopt na een paar jaar prascend, omdat pony niet meer wilde eten en enorm vermagerd was ondanks alles wat ik probeerde. Afbouwen hielp niet voldoende, pas toen ik helemaal gestopt was ging ze weer eten. Als ik dat niet had gedaan was ze er nu, een jaar of 3 later geloof ik, vast niet meer geweest.

Dank voor je reactie.
Ik ben er dus mee gestopt en inderdaad, er is enorme eetlust voor teruggekomen. Pony was ook erg mager aan het worden.
Maar dat was niet de reden dat ik wilde stoppen; dat was omdat hij maar niet door zijn hoefbevangenheid leek te komen, hoeveel medicatie ik hem ook gaf. Ik had nog 2 opties, of meer prascend geven (wat dierenarts voorstelde), of juist minder (wat mijn gevoel me zei).
Ik heb voor het laatste gekozen.
Binnen 2 weken had ik al andere pony, nu weer 2 weken verder heb ik compleet andere pony.
Vrolijk, levenslustig, depressie helemaal over, wil ineens spelen met zijn nieuwe maatje, heeft honger.
Is alleen wel al zijn huidige haar aan het kwijkraken. Maar daar heb ik deken voor.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:55

Dus je bent nu 4 weken gestopt? En wat voor pony is het en hoeveel kreeg hij?

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:19

assebassie schreef:
Dus je bent nu 4 weken gestopt? En wat voor pony is het en hoeveel kreeg hij?

Shetlander die halve tablet kreeg.
Ik moest eigenlijk naar 3/4 tablet, maar hij werd super depressief daarvan (wat ik eerst legde op overlijden van zijn vaste vriendinnetje).
Toen dus besloten te stoppen, maar wel eerst afbouwen. Van halve, via kwart naar 1/8 en naar nul (dit in ca. week tijd).
Dat is nu 4 weken geleden inderdaad.

Hij heeft het middel daarvoor vanaf eind 2016 gehad, dus ruim 3 jaar (maar wel altijd de typische cushingklachten gehouden, alsmede te hoge ACTH waarden, ondanks dus de prascend).

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:13

Dank je wel voor je reactie.

Ik zit er ook aan te denken om te stoppen, ze is 400 kg (arabier) en moest een halve, dit sinds begin 2018, ze werd mager en krijgt nu sinds een een paar maanden 1/4, en ik denk wel eens zou dat nog wel wat doen. Maar het gaat nu heel goed, ze eet goed maar is wel aan de schrale kant, humeur is bij tijden heel slecht, was nooit erg vrolijk maar kan nu heel zuur zijn.
Dus ik twijfel om helemaal te stoppen, of tijdelijk en van de zomer weer opbouwen.
Ik zou het dan voor haar humeur doen, maar ik vind een 1/4 al weinig eigenlijk voor een E pony.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:26

assebassie schreef:
Dus ik twijfel om helemaal te stoppen, of tijdelijk en van de zomer weer opbouwen.
Ik zou het dan voor haar humeur doen, maar ik vind een 1/4 al weinig eigenlijk voor een E pony.

Toch zegt de hoeveelheid niets.
Mijn andere pony, een iets kleinere shetlander, stond op 1 hele tablet per dag en deed het daar goed op.
Zij had nooit echt duidelijke cushingsymptomen, maar wel waren haar waardes ooit 5x zo hoog dan hoort. Toen dat niet zakte, dus nog meer prascend en daarna zakte het snel.
Zij had geen verandering in gedrag, noch in karakter, noch in eetlust.

Wel werd ze zichtbaar sneller oud toen ze naar hele pil ging.
Ze was al in de 20 hoor, maar had nog geen enkele grijze haar. Maar dat ging daarna heel snel. Maar verder deed zij het 'goed' op zo'n hoeveelheid.
Dus daar ook nooit aan getwijfeld dat af te bouwen.

Maar bij de pony waarbij ik nu gestopt ben, heb ik vanaf het begin af aan er zelf ook geen fijn gevoel bij gehad. Dus daarom misschien ook makkelijker om dit besluit te nemen.
Ik zou dus ook tegen jou willen zeg, volg je gevoel.

Mijn pony krijgt nu trouwens wel hypo balance bij in de aanbevolen dosering. Nadat ik prascend had afgebouwd, gelijk daarmee begonnen.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:10

Isapaardje, je bent dus prascend gegeven echt op basis van de hoge ACTH waarde, niet omdat ze klachten had ?

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:54

Daarom ben ik het juist niet gaan voeren .
Paard had hoge waarde in risico periode maar 0 symptomen.
Deed gewoon preventief de test omdat hij gratis was ( ja, in de risico periode dus waardes altijd hoger, erg slim van ze).
Dus niks gedaan en in de normale periode nogmaals getest, paard was prima.

Als ik wél was gaan geven dan weet je dus niet of het aan de prascend lag of gewoon aan de periode lag.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:20

Maris schreef:
Isapaardje, je bent dus prascend gegeven echt op basis van de hoge ACTH waarde, niet omdat ze klachten had ?

Ik liet ooit Isa testen op cushing, ook al had zij uiterlijk minder symptomen dan Yoob, de bonte (waar het nu over gaat). Die had juist lang krulvacht, dronk veel meer, verhaarde slecht, en ook al paar keer vage bevangenheid gehad. Omdat ik Isa (die al op prascend stond) liet hertesten, heb ik Yoob ook eens laten testen bij zo'n gratis test. Bleek dat zijn waarden op 250 stonden, dus duidelijk ook cushing en dus aan de prascend.

Alleen bij hem is weinig veranderd daarna. Hij bleef langer haar houden, bleef meer drinken dan de andere pony en bleef ook vage klachten houden zo nu en dan, tot zelfs de afgelopen 2 jaar, 2x flink (en langdurig) bevangen.

Nu ook nog Isa was overleden, kwam er stress bij en raakte hij echt helemaal in een dip waar we hem, noch via reguliere middelen, noch met homeopathie uit kregen. (we, zijn dierenarts, homeopaat en ik).
Maar nu blijkt waarschijnlijk dus dat de prascend in zijn geval, mogelijk (met de nadruk op mogelijk), meer verkeerd dan goed heeft gedaan.

Hij krijgt het niet meer in ieder geval van mij.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:57

Isapaardje, ik heb je even een pb gestuurd hierover.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 20:52

Sinds gisteren de prascend gestopt, ze was vandaag heel vriendelijk :roll: , maar dat ligt aan het warmere weer denk ik, want dat kan toch nooit nu al een reactie op het stoppen zijn.

We gaan het zien, ik hou haar scherp inde gaten en hou jullie op de hoogte.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 20:59

Ben benieuwd hoe het gaat Assebassie. Stoppen is wat dat betreft nog spannender dan starten.
Hoop dat ze weer een beetje bij gaat komen.

judithM
Berichten: 1498
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:06

assebassie schreef:
Sinds gisteren de prascend gestopt, ze was vandaag heel vriendelijk :roll: , maar dat ligt aan het warmere weer denk ik, want dat kan toch nooit nu al een reactie op het stoppen zijn.

We gaan het zien, ik hou haar scherp inde gaten en hou jullie op de hoogte.


Mijn pony was ook na het stoppen de dag erna gelijk weer de oude.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:12

Dus kan wel zo snel gaan? ja vandaag was ze ook anders, meer 'gewoon', raar hoor.

Ja best spannend Astorga :j

Zijn er hier ook mensen actief waarbij het stoppen niet is gelukt en waarom niet?, ben ik wel benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 00:56

Die van mij werd met afbouwen in de winter al zo slecht (3 maand lang bevangen terwijl hij eerder te dun dan te dik is, geen gras krijgt en wel goed droog hooi krijgt) dat ik afbouwen of helemaal stoppen niet eens meer ga proberen. Met de juiste dosering Prascend doet hij het super, verhaart welliswaar amper tot niet, maar is ook niet meer bevangen geweest van niks.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:47

assebassie schreef:
Zijn er hier ook mensen actief waarbij het stoppen niet is gelukt en waarom niet?, ben ik wel benieuwd naar.

Mijne heeft lang aan de prascend gestaan, dus ik ben niet ineens gestopt, maar heb het afgebouwd zoals ik het heb opgebouwd. Binnen 14 dagen was hij zijn lollige zelf weer.
Maar weer 14 dagen later, wel een lollige zelf zonder haar op zijn lijf :+

Hoe het verder gaat weet ik nog niet. Hoop dat hij weer een mooie vacht gaat krijgen uiteraard, want ziet er beetje raar uit (al heeft hij nu deken op, dus niet zo heel veel van te zien vanaf afstand).

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:14

@Shanna, wat was de reden om te starten met prascend? was hij bevangen?
Ik ben begonnen toen ze bevangen was geraakt, een paar maanden daarvoor getest en toen waren de waarden iets verhoogd, maar toen ze bevangen werd dus prascend gaan geven.
Het duurde wel lang, half jaar ofzo, voor ze ervan herstelde.
De laatste 4 maanden langzaam afgebouwd, maar ik vind het wel spannend, vooral voor bevangenheid ben ik huiverig, maar we gaan het zien, zodra ik maar iets verdachts vermoed ga ik weer starten.

Hoe lang heeft die van jou het gehad Isapaardje?