[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:53

Ik heb 3 ruinen staan, waarvan 2 met een vieze koker. De ergste daarvan heeft geen ppid. De ander wel. Maar dat had hij al vóór hij ppid kreeg. Dus ik weet niet of dat er direct aan gelinkt is.

@casperzazoe: valt wel mee hoor, hypofysepatient zijn (voor mij dan). Maar het brengt wel ongemakken met zich mee, inderdaad.

Je zit blijkbaar bij mij in de buurt. Ik zit bij kliniek West Brabant. Maar of je daar echt moet zijn voor dit soort vragen, weet ik niet.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:23

Mijn pony heb ik wel eens van de medicatie afgehaald, omdat ik dacht dat het zo goed ging. Bij eerste beste mankementje stond ie bevangen, dus hoe het ook oogt. De medicatie houdt hem gewoon goed.

Heeft ook al wel paar x dikke koker gehad, dat had wel met ppid te maken. Viezigheid heeft ie wel , maar hou ik elke week bij, door met lauw water te spoelen. Je ziet hem vanzelf ernaar trappen als het jeukt.

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:44

Fijn dat het herkent wordt :) hij heeft het al 2 / 3 jaar gok ik en misschien wel als eerste symptoom van de Cushing.
Ik ga nog even wikken en wegen; op de Prascent laten en een boos / 'agressief' unhappy paard hebben of van de medicatie halen en een futloos, rusteloos unhappy paard hebben .. |o

Heb vandaag wel nieuwe senioren musli gevonden en hij heeft het in iedergeval vandaag gegeten! Suikers en zetmeel staan niet op de verpakking gemeld dus zal wel hoog zitten.. maar ik vond het heel vervelend dat ik geen voer meer had die hem ondersteunt voor zijn leeftijd. Het is altijd het een of het ander.

Ik wil jullie wel bedanken voor de reacties en het mee denken :D

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:04

Hoe staat het met het verharen bij jullie chusies? Mijn fjord gooit zijn jas echt al helemaal uit ( geen cushing) maar Aaron die verhaart helemaal nog niet. Ze krijgen al sinds vorig jaar lijnzaadolie bijgevoerd, ik wacht rustig af en anders voor de eerste scheren in het voorjaar

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:08

AaronYve schreef:
Hoe staat het met het verharen bij jullie chusies? Mijn fjord gooit zijn jas echt al helemaal uit ( geen cushing) maar Aaron die verhaart helemaal nog niet. Ze krijgen al sinds vorig jaar lijnzaadolie bijgevoerd, ik wacht rustig af en anders voor de eerste scheren in het voorjaar


Hier begint de cushie als eerste (fjord), maar die gaat er ook het langst mee door. De rest begint nu met verharen. Iedereen op zijn tijd, zullen we maar zeggen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:11

Mijne is ook al volop bezig. Hoop dat hij nu door verhaard. Meestal blijft er nog net een laagje zitten

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18044
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:27

Ik vind het nog niet noemenswaardig. Voorheen had hij geen moeite met verharen, maar weet even niet of hij altijd 'laat' er mee was.
Deze maand gaat sowieso het scheerapparaat erover, als hij niet opschiet; de korstjes die hij opliep in september zitten namelijk nog steeds halverwege zijn haren vastgeklit.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:59

Hier wordt ook al verhaard.Vandaag wel de baard een bertje bijgeknipt. Die bleef vochtig in de nattigheid over de grond

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:24

Hier laten ze beide, shetlander en de Cushing patiënt-zonder Cushing vacht- hun haren nog niet los, ondanks dat ze beide een lekker dekentje op hebben. Wel staan ze altijd buiten en overdag vaak een aantal uur in de blote billen. Dat zal ook wel schelen.

Oudje had vandaag wel de zomer in z'n kop. Heeft heerlijk rond geracet met z'n vriendje samen, inclusief de gekste bokken sprongen en slipstops. Genieten was dat <3

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:27

Hier gaat de cushie zonder pillen altijd als eerste verharen.
Op 2 weken tijd is het bijna een naaktpaard :+

De cushie met pillen begint nu ook langzaamaan, maar gaat wel het langste door met verharen.

De normale gezonde verhaart ook al flink.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:47

Zijn er hier mensen die na jaren prascend gegeven ermee gestopt zijn?

Ik zou graag hun ervaringen willen horen wat er daarna gebeurde.


Door omstandigheden heeft mijn pony namelijk 2 weken geen prascend gehad en omdat hij van een oud sukkelig paard, plots een jonge god was geworden, ben ik daarna ook niet meer gaan geven.
Maar nu gaat de 3e week in en laat hij ineens al zijn haar los. En dan bedoel ik ook AL zijn haar.
Hij wordt gewoon letterlijk kaal (en zit nog geen nieuw haar onder).
Verder is hij fit, vrolijk en vol eetlust. Veel fitter dan hij de afgelopen 2 jaar geweest dus.
Dus in dat opzicht maak ik mij geen zorgen, maar die plotselinge haaruitval baart mij wel beetje zorgen.

Vandaar dat ik mij afvroeg of er in deze richting ervaring zit hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:23

Volgens mij zijn er inderdaad wel mensen die gestopt zijn met de medicatie omdat de paarden teveel last van bijwerkingen hadden. In dat soort gevallen is de medicatie erger dan de kwaal. Mensen die tevreden de medicatie geven zullen echter niet zo snel stoppen verwacht ik.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:24

Isa zie mijn post boven jouw post :D

Die merrie heeft iets meer dan een jaar prascend gehad maar dat deed weinig tot niks.
Dus dik 2 jaar geleden ben ik ermee gestopt.

En tot nu toe gebeurt er niks. Alleen dan een paar weken een naakt paard, maar daar is een deken voor als het slecht weer is en de zomervacht komt echt wel :P

judithM
Berichten: 1497
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:27

Ik heb het een tijdje gegeven . Eerst een halve en daarna een kwart maar pony was gewoon pony niet meer dus gestopt. Ik kan me voorstellen dat als je pony het een aantal jaar gehad heeft en je stopt ineens dat alles ontregeld is en vandaar die extreme verharing misschien?

Het lijkt me in ieder geval niet wenselijk om na jaren plots jlaps te stoppen maar afbouwen..
Laatst bijgewerkt door judithM op 04-03-20 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:28

Shanna schreef:
Volgens mij zijn er inderdaad wel mensen die gestopt zijn met de medicatie omdat de paarden teveel last van bijwerkingen hadden. In dat soort gevallen is de medicatie erger dan de kwaal. Mensen die tevreden de medicatie geven zullen echter niet zo snel stoppen verwacht ik.


Nee dat klopt.
Mijn oude pony kreeg het ook, maar zij heeft na de eerste beginverschijnselen ook nooit last van het middel gehad. Had zelfs 1 hele tablet per dag.
Maar deze pony heeft altijd wat gesukkeld met depressies en gewrichtsontstekingen.
Alleen ik heb het verband niet gelegd met Prascend, omdat hij verder wel goed at (en het middel ook al 3 jaar kreeg ondertussen).
Ik legde zijn kwaaltjes bij de ouderdom en het feit dat ik dus niet meer Prascend kon geven aan hem ivm de lusteloosheid.

Het stoppen was een combinatie van factoren, meer per ongeluk dan bewust zeg maar.
Maar nu ik dus zo'n enorm andere pony heb gekregen in die paar weken tijd, zet het mij wel aan het denken of ik wel weer terug moet gaan op de prascend.

De verharing is toch al in gang gezet, die hou ik niet meer tegen.
Enige is dat ik hoop dat hij wel weer een vacht aanmaakt, anders heb ik straks letterlijk 'naaktpaard' :)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:39

Pandora2 schreef:
Isa zie mijn post boven jouw post :D

Die merrie heeft iets meer dan een jaar prascend gehad maar dat deed weinig tot niks.
Dus dik 2 jaar geleden ben ik ermee gestopt.

En tot nu toe gebeurt er niks. Alleen dan een paar weken een naakt paard, maar daar is een deken voor als het slecht weer is en de zomervacht komt echt wel :P


Ik las het net ja.
Maar dus ook echt naakt? Haarloos?
Het is zo raar om te zien, zeker omdat juist deze pony al jaren niet meer goed wilde verharen, wat ik hem ook gaf aan supplementen (en scheren vindt hij doodeng, dus stond hij tot ver in de zomer met een dikke wintervacht aan, om dan in het najaar nog dikkere vacht te krijgen, en zo ieder jaar wat dikker en langer).
Nu valt alles uit en zie ik zijn roze huidje :')

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:42

Zo goed als haarloos ja. Maar wel met een zwarte huid, dus dat scheelt in uitzicht :D

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:47

Pandora2 schreef:
Zo goed als haarloos ja. Maar wel met een zwarte huid, dus dat scheelt in uitzicht :D


Ik vroeg mij altijd af of hij een gevlekte huid heeft, ga er dit voorjaar vast achter komen als hij zo doorgaat :')
Voor nu valt voornamelijk het witte haar uit, het bruine blijft wat beter zitten.

Maar hij heeft ook al roze voetjes, want zijn sokken zijn ook al uitgevallen.

Weet nu wel dat prascend in ieder geval iets deed bij hem :D

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:22

Wij zijn na 3 jaar prascend ook gestopt en overgestapt naar naf cushinaze.
Ik heb er mijn oude paard mee terug gekregen, hij is weer vrolijk, eet weer goed en ziet er een stuk beter uit.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:26

Buxy schreef:
Wij zijn na 3 jaar prascend ook gestopt en overgestapt naar naf cushinaze.
Ik heb er mijn oude paard mee terug gekregen, hij is weer vrolijk, eet weer goed en ziet er een stuk beter uit.

Fijn te horen.
Ja dat product heb ik vroeger als eerste geprobeerd voordat ik met Prascend begon, maar dat lustte meneer toen niet. :o

Heb jij ook ervaring van het veel meer verharen zonder de prascend?
Met name direct nadat je was gestopt?
Ben gewoon nieuwsgierig nu.

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:34

Hier was hij er in het begin ook niet gek op (maar hij wilde bijna niks eten door de prascend) begonnen met het door de slobber doen, nu eet hij eigenlijk alles weer en gaat de naf gewoon over een beetje musli.

Verharen is hier eigenlijk niet veranderd.. Hij verhaard wel maar Niet heel makkelijk,als het te snel warm wordt scheer ik hem

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:09

Mijne staat op prascend.. heeft door slechte weerstand luis gekregen.. hiervoor behandeld.
Nu ook flink aan het verharen en idd ook kale plekken. Heb vd dierenarts advies gekregen om sowieso vitamine e bij te voeren ivm een sterk mineralen supplement. En anders eventueel wassen voor schimmel. Maar zo ziet het er echt niet uit. Eerst maar eens kijken wat supplement doet.
Ben ook best bang voor een kaal paard.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:00

Mijn cushing paard verhaart dit jaar heel anders dan voorgaande jaren. Hij krijgt geen medicatie en staat voor het eerst 24/7 buiten en ander voer. Weet dus niet goed waar het aan ligt. Hij schoot veel later in zijn dikke vacht dan normaal en is nu pas beetje aan het verharen, normaal begon dat al in januari. Ben benieuwd of hij er goed uit gaat komen. Het ging de laatste 2 jaar wel wat traag, maar wel op tijd en genoeg voordat het echt warm werd. Ik heb ergens hoop dat hij er nu wellicht beter uit gaat komen omdat het natuurlijker lijkt.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:16

Ik heb deze pony al 8 jaar en hij is altijd slecht door zijn verharing gekomen, ook toen hij nog geen prascend kreeg. Maar kan ook niet zeggen dat dat veranderde toen hij wel prascend kreeg.

Mijn andere pony, die veel hogere cushingwaardes had, bleef wel netjes verharen de eerste jaren dat zij prascend kreeg, maar de laatste 2 jaar was ze net een schotse hooglander en verhaarde ze ook niet meer (moest scheren). Zag er niet uit dan (zie foto's hieronder). Zij kreeg 1 hele tablet per dag.

Voor scheren:
Afbeelding

Na scheren :+ :
Afbeelding

Baard en sokken en op haar achterwerk was het haar handlang:
Afbeelding

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:07

Zo zeg wat een haar :wow:
Mijne had vorig jaar voor de eerste keer dat het erg lang duurde met verharen en nu ook nog niks.