[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23961
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:16

Het is seasonal rise. Alle paarden hebben verhoogde waardes. Daarom is de grens ook hoger. Zolang je onder de grens zit zou ik me er niet zo'n zorgen om maken. Maar kritisch naar je voer kijken kan nooit kwaad.
Is er een andere aanwijzing waardoor ze nu hb is geraakt?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:23

Ja idd. In deze periode zijn de waardes nogal '' dubieus '' vanwege de seasonal rise.

Zorgen dat ze absoluut niet te dik wordt is ook een aanrader trouwens !

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:49

manzano schreef:
Het is seasonal rise. Alle paarden hebben verhoogde waardes. Daarom is de grens ook hoger. Zolang je onder de grens zit zou ik me er niet zo'n zorgen om maken. Maar kritisch naar je voer kijken kan nooit kwaad.
Is er een andere aanwijzing waardoor ze nu hb is geraakt?

Het enige wat misschien de oorzaak is is het gras op de wei zelf maar dan het verbaasd het mij wel dat haar jongste dochter het ook niet heeft. Die heeft het al eens gekregen door de combinatie bevroren gras en te dik staan. Die staat nu qua conditie wel een stuk beter dan toen.
Of mijn voordroog is toch nog te rijk aan fructaansuikers.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 23:23


Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:50

Komt het jullie bekend voor dat je paard dikke wangen / vocht kan hebben van de medicatie?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:55

Romeo2007 schreef:
Komt het jullie bekend voor dat je paard dikke wangen / vocht kan hebben van de medicatie?


Staat die op kort gras ?

Ik haalde namelijk gisteravond ook een hamster uit het land :+
Weliswaar ééntje zonder cushing, maar die had ook bolle wangen. Nog nooit gezien bij dit paard.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:56

Nee hij staat op de paddock; geen gras helaas hier in de winter

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:58


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 07:47


manzano

Berichten: 23961
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 07:59


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:53


Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:54

Shanna schreef:
Pijn kan de waardes ook beïnvloeden. Ik zou eerst de bevangenheid de baas worden, qua menu lijkt me dat je goed de vitamines en mineralen op peil houdt? Ik vind vooral vitamine E en selenium wel belangrijk om aan te vullen. Zijn er meer redenen waarom je aan cushing denkt?
Die van mij had slechts lichte verhoging maar wel een enorme lijst met onverklaarbare klachten..

Vandaag de tandarts weer gehad, Sed zn gebit ziet er nog steeds het zelfde uit als de vorige keer. Tandvlees is nog steeds rustig ook, liet zich prima onverdoofd behandelen, dus de tandarts denkt niet aan EOTHR maar dat zn gebit zo aan het verwoekeren is door de cushing.. -O-


Ik heb wel het Idee dat zn tandvlees rustiger is boven zn tanden, bij de 'vorige keer' Foto's zie ik een rand om de tanden heen, Maar wellicht is dat de Foto :o

Ik heb de uitslagen van mijn Pony terug...966 ACTH waarde, een half jaar geleden was deze nog 30. Ik heb besloten om te starten met Prascend en dat heel langzaam op de bouwen. Pony Staat nu (zonder medicatie) echt heel zielig te zijn mentaal, hoop dat hij van de pillen opknapt. Enig Idee wanneer je verschil gaat zien?

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:00

Bij de mijne zag ik dat al na 3 dagen. Die was ook zo down, hij werd ineens weer wakker en ondeugend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:01

Dat heb je goed gezien, zijn gebit en tandvlees ziet er inderdaad juist beter uit dan de vorige keer. Bij EOTHR zou je eerder het tegendeel verwachten. Hij is ook nog steeds onverdoofd behandeld en liet dat prima toe. Bij EOTRH zou je ook verwachten dat het juist steeds pijnlijker zou zijn. Vandaar dat de tandarts denkt aan gevolg van cushing i.p.v. EOTRH.

Ik merkte na 2 maand al wel wat verschil, maar pas na c.a. 4 a 5 maanden was hij niet meer depressief! :D

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:44

Mijn oude merrie loopt gelukkig al wat beter. Haar hoeven zijn ook weer bekapt. Daar was nog even twijfel over of het ging lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:01

Mag ik hier weer even binnenvallen? In het verleden wel langs geweest en lees regelmatig even mee maar aangezien ze tot hier toe niet positief zijn getest had ik weinig te vertellen. Echter zit ik nu met eentje te tobben en komt de vraag naar PPID toch weer naar boven.

Hebben jullie ervaring met PPID en 'darmproblemen'? Die van mij heeft het dit jaar erg lastig. Het is begonnen zo'n 2 jaar geleden bij de seizoensveranderingen (overgang lente/zomer en zomer/herfst). Dan had hij het een aantal weken lastig, koliekerig maar toch niet echt, opgeblazen, rommelige darmen (je kon ze zo horen als je er naast stond) en veel gas. Verder niet ziek (geen koorts, gewoon eten, gewoon mesten, ...), maar uiteraard was hij ook niet happy.

De eerste 2 keer heb ik de DA laten komen, die stelden vast dat de darmen overactief waren maar dat het geen echte koliek was. Voor de zekerheid een spuit buscopan erin en dan knapte hij op en ging het daarna ook beter. De 3e keer heeft de DA gezegd even af te wachten, omdat hij verwachtte dat het vanzelf ook wel weer zou over gaan. Gewoon even rustig aan doen en kijken. En het ging inderdaad vanzelf over.

Maar dit jaar ... Het is begonnen met de overgang lente/zomer, en het is eigenlijk niet meer over gegaan. Er zitten wel schommelingen in en het is niet constant slecht, maar het is niet meer zo afgetekend die 2 periodes in het jaar. Iets zegt mij dat er meer speelt maar het is moeilijk te bepalen wat. Hij is namelijk niet ziek. In september is de DA/chiropractor geweest voor zijn jaarlijkse check. Ook deze stelde vast dat hij wel erg opgeblazen was. Ook reageerde hij op de miltbanen (ze doet ook acupunctuur) en zat zijn rug vast op diezelfde plek, wat ook de plek is van zijn darmen zeg maar. Dus volgens haar was er wel een verband tussen alles. Ze heeft mij dan om te testen kruiden gegeven om de milt te ondersteunen en hier merk ik wel verschil mee (vooral qua gedrag is hij anders) maar qua darmen lijkt het niks te doen.

Na verder overleg kwamen we op de cetirizine die hij krijgt, dit kon ook een mogelijke oorzaak zijn, zeker omdat hij dit nu al een paar jaar krijgt in het hooikoortsseizoen en misschien reageren de darmen daarop. Dit is nu dan ook gestopt maar voorlopig nog geen verbetering, al verwacht ik dat het langer tijd nodig heeft als de darmen daardoor van slag zijn. Maar ook PPID kwam terug in het verhaal naar boven, dat het misschien toch interessant was om nog eens te testen, ookal was hij tot hier toe altijd negatief (heb al 3x laten testen, laatste keer is 2 jaar geleden).

Zijn er mensen hier die dit soort verhaal herkennen? Momenteel ziet hij er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Al weet ik dat je van foto's weinig kan zeggen waarschijnlijk, maar voor het idee.
Hij is nu ruim 23 jaar. En hij heeft allerlei vage dingen, maar is niet echt ziek. Zo moeilijk...

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:04

Niet echt in verhouding tot cushing, maar mijn paard had wel gevoelige darmen. Bij overgang van seizoenen gaf ik altijd een flesje darm compositum en Voor veel gas in de darmen had ik colosan staan, echt een fijn middel ook.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:11

Dank je, heb even gekeken naar darm compositum en daar staat bij dat darmproblemen kunnen voorkomen bij oa het niet voldoende werken van de milt. Interessant dat dit net naar voren kwam in het laatste onderzoek... en hij nu van karakter verandert is met die milt-kruiden. Misschien dat de darmen zich toch weer herstellen als die milt 'in orde' is.

Merkte jij ook verschil met weersveranderingen? Ik heb het idee dat het bij warm weer erger is ...

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:34

Heel warm weer zorgde idd voor meer kans op darmklachten.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:11

Interessant :)
Maar dat was dus niet PPID-gerelateerd? Heb je een oorzaak kunnen achterhalen?

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:34

Geen idee of het met cushing te maken had. Het werd wel meer hoe ouder hij werd. Maar gevoelige darmen had hij altijd al, zo kon hij bijvoorbeeld ook geen kuil/ voordroog verdragen. Dan had hij gelijk last van zijn darmen.
Darm comp werkte altijd heel goed + dan ook langzaam opbouwen van het gras eten in het voorjaar bijvoorbeeld. En door colosan te geven bij kramp hoefde de dierenarts niet te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:22

Dank je, ga het zeker in mijn achterhoofd houden, het klinkt wel zeer vergelijkbaar :j
Misschien is het inderdaad ook gewoon een leeftijdsgebonden dingetje en wordt het daardoor erger .. misschien is er ook niks anders aan te doen dan te verlichten. Ga zeker eens kijken voor dat darm compositum. Wel jammer dat het vloeibaar is (toch?) want dat is niet zo handig qua voeren ... Maar indien nodig is daar wel iets op te vinden.

Nog meer ervaringen, en eventueel in relatie met PPID, zijn uiteraard nog steeds welkom!

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:45

Ik deed de druppels altijd op een klein stukje brood.

Ik denk dat bij mijn paard ook meespeelde dat zijn gebit minder goed werd. Dus minder goed kunnen kauwen en daardoor meer spijsverteringsproblemen. Ik weet niet hoe dat bij jouw paard is ?
En kan hij kuil wel verdragen ? Toen ik dat eindelijk ( :o ) doorhad scheelde dat al zoveel boze blikken !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:04

Probleem is dat ik zelf niet dagelijks ga, de vitaminen ed worden klaargezet in bakjes, deze worden dan met voertijd bij het voer gedaan, dus iets van poeder zou handiger zijn omdat het daar gewoon overheen kan en klaargezet kan worden. Maar een potje zetten waarbij ze dan 20 druppels erop moeten doen is om te proberen ook wel een optie, alleen niet zo handig ;)

Gebit is nog prima, controle is nu even geleden maar hij heeft nog nooit problemen gehad en de tandarts zei ook dat hij, ondanks zijn leeftijd, rustig om de 2 jaar een controle kon hebben ipv elk jaar omdat het allemaal nog zo goed was. Ook merk ik totaal geen problemen met eten of het verwerken van eten ofzo.

Ik zit op dit moment op iets anders te broeden door een pb, namelijk op de relatie tussen allergie & darmen. Ik kwam met opzoeken dit stuk tegen: https://pollennieuws.nl/post/?permalink ... oene-vrouw En ik herken daar enorm veel in. Het zou best wel eens kunnen dat het in die hoek te zoeken is ... Naast de klachten die kunnen voorkomen bij een histamine-overschot (die ik echt wel herken, zelfs het korte lontje :Y) ), is hij ook verzot op paardenbloemen ...

Dus misschien dat PPID toch (nog) niet aan de orde is. Gelukkig.


Kuil krijgt hij enorm jeuk van, dus dat krijgt hij niet. Maar ook dat heeft misschien een relatie met bovenstaande. Hij heeft namelijk een gras/pollen-allergie en reageert dan ook op gras en alles wat er op lijkt (droog hooi gaat het beste, maar dus voordroog/kuil is al moeilijker omdat dit nog dichter bij gras staat).

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:42

Shanna schreef:
Dat heb je goed gezien, zijn gebit en tandvlees ziet er inderdaad juist beter uit dan de vorige keer. Bij EOTHR zou je eerder het tegendeel verwachten. Hij is ook nog steeds onverdoofd behandeld en liet dat prima toe. Bij EOTRH zou je ook verwachten dat het juist steeds pijnlijker zou zijn. Vandaar dat de tandarts denkt aan gevolg van cushing i.p.v. EOTRH.

Ik merkte na 2 maand al wel wat verschil, maar pas na c.a. 4 a 5 maanden was hij niet meer depressief! :D


'Grappig', mijn pony heeft dezelfde issues. Ik ben afgelopen zomer naar de kliniek in Liende gegaan om hem door de molen te halen. Er zijn toen ook foto's van zn gebit gemaakt omdat de tandarts/dierenarts EORTH vermoedde. Ook bij hem bleek dat niet het geval en zou het best goed kunnen dat zn gebit mankementen begint te vertonen door de PPID. Toen was dat nav de lage waardes nog onzeker, inmiddels niet meer en ben ik nu bijna een week gestart met 1/3e pil en ben van plan dit langzaam op te bouwen.

Overigens ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen om opnieuw te testen, hoe snel zouden jullie dit weer doen?