[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simongek

Berichten: 5349
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:58

Pandora2 schreef:
joyce83 schreef:
Hoe denken jullie over muscle builder van mijten?


Je bedoelt de body builder van Hippalgo ?
Goed. Heel tevreden van. Veilig voor hb gevoelig paard ook.


Ik zit hier ook naar te kijken en ervaringen te lezen.

Mijn paard blijft dun en luzerne, grasmix etc helpen niet.

Ook kijk ik naar de subli omega 369 mix.

Ik weet alleen niet of het samen kan.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 23:18

joyce83 schreef:
Ja die idd. Las dat het ook voor invallende paarden goed hielp. Wil dit eens proberen


Mss moet ik dat ook eens proberen. Pulp geef ik al icm pavo slobber mash. Anders gaat t er niet in. Geef er ook nog lijnzaad bij. En lucerne. Maar dat vindt hij minder lekker. hij valt wel
In. Onder een deken lijkt hij nu iets aan te komen. Maar wie weet de muscel built. Waar koop je dat?

joyce83

Berichten: 5243
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 23:35

[VS] Hippalgo Body Builder

Ben hier aan het lezen. Zie bij petsplace schijnbaar? Bij mij in de buurt is er een boerenbond die mijten verkoopt.

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 23:44

joyce83 schreef:
[VS] Hippalgo Body Builder

Ben hier aan het lezen. Zie bij petsplace schijnbaar? Bij mij in de buurt is er een boerenbond die mijten verkoopt.



Ik las dat bb van hippalgo juist veel suikers en zetmeel bevat

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 06:22

Ik ga over van speedibeet op fibrebeet. Ben benieuwd.

Van Lucerne zou je nog kunnen wisselen van merk. Heb er diversen gehad en het scheelt echt enorm per merk. Voor nu de digest van Hartog, die gaat er in als zoete koek, terwijl bijv die van metazoa maar "zozo" werd ontvangen.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 06:35

Hier zijn ze allemaal gek op fibrebeet. Ook de gezonde paarden. De geit krijgt het ook om dikker te worden. En als de honden de kans kregen, zouden ze het ook eten :+

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 06:43

Hebben jullie goede alternatieven voor de slobber van Vitalbix? Ik vind het fijn spul maar 2 zakken per maand kost 50 euro...

joyce83

Berichten: 5243
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:10

Wendie1992 schreef:
joyce83 schreef:
[VS] Hippalgo Body Builder

Ben hier aan het lezen. Zie bij petsplace schijnbaar? Bij mij in de buurt is er een boerenbond die mijten verkoopt.



Ik las dat bb van hippalgo juist veel suikers en zetmeel bevat


Dat had ik ook gelezen en houd mij ook wat tegen.

capopjekop

Berichten: 30693
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:49

Wendie1992 schreef:
joyce83 schreef:
[VS] Hippalgo Body Builder

Ben hier aan het lezen. Zie bij petsplace schijnbaar? Bij mij in de buurt is er een boerenbond die mijten verkoopt.



Ik las dat bb van hippalgo juist veel suikers en zetmeel bevat


Ik heb ze gemaild. 17 procent zetmeel en 7 procent suiker

simongek

Berichten: 5349
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:32

Ben hier aan het lezen. Zie bij petsplace schijnbaar? Bij mij in de buurt is er een boerenbond die mijten verkoopt.
[/quote]


Ik las dat bb van hippalgo juist veel suikers en zetmeel bevat[/quote]

Ik heb ze gemaild. 17 procent zetmeel en 7 procent suiker[/quote]

Redelijk hoog maar minder als ik dacht.

Ik wil het wel proberen denk ik.

2e vraag. Hoe weet je wat je geven moet?

Staat dat op de zak?

Paard doet niets meer. Is puur om te kijken of hij minder bottig wordt

Pandora2
Berichten: 19881
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:46

Staat op de zak idd.
Ik gaf vorige winter 500gr per dag aan mijn ouwetje. Die is 26 en doet ook niks meer.
Heel tevreden over.

Goed om die suiker en zetmeelgehaltes te weten +:)+

joyce83

Berichten: 5243
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:53

Ja voor mij is het echt dat hij wat vult. Hij is altijd rond en gezond geweest. Nu zie ik alle ribben, ruglijn en kont zijn aan het invallen.

Hij is 26 jaar, 1.47 doet niks behalve in de wei/bak/paddock staan. Gras is hij nu vanaf juli af omdat hij hoefbevangen was. Toen ook voor cushing getest positief. Gestart met prascend, staat nu op halve pil afgelopen maand weer getest waardes waren goed.

Voeding nu:
- hooi hele dag door heeft altijd wat liggen maar eet niet alles op. Gok nu net geen half pakje per dag wat ik geef.
- pulp. twee schepjes 2x per dag. (moet even nawegen hoeveel het droog is) Met water is het een 5 liter emmertje vol per keer. Ochtend en avond.
- ochtend nog een schepje (nog even nawegen) pavo 18+ en half pilletje prascend
- avond pavo vital erbij

Mest is nattig, achterbenen en kont zit mest op. Zijn wel ballen mest maar valt voor mijn gevoel snel uit elkaar.

Zit ook in dubio om een andere dierenarts eens te vragen voor second opinion of in elk geval voor tips eventueel voertips. En misschien bloedwaarden eens te laten controleren. Gebit was in september goed, hoefde niks aan gedaan te worden.

Pandora2
Berichten: 19881
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:16

Joyce ik zou eerst beginnen met meer eiwitten te voeren.
Hij eet weinig hooi zo te lezen en in dat beetje pavo 18+ zit te weinig eiwit.
In pulp zit zo goed als niks eiwit.

Probeer maar eens die pavo fiberbeet een tijdje. Denk dat je echt wel verschil gaat zien.

joyce83

Berichten: 5243
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:30

Dank je wel Pandora, soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik dacht ineens eraan dat ik ook zoiets van Subli had gevonden de prioris. Die staat echter iets hoger in zetmeel en suiker dan zou de pavo weer wat beter zijn. Ga ik dalijk een zak halen en eens bedenken wat het goede moment van geven zou kunnen zijn.
Stelt mij wat meer gerust dat er minder suiker in zit dan die BB.

Pandora2
Berichten: 19881
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:35

Ik zou gewoon die pulp vervangen door de fiberbeet. 2x per dag zo'n emmertje zoals je nu doet.
Fiberbeet is tenslotte ook pulp met luzerne. En wat fenegriek voor de lekker :P

Maris
Berichten: 15926
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:36

seniores priores kan idd ook, maar bevat ook heel weinig eiwitten.

joyce83

Berichten: 5243
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:41

Hij krijgt nu pulp van Garvo.
Samenstelling:
bietenpulp

Analitische bestanddelen/kg
ruw eiwit 8,6 %, ruw vet 1 %, ruwe celstof 17,5 %, ruw as 6,5 %, Calcium 8,2 g, Fosfor 0,9 g, Natrium 1,2 g, lysine 4,8 g, methionine 1,4 g


Maris de fibrebeet zit op 11% eiwit en de priores op 11,6%

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:47

Wie heeft er belang bij om Prascend tabletten van mij over te nemen? Ik heb er nog 40 over met een datum van 03-2020. Wil er graag € 1 per stuk voor hebben, dus € 40. Graag pb.

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:58

Marion71 schreef:
Wie heeft er belang bij om Prascend tabletten van mij over te nemen? Ik heb er nog 40 over met een datum van 03-2020. Wil er graag € 1 per stuk voor hebben, dus € 40. Graag pb.

Tabletten zijn verkocht en opgestuurd.

Mizora

Berichten: 18135
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:56

Luca03 schreef:
Pavo wordt over het algemeen goed gegeten omdat daar veel suiker in zit.
Die van mij staat nu op bietenpulp met lucerne en vitalbix breed and grow


Dit is een mythe die halsstarrig terug blijft keren. Van de traditionele merken zit Pavo ruimschoots onder het gemiddelde zetmeel- en suikergehalte met zijn voersoorten. Overigens bevat het gemiddeld meer ruwe celstof (teken van meer vezel) dan andere traditionele merken en is het gemiddeld gesproken hoger met vitaminen en mineralen (dus minder voeren voor dezelfde dosering).

Nu naar pavo musclebuild:
Pavo musclebuild bevat (in 2017, maar kan geen recentere gegevens vinden. Pavo heeft de afgelopen tijd allerlei recepten aangepast, maar daarbij is het suiker+zetmeelgehalte consequent lager geworden) 21% zetmeel en 3% suiker.

De ingrediëntenlijst is als volgt:
Luzerne
Weipoeder
Roggevoerbloem
Sojaboonvlokken, getoast
Calciumcarbonaat
Lijnzaadolie
Citrus pulp
Dextrose

Dextrose kan dus niet meer dan 1, max 2% zijn, want de andere ingrediënten bevatten ook suiker, natuurlijke suikers, die gewoon bij dat totaal opgeteld worden.

Ze hebben dus een aantal verschillende eiwitbronnen samen met een koolhydraatbron en wat olie bij elkaar gestopt.

---------------

Hier is alles ondertussen over op sojaschroot. Niet klimaatneutraal, daar ben ik mij van bewust, maar de paarden groeien onwijs in spieren, zonder dat de training aangepast is (alleen vrije beweging). De minishetten krijgen ieder 80g, die van 500kg krijgt 180g en die van bijna 800kg krijgt 200g. Eerder kregen ze het ruim het dubbele aan luzerne, daarmee een vergelijkbare hoeveelheid ruw eiwit, maar daar deden ze niet dit op.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:53

Maar voer met 24% koolhydraten is voor een ppid-er toch echt te veel. Mijn voer zit onder of max op 11% (hij krijgt een mix van verschillende soorten).

Pandora2
Berichten: 19881
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:33

Tine die muscle build is, denk ik, een supplement.
Daar geef je weinig van, dus die 21% zetmeel is eigenlijk verwaarloosbaar.

Denk dat het zo te interpreteren is :)

Luca : De Pavo Care for Life heeft 3% suiker en 5% zetmeel ofzo. Da's niet veel hoor :+
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 15-10-19 08:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:34

Waar haal je sojaschroot vandaan? Moet je dat weken? Want mijn fjord wordt nu wel mager... ;(

Mizora

Berichten: 18135
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:18

Ik bestel het bij bol.com , maar het is ook te koop bij agriwebshop. Het hoeft niet geweekt, maar wij voeren het wel nat omdat we dit met de rest van het voer ook doen (marstall force en grasbrok). Sojaschroot wordt ook wel eens sojameel genoemd, als het eiwitgehalte minimaal 42% is, is het goed. Meestal zit het rond 48%.

Musclebuild is het supplement van pavo met het hoogste z+s%. Daarnaast is het suikergehalte, waarnaar verwezen werd, wel degelijk laag.

Maar als voorbeeld, havens heeft alleen gastro+ als voersoort met een z+s% onder de 31%, en de helft van de voersoorten zit zelfs over de 40% heen.

Pavo heeft 6 voersoorten tot 20%, en niet 1 voersoort boven de 40% (alleen veulenmelk). Naast musclebuild bevat alleen mobility meer dan 20% z+s.

Subli heeft 3 producten tot 20% (sp, dieetmix en atleet, waarbij atleet zeker een goede vervanger voor musclebuild is, ik zou daar zelf eerder voor gaan Als je geen sojaschroot wilt voeren, maar ik kwam er lastig aan. 13.6% z+s). Verder 2 voersoorten binnen de 40%. En nog eens 8 voersoorten tussen de 30-40%.

HorsePhoto

Berichten: 818
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Lokeren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:46

Hey iedereen,

Ik meld mij even hier.
Ik heb vorige week bloed laten trekken bij mijn paard om te testen op cushing.
Nu heb ik net met mijn dierenarts gesproken en blijkbaar zitten zijn ACTH waarden aan de hoge kant/ net op de grens. Nog geen reden om te behandelen volgens mijn arts.
Maar nu vraag ik mij af of cushing preventief toch al wat te behandelen is? Zoals bv zijn krachtvoer ofzo aan te passen of zou dit geen zin hebben?
De DA had wel aangeraden om hem binnen een jaar nog eens te testen. Mijn paardje is 11 jaar trouwens.