[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18105
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:38

Als er verder geen argumenten gegeven zijn, zou ik vooral weer terug overstappen.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:04

Nou ik vertrouw de dierenarts wel hoor :D

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:12

Vooral blijven doen, echter heeft Minorza perfect onderbouwd wat een betere keuze is. En misschien is het goed om ook zelf te bekijken wat het beste is...

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:22

Ik geloof het gelijk hoor daar niet van. Ik heb zelf idd ook dit al eerder gelezen daarom heb ik erna gevraagd toen ik met Aaron bij de dierenarts was voor zijn eorth.
Het is voor nu goed om deze te voeren en het is niet voor lang gebruik.

Heb wel weer iets met die stomme processierups. Gisteren zat hij onder de bultjes. Gelijk helemaal afgespoeld en vandaag weer gedaan. Stuk van de bomen afgezet en het leek gelukkig wel al wat minder.
Vind het zo sneu voor hem.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:29

Love_Mirra schreef:
Even een vraagje tussendoor. Paardlief moet een vloeistof innemen. Ze mag geen brood hebben, suikertjes lust ze niet (en mag ook niet). Maar zijn er zo nog etenswaren die goed vocht opnemen?
Een laatste optie is een spuitje rechtstreeks de mond in, maar daar is ze niet zo een fan van dus ik hoop op andere ervaringen :)

Waarom geen brood? En om hoeveel vloeistof gaat het? Krijgt ze brok die je de vloeistof op kan laten nemen? Of kun je het in slobber verwerken?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 06:03

Pandora2 schreef:
Als het mok is, elke dag Neo-Cutigenol zalf opsmeren. Is een soort zinkzalf.
Haal je gewoon bij de apotheker. Een dikke tube voor weinig geld en werkt perfect :D


Of sudocreme..is ook zinkzalf.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 06:16

Astorga schreef:
Love_Mirra schreef:
Even een vraagje tussendoor. Paardlief moet een vloeistof innemen. Ze mag geen brood hebben, suikertjes lust ze niet (en mag ook niet). Maar zijn er zo nog etenswaren die goed vocht opnemen?
Een laatste optie is een spuitje rechtstreeks de mond in, maar daar is ze niet zo een fan van dus ik hoop op andere ervaringen :)

Waarom geen brood? En om hoeveel vloeistof gaat het? Krijgt ze brok die je de vloeistof op kan laten nemen? Of kun je het in slobber verwerken?

Ze krijgt allergische reactie op brood. 6ml . In brok is het geprobeerd maar dan laat ze precies dat deel liggen waar het opzit. Slobber net zo

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 20:24

Vraagje, verhogen jullie de prascend in de SR?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 21:27

ukie schreef:
Vraagje, verhogen jullie de prascend in de SR?

Ja. Mijn pony krijgt normaal 3/8, in de sr 1/2

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 21:36

Ik heb Sed helemaal niet meer op het gras staan, dus ik ga dit jaar niet verhogen in de SR. Sed doet het super, is vrolijk, actief, verhaart zelfs, dus ik laat hem op 1/2e.
Toen hij nog het land in ging verhoogde ik wel in de SR.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 21:37

Nee, ik niet geef nu al 4 jaar dezelfde dosis. Als ik de dosis verhoog wil ze niet meer eten.

ManonRijck
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 22:33

Hoi! Ik heb een 20 tal pagina’s gelezen. En natuurlijk ook de openingspost...

Toen ik op vakantie was kwam de dierenarts enten en hij vroeg aan de staleigenaar of mijn paard al eens op ppid getest was... toen ik dit hoorde schrok ik heel erg.
Mijn paard heeft 3 jaar geleden bloedwormen gehad bij de vorige eigenaar, zij deden er niets aan en toen hebben wij hem overgekocht.
Hij heeft het maar net overleefd.
Hij is toen erg mooi bijgekomen na een lange tijd en is dan van stal verhuisd zodat hij ook in de winter buiten kwam. Maar daar is het weer helemaal fout gelopen. Hij kreeg veel te weinig eten en is daar heel erg vermagerd. Nu staat hij dus op een andere stal.
Op de foto zie je rechts hoe hij nu is. Links was op de eerste stal.

Afbeelding

Zo zag hij er 3 maanden uit.
Afbeelding

Wat denken jullie?
Zijn rug is na die bloedwormen nooit meer 100% goed gekomen en hij heeft van zichzelf al een erg hoge schoft. Hij is 14 jaar.
Bedankt voor het lezen!!

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 23:00

Ik denk niet dat hij ppid heeft. Die van mij groeit van lucht al en heeft ppid. Denk echt nog een nasleep van de wormen. Vreemd dat de dierenarts zoiets zegt.

ManonRijck
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-09-17

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 23:25

Dankje voor het antwoord!
Dus jij zou niet testen?

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 00:37

Testen is nooit verkeerd hoor! Maar schat de kans niet zo hoog in, maar ben geen dierenarts. Soms heeft Boegheiner Ingelheim ook acties met goedkoop testen in de season rice!

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 07:36

Ik zou nog eens vragen wat de redenen precies zijn dat de dierenarts ppid verwacht.

Mijn pony werd sloom en in zichzelf gekeerd. Ze werd dun en de bespiering liep erg terug. Het is tegenwoordig echt lastig om haar op gewicht te houden. Nu ze dagelijks een uur mag grazen is ze wel goed bijgekomen alleen nu begint ze weer te schuren..

Dus ik ben nu nog zoekende wat qua voer werkt voor haar. Door de prascend is ze iig weer levendig. Ze springt zelfs weer over het hek naar het lekkere gras :')

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:40

Ik zou enkel testen als de DA het gratis komt doen en je de test gratis krijgt :D

Voor mij heeft je paardje heel erg geleden onder de bloedwormen en daarna onder het veel te weinig eten. Met ondervoeding hebben ze ook geen mooie vacht.

Cushing ontsaat in 99% van de gevallen bij paarden die over langere tijd te vet zijn, dus denk niet dat dit hier het geval is.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:34

Juist niet testen in de SR en dus gratis periode. Dan is vaak een valse uitslag.
En ik ben het ook niet eens met de opmerking dat juist paarden die te dik zijn ppid krijgen (dit is vaak wel het geval bij hoefbevangenheid, te veel fructaan). PPID-ers zijn juist paarden die te dun zijn, slecht in hun vacht zitten, bespiering die heel hard verdwijnt. Ik denk juist wel aan ppid als ik de foto zie.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:38

Mijn Dennis is altijd mooi op gewicht geweest, nu ietsje vol. Roos wel chronisch te dik (ook insuline resistent). Maar Juudje bleek cushing te hebben toen ze in eens mager werd terwijl ze altijd prima op gewicht was (toen goed bij gekomen, nu 6 jaar later ietsje schraal maar niets spannends).

ManonRijck
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-09-17

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:08

Dankjewel iedereen voor de reacties.
Allereerst vraag ik mij af wat SR is. Heb het al vaker voorbij zien komen in dit topic maar nog niet kunnen achterhalen wat het betekent.
Ik ben van Belgie, kan je dan ook gratis testen?

@capopjekop
De redenen waren omdat zijn bovenlijn zo ongespierd is, en omdat hij mager is. Hij staat nu een maand op de nieuwe stal. Hier staat hij wisselend een dag in de paddock en de dag daarna in de wei met zijn vriendjes. De wei is niet mega vol maar wel zeker voldoende. Op de paddock krijgen ze onbeperkt hooi.
‘S ochtends krijgt hij 1 schep mijten total mix pro (lijkt op aveve condition mix) en ‘s avonds nog een schep en nog een ruime portie hooi.
Zou hij hiermee op een maand al veel bijgekomen moeten zijn?

Toen hij zo mager was heb ik hem ongeveer 1,5 maand dagelijks fiberbeet bijgegeven en dat verschil zag je wel.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:20

SR staat voor de seasonal rise, de periode dat de ACTH waarde bij alle paarden omhoog gaat. In die periode gelden dan ook andere normaalwaardes dan in de rest van het jaar.
De fabrikant van het enige medicijn mbt PPID, stelt in NEderland de test gratis ter beschikking ( in Nederland tenminste ). De dierenarts kosten moet je dan nog wel gewoon betalen. Echter als je laat testen in de SR, dan heb je een grotere kans dat de uitslag van de test niet klopt.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:43

tine10 schreef:
Juist niet testen in de SR en dus gratis periode. Dan is vaak een valse uitslag.
En ik ben het ook niet eens met de opmerking dat juist paarden die te dik zijn ppid krijgen (dit is vaak wel het geval bij hoefbevangenheid, te veel fructaan). PPID-ers zijn juist paarden die te dun zijn, slecht in hun vacht zitten, bespiering die heel hard verdwijnt. Ik denk juist wel aan ppid als ik de foto zie.


De tijd voorafgaand aan de ppid zijn veel paarden die uiteindelijk ppid ontwikkelen, meestal wel al een hele poos te vet.
Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk.

Eens ppid, worden sommigen wel mager, onbespierd en met een slechte vacht.

Met gratis bedoelde ik ook gewoon echt alles gratis, met een ;) . Niet de gratis testen.
Maw ik zou mijn geld niet geven aan testen want durf er haast mijn hand voor in het vuur steken dat dit paardje geen cushing heeft.

Mizora

Berichten: 18105
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:51

Hier waren beide ppid- paarden hun hele leven schraal tot mager.

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 23:16

Wat zijn jullie voer schema's??

En voordroogkuil of hooi
Aangezien er in hooi ook vaak 10% suiker in zit.


Heb al heel wat gelezen maar ben toch benieuwd wat jullie allemaal voeren. En welke merken ...

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:54

Hier alles beperkt. :+
Beperkt gras dmv strookbegrazing voor de ene en kantjes grazen voor de ex-hb'er.
Beperkt droog hooi.
Als krachtvoer Fibreforce + Fibrebeet voor de ex-hb'er.
Een potje Pavo Vital voor de andere paarden.