[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:23


Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:48

Pfff ik weet het nog steeds niet met Sedje hoor dames, hij lijkt het super te doen op 1/4e pil en de magnesium en lijnzaad en vitamine E, maar blijft maar slecht lopen.. Uiteraard ook weer doorgegeven aan de DA en zij weet het ook niet meer.. De volgende stap kunnen verschillende dingen zijn, namelijk een uitgebreid bloedonderzoek (maar of we daar vervolgens wat mee kunnen is de vraag..), een osteophaat erbij halen, of een kreupelheidsonderzoek op de kliniek. Nu heb ik helaas geen geldboompje dus alle 3 gaat hem op dit moment niet worden.. Wat is volgens jullie de meest logische stap om nu te ondernemen?

KootMiraDrum

Berichten: 8331
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:23

Is thermografie niks? Evt gevolgd door Oestopathie?

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:49

Ik heb met beide dingen geen ervaring? Wat is het verschil tussen beiden en waar kan ik het vinden?

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:31

Persoonlijk zou ik liever kiezen voor ene kliniek als mijn geld maar voor 1 optie was.... Gewoon fotos, uitverdoven enz, zodat je dingen kan gaan uitsluiten.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:50

Kreupelheidsonderzoek en foto's zijn toch al eerder gedaan? Dat gaat weinig extra's opleveren naar mijn idee. Dan zou je de rug op de foto moeten zetten of spieraandoeningen uitsluiten met een biopt?

Mijn paard wordt jaarlijks onder handen genomen door een chiropractor die tevens acupnctuur doet maar die van origine dierenarts is. Zo iemand heeft er misschien net een andere kijk op en zou je kunnen helen. Kan mij voorstellen at door de lange kreupelheid ook andere delen van zijn lichaam vast zijn gaan zitten.

Lastige situatie hoor zeker vanwege je beperkte budget.

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:08

meld me ook weer...moet wel alles nog ff doorlezen hihi

KootMiraDrum

Berichten: 8331
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:26

Shanna schreef:
Ik heb met beide dingen geen ervaring? Wat is het verschil tussen beiden en waar kan ik het vinden?

Deze mensen doen beide.
http://www.paardenservice.nl/?page_id=40

fransje23 schreef:
Kan mij voorstellen dat door de lange kreupelheid ook andere delen van zijn lichaam vast zijn gaan zitten.
Ja, bv overcompenseren zou bij Sedje heel goed kunnen.
Laatst bijgewerkt door Gini op 09-01-16 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:47

fransje23 schreef:
Anoniem schreef:
*breekt hier even in*

misschien de poeder van Your Horse Trace.


Zou een optie kunnen zijn :)
Zag op de site van Pure feed sowieso dat alle supplementen geen toegevoegd ijzer bevatten.


Deze voer ik aan de cushing draver, zit ook géén ijzer in en ook geen vit E/Se zodat je dat gericht apart kunt bijvoeren

Afbeelding
http://paardnatuurlijk.nl/webwinkel/equilife.htm

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:36

Arabesk schreef:
Deze voer ik aan de cushing draver, zit ook géén ijzer in en ook geen vit E/Se zodat je dat gericht apart kunt bijvoeren


Had ik ook bekeken :j

Uit bloedonderzoek bleek bij mijn paard de selenium net op de ondergrens te zitten. Vitamine E was voldoende maar de meting was in het weideseizoen met 2/7 vers gras.
Ze kreeg toen standaard 50 gram Marstall Force en dus wat extra selenium. Mogelijk zou ze zonder de Force een tekort hebben gehad. Paard van stalgenoot had wel een te laag selenium, iets wat volgens de dierenarts regelmatig voorkomt in onze regio. Wat niet in de bodem zit aan mineralen komt natuurlijk ook niet in het gras en ruwvoer en niet in het paardenlichaam.
Lang verhaal maar een balancer/supplement met vitamine E en selenium is wel gewenst. Hoe minder verschillende emmertjes en schepjes hoe beter.. (zeg ik terwijl ik elke dag een bijna een heel recept maak voor haar..)

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:46

Ik meld me ook weer was even het topic kwijt :)

Las wel over luzerne bijvoeren. Mil van mij krijgt grasmix ik heb ze toendertijd zitten vergelijken en is naar mijn idee beter voor hem ivm zijn cushing.

Ik heb een vraag en hoop dat iemand het herkend.

Mil heeft ringworm evenals mijn andere pony. Zaterdag heb ik ze voor het eerst gewassen. En vandaag voor de 2e keer. Mijn pony zonder cushing zijn bulten worden al stukken minder. Terwijl bij mil ik echt geen verschil zie.
Hij had/heeft er ook vochtbulten bij.

Zou hij door de cushing anders op ringworm reageren. Als het morgen niet minder word ga ik sowieso met mijn da overleggen.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 01:26

Ja en Nee. Door Cushing is het immuunsysteem verzwakt en daardoor heeft de behandeling c.q. genezing langer nodig dan bij een gezond paard.

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:42

Dat dacht ik ook ik kijk even vandaag aan met name de vochtbulten bij hem. Anders laat ik mijn da ernaar kijken

Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:33

Shanna schreef:
Pfff ik weet het nog steeds niet met Sedje hoor dames, hij lijkt het super te doen op 1/4e pil en de magnesium en lijnzaad en vitamine E, maar blijft maar slecht lopen.. Uiteraard ook weer doorgegeven aan de DA en zij weet het ook niet meer.. De volgende stap kunnen verschillende dingen zijn, namelijk een uitgebreid bloedonderzoek (maar of we daar vervolgens wat mee kunnen is de vraag..), een osteophaat erbij halen, of een kreupelheidsonderzoek op de kliniek. Nu heb ik helaas geen geldboompje dus alle 3 gaat hem op dit moment niet worden.. Wat is volgens jullie de meest logische stap om nu te ondernemen?


ik zou in de kliniek foto's laten maken van zijn rug. Je hebt nu meerdere keren ondervonden dat het niet in zijn benen/voeten zit, nu zou ik hoger gaan kijken. Je kunt het soms ook een beetje voelen, dat de wervels verschillende afstanden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:43

Ik heb inmiddels contact gehad met de kliniek, die op hun beurt weer contact heeft gezocht met mijn behandelend dierenarts. Morgen kan ik bellen voor een ''plan van aanpak'' en de bijbehorende kosten. Ik hoop maar dat ze wat kunnen doen voor Sed. Ik heb overigens ook nog niks van mijn DA gehoord over de osteophaat of dat wat is en wat dat zal kosten, denk dat ik daar morgen ook nog even achteraan ga.

Gister is de tandarts geweest en Sedje had gigantische haken aan de rechterkant. Ik had al wel door dat hij daar vaak een ''hamsterwang'' had waarbij ik dan met mijn vingers zijn wang leeg haalde. Echter bleek de schade zelfs zo te zijn dat zn hele wang aan de binnenkant kapot is (bloedde ook bij de behandeling).. Vanaf nu gaat Sed dus elk half jaar naar de tandarts i.p.v. 1 keer per jaar. Op leeftijd zou de tandarts hem 15/ 16 schatten (kan er een jaartje naast zitten)maar de leeftijd die ik weet zou ook prima kunnen kloppen zegt de tandarts (hij is van 2002), hij is absoluut niet ouder dan 16 volgens zn gebit..

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:06

Gelukkig dat je de tandarts erbij hebt gehaald!

Hier nog een in de lappenmand. Wouter heeft een peesschede ontsteking in zijn voorknie nu 2 maand. Na 4 week buut is het wel verbeterd maar niet rad. Het is afwachten en dan hopen dat het helemaal goed komt. Mag nu wel weer naar buiten en lopen ook omdat hij erg vocht begon vast te houden.

Qua voer omdat hij dunner werd staat hij nu op 1kg basisbrok havens, 1kg luzerne op aanraden van de da pavo multivitaminen. En halve schep seniores priorij dit slaat goed aan. De da vond hem alweer bijna te dik..

Helaas helpt het stilstaan niet hij wordt sjacharijnig. Helaas door de ijzel hier kan ik alleen met hem wandelen en kan hij niet in de paddock wat hem druk maakt.

Met zijn cushing is het wel helemaal op regel. Zit eindelijk mooi in zijn vacht!

Siers83

Berichten: 7381
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:53

Word ie niet heel heftig van die basisbrok? Een kilo per dag zonder werk vind ik veel hoor!

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:23

Foutje! hij kreeg hele nu halve 3/4. Hij stnd daarvoor op brok met nog meer energie maar hij wordt daar nooit koud of heet van.

Siers83

Berichten: 7381
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:04

Daar heb jr echt geluk mee.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:07

Mijn pony staat sinds vorige week woensdag weer op een kwart (ipv een halfje) omdat hij slecht at. Ruwvoer ging er wel gewoon prima in en hij viel ook niet af. Toch merk ik in zijn karakter ook al wat verschil. Ponylief wordt/ is dit jaar 30 en wilde mij blijkbaar op 1 januari laten weten dat je dan nog steeds als een 3 jarige door het bos kunt scheuren. Afgelopen dinsdag op de terug weg het zelfde verhaal. Wat een boef :P Zit er desondanks toch aan te denken om op te bouwen naar een halfje.

Annekexxx

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:13

Al 2 jaar krijgt onze oudere merrie Lya dagelijks Pergolide. Halfjaarlijks werd haar bloed getrokken in de meest duidelijke perioden voor de ATCH waarden.
We merken echter op dat de waarden erg hoog blijven, ondanks hogere dosis medicatie.

Symptomen:
- heel erg dikke wintervacht (en pas in juni uitruiven)
- dikke buik (ze eet goed), maar erg veel spierverlies op de rug, in de hals (wel vette manenkam) en op de achterhand

Sinds enkele maanden is ze van een lief en betrouwbaar paard ook veranderd in een -met momenten- boos en agressief paard. Ze haalt uit naar onze andere paarden (schrikdraad tussen nu, want ze slaat en bijt), heel erg uitgehaald naar mij (grote beet in mijn schouder, bedoeld naar mijn merrie die ik binnen haalde), ze steekt haar nek uit, wit van haar ogen, oren platter dan plat en met de tanden bloot. Heel vreemd...

Binnen 2 weken opnieuw bloedonderzoek...
Ze eet wel erg goed.

Misschien is het de medicatie?
Misschien slaat de medicatie niet aan?
Misschien is het iets anders dan cushing?

:-(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:26

Ik weet het niet, want ook die van mij is nogal humeurig, sinds een maand en die staat nu 3 jaar op de prascend. Het viel op toen ik tijdelijk had verlaagd, maar het is niet echt verbeterd, na het weer verhogen van de dosis.

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:13

Morgen met mil langs de da. De bultenmmet name onder zijn buik worden echt heel groot. Denk toch ook.een allergische reactie.
Afbeelding

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:20

Annekexxx schreef:
Al 2 jaar krijgt onze oudere merrie Lya dagelijks Pergolide. Halfjaarlijks werd haar bloed getrokken in de meest duidelijke perioden voor de ATCH waarden.
We merken echter op dat de waarden erg hoog blijven, ondanks hogere dosis medicatie.

Symptomen:
- heel erg dikke wintervacht (en pas in juni uitruiven)
- dikke buik (ze eet goed), maar erg veel spierverlies op de rug, in de hals (wel vette manenkam) en op de achterhand

Sinds enkele maanden is ze van een lief en betrouwbaar paard ook veranderd in een -met momenten- boos en agressief paard. Ze haalt uit naar onze andere paarden (schrikdraad tussen nu, want ze slaat en bijt), heel erg uitgehaald naar mij (grote beet in mijn schouder, bedoeld naar mijn merrie die ik binnen haalde), ze steekt haar nek uit, wit van haar ogen, oren platter dan plat en met de tanden bloot. Heel vreemd...

Binnen 2 weken opnieuw bloedonderzoek...
Ze eet wel erg goed.

Misschien is het de medicatie?
Misschien slaat de medicatie niet aan?
Misschien is het iets anders dan cushing?

:-(


Dit klinkt mij heel bekend in de oren, niet van Blacky, maar van mijn vorige merrie. Zij werd staatsgevaarlijk toen zij cystes op haar eierstok had met als gevolg een overmaat aan testosteron. Dat is opgelost door haar langdurig regumate te geven.

Misschien is het een idee om haar eierstokken te laten scannen.

_Caitje__
Berichten: 1869
Geregistreerd: 06-10-06

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:44

Een minder vrolijk berichtje van mijn kant.
Ille is vanmiddag vertrokken naar de eeuwige weides. De medicijnen deden bij hem helaas niks en hij werd steeds bozer en angstiger. Alleen in zijn stal voelde hij zich nog fijn (zonder voer, want hij had ook ineens voernijd). Een leven in stal zonder maatjes vind ik geen leven, dus heb hem laten gaan.
Afbeelding
Afbeelding