[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChelseaAyLee

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: Heelsum

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:27

Ook ik heb 8 stripjes pergoquin over na het inslapen van mijn kanjer, als er iemand die wil overnemen mag diegene mij berichten.

_yvonne

Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:58

Wat verdrietig voor jullie beide :(:)

ChelseaAyLee

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: Heelsum

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:16


Optiwolk

Berichten: 4786
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 10:04

Dag Iedereen

Allereerst sterkte met het verlies - Chelsea

Ik kom even binnenvallen: wij kregen net de diagnose "cushing".
En daarmee bedoel ik: deze ochtend berichtje van de DA dat we net boven de gewenste waardes zitten.
Ik vermoed ook dat we het al vrij vroeg hebben kunnen ontdekken, er zijn nog niet veel symptomen. Paard is 17 btw.


Ik heb het topic al wat doorlezen, maar zijn al jullie Cushing-paarden met 'pensioen'?
Ik rijd nog vrij intensief met die van mij: we starten dit weekend Z op een meerdaagse wedstrijd en trainen richting ZZ.
Ik spreek de DA volgende week uitgebreid - maar combinatie Cushing+sport vind ik momenteel vrij weinig over ...

rocky_1995

Berichten: 659
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 10:15

Optiwolk schreef:
Dag Iedereen

Allereerst sterkte met het verlies - Chelsea

Ik kom even binnenvallen: wij kregen net de diagnose "cushing".
En daarmee bedoel ik: deze ochtend berichtje van de DA dat we net boven de gewenste waardes zitten.
Ik vermoed ook dat we het al vrij vroeg hebben kunnen ontdekken, er zijn nog niet veel symptomen. Paard is 17 btw.


Ik heb het topic al wat doorlezen, maar zijn al jullie Cushing-paarden met 'pensioen'?
Ik rijd nog vrij intensief met die van mij: we starten dit weekend Z op een meerdaagse wedstrijd en trainen richting ZZ.
Ik spreek de DA volgende week uitgebreid - maar combinatie Cushing+sport vind ik momenteel vrij weinig over ...


Wat vervelend dat er cushing is ontdekt. Hier loopt onze 24 jarige c pony nog wel wat springwedstrijden op b niveau. Enigste maar is dat volgens mij de medicatie wel onder doping valt mocht er bloed afgenomen worden.

Celebi
Berichten: 3759
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 10:19

Wat vervelend dat er PPID geconstateerd is. Gelukkig zijn jullie er wel snel bij. Pensioen hoeft gelukkig echt niet hoor, zat oudjes die nog lang fit blijven en heel veel aankunnen. Alleen die Prascend op de dopinglijst zoals hierboven staat, is wellicht wat lastig..

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:29

Pracend staat idd op de doping lijst, maar er schijnt echt heel latsig op de testen te zijn heb ik mij laten vertellen.

Mijne zijn inmiddels 27 en 30, en daarom met pensioen (1 helemaal, ander heeft nog een bijrijdertje van 4 jaar dus ook maar heel beperkt werk ;) ). En de laatste jaren rustiger aan, maar het zijn nooit echt sportpony's geweest door andere redenen (ik ben menner, de een heeft een trauma voor de wagen en de ander een atactisch been).

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:04

Afbeelding
Wedstrijden mogen dus officieel niet meer. Maar mijn 26 jarige is nog best heel fanatiek 2 jaar na diagnose.

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:52

Staat de andere medicatie ook op de dopinglijst of alleen Prascend? Want ik geef bv Pergosafe, eerder Pergoquin.

Hier niet met volledig pensioen maar we reden helaas al weinig wegens andere lichamelijke issues.

_yvonne

Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:00

Ze hebben allemaal dezelfde werkzame stof, dus waarschijnlijk wel.

Hier nog nog wel aan het rijden, niet meer op wedstijd nivo.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:47

MarliesV schreef:
Staat de andere medicatie ook op de dopinglijst of alleen Prascend? Want ik geef bv Pergosafe, eerder Pergoquin.


Het gaat om dezelfde werkzame stof namelijk Pergolide. En het is eigenlijk onzin, want een gezond paard reageert helemaal niet goed op de medicatie. Maar goed… de FEI heeft het besloten en de KNHS houdt die lijst aan. De kans dat ze je bloed onderzoeken is niet zo groot (mij in al die jaren in ieder geval nog niet overkomen).
Maar het zal je maar wel gebeuren.. -O-

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:12

Mijn dierenarts zei dat er zelfs paarden internationaal lopen die pergolide krijgen. In een gewone bloedtest die ze normaal op doping doen komt dit er niet uit. Het schijnt echt een speciale test te zijn die duur en specifiek is.
Ze was er toen zelf veel mee bezig, maar kon niet vinden dat er ooit vanuit de KNHS op getest is, en ook bij de FEI niet.

Het is dus een gok die je kan nemen omdat het risico dat ze het vinden als ze al testen heel klein is.

Ik ken wel mensen die gewoon starten op pillen.

Getup

Berichten: 8312
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:14

Weet dat laatste bezoekje dierenarts incl bloedtest zo rond de 220€ was :Y) .

Bloedanalyse was €158 :=

Skessa_
Berichten: 10678
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:56

Getup schreef:
Weet dat laatste bezoekje dierenarts incl bloedtest zo rond de 220€ was :Y) .

Bloedanalyse was €158 :=


Jeetje serieus?

Ik was in okt rond de € 155,- kwijt voor 2 paarden.

Heb afgelopen maart mijn merrie nog een keer laten testen bij een Belgische da en dat kostte € 22,- voor bloedafname en daarna nog een rekening gekregen van het lab van € 31,- :=

Getup

Berichten: 8312
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:14

Woon in Luxemburg, daar is alles duur -O-

Dat zijn leukere prijzen. Heb net n dierenarts rekening van 598€ betaald. Waaronder bovenstaande , de prascend en nog n bezoekje aan onze lieve pony die z'n voeten pijn had.

T is maar goed , dat ie zo leuk en lief en knap is , want die is echt duur geweest al tot nu toe :=