[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:18

Cushingpaarden zijn wel (extra) gevoelig voor Insuline Resistentie en/of bevangenheid :(:)

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:04

Mijn ppid paardje was bevangen en ik had net week ervoor op ppid laten prikken. Mijn voorgevoel denk ik. Nu op de prascend al zeker 4 jaar en het gaat goed(afkloppen 3 x op ongeverfd hout...)

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 00:05

DTV:
Hoe vaak/wanneer/welk seizoen laten jullie je Cushingpaarden een bloedtest ondergaan, ter controle?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:43

Nooit. Weggegooid geld. Je weet dat hij het heeft. De waardes bepalen niet de dosering maar de klachten.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:57

Ik heb het na 4 jaar eens rond de zelfde tijd gedaan.
Maar vind het klinische beeld belangrijker dan de waarde.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:38

Ik test ook niet.

Siers83

Berichten: 7349
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:16

Ik heb vorig jaar maart weer eens getest, laatste keer was 5 jaar daarvoor toen ze net op de prascend stond

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:21

Ik heb 2x hertest. 1e keer na een jaar pillen. acth 101.

2e keer was vorige herfst omdat het bij in de seniorencheck zat. acth 289 :+
Dit is na 3 jaar 1 1/2pil per dag.

Ik hertest niet meer :')

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:48

Wisselende verhalen dus :+
Toby zit sinds 1 okt '19 op de Prascend, zn startwaarde was geloof ik iets in de 95 of zo. Begonnen op 1/4 tablet, maar daar werd hij zwaar ongelukkig van. Toen 1/8 tablet gaan geven en dat was/is/lijkt prima.

Klinisch lijkt hij nu weer prima; op gewicht, monter, loopt goed, eet goed.
Naast PPID heeft hij echter ook insuline resistentie, dus eigenlijk zou ik het gewoon ook prettig vinden hoe zn bloedbeeld er nu voor staat en of dat dus wel of niet matched met zn klinische beeld.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:26

Maar het heeft geen toegevoegde waarde. Je bepaalt de dosering aan de hand van het klinische beeld. Dat is goed. Of de bloedwaarden dan hoger of lager zijn maakt verder niet uit.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:48

En hoe het met de I.r. staat, dat is niet te meten? #leek

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:57

MamaMiesje schreef:
En hoe het met de I.r. staat, dat is niet te meten? #leek

Dat zijn andere testen. Van Ir heb ik geen verstand. Maar ppid hertesten is niet nodig

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:01

MamaMiesje schreef:
En hoe het met de I.r. staat, dat is niet te meten? #leek


IR is moeilijk te meten en je weet dat hij het heeft lees ik, dus gewoon daarnaar handelen.
Je schiet er niks mee op om nog geld uit te geven aan die testen.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:03

Mijne heeft ook IR. Pas jaren later toen kwam de Cushing testen van Boehrhinger op de markt. Da vertelde mij dat de IR een gevolg was van de Cushing en dus eigenlijk al jaren daarvoor Cushing had. Maar vitamine E en selenium en magnesium en veel interval trainingen en weinig suiker en zetmeel was ook het advies met IR toen. Helpt ook weer tegen Cushing gelukkig. Heb jaren trouw getest op de waardes. En toevallig van de winter ook een test gedaan. Was boven de 500 dus erg hoog. Maar pas de medicatie niet al teveel aan. Ben van een kwart naar een halve pil gegaan. Dat is het maximale wat ik haar kan geven, want anders wordt ze heel duf en eet dan ook moeilijker. Ik test nu ook niet meer daarom.

Nyaleti

Berichten: 6144
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:48

casperzazoe schreef:
Iemand hier ervaring met frustratie als symptoom van de Cushing?
Paard krijg sinds Augustus de tabletten, een kwartje.
Laatste tijd wel wat gedoe met het opeten er van, soms liet hij z'n slobber staan of de appel uit de bak vallen dus dan weet ik niet zeker of hij de pil op heeft.
Slobber laat hij nu helemaal staan, appel hoeft ie ook niet meer. Ga het nu met wortels proberen.
Het is nooit een kroelkont geweest, altijd boos kijken in de stal, wat voernijd etc. Maar sinds het nieuwe jaar lijkt hij gewoon echt boos.
Geen respect voor mij of mijn persoonlijke ruimte (zou gerust door me heen denderen als ik niet oplet), wat snauwen naar de shetlander die er altijd bij staat, ontzettend gefocust op eten: gefrustreerd langs de draad lopen waar het verse gras achter staat, oren plat in de nek als ik wat later ben met z'n snoepje geven, helemaal niet meer genieten of blijven staan als ik hem wil aaien.. continu die oren naar achter.
Wandelen vind hij wel leuk en dan is ie lekker blij. Met longeren zo'n houding van "omdat het moet", niet aan willen draven maar als hij eenmaal draaft, gaat het wel.
Loopt ook niet helemaal lekker maar denk eerder dat hij wat stijf is omdat hij langer dan normaal stil heeft gestaan.
Lang verhaal kort; paard lijkt ontzettend gefrustreerd, kijkt ook anders uit z'n ogen op zo'n moment.
Pijn (van z'n artrose) lijkt me niet de (hoofd)oorzaak omdat hij dan juist timide en rustig wordt.
Ben nu sinds een paar dagen een halve tablet Prascent aan het geven, als ik geen verschil merk gaat de pijnstilling omhoog.

Ik weet dus niet zo goed waar ik het moet zoeken. Het is nooit een echte lieverd geweest maar dit gedrag ken ik niet van hem.



Ik quote mezelf even, helaas. Dit bericht is 1,5 maand geleden geplaatst. Heb toen de medicatie verhoogd van 1/4 naar een halfje. Pijnstillers ook verdubbeld.
Het ging even goed, heb zelfs een paar keer weer gereden <3
Nu weer terug bij af. Boos, gefrustreerd, voernijd.. ongelukkig. Hij heeft altijd al voernijd gehad en oren in de nek als je de stal in kwam maar ik ben nu flink geïntimideerd door zijn gedrag, ondanks dat ik hem dus al 10 jaar heb.

Ik zit nu te denken en te doen. Medicatie alweer verhogen ga ik niet doen. Wil wel de pijnstillers wat verminderen, dan de DA bellen wat die er van vindt. Klaar om te gaan vind ik hem niet. Hij staat relaxt in de wei te eten en geniet van z'n rondje wandelen.
Maar, PPID wordt veroorzaakt door een vergrote hypofyse. Een soort tumor. Kan dit niet op een plek in zijn hoofd gaan drukken / knellen waardoor hij zo doet...?

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:59

Pfoeh, lastig inderdaad..."
Overleg met de DA lijkt me inderdaad het beste; het kan pijn zijn, maar misschien ook wel "gewoon" dikke frustratie om de smerigheid van die tabletten? Ze schijnen namelijk heel vies te smaken.
Mijn pony krijgt maar 1/8e tabletje en doordat ik de tabletten verpulver, in 8 deel en dan elke 8e deel in een lege capsule doe, proeft hij het denk ik niet. Ik gooi het tabletje (1 cm groot) namelijk gewoon tussen zn brokjes en hij schrokt het zo naar binnen.


P.s.: hoe groot/zwaar is je paard?

Nyaleti

Berichten: 6144
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 22:06

Ja ze schijnen super ranzig te zijn. Hij krijgt het gewoon door z'n brok heen en eet dat meestal netjes op. Enige wat hij laat liggen is de Glucosamine-poeder soms. Hij krijgt ook nog een halve schep op een ander moment van de dag zonder vieze spulletjes erdoor en natuurlijk lekker gras en hooi.

Enige wat er veranderd is, is dat hij alleen nog maar Luzernebrok en merriebrok krijgt (eiwitten dus) en niks bijzonders voor het oudere paard, dat eet hij allemaal niet meer. Kan hij daardoor wat belangrijks mislopen? (Ik weet dat het niet ideaal..)

Voel me zo naar. Wil met hem knuffelen maar dat wil hij dus niet.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 22:10

Oh dat gluco (balance) is mijn pony dól op en dat meng ik met Ultimate Balancer van Hodson&Barrel
Maar ik vroeg hoe groot je paard was, omdat mijn pony dus een ukkie is van 200 kg en van de DA eerst 1/4 tablet moest en daar doodongelukkig van werd.

Nyaleti

Berichten: 6144
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 22:41

Oeps sorry even overheen gelezen! Een slanke D pony van 1.48, gok dat hij rond de 450 weegt..? Halfje zou dus moeten kunnen, hij heeft een halfjaar op een kwartje gestaan.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 23:24

casperzazoe schreef:
Maar, PPID wordt veroorzaakt door een vergrote hypofyse. Een soort tumor. Kan dit niet op een plek in zijn hoofd gaan drukken / knellen waardoor hij zo doet...?


Pijn van de hypofysetumor lijkt me onwaarschijnlijk. Als de tumor al veel te groot wordt, drukt hij (bij mensen tenminste. Ik ben zelf hypofysetumor-patient) op de oogzenuw. Dan word je dus blind. Maar de hormoonhuishouding wordt wel in de war gestuurd en van daaruit kan er heel wat ongemak veroorzaakt worden. Van de pil zelf kan buikpijn ontstaan. Dus het is lastig in te schatten. Maar als je geïntimideerd wordt door je eigen paard, is er wel iets mis. Dus dat wordt even puzzelen om uit te vogelen wat er aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:22

@casperzazoe, welke pijnstillers krijgt je paard, en hoe ben je begonnen met de prascend? Geef je er ook maagbeschermers bij (ivm de pijnstillers)?

Nyaleti

Berichten: 6144
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:43

Fabster, pfoe dat is nogal wat voor jou :(:) bedankt voor je antwoord in iedergeval, geeft iets wat rust.

Shanna, hij krijgt Duivelsklauw, een natuurlijke pijnstilling en werkt ook ontstekingsremmend (voor z'n artrose). Ik geef wel een stuk minder dan wat eigenlijk wordt voorgeschreven voor zijn gewicht maar hij doet het er zo prima op.

Ik had op Facebook een berichtje gezet en er zijn wel mensen die het herkennen. Wel onduidelijk of het een gevolg is van PPID of een bijwerking van de Prascent.

Ik vind het wel eng om hem volledig van de tabletten af te halen. Mocht dat niet werken, dan duurt het zo lang voor de medicatie weer werkt. Zeker zo met het oog op het voorjaar en risico op hoefbevangenheid (met mezelf duidelijk afgesproken; als hij bevangen raakt is het klaar).
Mijn eigen DA hoef ik hier niet voor te bellen, die gaat me er niet mee kunnen helpen denk ik.
Heeft iemand een tip voor evt een telefonisch consult of anders een DA in de omgeving van Breda - Tilburg die langs kan komen?

Ik krijg online ook niks gevonden behalve voedingsadviezen..

Pffff... ;(

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:07

Casperzazoe, misschien een totaal verkeerde inschatting, maar die van mij is nu ook super chagrijnig, dit heeft ze altijd als het koud en nat is, ze heeft een deken op, maar dit voorkomt haar slechte humeur niet.
Dus zou de kou en de regen invloed op zijn gedrag kunnen hebben?, die van mij heeft dit altijd wel een beetje gehad maar het wordt wel erger nu naarmate ze ouder wordt, ze is 21.
Zodra het weer beter, dwz warmer wordt, gedraagt ze zich weer enigszins normaal.
Hij is ook al wat ouder toch?, dan zijn ze volgens mij wel gevoeliger voor de temperatuur.
Sterkte ermee en doe voorzichtig!

Nyaleti

Berichten: 6144
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:20

Vast en zeker dat hij er wat chaggerijniger van wordt, worden wij ook :D maar denk niet dat alles daaraan te verklaren is. Hij krijgt een dikke deken op (dit jaar bijna standaard 100gram meer dan normaal voor zijn doen), heeft altijd toegang tot een goede schuilstal waar hooi ligt, ook als ze in de wei staan.

Het is ook niet dat ik niks meer met hem kan hoor, zo vond ik het wel overkomen toen ik mijn berichten terug las. Hebben net lekker gepoetst en gewandeld en hij was aan het genieten <3
Bedenk ik me net trouwens, hij heeft wel vaak een vieze stinkende koker met ook viezigheid aan de buitenkant soms. Mijn andere ruin heeft er nooit last van en kan me niet herinneren dat ik ooit eens een ander paard rond de buik heb gepoetst en dat ik het dan al kon ruiken (ja ranzig sorry :+ ). Hij lijkt er geen last van te hebben en ziet er gezond uit, maar misschien toch maar eens meenemen bij de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:35

Het kwartier lange gapen doet mij denken aan pijn, wellicht een maagzweer of misschien last van zn darmen of nieren. Vieze koker kan ook leiden tot infecties. Dus dat zou ook zekers kunnen. Van langdurige pijn worden ze allemaal chagrijnig en depressief. Ik zou het dus eerder in de pijnhoek zoeken dan in de medicatie.
Duivelsklauw is inderdaad wel een veilige pijnstiller, mag je ook zonder problemen permanent bij blijven geven.

Vieze koker heeft mijn PPID pony ook overigens, de gezonde ruinen hebben dat niet. Het is bij mn PPID pony ook veel kleveriger dan wanneer ik de kokers van mn gezonde ruinen schoonmaak.
Door de PPID veranderd de urine, ze gaan vaak meer plassen, en de plas stinkt vaak ook meer. Dus dat de gezondheid van de koker ook veranderd is opzich niet heel raar bedenk ik me nu. Nooit eerder had ik de koker aan de PPID gelinkt, maar nu ik erover nadenk is dat wel begonnen toen ik ook andere klachten van hem begon te merken. Tijdje later werd dus de PPID vastgesteld..