[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 04:48

Jotoma schreef:
Maar hoe weet je dan of het eventuele onderhuidse weefsel ook weg is?


Onderhuids is niets te voelen, dus verwacht onderhuids niet. Bovendien werkt de kurkuma ook van binnenuit. Maar paard staat onder toezicht van mijn veearts, deze heeft er vertrouwen in gezien de voortgang.

Kaatje schreef:
Maak je een kurkuma smeersel?

Ja, kurkuma met babyzalf.

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:38

Hier een update van vandaag. Inmiddels een ruime week gestopt met smeren. Het lijkt altijd nog een tijdje na te werken dus kijk het nog even een week aan en begin anders weer een week of 2 te smeren op de laatste plekjes.

Afbeelding

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:54

Bedankt voor je update. Interessant Hoe dit zich ontwikkeld.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 07:38

Storm1971 schreef:
Niello schreef:
@Storm1971 fijn dat de plek Door de Bcg zoveel kleiner is geworden. Zou je ons op de hoogte willen houden hoe het verloop verder is? Succes!


Ja zal ik doen. Ik moet elke twee weken een foto maken en deze naar mijn dierenarts sturen voor een duidelijk beeld. Nog 8 weken.....en dan definitieve resultaat. Duimen maar... zelf doet ze alsof er niets aan de hand is..

Hoi Storm1971, hoe is het met de sarcoïd bij je paard? Nog verder geslonken?

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:16

ik ben ook even benieuwd. mijn pony heeft een sarcoid op zijn kin. hij was zo groot en rond en plat als een euro munt. Ik ben op advies van de dierenarts 6 weken geleden gestart met smeren van Zovirax. De eerste weken merkte ik niet heel veel maar na een week of drie begon de sarcoid ineens te groeien. de plek werd ongeveer drie keer zo groot. ik schrok me rot. Heb de DA gebeld en deze zei dat ik door moest blijven smeren. Nu na zes weken zie ik sinds een week korstjes komen op sommige delen van de sarcoid. Is dat een goed teken? Ik heb geen idee hoelang ik door moet blijven smeren. De DA zei in eerste instantie 6-8 weken maar ik lees hier ook verhalen van mensen die een half jaar hebben gesmeerd. Het feit dat de plek groter werd en er nu korsten op komen is misschien toch een teken dat er een reactie is op de plek? Ik heb de pony pas 6 weken in mijn bezit en ben ook meteen van veel krachtvoer en weinig beweging overgestapt op vitaminebrokje met handje muesli en meer beweging en van 2 uur weidegang en 22 uur stal naar 14 uur weidegang/paddock en 10 uur stal gegaan. Hij zit mentaal al beter in zijn vel.. ik hoop zo dat die sarcoid hier ook een positief effect op heeft...

hagelslag
Berichten: 9042
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:49

Mijn haflinger heeft sinds ik haar heb ook een rare plek onder bij haar hals aanzet. Vorige eeek begon dit ineens te groeien.
Mijn dierenarts zegt zolang mogelijk aankijken of het zich niet verslechtert.
Bloed hebben ze nog weer een keer afgenomen

Helaas groeit het nog wel langzaam. Dus ik hou het goed in de gaten. Tevens heeft ze onderhuids een rare bult net ernaast/eronder

Afbeelding

Afbeelding

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:07

Ik breek even in, hier in dit topic

Mijn paard heeft al sinds hij 3 jaar was een heel klein bultje op de buik, nu als 5 jarige is het gegroeid tot de grootte van een 2 euro munt, dierenarts heeft er 3 weken geleden naar gekeken en gaf aan. “Sarcoid” afijn, als het verandere moest ik bellen.

Nu is het ineens een stuk groter, en steekt het ook uit, en bloed het soms... dierenarts komt morgen terug, maar ben benieuwd wat we hier aan kunnen doen, en of het schadelijk is voor het paard

Op zijn koker heb ik inmiddels ook een klein plekje ontdekt :(

Afbeelding
Afbeelding

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:00

Als ze groeien zou ik ze direct laten behandelen. Zeker als er ook onderhuids eea te voelen is.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:36

hier inmiddels een week verder. de sarcomen die eerst zo klein als een dubbeltje was werd groter na smeren met Zovirax. Overleg gehad met dierenkliniek die adviseerde nog even door te gaan met smeren. Er zaten allemaal korstjes op inmiddels. Vanmorgen kom ik bij mijn paard en 80% van de korstjes zijn weg. Nu zit er een open wond ahw. rood van kleur eronder. Ik heb de kliniek weer gebeld en ze zeggen nu even te stoppen met Zovirax en kijken wat het nu gaat doen. Ik heb er wel wat honingzalf op gesmeerd. Het is aha nu een oppervlakkige schaafwond. Kan geen foto s op bokt zetten op en of andere manier.. Ik hoop zo dat het goed komt. Anders moet ik naar Utrecht voor BCG behandeling.. Buiten dat het erg prijzig is is het voor mij ook nog eens 2.5 uur rijden :(:)

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:32

Dierenarts is vandeweek geweest, en heb blood root zalf gekregen, ben benieuwd wat dit voor mijn paard gaat betekenen, hoop echt dat het weg trekt... morgen start ik met smeren.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:38

Bij mij is nu 80% vd korsten weg en de open wond os helemaal geheeld. Het is nu een kaal plek dus ga afwachten of er weer haar op komt.

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:45

Bij mijn paard zijn op 30 mei twee sarcoids weggesneden. Voor de operatie heb ik ze een aantal weken behandeld met acoclyvyr zalf. De ene reageerde daar goed op, de andere groeide helaas door.
Omdat ze naast elkaar zaten zijn ze beide weggesneden. Behoorlijke wond van ruim 10 cm lang. Inmiddels helemaal genezen en tot nu toe geen spoor van een sarcoïdose. Hopelijk blijft dat zo. Ben om het proces wat te ondersteunen wel kurkuma gaan voeren na de operatie... So far so good

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:04

Keek zaterdag naar At home with Carl Hester op H&C en daar deden ze elastiekjes om de sarcoïds (denk dat dr. Pol dat ook zou doen).
Iemand bekend met die behandeling?
Ons paard heeft namelijk ook sarcoïds en dierarts heeft het alleen maar over wegsnijden op de kliniek gehad.

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:30

Wat ik me afvraag? Wat kan er gebeuren als je helemaal niet behandeld? Ik heb een paard waarbij er een stuk of 5 rondom de koker zitten in het losse vel. Die Knottebelt zalf lijkt mij geen optie op die plekken. Bultjes zijn echt harde onderhuidse knikkers.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:50

Marie111 schreef:
Keek zaterdag naar At home with Carl Hester op H&C en daar deden ze elastiekjes om de sarcoïds (denk dat dr. Pol dat ook zou doen).
Iemand bekend met die behandeling?
Ons paard heeft namelijk ook sarcoïds en dierarts heeft het alleen maar over wegsnijden op de kliniek gehad.


Dan kun je nooit het dieperliggende weefsel aanpakken, de wortels als het ware.
Met gevolg dat het weer teruggroeit, al dan niet groter dan daarvoor.

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:16

Bij mijn paard is het helemaal weg! Huid is mooi egaal en vacht is weer terug!

Voor diegene die niet hebben teruggelezen. Behandeld met kurkuma..

Hou het wel regelmatig goed in de gaten..
Afbeelding

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:37

Bij mij zijn ze ook weg. Iig voor het oog. Ik had een flinke open wond na het smeren met zovirax en was bang dat het een lelijk litteken ging worden maar je ziet er niets meer van. De huid is dicht en de haren komen weer terug. Ook op zijn lip is het weg... ik ben superblij en hoop echt dat het niet meer terug komt. Zelf denk ik wel eens dat het komt doordat hij zelf bij vorige eigenaar niet echt buiten kwam en weinig beweging. Dus veel stress... hij komt nu meer buiten en krijgt elke dag bezoek en beweging.. mss zit ik ernaast.. maar voorlopig ben ik superblij

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:23

Ik meld me hier omdat mijn paard ook een aantal bultjes heeft waarvan de dierenarts denkt dat het sarcoïden zijn. 2 op de schouder en 1 op het rechtervoorbeen.
Mijn paard is een schimmel van nu 3,5 jaar oud.
De enige oplossing die ze allen (diverse klinieken) aanbieden is wegsnijden, maar geen garantie dat ze niet terug komen, dus ik ben sceptisch. Momenteel bezig met een kruidencompres (20 minuten per dag er op) en daarna insmeren met honingzalf.
Die op de schouder worden er al kleiner mee, die op het been nog niet echt. Deze word wel rustiger heb ik het idee.

De ergste bult, ontstaan als een klein wondje, binnenkant rechter voorbeen (voordat ik begonnen was met het kruidencompres):


Afbeelding

Als je er aan komt bloed het heel snel en het voelt bloemkoolachtig aan.

Dit is na ca. 1,5 week kruidencompres:


Afbeelding

Van de bultjes op de schouder geen foto's van, erg moeilijk te maken ook. Deze zijn niet open en ook rustig, dus hier maak ik me niet al te veel zorgen over. Vooral ook omdat ze met het kruidencompres kleiner worden.

Hebben jullie nog tips voor mij?

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:26

Wat voor kruidencompres?
Is dermequin een optie?

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:35

Slmt9 schreef:
Wat voor kruidencompres?
Is dermequin een optie?


Agrimonie en maretak als thee gezet en dit dan 20 minuten per dag er op.

Dermequin even snel gegoogled, dit is een zalf op kruidenbasis als ik het goed begrijp?

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:34

TS heeft haar paard hiermee behandeld, je kan het beste de OP en/of haar berichten even lezen.

Ik weet niet wat er in zit, het is een zogenaamde ‘chemozalf’. Komt meen ik oorspronkelijk ook uit de UK, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Het vreet letterlijk de sarcoid weg, ook onderhuids. Een heftig goedje wat formeel alleen door de DA mag worden aangebracht.
De huid en sarcoid gaan dan eerst dood en vallen er dan af. Dan heb je dus een open wond die met mesitran kan worden verzorgd.
Juist op bijv benen is dit, voor zover mij verteld is, goed om mee te behandelen.
Maar lees vooral de ervaringen van TS, daar kan je denk ik wel wijzer uit worden.

Ik weet van TS dat het voor behandeling van 1 sarcoid naar 4 ging. Na 2 keer behandelen (niet 2x aanbrengen) met dermequin is het bij TS haar paard tot op heden niet terug gekomen.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:38

Slmt9 schreef:
TS heeft haar paard hiermee behandeld, je kan het beste de OP en/of haar berichten even lezen.

Ik weet niet wat er in zit, het is een zogenaamde ‘chemozalf’. Komt meen ik oorspronkelijk ook uit de UK, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Het vreet letterlijk de sarcoid weg, ook onderhuids. Een heftig goedje wat formeel alleen door de DA mag worden aangebracht.
De huid en sarcoid gaan dan eerst dood en vallen er dan af. Dan heb je dus een open wond die met mesitran kan worden verzorgd.
Juist op bijv benen is dit, voor zover mij verteld is, goed om mee te behandelen.
Maar lees vooral de ervaringen van TS, daar kan je denk ik wel wijzer uit worden.

Ik weet van TS dat het voor behandeling van 1 sarcoid naar 4 ging. Na 2 keer behandelen (niet 2x aanbrengen) met dermequin is het bij TS haar paard tot op heden niet terug gekomen.


Bedankt voor je reactie. Ik zal straks TS haar berichten uitgebreid lezen.
Ik kreeg van iemand uit mijn omgeving een tip voor Neoplasene. Iemand hier ervaring mee?

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:13

Voor de mensen die het interessant vinden, een kleine update.

Deze foto is van 21 oktober, na 4 weken kruiden compres en honingzalf:

Afbeelding

Vanaf 22 oktober ben ik verder gegaan met het kruidencompres en koortslipzalf, onderstaande foto is na een week:

Afbeelding

Ondertussen contact gehad met een andere (Belgische) dierenarts, en deze raadde me de Aldara creme aan. Volgens haar zal deze beter en grondiger werken als de Dermequin. Zij wil de Aldara creme wel voor mij bestellen.

Ik vind het een lastige beslissing om te maken, want waar doe je goed aan :(

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:51

Kijk ook eens op FB bij esc 16 sarcoïd cream. Staan goede resultaten op en er wordt snel gereageerd op berichten. Er zijn ook mensen die kurkuma met Sudocreme erop smeren in combinatie met golden paste voeren.

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:19

@nrj: ik zou in jouw geval zelf online gaan zoeken naar meerdere ervaringen van beide producten. Dan kan je misschien iets beter een gevoel erbij krijgen wat bij jullie past. Dezelfde vraag zou ik ook aan meerdere klinieken stellen: wat is de ervaring met beide zalfen en welke zouden zij aanbevelen. En dan je gevoel volgen.