Inslapen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:13

Klopt zo is het ook denk ik maar met mijn eigen ervaring met Kareltje ga je er toch realistischer over nadenken hoe mijn situatie toen was tov jou situatie nu

Verstandige keuze om de dosering te halveren dit siert je niet eten is echt niet goed voor m

Ayasha
Blogger

Berichten: 57985
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:24

Douraque schreef:
Hij eet wel hooi wat ik begrepen heb

En hoeveel dagen heb je het volgehouden en wat geef je hem te eten TS? En waar doe je de pil door? Je mag het niet door zijn eten geven wegens de nare bijsmaak. Dan stoppen paarden nl ook met eten

Prascend is een middel dat zeer ingrijpend is voor een lichaam en dat lichaam moet gaan aanpassen. Niet eten hoort hier jammergenoeg bij. Die van mij at 4 dagen zijn krachtvoer niet, wel kuil. Daarna is hij weer gaan eten en ziet hij er top uit

En inslapen zonder door te zetten zou ik niet doen, dan blijf je altijd denken wat als

Ik heb geen moment spijt gehad dat ik mijn oudje niet op de prascend gezet heb toen een maand geleden vast gesteld werd dat hij cushing had. Inmiddels is hij op natuurlijke wijze (niet van de cushing.) overleden. Ben blij dat ik hem nog een week ellendig voelen van de medicatie bespaard heb.

Mayra9148
Berichten: 148
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:52

Nou ja, jammer.... maar als je paard TE veel pijn leid en te veel moeite ergens mee heeft wat ie veel moet gebruiken zoals bij hoef bevangenheid dan is het idd wel moeilijk, je moet doen wat het beste is voor jezelf..... en het meeste voor je paard..... het is natuurlijk ook niet fijn als hij dat altijd blijft hebben en teveel pijn leid, als jij zelf in rl ook een pony bent ofz en je teveel pijn hebt is het natuurlijk ook niet fijn als je er zelf niks tegen kan doen en je baasje je met pijn leiden laat leven, maar ik kan me voorstellen dat het voor jezelf ook niet leuk is, en dat je m moet missen, dus ja, het heeft zijn nadelen en voordelen, volg je hart, en gebruik je hersenen, dan kom je er vast wel uit...
Sterkte.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:03

Caesar schreef:
Op een gegeven moment is goed goed. Dit beestje zal nooit beter worden, alleen maar slechter.
Je hebt er 5,5 jaar voor geknokt, veel aan gedaan, maar op een moment is loslaten het beste.

Kies voor jezelf het moment uit dat het goed is. Dat je weg moet kijken, zegt genoeg. Niemand neemt het je kwalijk als jij zo'n beslissing maakt hoor, kies maar voor je paardje.



Mee eens en als het met pijnstillers ineens veel beter gaat.........dan weet je ook dat het pijn lijdt.
Ik persoonlijk hou er niet van om het in leven te houden met pijnstillers.........ken er helaas genoeg die het wel doen........pijnstillers is er voor om verwonding en of operatiewonden te helpen te kunnen verdragen dat het niet te veel pijn ervaart.....maar puur om het in leven te houden.........nee.

Ik ga ook voor het lekker laten hemelen!

sterkte......

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:13

Ik heb in ook zo'n soort situatie gezeten, alleen was mijn pony veel ouder. De diagnose cushing werd gesteld en ik ben begonnen met pergolide. Eerst hield hij inderdaad bijna op met eten en dit was echt heel moeilijk, hij was al zo mager. En had ook erg diarree. Na 3 weken ging het eten weer en was de diarree weg. Hij heeft toen nog een heel tof jaar gehad. Maar helaas werd hij weer hoefbevangen en kon alleen nog maar strompelen. Ik heb toen alles doorgesproken met de dierenarts en heb toen besloten om hem in te laten slapen. Ik vond het zo geen leven voor hem. Hij heeft toen nog een week pijnstillers gehad en alle liefde, aandacht en lekkere dingen die hij maar wilde hebben. En toen was het genoeg. Ik heb op deze manier mooi afscheid van hem kunnen nemen. Mijn pony is bijna 30 jaar oud geworden.

Sterkte met je beslissing.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:04

Weet je wat het is..een paard moet mee met zijn kudde en heeft daar zijn gezonde benen voor nodig..kan hij dat niet dan is dat zijn doodvonnis. Hij komt nu nog mee met alle pijn en moeite.

Eens las ik een zin die me erg aangreep

" ze weten het niet als ze te vroeg gaan, ze weten het wel als ze te laat gaan"
Sterkte

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 08:21

Ayasha schreef:
Douraque schreef:
Hij eet wel hooi wat ik begrepen heb

En hoeveel dagen heb je het volgehouden en wat geef je hem te eten TS? En waar doe je de pil door? Je mag het niet door zijn eten geven wegens de nare bijsmaak. Dan stoppen paarden nl ook met eten

Prascend is een middel dat zeer ingrijpend is voor een lichaam en dat lichaam moet gaan aanpassen. Niet eten hoort hier jammergenoeg bij. Die van mij at 4 dagen zijn krachtvoer niet, wel kuil. Daarna is hij weer gaan eten en ziet hij er top uit

En inslapen zonder door te zetten zou ik niet doen, dan blijf je altijd denken wat als

Ik heb geen moment spijt gehad dat ik mijn oudje niet op de prascend gezet heb toen een maand geleden vast gesteld werd dat hij cushing had. Inmiddels is hij op natuurlijke wijze (niet van de cushing.) overleden. Ben blij dat ik hem nog een week ellendig voelen van de medicatie bespaard heb.


Wel of niet aan prascend beginnen is idd keuze die iedereen voor zich zelf moet maken.
Er zijn paarden die er enorme baat bij hebben en hierdoor de kwaliteit van leven flink beter wordt.
Maar er zijn ook gevallen bekend waar het niks doet of ze worden er ellendig van, om nog maar niet over de kosten te hebben.
Had toevallig net een nieuwe doos gevraagd bij de da omdat nigito het er best goed op deed.
Maar ook al geef je Prascend op een gegeven moment wordt de cushing toch sterker.

Gisteravond nog even met mijn man geweest en hij liep iets beter dan gistermorgen maar gewoon wel nog slecht.
Het gekke is dat hij wel nog met zijn kudde mee gaat maar met veel moeite en het verschilt echt per dag.
Maar na het weekend wil ik wel een knoop doorhakken, nu wil ik hem nog even verwennen en voor mezelf alles op een rij krijgen.
Da is op de hoogte dus mocht er iets zijn, is er zo iets geregeld.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57985
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:57

Inderdaad Ts. :) Hoewel het hier op bokt me een verschrikkelijk mens leek te maken. :+ Maar goed..
Je hebt gelijk dat je nog even de tijd neemt, je moet wel zeker zijn van je besluit.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:02

Tsjah....Ik geloof dat ik vrij 'hard' althans rationeel ben in zulke situaties. Een paard denkt niet aan morgen, maar aan het moment waarin hij leeft. Een paard denkt niet 'had ik maar....'. Het berust zich in zijn lot. Wij mensen zien/denken/hopen en voelen 'hij heeft de oortjes er nog zo leuk op', ' hij hinnikt nog naar me'. Ik denk als een paard dat niet meer doet, dat hij al zo ver heen is dat wij te lang zijn doorgegaan. Je kan het ook omdraaien. Nu hobbelt hij nog wat mee. Beter zal het niet meer worden, slechter wel. Misschien juist een mooi moment om wel vaarwel te zeggen. Een paard weet niet pof hij vandaag zal gaan of over een jaar. Dat is ons eigen besef dat het loslaten zo moeilijk maakt. Als ik je posts lees Jes...Dan heb je verstandelijk de keuze al gemaakt, maar kan je hem emotioneel nog niet los laten. Gun het beestje zijn rust

CloudDancing

Berichten: 1108
Geregistreerd: 23-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:14

In juli heb ik mijn 29 jarige shet wel op pracend gezet. De eerste weken leek hij met sprongen vooruit te gaan. Waardes werden beter, hij ging beter lopen. Tot hij ineens niet meer wilde drinken. Dosering terug gezet en na een paar dagen was hij weer de oude.
Tot hij plotseling in december koliek kreeg, ik heb hem 26 jaar en hij heeft nog nooit koliek gehad. Bleek een verstopping en na een paraffine dag was hij er weer. Dosis verlaagd, maar nu kreeg hij maandag voor de 2e keer in 2 maanden weer koliek. Heb hem nu even helemaal van de pracend afgehaald, want ik wil eerst dat hij beter word en daarna zien we verder.
Dat pracend helpt echt goed, maar de bijwerkingen zijn niet duidelijk aangezien het middel vrij nieuw is. En bij het ene paard zal het beter gaan als bij het andere paard.
Als mijn shet na hervatting van de pracend nu weer binnen aanzienbaren tijd koliek krijgt is de overweging toch om te stoppen en hem dan maar wat vaker te scheren. En wat meer op zijn voer te letten.

Heel veel sterkte TS

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:05

Het middel is niet vrij nieuw daar eerst pergolide werd gegeven en dat is prascend (alleen een paardenvariant ipv menselijke variant). De bijwerkingen zijn juist wel bekend, koliek en niet eten staan in de bijsluiter. En als een paard zulke bijwerkingen vertoond zou ik ook minderen of stoppen. En dat het ene paard wel bijwerkingen heeft en de ander niet, is logisch. Dit werkt bij mensen ook zo.

Gelukkig is mijn paard er zo van opgeknapt, dat zich gedraagd als een jonge hengst

Sterkte met je beslissing TS

CloudDancing

Berichten: 1108
Geregistreerd: 23-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:14

Ik vind het eigenlijk toch wel bijzonder dat mensen hier op bokt het altijd beter weten dan mijn dierenartsen die er jaren voor hebben gestudeerd en nog steeds bijleren.
Zonde van hun tijd en vast weggegooid geld!!!

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:23

Ik denk wel dat het weer wat bergop waarts kan gaan nu het weer beter word overigens dat merkte wij met onze shet

Indy het is niet zo dat in elk geval ik het beter weet hoor ik ga af op eigen ervaringen
natuurlijk heeft een dierenarts hiervoor geleerd maar ieder mens kan fouten maken en ik wil ook niet zeggen dat betreffende dierenartsen slecht zijn
Ik heb het helaas maar vaak genoeg mee gemaakt dat een dierenarts aan de centen dacht
Mijn oude dierenarts wou onze Kareltje ook niet laten inslapen en dat terwijl hij niet meer kon lopen of opstaan uit zichzelf....

Xanne
Berichten: 320
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:23

Douraque heeft gelijk, Prascend is een nieuwe naam voor een oud medicijn dat al heel lang voor paarden met PPID gebruikt wordt. Het gaat zelfs niet eens om een paardenvariant tegenover een mensenvariant, het heeft tegenwoordig een paardenregistratie wat voorheen niet het geval was, het medicijn is exact hetzelfde.

Sterkte, TS.

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:42

Indy29 schreef:
Ik vind het eigenlijk toch wel bijzonder dat mensen hier op bokt het altijd beter weten dan mijn dierenartsen die er jaren voor hebben gestudeerd en nog steeds bijleren.
Zonde van hun tijd en vast weggegooid geld!!!


Veel da's hebben te weinig ervaring met Cushing is mijn ervaring. Bijv raden veel da's aan om meteen met 1 Mg te beginnen terwijl algemeen bekend is dat je moet opbouwen vanaf 1/4 om bijwerkingen te voorkomen.

En ik wil niet zeggen dat ik meer weet dan een DA, maar op het gebied van Cushing ben ik al 2 jaar bekend + ik heb onderzoeken hieromtrent gelezen

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:55

Ik ben in 2007 al begonnen met Pergolide (wat nu prascend heet). Dit was toen inderdaad vrij nieuw in Nederland, in Duitsland werd het al jaren eerder gebruikt.
Dus nee nieuw is het niet, alleen hebben dierenartsen er niet veel over bijgeleerd. Mijn dierenarts had er nog nooit van gehoord en ik heb allerlei artikelen aan haar gegeven om zich in te lezen. Ook moest ik dit middel toen bij de gewone mensenapotheek halen. Mijn pony had daar een patientendossier. (wat ik nogal grappig vond, ook mede omdat de assistente nog wel eens zei dat hij voorzichtig moest zijn met autorijden) _O-

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:40

Pergolide wordt al sinds de jaren '90 gebruikt tegen PPID/Cushing. Dus nieuw is het zeker niet.

Wel is het de truuk om het voorzichtig op te bouwen, bij zo'n kleine pony begin je vaak met 1/8e (of 0,25 mg pillen die je dan door de helft doet) en dan bouw je het langzaam op naar de goede dosis.
Bij goed opbouwen heb je nauwelijks tot geen bijwerkingen, of bijwerkingen die niet ernstig zijn (mijn merrie kreeg last van smaakverandering en lustte haar favoriete muesli niet meer, na periode van gewenning eet ze die weer met veel plezier).

In het geval van dit paardje weet ik niet of ik door zou gaan met behandelen. Bij paarden die zo jong Cushing krijgen is de aandoening vaak veel heftiger en agressiever en daarnaast is het progressief, dus verbeteren zal het nooit, enkel verslechteren. Gezien de jonge leeftijd zou ik denk ik niet door blijven behandelen en het dier in laten slapen.

Jadybabe

Berichten: 655
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:04

Ach jasses..Wat al eerder gezegd is , paarden leven in het nu en kijken niet naar de toekomst, ze denken in iedere geval niet "ik hoop dat ik volgend jaar lekker in het land mag gaan staan" , maakt de beslissing niet makkelijker, geef ik toe.
Succes en sterkte met je pony en je beslissing.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:07

Voor mij is het belangrijkste dat de pony niet dag in dag uit met pijn staat.
Ik zou dus tijdelijk een hoge dosering pijnstilling geven en kijken of de pony er anders van wordt. Als dat het geval is, dan zou het voor mij genoeg 'bewijs' zijn dat het tijd is om in te slapen.

BigOne
Berichten: 38346
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:12

Jij kent je pony het beste en inderdaad, vooral die kleintjes blijven vrolijk kijken. In de natuur moet je je hoofd niet laten hangen want dan word je opgevreten. Ik snap hoe moeilijk het is maar toch heb je nu de juiste keuze gemaakt, zijn koppie kan nog wel willen maar het houd een keer op, sterkte als het zo ver is.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 20:59

Ik krijg gewoon steeds de indruk dat hij het allemaal wel prima vind en happy is ondanks alles.
En het kan natuurlijk met instinct te maken hebben.
Ik moet voor mezelf gewoon even duidelijk hebben hoe ver en wat de grens echt is en dit is zo gruwelijk moeilijk.
Ik ben echt iemand die op een dag de knoop door hakt en dat het die dag ook gebeurd, dit was bij mijn andere twee paardjes zo het geval.
Maar deze kwestie is toch echt iets lastiger.
Maar goed vanaf maandag gaan we het opnieuw bekijken.
Ergens heb ik misschien een beslissing gemaakt, maar dat komt ook omdat ik weet dat het niet lang zal duren als ik het nu niet zal doen.

Evengoed bedankt voor het meedenken en ik hou jullie op de hoogte.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 21:29

Het is zo enorm moeilijk, vanmorgen liep hij gewoon slecht maar hij blijft zo opgewekt en vrolijk.
Vanavond bleek hij stevig door te lopen met binnen halen maar goed hij gaat altijd graag naar binnen.
Maar hij loopt zeker niet goed op twee keer per dag een half zakje butagran (buut)
dus een heel zakje per dag.
Hij loopt heel stuwend met steeds zijn achterhand ondezettend en hij is hier verrekte handig in.
Ademen blijft ook zwaar, frustrerend is dat we niet precies weten waar het vandaan komt.
Het gaat dus vanavond blijkbaar iets beter dan de afgelopen dagen.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:33

mrie schreef:
Als ie zo beroerd loopt dan mag je toch wel concluderen dat het beest pijn heeft. Een paard zal altijd proberen niet te laten merken dattie pijn heeft. Als je dat laat merken dan komen namelijk de wolven. Dat plus gewenning aan de pijn.. Nou nou het is nogal wat. Je kunt aan de gang blijven met pijnstillers en een hoop gedokter. Maar wat is nou nog paardwaardig?
Ik kan je wel vertellen wat ik zou doen, maar daar heb je geen fluit aan.Stel een grens: Wanneer is het klaar, als hij niet meer op kan staan, als hij niet meer met de andere paarden wil, als hij niet meer... Stel je grens en neem je verantwoordelijkheid.

Hier sluit ik me bij aan!

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 21:56

Tja, het klinkt allemaal zo simpel als je niet in mijn schoenen staat.
Ik ben best in staat verantwoordelijkheid te nemen, maar ik weet niet wat de grens is.
Dat is m juist het probleem.
Qau lopen en andere problematiek is de grens wel bereikt, maar de manier hoe hij hierin staat en ermee omgaat brengen twijfel.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:04

Alleen jij weet wanneer het moment daar is en zal er dan ook zeker van zijn. Ik vind het zo rot voor je dat je nu alweer voor deze beslissing staat. Veel sterkte en wijsheid. :(:)