Inslapen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 15:00

Wat blijft dit vreselijk om voor deze beslissing te moeten staan.

Vorig jaar mijn aller grootste vriendin in moeten laten slapen en nu sta ik met de shet voor een zelfde dilemma.
Nigito is al 5,5 jaar aan het tobben met zijn gezondheid.
Eigenlijk had hij al wat dingen als niet uit de vacht komen en veel jeuk al van klein af aan.
5,5 jaar geleden werd hij hoefbevangen (hb) op de meest gekke momenten, nooit gedacht aan cushing en hierop is hij getest door een nieuwe dierenarts die mij hierop wees.
ik dacht: wat een onzin, daar is ie veel te jong voor.
Hij bleek overduidelijk cushing te hebben en met medicatie is de waarde op orde.

Toch is er veel schade in de hoeven en loopt hij momenteel zo beroerd dat ik er zelf amper naar kan kijken.
Hij ademt heel zwaar en met een scopie van de luchtpijp bleek deze wat hoekig te zijn, maar verder weinig op aan te merken.
Nu is het koel en soms is zijn ademhaling gewoon echt zwaar, knorrend of piepend.
Vaak heeft hij diaree, dat is momenteel niet aan de orde.
Kokerontsteking en rotstraal steken vaak de kop op en zijn vacht laat absoluut niet los.
Vacht is ook dof en bespiering op de schouder en hals is nagenoeg weg.

Het is een heel lang verhaal maar er hebben verschillende dierenartsen en mensen naar hem gekeken in de afgelopen jaren, maar hij blijft hele erge terugvallen hebben.
de laatste tijd overheersen ze ook.
Maar..... hij blijft zo vrolijk en hobbelt op zijn manier toch mee de wei (kaal stuk) in.
Hij hinnikt naar de pony's en naar mij en zijn koppie geeft helemaal niet de indruk dat hij er klaar mee is, maar als ik hem zie lopen moet ik echt wegkijken.
Daarbij moet hij in mei nog 10 jaar worden.

We hebben al geprobeerd hem alleen op zand te zetten in het verleden en dan lijkt dat goed te gaan en ineens staat hij dan toch weer stijf zonder aanwijsbare reden.
Dat maakt het juist zo moeilijk dat er geen vinger op te leggen is.

Zelf ben ik een beetje klaar met de hele situatie (niet met de pony) mede ook omdat ik vorig jaar mijn ene in heb moeten laten slapen en nu alweer een jaar in de ellende zit met nigito.
En dan heb ik het niet over de jaren ervoor.
Vandaag had ik echt qau lopen zoiets van ik hak de knoop door en toch kan ik het niet.
terwijl normaal weet ik van mezelf dat ik dat wel kan.
Maar dat komt puur omdat hij nog zo vrolijk is.
Ik heb wel het idee dat hij pijn heeft, maar dat hij daar door de jaren heen ook mee heeft leren omgaan.
Ik wil het nu het weekend over gaan tillen met ondersteuning van een pijnstiller en het hiermee aankijken.
Is het volgende week nog zo dan denk ik dat ik een knoop door moet hakken, maar er is natuurlijk ook weer een kans dat hij weer opkrabbelt en dan wil ik dat natuurlijk niet meer.

Het is dus eigenlijk doordat hij zo vrolijk is dat ik geen beslissing maak, maar we hebben vorig jaar gehad dat hij bijna de hele dag lag en zelfs deed eten en poepen onder het liggen, dat hij daar zo vrolijk onder bleef.
Toen heb ik ook met twee dierenartsen overlegd en ook zij verbaasde zich van zijn vrolijke uitstraling, normaal laten ze in dat stadium hun kop wel hangen.
En een week later met intensive zorg liep hij weer rond.

Het lijkt heel simpel, maar voor diegene die hem zien zouden mijn dilemma begrijpen.
Ik weet dat niemand een beslissing voor mij kan maken, maar ben even benieuwd naar hoe mensen er hier in staan.
Nogmaals normaal kan ik hierin echt een knoop doorhakken maar nu lukt me dat echt niet, maar als ik m zie lopen.................. :n

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:04

Lastige situatie. Ik vind dat zolang het diertje pijnvrij kan leven je hem niet hoeft te laten inslapen, maar door zo'n vrolijke indruk is dat ook weer tegenstrijdig. Aan de andere kant, zodra het paard toegeeft aan zijn "zwaktes" word het een gemakkelijke prooi dus in dat opzicht denk ik dat ze (zeker deze koudbloeden) niet gauw toegeven aan de pijn.

Met pijnstillers kun je hem niet laten lopen?

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:06

Voor mij persoonlijk zou dit zijn "dag lief dier, ik heb van je gehouden. Nu mag je weg". 5,5 jaar tobben is meer dan zijn halve leven. Het is wel mooi geweest.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:06

Als ie zo beroerd loopt dan mag je toch wel concluderen dat het beest pijn heeft. Een paard zal altijd proberen niet te laten merken dattie pijn heeft. Als je dat laat merken dan komen namelijk de wolven. Dat plus gewenning aan de pijn.. Nou nou het is nogal wat. Je kunt aan de gang blijven met pijnstillers en een hoop gedokter. Maar wat is nou nog paardwaardig?
Ik kan je wel vertellen wat ik zou doen, maar daar heb je geen fluit aan.Stel een grens: Wanneer is het klaar, als hij niet meer op kan staan, als hij niet meer met de andere paarden wil, als hij niet meer... Stel je grens en neem je verantwoordelijkheid.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:07

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is, heb er zelf ook een lopen met veel problemen in het verleden.

Ik kan en ga je geen advies geven maar in je beslissing kan je wel meenemen dat een paard geen morgen kent, hij leeft vandaag en als het vanavond afgelopen is denkt hij niet aan wat er morgen zou komen.
Volg je gevoel, kijk kritisch naar je vriendje en blijf dat doen, maak bij elke verandering in zijn doen en laten een nieuwe afweging.

Sterkte.

Edit: wat hebben pijnstillers voor meerwaarde? Zeker als 'permanente' oplossing hou je jezelf alleen maar voor de gek.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:08

Krijgt hij al Prascend tegen de cushing? Uit ervaring weet ik dat ze er heel snel op opknappen. Dat zou je een maand kunnen proberen als je dat nog wilt.
om te zien of er verbetering optreedt.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 15:12

Dank je, ik denk er hetzelfde over en de pijnstilling is tijdelijk.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 15:14

janouk schreef:
Krijgt hij al Prascend tegen de cushing? Uit ervaring weet ik dat ze er heel snel op opknappen. Dat zou je een maand kunnen proberen als je dat nog wilt.
om te zien of er verbetering optreedt.


Hij krijgt sinds oktober 1/4 prascend, ik heb ook een halve geprobeerd maar hierdoor stopt hij met eten.
Tot nu toe heeft het wel iets verbetering gegeven maar lang niet genoeg.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:17

En zijn eetlust herstelt niet na een paar dagen?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:18

Pijnstilling zou in mijn ogen nooit een permanente oplossing mogen zijn en als hij met zienderogen opknapt, zou het voor mij einde verhaal zijn.

Als hij echt zo belabberd loopt als jij hier schrijft, zodanig dat jij het bijna niet kunt aanzien, en al zijn andere aandoeningen in acht nemend, zou ik hem laten gaan.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:18

Op een gegeven moment is goed goed. Dit beestje zal nooit beter worden, alleen maar slechter.
Je hebt er 5,5 jaar voor geknokt, veel aan gedaan, maar op een moment is loslaten het beste.

Kies voor jezelf het moment uit dat het goed is. Dat je weg moet kijken, zegt genoeg. Niemand neemt het je kwalijk als jij zo'n beslissing maakt hoor, kies maar voor je paardje.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 15:41

janouk schreef:
En zijn eetlust herstelt niet na een paar dagen?


Nee, wel redelijk hooi maar hij heeft zijn voer veel te hard nodig.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:44

Kun je hem geen week op pijnstilling zetten? Knapt hij op dan weet je dat hij pijn heeft en dat het tijd is hem te laten gaan naar de mooie groene weides waar pijn niet bestaat.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:06

Wat een lastige situatie ts...

Hier heb ik soort gelijk meegemaakt
In 2009 hebben we een shetlander hier uit de buurt ''gered''
Beest lag voor dood in de wei +20 jaar oud
Aangebelt en de mensen waren bang voor Kareltje hij viel aan enz enz
Maar hij kon niet eens meer aanvallen
Geen moment getwijfelt trailer gehaalt en hem erop ''gezet''

Op stal aangekomen dierenartsen erbij conclusie bevangen en vernauwingen
Dit is ''genezen'' en meneer had een prachtig leven hier

In 2011 stak een grote verkoudheid op we dachten aan droes dit was het thank god niet
Dit wou echter ook niet weg gaan en richting de lente knapte hij wat op
Winter 2012 hetzelfde verhaal hier kwam weer HB bij kijken terwijl hij geweldig op gewicht was en op zand stond met arm hooi en n handje muesli met medicijnen
Daarbij kwam ook chushing het hoekje om
Dekens bestelt meneer geschoren ivm de ellendige jeuk en zweten
Dit keer was het erger als 2011 ook hier ging hij weer op pijnstilling en metacam(ook ivm vele ontstekingen) zoals in 2011
Lente in zicht en meneer knapte weer wat op

Oktober 2013 weer het zelfde verhaal alleen weer allemaal wat erger door de tandarts was meneer geschat op zeker 30 jaar (niemand wist ooit hoe oud hij was)
Ons kleine en ondanks alles altijd vrolijke mannetje veranderde in een wandelend lijk
Niemand wist wat we er mee aan moesten
Meerdere dierenartsen erbij gehaald maar we konden niks meer doen proberen hem pijnvrij door het leven te krijgen wederom pijnstillers en metacam(ook weer terug kerende ontstekingen)
Op 30 december belde mijn moeder in tranen op dat ik moest komen want het ging zo slecht met kareltje hij lag en wou niet meer opstaan
Toen ik kwam (moest bijna een uur rijden) stond hij inmiddels en leek hij happy
Ben na een tijdje weer na huis gegaan
Tot de volgende morgen mn telefoon weer ging zelfde verhaal als de dag ervoor dierenarts gebelt en aangereden
Kwam aan arme pony lag nog steeds op de koude grond.
hij kon niet bewegen niks
We hebben wat grote paarden dekens opgelegd zodat hij het warmer zou krijgen
en uiteindelijk is hij met hulp opgestaan
Waar hij lag was 10 meter van de stal vandaan.
Na veel aanmoediging direct in het bloed gespoten pijnstillers hem in 45 min na stal gekregen
Bah wat was dit hartverscheurend (maar het moest met oog op vuurwerk enz)
Daar hebben we hem uiteindelijk uit zn lijden verlost. meneer was hier nog niet klaar voor en heeft onwijs gevochten tegen alles.
Hij veranderde in een draak stijgeren trappen richting ons en weet ik wat allemaal...
Maar het was genoeg geweest elke winter ziek niet kunnen lopen is niet dierwaardig voor ons

Kareltje heeft ons en niemand uit eindelijk ooit aangevallen en was een geweldig lief en meedenkend paardje van goud.


Met mijn ervaring zou ik bovenstaande pony laten inslapen...
Hoe erg het ook is maar men mag niet egoistisch zijn

Nu dat ik dit verhaaltje weer typ heb ik de tranen over mijn wangen rollen
Ik hoop ts dat je een goed besluit kunt nemen want het is onwijs moeilijk maar denk aan je maatje
daar boven zou hij nooit geen pijn of dergelijke meer hebben en kunnen spelen met de andere paarden op de eeuwige groene weides. en ooit, ja ooit zie je hem terug
Denk aan de mooie tijden die jullie samen hadden en wat voor een goed baasje je altijd geweest bent voor je paardje. dan is het misschien toch nu echt de tijd om hem te laten gaan. het laatste wat je voor hem kan doen denk ik.

Hele dikke knuffel en veel sterkte gewenst

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 16:32

Wat een verhaal gentlegiant, fijn dat jullie kareltje toch zulke mooie laatste jaren hebben gegeven.
Sterkte.

Ik heb net met mijn dierenarts gebeld die het heel reƫel vind om hem te laten gaan.
En zoals het er nu voor staat gaat dit dan volgende week gebeuren.
Dit vond zij ook prima met een pijnstiller, ook om voor mezelf effe alles op een rijtje te krijgen.
Mocht hij opkrabbelen dan neem ik evengoed contact met haar op en zal met haar bespreken hoe we het verder gaan doen, want het zal geen weken meer gaan duren dat is duidelijk.
Mocht hij eerder veel gaan liggen ofzo, dan wordt natuurlijk eerder de knoop doorgehakt.
Ik hou jullie op de hoogte.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:36

Bedankt het is voor jou net zn lastige keuze maar zoals wij ook hadden die keuze word op een gegeven moment toch voor je gemaakt
Dan kun je het beter nu doen want wat wij hadden wil je niet mee maken


Goed dat je contact hebt gehad met de dierenarts probeer alle tijd samen te koesteren en van elkaar te genieten en m lekker te verwennen
Dapper besluit en heel erg veel sterkte

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:53

Tranen in m'n ogen! Ik moet er niet aan denken om m'n vriendje te laten gaan :n
Toch zou ik het in jou geval doen. Niet alle pony's geven toe aan hun pijn.
Verder kan ik geen beslissing voor je nemen...
Dikke knuffel van hier :(:)

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:57

jesito schreef:
janouk schreef:
Krijgt hij al Prascend tegen de cushing? Uit ervaring weet ik dat ze er heel snel op opknappen. Dat zou je een maand kunnen proberen als je dat nog wilt.
om te zien of er verbetering optreedt.


Hij krijgt sinds oktober 1/4 prascend, ik heb ook een halve geprobeerd maar hierdoor stopt hij met eten.
Tot nu toe heeft het wel iets verbetering gegeven maar lang niet genoeg.


En hoe zijn zijn bloedwaardes?
Ik weet namelijk niet hoelang hij al Prascend krijgt, maar als je met weinig start, duurt het wel even voor je resultaat ziet.

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:11

En dat het paard stopt met eten als je verhoogt, is een bijwerking. Hier moet je doorheen, niet na enkele dagen maar na minimaal 1 week gaat dit pas over.

De symptomen die hij momenteel heeft zijn typische Cushing symptomen, wat voor mij betekend dat hij te laat in de prascend staat.

Mijn mening is prascend ophogen naar 1/2 en dat volhouden, niet eten heeft mijn paard ook gehad (toen ik hem opbouwde bijna 2 jaar geleden) en dat gaat over bij doorgaan op de medicijnen.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:13

Dat je daar door heen moet kan
Maar als jou paard 24uur niet eet heb je weer grote kans op andere nare dingen koliek enz

Dat zou voor mij dan zeker een tegen om hem te laten gaan

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:19

Hij eet wel hooi wat ik begrepen heb

En hoeveel dagen heb je het volgehouden en wat geef je hem te eten TS? En waar doe je de pil door? Je mag het niet door zijn eten geven wegens de nare bijsmaak. Dan stoppen paarden nl ook met eten

Prascend is een middel dat zeer ingrijpend is voor een lichaam en dat lichaam moet gaan aanpassen. Niet eten hoort hier jammergenoeg bij. Die van mij at 4 dagen zijn krachtvoer niet, wel kuil. Daarna is hij weer gaan eten en ziet hij er top uit

En inslapen zonder door te zetten zou ik niet doen, dan blijf je altijd denken wat als

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:28

Dan at je paard dus gewoon... dan is het een ander verhaal

Qwa inslapen je moet ook weten van ophouden (klinkt even heel stom) maar goed is goed he
Beestje is al meer dan zn halve leven aan het zeulen met ziek en medicijnen je moet ook rieel blijven tegenover het beestje

Een paard geeft zn pijnen niet snel toe daar zul je als mens door heen moeten kijken
Het is en blijft een vluchtdier wat zn pijn vaak pas aangeeft als het al echt heel erg is
Ik denk dat wat sommige paarden door moeten maken qwa pijnen wij mensen al bezweken zijn

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:35

he verdorie, het blijft up en down gaan met die ukkie he. Sterkte.

probeer eens objectief te kijken, stel dat hij niet van jou was, wat zou je dan doen?

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 18:07

Hij heeft een hele tijd, bijna 2 maanden op een halve prascend gestaan.
Hierin begon hij steeds meer te friemelen met eten.
Later niet alles opeten en zelfs niet eens willen eten.
Zijn pil geef ik in een stuk appel of banaan en zelfs dat wilde hij niet meer.
Ook hooi begon hij te minderen en dat was voor mij een reden de dosering te halveren.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 18:10

Als ik de pony niet zou kennen, zou ik denk ik echt zoiets hebben van, hak een knoop door.
Maat goed als vreemde is het altijd makkelijker beslissen.