EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrthee_

Berichten: 2568
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:15

Wat vervelend tucktuck. Ik zou ze dan direct allemaal laten verwijderen. Ben je er direct van af, en aan 3 tanden heeft ze natuurlijk ook weinig. Qua natuurlijke pijnstilling kan ik je niet helpen, maar wil je wel alvast sterkte wensen met dit proces waar je straks doorheen gaat.

Bij die van mij heb ik 2 weken na de diagnose direct alles laten trekken. Ze is toen direct opgebloeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:31

Wat kost het verwijderen gemiddeld? Die van mij lijkt nog geen last van zn gebit te hebben maar heeft wel enorme bulten op zn tandvlees. Lijkt op hypercementose. Ik stel de kliniek echter uit omdat hij er geen last van lijkt te hebben, en ik geen geldboompje in de tuin heb. Ik weet ook niet aan welke kosten ik moet denken?

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:02

Gemiddeld rond de e1000,- voor alle tanden trekken heb ik begrepen.

Qua natuurlijke pijnstilling, ik gebruikte daar duivelsklauw voor. (devils relief)

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:03

Dat zijn volgens mij geen typische EOTRH bulten Shanna, heb je al een rontgenfoto laten maken?

Anoniem

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:08

Nog niet, pony is nog herstellende van hoefbevangenheid, heeft cushing, en lijkt dus geen last van zn gebit te hebben dat ik het per onderdeel ga aanpakken/ kan afwachten. Als hij niet over de bevangenheid heen komt heeft het ook geen zin om met zn tanden bezig te gaan, dus dat heeft (omdat hij er geen last van lijkt te hebben) geen prioriteit.

Myrthee_

Berichten: 2568
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:35

Mij kostte het €1400

Unicornetto
Berichten: 2394
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:45

Ik was €580,- kwijt. Inclusief twee nachten kliniek (kon hem i.v.m. werk niet een dag eerder ophalen) en pijnstiller voor daarna.

Daarna heb ik voor de zekerheid nog wat extra Inflacam gehaald à €60,-.

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:17

Bedankt allemaal,

Myrthee ik ga ze ook allemaal laten verwijderen. Gelukkig wist ik dat het eraan kwam. Wat ik nu het vervelendste vind is dat ze niet toont dat het pijnlijk is ofzo maar ze volgens de tandarts wel degelijk pijn moet hebben.

Elisa2 bedankt voor de tip ik ga mij daar even in verdiepen.

Shanna, volgens de tandarts kan het voor mij tussen de €500 a €750 euro kosten. Waarschijnlijk minder omdat er nu al foto's zijn gemaakt.

Ik zou je ook aanraden een tandarts erbij te halen en foto's te maken. Paarden zijn vlucht dieren en die zullen pijn niet snel tonen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:45

Bij onze ene ruin moeten de snijtanden er ook uit. Ik weet al even dat hij EOTRH had, maar was nog heel minimaal. Hij heeft oudere blessures en had een slechte periode toen ik erachter kwam, dus dacht dat verwijderen niet nodig ging zijn. Controleer sindsdien wel vaak zijn mond.
De laatste tijd gaat het snel en komen we toch op het punt van verwijderen. Hij loopt ook al maanden goed verder. Wij hebben ervaring met EOTRH en zien ook niet er tegenop verder.

De veearts/tandarts die de diagnose heeft gesteld had een offerte van 600-900 euro afhankelijk van hoeveel verdoving nodig zal zijn. Een andere tandarts vanaf 300 euro.

Wij laten het gewoon thuis doen. Mag daarna goed bijkomen zoals altijd na behandelen en dan weer bij de rest gewoon hooi eten.

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:19

Shanna schreef:
Nog niet, pony is nog herstellende van hoefbevangenheid, heeft cushing, en lijkt dus geen last van zn gebit te hebben dat ik het per onderdeel ga aanpakken/ kan afwachten. Als hij niet over de bevangenheid heen komt heeft het ook geen zin om met zn tanden bezig te gaan, dus dat heeft (omdat hij er geen last van lijkt te hebben) geen prioriteit.


Dat begrijp ik, je kunt je sowieso afvragen of het de moeite van het trekken allemaal nog waard is bij HB en cushing. Ik heb slechte ervaringen met HB en Cushing en dat is ook een erg pijnlijk ziektebeeld met weinig toekomst perspectief.

Tucktuck: op het moment dat ze pijn gaan tonen bij het eten dan is de ziekte al behoorlijk vergevorderd. Het is heel moeilijk in te schatten hoeveel pijn ze er aan hebben.

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 18:32

Elisa2 schreef:
Shanna schreef:
Nog niet, pony is nog herstellende van hoefbevangenheid, heeft cushing, en lijkt dus geen last van zn gebit te hebben dat ik het per onderdeel ga aanpakken/ kan afwachten. Als hij niet over de bevangenheid heen komt heeft het ook geen zin om met zn tanden bezig te gaan, dus dat heeft (omdat hij er geen last van lijkt te hebben) geen prioriteit.


Dat begrijp ik, je kunt je sowieso afvragen of het de moeite van het trekken allemaal nog waard is bij HB en cushing. Ik heb slechte ervaringen met HB en Cushing en dat is ook een erg pijnlijk ziektebeeld met weinig toekomst perspectief.


Wat een onzin. Er zijn nog genoeg mogelijkheden.

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 18:35

Hoe kun jij nu bepalen of dat onzin is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 18:38

Welke mogelijkheden zijn er nog meer dan?
Zolang de pony er geen last van lijkt te hebben ga ik er geen €1000,- meer in stoppen. Het is een kleine shetlander die al jaren cushing heeft en daar steeds meer kwaaltjes van krijgt (zoals de hoefbevangenheid, puur cushing gerelateerd, hij heeft geen overgewicht (ook nooit gehad) en staat ook al een hele tijd niet meer op het gras..). Gelukkig lijkt hij nu goed te herstellen van zn bevangenheid, dus wat dat betreft zie ik zijn toekomst wel weer zitten.

Ik wil hem wel op de foto zetten, maar weet niet of ik hem het trekken a honderden euro’s nog waard vind.

Begrijp me niet verkeerd, het is mijn lievelingspony (ja, ik heb een voorkeur) en hij is zn gewicht in goud waard, maar hij kost inmiddels ook zn gewicht in goud, en ik heb ook nog een gezin en 3 andere paarden om te onderhouden. Voor 200/ 300 euro zou ik het nog overwegen, maar meer dan 500 euro gaat me echt te gek worden.

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 18:42

En dat is een afweging en keuze die ieder voor zich moet maken en die anderen dienen te respecteren.

Ik heb een vreselijke lijdensweg gezien van zowel de EOTRH, en hoefbevangenheid door cushing (verschillende paarden) cushing word ook nooit meer beter en het leven moet geen lijden worden. Dat staat nog eens los van de financiele overwegingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 18:49

Daar ben ik het volledig met je eens.

Ik ben er niet helemaal zeker van of het EOTRH is, dus wil dat nog wel bevestigd of ontkracht hebben, maar ik ga niet failliet op een pony/ paard. Helemaal niet 1 die ongeneeslijk ziek en aan het aftakelen is, hoe lief hij ook mag zijn, hoeveel ik ook van hem houdt.

Als het nou een jonge pony was die verder gezond is is het anders. Daar investeer je meer in dan in een pony waarvan je niet weet of hij er over 3 maand nog is. Ik ga uit van wel, maar voor het zelfde geld raakt hij dan wederom bevangen en is het wel einde verhaal pony..

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 19:34

Maar het trekken aan huis hoeft niet zo duur te worden hoor en gaat gewoon netjes en eten ze hun hooi na de sedatie is uitgewerkt.

Mijn ruin is 21 heeft ir,is hb geweest en hoefbeen is op rontgen geweest,loopt nu al tijden goed, maar beeld is minder. Heeft met regelmaat luchtwegproblemen. Toch is hij heel vrolijk en loopt lekker rond.

De tandarts kan het voor ongeveer 300 euro doen. Ik heb de veearts die de voetjes op rontgen heeft gehad lang en goed gesproken. Die wil nog even wachten tot het wat meer nood wordt. Ik krijg nu tot die tijd paddestoelen. Het is nog de begin fase, maar als het achteruit gaat en hij loopt nog goed, gaan we het doen. Is hij voor die tijd toch weer kreupel of niet oke, houdt het op.
Die wil wel op de kliniek trekken en wordt het duurder, maar het is het een of het ander dan. Er is dan een risico dat we ongeveer 500/700 euro kwijt zijn en hij korte tijd laten toch ingeslapen moet.

Op dit moment vind ook de veearts het niet ethisch verantwoord om te euthaniseren nog. Het is lastig, maar wij vinden verwijderen geen ramp, omdat we er inmiddels goede ervaringen mee hebben en het relatief en kleine ingreep vinden die veel pijn wegneemt en nog een betere toekomst biedt zonder. Maar de rest moet wel mee werken.

Je kan helaas niet in de toekomst kijken. Maar EOTRH doet wel pijn en ik ga niet te lang wachten.

Anoniem

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:12

Maar mijn pony lijkt er dus juist geen pijn aan te hebben. Ook geen ontstekingen/ pus/ wondjes/ onrustig tandvlees. Enkel dus die bulten in zn tandvlees..

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:23

Shanna, die van mij heeft zelfs de bulten niet maar na foto's maken bleek ze toch echt EOTRH te hebben en dusdanig dat het advies was eruit. Indien je het vermoed is mijn advies toch echt foto's maken voor alle zekerheid.

Vandaag heb ik de duivelsklauw en kamille binnen gehad. Dit geef ik nu aan mijn paard tot de tanden verwijderd kunnen worden op de kliniek.

Staleigenaaresse wilt even wachten tot het weer wat beter is met een afspraak maken. Wat ik goed snap, paarden tonen nog geen pijn en met deze wind met een trailer rijden is geen pretje. Hopelijk kunnen alle tanden dan in april eruit.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:07

Shanna schreef:
Maar mijn pony lijkt er dus juist geen pijn aan te hebben. Ook geen ontstekingen/ pus/ wondjes/ onrustig tandvlees. Enkel dus die bulten in zn tandvlees..


Aan mijn paard heb ik eigenlijk ook niets bijzonders gemerkt. Ze had iets verdikt tandvlees en toen ze hele kleine rode puntjes kreeg, heb ik haar voor de zekerheid toch nog een keer op de foto laten zetten. Dat was maar goed ook, want al haar tanden moesten er uit.

Anoniem

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:08

Maar Sed heeft dus geen kleine rode puntjes. Ook niet gehad.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:13

Even een vraagje :
Ik geef equisano aan mijn paard met vrij ver gevorderde eorth, helaas kan ik er online niet meer aankomen, meerdere verdelers geven aan dat ze niet meer mogen (?) verzenden naar Belgie. Heeft iemand een idee hoe ik er wel nog aan kan geraken?

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:08

Shanna, misschien heeft hij wel iets anders aan zijn gebit..een foto maken lijkt me wijs dan weet je het precies en kun je daarna beter bedenken wat je ermee kunt/ wilt doen.

Jouw ruin heeft geen cushing superpony?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:32

Shanna, Mobiele rontgen is niet zo duur. Dan heb je iig antwoorden.

Elisa2, nee. Dat gelukkig niet. Ze zijn in najaar getest, hij en shet.

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:25

Gelukkig maar, dat scheelt al een heleboel!

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:32

Fauvetje schreef:
Even een vraagje :
Ik geef equisano aan mijn paard met vrij ver gevorderde eorth, helaas kan ik er online niet meer aankomen, meerdere verdelers geven aan dat ze niet meer mogen (?) verzenden naar Belgie. Heeft iemand een idee hoe ik er wel nog aan kan geraken?


Dierenarts Krommerijnstreek heeft ze wel! heb ik van de week ook weer een pot besteld.