EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:28

Ach, er is wel meer gezegd. Mensen zeggen soms hele stomme dingen zonder iets te weten. Onze shet staat met de merrie en ruin 24/7 buiten met onbeperkt hooi. We hebben hem 15jr en hij wordt altijd netjes geent, tanden worden gedaan, nu dan mestonderzoek sinds enkele jaren etc. Hij was vorig jaar wat stijf en heeft de veearts meteen naar hem gekeken.

In Utrecht waren ze heel vriendelijk, maar ze maakten wel duidelijk dat het flink geld kost en heeeeeeeeeel veel mensen dat echt niet voor een shet over hebben.

Bij ns op stal is er zoals het gaat achter onze rug gekletst dat hij waarschijnljk nooit naar de tandarts gaat en we het eerder hadden kunnen zien als hij niet zo stond 24/7 buiten met altijd eten. Ze doelen erop dat we hadden kunnen zien dat hij slechter at, zijn eten niet op was als hij in zijn eentje op stal opgesloten had gestaan. Tja...........hij heeft to de avond voor de operatie en direct na de operatie normaal gegeten. Het is geen vreet shet, maar wij zijn er veel en we zien echt wel dat hij eet.

Ik vind ook de reactie van; Dat zou ik nooit doen, dat is niet paardwaardig zo een vooroordeel. Het is echt het enge of onbekende denk ik. Als je namelijk niet weet hoe het gaat en niet van dichtbij hebt gezien hoe paarden hiermee omgaan, kun je dat NOOIT beoordelen.

Als hij ouder was en verder ook slecht, dan hadden we er echt nog eens goed over nagedacht, echt wel.....

Maar niet paardwaardig is het pas als een paard niet kan leven zoals dat hoort. Dus lekker buiten komen, met vrienden en goed eten.

Natuurlijk was het spannend en zijn wij op zijn karakter, gezondheid en veel positieve verhalen afgegaan......Maar eng is het wel, zeker omdat hij wel onder narcose moest omdat hij zo klein is.
Maar we zijn blij hoe het gaat en hij blijft zeker nog wel 15jr bij ons.

Lovelyn

Berichten: 66
Geregistreerd: 15-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:40

TanteFlavie schreef:
Citaat:
EOTRH komt alleen voor aan de voortanden. Dus voor haar kiezen hoef je niet te vrezen
.


Vorige controle kreeg ik van de dierenarts/tandarts te horen én te zien dat de kiezen van Max ook allemaal loskwamen. Hij had er erge pijn aan, dat kon je zien....

Toen kreeg ik de melding dat de volgende controle ... Max naar de dierenkliniek zou moeten om onder narcose alle kiezen te trekken.... Ook de snijtanden waren aangetast...


Een maand geleden heb ik Max laten gaan.... Dit is de eerste keer dat ik op een forum/op internet dit kan neerschrijven. Het doet pijn, héél veel pijn.... Maar een paard zonder tanden was voor mij géén paardwaardig bestaan... en ik hoop nu dat ik geen heel forum over mij krijg... Voor mij én ook de dierenarts was dit de enige correcte beslissing...

De tandarts heeft me echt aangetoond dat de kiezen los stonden, ik kon het zelf zien en voelen.

Max was "officieel" van 1 januari 1998, in werkelijkheid was hij waarschijnlijk 10 tot 15 jaar ouder...


Gecondoleerd met het verlies van je lieve paardje! Het is en blijft je maatje waar jij je keuze voor moet maken.. Zelf kan hij het niet doen! Ik vind het dapper van je!


superpony schreef:
Ja, wij zijn ook heel blij. Hij is van onze zoon die hem op zijn 3e heeft gekregen. Nu is hij 15jr bij ons en echt geweldig. In Utrecht snapte men dat hij voor ons belangrijk is, maar er zijn heel veel mensen die niks voor een shet over hebben en echt zeggen; we halen voor 50 euro wel een nieuwe.
Je wil ook wel dat het helpt en bent daar dan wat onzeker over. Reacties van; niet paardwaardig bijv zijn lastig.
Maar ik zeg heel eerlijk totaal ongegrond. Ik heb tot nu toe veel positieve ervaringen gehoord van mensen die er ook mee te maken hebben gehad.

Mensen laten paarden wel weken/maanden op boxrust voor een beenblesure wat niet paardwaardig is. Ik kan oprecht zeggen dat een paard zich meteen aanpast en onze shet geen moment vreemd heeft gedaan zonder zijn tanden. Utrecht is zelf voorzichtig met spoelen, want het is op zich niet nodig en paarden kunnen wat schuw worden. Maar er zaten veel etensresten en het stonk de eerste weken vreselijk. ( dat hoort erbij, kan niet anders ) Wij kunnen hem gewoon aanraken, hij heeft er niks aan overgehouden. Woensdagavond gebracht, donderdag ohtend geopereerd en vrijdagavond opgehaald.

Wij hebben alleen wat rustig aan gedaan ivm narcose bijv. Dus geen werkjes gedaan tot hij wel liet zien weer wat actie te willen.

Maar goed, iedereen moet het zelf weten. Het kost ook wel wat. Wij zijn iig blij dat we er vrij snel achter kwamen en hij echt pijnvrij is, want het doet heel veel pijn EORTH. We zijn ook achteraf blij dat we hebben laten opereren en hij gaat zeker nog wel 15jr mee. Hij zal nu ongeveer 17/18 zijn.

Lees anders het stuk in paard en sport. Ik kreeg op stal ook wel wat vreemde en negatieve reacties, maar enkelen hebben nu dat stuk gelezen en kwamen er toch op terug.


Ik geef je groot gelijk, het is inderdaad bijzonder te noemen dat je dat bij je shet hebt laten doen maar daar heb ik wel bewondering en zeker waardering voor! En heel fijn dat het nu zo goed gaat met m!

Het is jammer genoeg zo dat je inderdaad ook aan een "budget" zit gebonden. En niet iedereen is in staat om deze hoge prijzen te bekostigen hoeveel je paard ook emotioneel waard is.

Ik en mijn moeder wachten nu de röntgenfoto af die we laten maken als onze lieve koda is afgespeent. Eerder dan dat weten we eigenlijk nog niet veel..

Lovelyn

Berichten: 66
Geregistreerd: 15-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:44

Bjarni schreef:
Ook ik lees mee in dit topic, heb een paar weken geleden te horen gekregen dat mijn pony ook deze ziekte heeft. In december bij de gebitsbehandeling was al aangegeven dat hij het wellicht had in een heel vroeg stadium, nu waren er overduidelijk kenmerken.
Hij laat geen pijn zien bij gebruik van de mondspreider, alleen durf ik niet te zeggen dat hij dus ook daadwerkelijk geen pijn heeft, het is echt een keiharde voor zichzelf. Goed in de gaten houden en regelmatig controleren dus.
Ik heb al besloten dat ik geen tanden ga laten trekken, als hij pijn krijgt laat ik hem inslapen. Hopelijk is dat na een zomer op het gras, dat gun ik hem echt nog.
Redenen waarom ik niks ga laten trekken; volgende week wordt hij 29, zijn gebit is aardig op, tussen zijn kiezen zitten diastases waardoor daar ook voedsel tussen blijft zitten en hij proppen maakt. Verder heeft hij artrose wat bij tijd en wijle weer opspeelt en heeft hij cushing. Alles bij elkaar wordt het steeds meer een zorgenkindje en heb ik besloten dat ik niet meer ga dokteren. Als hij niet meer met plezier met zijn vriendjes buiten kan staan en gras eten dan houdt het helaas op, hoe moeilijk ik dat ook zou vinden en hoezeer ik er nu ook al tegenop zie.


Wel een hele mooie leeftijd! Dan is het ook wel een keertje op... Hij kan zo te horen niets anders dan een heel mooi leven hebben bij jou! Heel veel respect!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 02:52

Ook bij ons was het een shet hoor van 19 jaar die ook geopereerd is,!!

Lovelynn, geniet eerst maar heerlijk van toffe Koda, en probeer dit nog maar even voor je uit te schuiven, opereren is bij ons op een kliniek gedaan en niet in Utrecht.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:43

Lovelyn, Dank je wel. We hebben hem 15jr en we konden hem hierom niet laten inslapen. Financieel is het wel erg opgelopen omdat hij eerst 3 dagen in Utrecht heeft gestaan met koliek. Door die koliek zijn we dus hierachter gekomen. Toen met de tanden verwijderen heeft hij daar weer 3 dagen gestaan. Het is vooral opgelopen door alle onderzoeken de eerste opname. Ik meen dat alleen de tanden trekken rond de 800 euro komt. Ook echt heel veel geld. Utrecht zei zelf ook dat er zat mensen zeggen dat ze voor 50 euro een nieuwe halen.
Volgens mij kun je bij Utrecht wel een betaalregeling treffen.

Ik denk dat als je een veearts hebt met de mogelijkheden, dat je ook bij de veearts alleen de tanden kan laten trekken en het nog wel iets kan schelen. En zoals gezegd staande scheelt dan ook. Het zou dan langer duren, maar gaat onder verdoving en je kan ze dan denk ik weer snel meenemen. de shet was te klein en moest worden neergelegd, dus onder narcose. De veearts moet best wat kracht kunnen zetten en dat past niet onder 95cm. Onder narcose gaat het vrij hard en snel.

Wij hadden goede info gekregen en ook positieve verhalen gehoord via via. Het blijft spannend, maar het zou erg veel pijn doen en dan hadden we hem daar niet mee laten lopen, dus voor inslapen moeten kiezen. Je kan ze wel laten lopen en wachten tot ze eruit vallen, maar in de tussentijd is het erg pijnlijk en kunnen ze ook andere problemen krijgen door slecht eten bijv.

Onze shet at niet heel slecht, maar had toch al maagzweren ontwikkelt in een beginstadium en dus een lichte koliekaanval. Dat had ook niet zo door kunnen gaan.

Het zijn moeilijke keuzes en ik denk dat je naast het financiele erg goed naar je paard moet kijken. Wij hadden geen enkele andere reden om hem in te laten slapen.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:25

Ik lees nu pas de reacties, dank jullie wel! Om de 1 of andere reden was dit topic uit mijn lijst verdwenen. Het afscheid komt nu in hoog tempo dichterbij, gisteravond koliek en ontzettend slecht lopen, na wat spuiten van de dierenarts gelukkig weer aardig ok, maar voor hoe lang is dan de vraag. De komende week gaat hij in ieder geval op de pijnstillers voor zijn beentjes en ga ik nadenken wanneer het afscheid gaat komen.
Het schijnt dat er nu veel koliekgevallen zijn door de manier waarop het gras groeit met dit weer, maar ik wil geen nieuwe aanvallen afwachten. Ook mag hij nu niet zo veel op het gras, een leven op de paddock apart van zijn vriendjes wil ik hem niet aandoen. Dus het is nu nog niet de EOTRH die opspeelt en waardoor ik de keuze moet gaan maken maar echt de samenloop van omstandigheden en de gedachte zoals superpony zo mooi zei, voor een paard is het niet te vroeg, eerder te laat.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:24

Bjarni, heel veel sterkte :(:)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:58

Bjarni, wat naar. Voor het paard maakt het moment inderdaad niet uit. Het inslapen gaat hetzelfde, hij weet het niet en je kan ze alleen een hoop pijn besparen.

Bij onze shet zijn wel wel achter de Eotrh gekomen door koliek en hij had wel maagzweren ondanks onbeperkt ruwvoer etc.

Ik had het laatst met mn 15jr Border Collie. Ik kreeg een boekje mee; ben ik niet te vroeg en daar ben ik wel aan blijven denken. Ondanks eerdere dieren die we hebben laten inslapen is elk dier anders. Een BC geeft niet op. Toen ze slecht was maandags sprak ik de da en zei dat ik hoopte dat ik nog een keer naar het strand kon. Maar de da zei heel eerlijk dat ik dat alleen zou doen voor mezelf en de hond daar helemaal niks aan heeft.

Afspraak stond voor donderdag met wat medicatie om te zien hoe het ging. Woensdags ging het slechter en heb ik de afpraak voor 's middags gemaakt. Tijdens onze wandeling fleurde ze opeens op en begon ik te twijfelen. Maar ik dacht toen meteen; beter dan een leuke laatste dag en wandeling, dan morgen in nood er staan.
Het echte laatste rondje samen was wel minder en bij de da gaf ze zich helemaal over. Voor mezelf was het goed zo. Heel emotioneel en echt een groot gemis, maar je hebt geen keus en laten lijden vergeef je jezelf ook niet.

Ik wens je heel veel sterkte!!!

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:45

Mijn paard heeft/had EOTRH. Ruim 3 jaar geleden zijn al zijn tanden verwijderd. Zijn kiezen heeft hij nog wel. En die zijn gelukkig goed. Hij is nu 22 jaar. Hij eet gewoon alles nog. Zelfs wortels en appels. Ik snij ze alleen wat kleiner voor hem. Hij eet muesli, hooi, brok... staat op de wei.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:51

SisLeone schreef:
Mijn paard heeft/had EOTRH. Ruim 3 jaar geleden zijn al zijn tanden verwijderd. Zijn kiezen heeft hij nog wel. En die zijn gelukkig goed. Hij is nu 22 jaar. Hij eet gewoon alles nog. Zelfs wortels en appels. Ik snij ze alleen wat kleiner voor hem. Hij eet muesli, hooi, brok... staat op de wei.


Hoe deed hij het in het begin met eten? Bij mijn paard zijn haar tanden vorige week verwijderd. Ze stond gelijk weer te grazen toen we haar ophaalden, maar voor de zekerheid geef ik nog maar wel hooi bij. Ik weet niet of ze nu al wel genoeg binnen krijgt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:05

Ootie, onze shet was donderdags geopereerd en 's avonds kwamen we naar bezoekuur. Hij at toen al hooi. Hij heeft nog geen moment niet gegeten of moeilijk gegeten.

Ik had een zak senior priores gehaald, dus gaf dat wel bij in het begin. Pony's krijgen samen 1x daags bietenpulp met force, fiber force, magnesium en lijnzaadolie. Ik liet alleen de fiber force meteen mee weken.

Hij kan prima grazen en als ik er niet aan denk, ben ik het alweer vergeten dat zijn tanden eruit zijn.

Alleen heb ik iedereen nog eens op het hard gedrukt onze pony's niks te geven ( sowieso nooit ) maar wortel en dergelijke zou wel moeilijker kunnen zijn zeiden ze.

Gewoon naar je paard blijven kijken of ze goed staat te eten, niet heel chagerijnig of moeilijk doet op eten en niks afvalt.

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:03

Ik hoorde mijn pony vandaag ineens tandenknarsen. Ik heb dit nog nooit bij hem gehoord.
Mijn pony heeft EORTH, en maak mij nu toch wel een beetje zorgen of zijn gebit niet achteruit is gegaan en dat hij nu daarom aan het knarsen is. (Hij heeft al zijn tanden nog wel)
Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt dat je paard ging knarsen?

Ik ga maandag meteen even de dierenarts bellen voor een afspraak.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:54

Dat heeft mijn paard nooit gedaan. Bij haar werd het tandvlees rood.
Maar tandenknarsen kan wel een teken van pijn zijn.

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:57

Mijn pony heeft ook wel wat rode plekjes op zijn tandvlees, maar heb niet het idee dat dat erger is geworden.
Daar ben ik inderdaad ook bang voor dat het een uiting van pijn is. Ook aangezien het eten van snoepjes de laatste tijd moeilijker gaat. Dus ben benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:15

xXxXsasxXxX schreef:
Ik hoorde mijn pony vandaag ineens tandenknarsen. Ik heb dit nog nooit bij hem gehoord.
Mijn pony heeft EORTH, en maak mij nu toch wel een beetje zorgen of zijn gebit niet achteruit is gegaan en dat hij nu daarom aan het knarsen is. (Hij heeft al zijn tanden nog wel)
Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt dat je paard ging knarsen?

Ik ga maandag meteen even de dierenarts bellen voor een afspraak.


onze shet had eerst koliek verschijnselenen en de dagen daarna veel liggen en knarsen. Was echt een uiting van pijn, dus toen we wisten dat hij eotrh had, meteen laten opereren waarbij alle tanden zijn verwijderd. Ging daarna meteen super gied. Is in Maart gedaan en oony is vrolijk, fit en eet goed.
Laatst bijgewerkt door superpony op 21-11-15 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:15

ik meld me ook even. Mijn merrie is nu 22 jaar en 2 jaar geleden is EOTRH bij haar geconstateerd. Ondertussen heeft ze een snijtand kwijt. Ook was haar tandvlees rood. Ze wordt goed door de tandarts/dierenarts opgevolgd.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:17

xXxXsasxXxX schreef:
Mijn pony heeft ook wel wat rode plekjes op zijn tandvlees, maar heb niet het idee dat dat erger is geworden.
Daar ben ik inderdaad ook bang voor dat het een uiting van pijn is. Ook aangezien het eten van snoepjes de laatste tijd moeilijker gaat. Dus ben benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen.


Dat dacht ik ook bij mijn paard. Maar toen ik foto's liet maken, bleek er toch meer aan de hand te zijn en zijn al haar tanden getrokken.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:48

Nu ik vrijwel ervan overtuigd ben dat mijn paard EOTRH heeft ben ik erg benieuwd naar ervaringen van jullie met klinieken en behandelingen.

Mijn eigen da kan alleen de foto maken helaas. Ik zou haar graag thuis houden voor de behandeling want wil d'r zo min mogelijk ophokken gezien haar stalbenen.. Maar de tanden zitten niet los en de da kwam al met een horrorverhaal van een ander paard waar er 2 dagen onder narcose aan gewerkt was. Poeh, zenuwslopend zulke keuzes..

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:48

Onze shet had koliek verschijnselen. Dit was standaard behandeld. Op dag 2 bleef hij veel liggen en knarsetanden. In overleg met eigen va naar utrecht gegaan. Hij was daar vrij rustig, maar het viel mij op dat hij uit zijn mond stonk. We zagen toen fistels. Hij is opgenomen om de volgende dag foto's te maken en verdere observatie.

Hij had dus eotrh. Tanden zaten niet los en eigenlijk at hij ook nog wel. Ik had hem toevallig jaar terug gewogen en hij was nog steeds hetzelfde ook.

We kregen de keus wat we wilden. Utrecht hoort namelijk vaak dat mensen een shet snel naar de slager brengen, omdat ze voor €50 een nieuwe hebben. We kregen een schatting van de kosten. En er waren al kosten gemaakt natuurlijk.

Omdat hij pas week erop geopereerd kon, is hij mee naar huis gegaan, waar hij 24/7 samen loopt met onze ruin en merrie.

We hebben hem s avonds gebracht, omdat hij s ochtends rond 8 aan de beurt was. Ze zouden proberen de tanden staande te trekken met plaatselijke verdoving en een roesje.
Helaas kon de arts er bijna niet bij, omdat hij zo klein is. Een arts moet toch veel kracht zetten als ze zo vast zitten nog.
We zijn gebeld en hebben akkoord gegeven voor narcose. Later zijn we gebeld dat hij weer stond.

Onze shet is toch ongeveer 17, maar in goede conditie, dus je hoopt er het beste van.

Hij is van onze zoon, maar die kon echt niet. En wij zijn toen s avonds samen naar bezoekuur gegaan. Hij stond een beetje suf in een hele grote stal. Hij had al wat hooi en at er van. We waren echt verbaasd hoe hij al at. Toen we bij hem gingen zitten, kwam hij lekker bij ons hangen.
Na een half uurtje wilden we weer gaan en toen ging hij wel meteen voor de deur staan. Vreselijk suf gaf hij het nog wel aan weer mee te willen. Daarop ook aangegeven dat we hem de volgende dag meteen zouden meenemen weer.

We voeren geen hardvoer, maar ik had toch senior priores gehaald en wilde dat bij voeren. Hij vond het lekker, maar was niet echt nodig.
Wij hoefden niet te spoelen, omdat paarden nogal eens schichtig zouden zijn, maar er zat wel steeds eten, dus ben hem gaan spoelen. We hebben hem al 15jr en hij is ook totaal niet schichtig geworden rond zijn mond of hoofd.

Het was in Maart dit jaar en hij is helemaal zichzelf. Hij kan goed hooi eten en ook grazen. Hij heeft genoeg energie en vermaakt zich prima.

Ze zeggen wel dat het voor wedstrijden lastig kan zijn omdat je soms een puntje tong uit de mond ziet hangen. Maar dat kun je met bewijs aangeven en dat is voor ons niet belangrijk. Hij laat soms zijn tong wat hangen, maar dat went en bij hem is het niet constant.

Hij werd gemend met bitje, maar onze zoon had oa examenjaar en we hebben dit jaar erg weinig gedaan. Een bitje is geen probleem, maar ik heb hem vooral aan de hand mee gehad ernaast naar het bos. Dan alleen met halstertje.

Ze staan hier op onbeperkt ruwvoer 24.7 buiten samen, maar hij had wel wat maagzweren. Misschien toch al wat minder gied gekauwd of pijn gehad voor hij het toonde. Daar is hij tevens voor behandeld. Ik zou zelf dus nooit te lang wachten, want het is duidelijk dat het pijn doet. Ook al voor wij het merken. Ze blijven eten, wann dat is toch de natuur.

Als laatste: De pony's waren naar een zgn goede tandarts geweest. De shet was toen niet nodig. Najaar 2014 hadden wij twijfels.De va/fysio vond zijn tanden ook niet oke. Daarop zijn de tanden toen gedaan in November 2014. We dachten aan ouderdom en hadden verder nog geen reden of aanwijzingen om aan iets anders te denken.

Het werd dus 5 maanden later wel duidelijk en toen ging het voor ons hard.

Verder tevreden over utrecht in dit geval.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:24

RianneH schreef:
Nu ik vrijwel ervan overtuigd ben dat mijn paard EOTRH heeft ben ik erg benieuwd naar ervaringen van jullie met klinieken en behandelingen.

Mijn eigen da kan alleen de foto maken helaas. Ik zou haar graag thuis houden voor de behandeling want wil d'r zo min mogelijk ophokken gezien haar stalbenen.. Maar de tanden zitten niet los en de da kwam al met een horrorverhaal van een ander paard waar er 2 dagen onder narcose aan gewerkt was. Poeh, zenuwslopend zulke keuzes..


Ik heb mijn paard op maandagavond naar de kliniek gebracht, op dinsdag hebben ze haar tanden getrokken. 's Avonds ben ik even langs geweest en toen stond ze alweer hooi te eten. De volgende dag hebben we haar weer opgehaald en toen mocht ze gelijk de wei in, waar ze gelijk alweer gras stond te eten. Ze heeft een week antibiotica gehad en ik mocht vier weken niet rijden. Het is me alles meegevallen!

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:48

Bedankt dames :)

Ik lees vrij veel positieve verhalen, dus dat is al fijn :) Paarden lijken er redelijk gemakkelijk bovenop te komen.. In eerste instantie wou ik paardlief liever niet naar de kliniek ivm ophokken en stalbenen, maar de specialist gaf ook wel aan dat het meestal een nachtje was en daarna weer mee terug mogen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 01:04

Ligt er ook aan of hij plaatselijk verdoofd gaat worden of onder narcose gaat. Daarnaast evt hielaat het gebeurt. De shet staat 24.7 buiten met 2 vrienden, maar hij was best suf en dan staan ze daar wel veilig. Voor een shet was de stal best groot, maar verschil was natuurlijk wel groot voor hem en hij wilde duidelijk wel weer eruit. Hoe moeilijk dat even is, hebben wij dan het menselijk verstand dat het maar 1 nachtje is.
Als het alleen stalbenen zijn, is dat ook maar 1 dag. Je kan misschien wel aangeven dat hij bijv echt geen kuik of granen mag evt.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:52

Mijn welshje, die al vele dingen mankeert, maar ik nu verdenk van de tandenziekte... Ik heb daar niet echt ervaring mee maar ze had al een ruimte tussen haar tanden maar nu opeens komt er een enorme verandering in. Ze eet haar hooi verder prima dat wel. Binnenkort komt de tandarts maar iemand een idee of mijn vermoeden juist is?
Afbeelding

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 12:26

Ze is trouwens 12

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:16

Niemand aanwezig hier?