EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TanteFlavie

Berichten: 782
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:42

Ik heb geen idee van afstamming. Max komt is verkocht omdat de man zijn huwelijk wilde redden... zijn vrouw liet hem de keuze.... "als de paarden blijven ben ik weg" en daarom is Max en zijn kompaan verkocht. Zijn Kompaan was éérst weg, ik heb Max van hem... en Winnie heb ik gekocht omdat ik toen "tweespan" wilde mennen én omdat ik van overtuiging ben dat je een paard nooit alleen mag laten staan.... Voor mij is een paard een kuddedier... Winnie heb ik gekocht van een zwaar bejaarde man die wat paarden "wilde minderen".... Pas later zag ik dat ze net "dezelfde geboortedatum" hadden...

Dit zijn twee tanden van Max. De derde heb ik meegegeven met iemand die er om vroeg...

Afbeelding

Telkens is er een stuk van de wortel blijven zitten en de eerste keer uitgepeuterd, de tweede en derde keer is die er lateruitgekomen.

Je ziet aan de wortel dat die enorm verdikt is, bij Max is het vermoedelijk dat wat pijn doet..... De wortel zet uit, overcementeert en is erg broos. Mijn vaste dierenarts had nog nooit EOTRH gezien, en toen ik hem de tanden van Max toonde (nadat ze getrokken waren door de tandarts) schrok die wel...

Kiezen trekt de tandarts NIET aan huis, daarvoor moet het paard naar zijn dierenkliniek en helemaal onder verdoving...

Anoniem

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:13

Ziet toch heel anders uit dan 2 kiezen die bij mijn Fjord getrokken zijn. Zodra ik meer weet of dat de tand getrokken is laat ik je wel weten hoe dat er uit ziet.

Anoniem

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:21

Ik ben bij de kliniek geweest.

Ze hebben eerst eenröntgenfoto gemaakt. En bij de boven tanden waar ik geconstateerd had dat hij pijn had bleekt er inderdaad spraken te zijn van EOTRH, alleen dan de resorptie variant. Of wel de wortels van die tanden lossen op.

De ontstoken tand en de aangetaste hengstentand hebben ze getrokken en de andere 2 tanden hebben ze ingekort.
Als goed is moet die nu weer een jaartje tegen aan kunnen.

TanteFlavie

Berichten: 782
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:43

Weeral bijgeleerd! Ik duim voor je paardje en voor jou! De ziekte geeft me vaak kopzorgen....

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:22

Ik heb net van de dierenarts gehoord dat mijn pony dit ook heeft. Hij heeft nog geen los zittende tanden o.i.d. en ze zei dat hij in het begin stadium zit.
Ik moet nu minimaal 2 keer per week, maar liefst elke dag zijn tanden schoon maken. Al het gras tussem zijn tanden weg halen.
Ik heb een foto gemaakt van zijn mond. En over een maand ga ik dit vergelijken om te zien hoe snel het veranderd.

Zo ziet het er nu uit bij hem. (Dierenarts had net zijn tanden schoon gemaakt)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:13

Afbeelding
Afbeelding

Ik weet niet of stukje wortel van deze snijtand is. maar lijkt er wel op.
Als je goed kijkt zie je dat wortel ook wat verdikt is en broos geworden. Ik vermoed dat de wortel van deze tand gebroken was en dat daardoor die onstekening bij zijn tandwortel was ontstaan.

Tijdens behandeling had de dierenarts de klem niet op zijn voortanden gezet maar een klem gebruikt die op tandloze stuk kon tussen snijtanden en kiezen. Ik denk dat belangrijk is dat ze nog alleen deze klem bij hem gebruiken.
Want probleem met deze snijtand was ontstaan na de gebitsbehandeling daarvoor. Tandarts kon dit niet weten en hem valt ook niks te verwijten. Maar nu weten is wel goed om hier rekening mee te houden.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:53

Hebben jullie tussendoor wel eens foto's laten maken om te kijken hoe het met de tandwortels gaat?
Mijn paard krijgt nu rode plekken in haar onderkaak en de da adviseerde om foto's te laten maken om te kijken of het al nodig is om haar hoektanden te laten trekken. Tanden zitten nog wel goed vast gelukkig.

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:56

Dierenarts gaf aan dat ik nu nog geen foto's hoefde te laten maken. Als zijn mond nu wel veel gaat veranderen dan moeten er wel foto's gemaakt worden.

Lovelyn

Berichten: 66
Geregistreerd: 15-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:48

Gister is bij mijn lieve kwpn merrie ook eorth geconstateerd. Ze zit nog in de begin fase maar het is een echte klap in ons gezicht. Ze is net 14 geworden. Ze konden ons al met zekerheid zeggen dat 1 van de onderste snijtanden aan de zijkant getrokken moet worden. Momenteel hebben wij ons veulentje ernaast staan en moeten we nu wachten tot hij is afgespeend daarna moeten we naar de clinic voor een rontgen foto en voor sowieso die ene tand.

Voor zover het lijkt zijn het echt alleen haar voortanden. Wij hebben nu een Duits product equisano voorgeschreven gekregen. Dit is een ontstekingsremmer en blijkt heel effectief te zijn om het te vertragen. We hebben dit dan ook gelijk besteld. Hopend dat het voor dit jaar dan alleen bij die ene tand hoeft te blijven.

We zijn er wel even kapot van..

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:16

Ooo balen lovelyn, idd goede rontgenfoto en het eruithalen valt best mee hoor! Maar begrijp dat het schrikken is ik hoop dat het equisano de boel kan remmen. Geef Koda en je merrie maar een dikke knuf

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 13:58

Lovelyn schreef:
Gister is bij mijn lieve kwpn merrie ook eorth geconstateerd. Ze zit nog in de begin fase maar het is een echte klap in ons gezicht. Ze is net 14 geworden. Ze konden ons al met zekerheid zeggen dat 1 van de onderste snijtanden aan de zijkant getrokken moet worden. Momenteel hebben wij ons veulentje ernaast staan en moeten we nu wachten tot hij is afgespeend daarna moeten we naar de clinic voor een rontgen foto en voor sowieso die ene tand.

Voor zover het lijkt zijn het echt alleen haar voortanden. Wij hebben nu een Duits product equisano voorgeschreven gekregen. Dit is een ontstekingsremmer en blijkt heel effectief te zijn om het te vertragen. We hebben dit dan ook gelijk besteld. Hopend dat het voor dit jaar dan alleen bij die ene tand hoeft te blijven.

We zijn er wel even kapot van..


EOTRH komt alleen voor aan de voortanden. Dus voor haar kiezen hoef je niet te vrezen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 14:01

Lovelyn schreef:
Gister is bij mijn lieve kwpn merrie ook eorth geconstateerd. Ze zit nog in de begin fase maar het is een echte klap in ons gezicht. Ze is net 14 geworden. Ze konden ons al met zekerheid zeggen dat 1 van de onderste snijtanden aan de zijkant getrokken moet worden. Momenteel hebben wij ons veulentje ernaast staan en moeten we nu wachten tot hij is afgespeend daarna moeten we naar de clinic voor een rontgen foto en voor sowieso die ene tand.

Voor zover het lijkt zijn het echt alleen haar voortanden. Wij hebben nu een Duits product equisano voorgeschreven gekregen. Dit is een ontstekingsremmer en blijkt heel effectief te zijn om het te vertragen. We hebben dit dan ook gelijk besteld. Hopend dat het voor dit jaar dan alleen bij die ene tand hoeft te blijven.

We zijn er wel even kapot van..


EOTRH komt alleen voor aan de voortanden. Dus voor haar kiezen hoef je niet te vrezen. Het paard waarmee dit topic begonnen is heeft inmiddels al zijn voortanden verloren. Maar hij heeft er geen moeite mee. Hij is prima op het bit te rijden, eet zijn gras met zijn lippen (heeft dus wel een iets langere weide nodig) het gaat heel goed met hem. Dattie zijn tong vrijwel altijd buitenboord heeft en kwijlt daar heeft hij ogenschijnlijk zelf geen last van.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:35

En hoektanden ook hoor, wolfskiesjes

Lovelyn

Berichten: 66
Geregistreerd: 15-05-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:12

Ja het is even behoorlijk schrikken geweest. Ook omdat er dus zo weinig nog over bekend is en volgens de tandartsen is 14 best jong om deze ziekte te krijgen. (In vergelijking met de gemiddelde leeftijd van de meeste paarden die het krijgen) We hopen dat we het zo lang mogelijk allemaal uit kunnen stellen.

Dat paarden goed kunnen leven zonder voortanden weten we. We hebben bij ons op stal een paard van 28 die geen voortanden meer heeft omdat deze gingen rotten en hij er erg last van had. Hij is dan ook het voorbeeld van hoe ik Ushi haar leven ''in moet gaan zien'' als dit proces snel vordert. Het is dan ook een troost voor me dat ik weet dat ik haar niet hoef ''te laten gaan'' vanwege deze ziekte.

We hopen heel erg dat de equisano goed aanslaat en het voor een aantal jaar kan vertragen. We hebben goede en hoopvolle recensies gelezen en gehoord! Zelfs van paarden waarbij het gebit uiteindelijk het paard overleefde.. als jullie snappen wat ik bedoel.

Wel moet ik even benadrukken dat ik het erg fijn vind om hier onder de mensen te zijn die weten hoe het is en wat er te wachten staat. Mijn dank daarvoor!

TanteFlavie

Berichten: 782
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:19

Citaat:
EOTRH komt alleen voor aan de voortanden. Dus voor haar kiezen hoef je niet te vrezen
.


Vorige controle kreeg ik van de dierenarts/tandarts te horen én te zien dat de kiezen van Max ook allemaal loskwamen. Hij had er erge pijn aan, dat kon je zien....

Toen kreeg ik de melding dat de volgende controle ... Max naar de dierenkliniek zou moeten om onder narcose alle kiezen te trekken.... Ook de snijtanden waren aangetast...


Een maand geleden heb ik Max laten gaan.... Dit is de eerste keer dat ik op een forum/op internet dit kan neerschrijven. Het doet pijn, héél veel pijn.... Maar een paard zonder tanden was voor mij géén paardwaardig bestaan... en ik hoop nu dat ik geen heel forum over mij krijg... Voor mij én ook de dierenarts was dit de enige correcte beslissing...

De tandarts heeft me echt aangetoond dat de kiezen los stonden, ik kon het zelf zien en voelen.

Max was "officieel" van 1 januari 1998, in werkelijkheid was hij waarschijnlijk 10 tot 15 jaar ouder...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:43

Onze shet had koliek en toen zijn we erachter gekomen in Utrecht dat hij Eorth had.

Hij lag veel, ging rollen, dus we dachten aan koliek. Hij had nog wel darmgeluid, maar de veearts had hem voor de zekerheid iets gegeven. Daarvoor had ik al colosan gegeven, dus zijn mond was bruin.

Het leek een dag ietsje beter, maar hij bleef zo lusteloos. Het viel ons op dat hij erg begon te knarsetanden en vreselijk uit zijn mond stonk. Tandvlees was rood met allemaal plekjes.

In Utrecht hebben ze foto's gemaakt en de Eorth geconstateerd. De week erop hebben we hem teruggebracht om de tanden te laten verwijderen. Bij hem zijn alleen de voortanden onder en boven verwijdert. De hoektanden heeft hij nog en uiteraard alle kiezen.

Donderdag ochtend is hij geopereerd. Vanwege zijn hoogte ( laagte......) moest het onder narcose en liggend.
's avonds waren we op bezoekuur en was hij nog suf, maar at wel al zijn hooi erg goed op.

Nu zijn we denk ik 2 maanden verder en het gaat super. Je merkt er niks van. De eerste weken stonk hij, maar dat was gemeld.

Onze shet is altijd op tijd naar de tandarts geweest en afgelopen September vond de veearts zijn tanden wel minder, maar er wordt inderdaad nog niet direct aan Eorth gedacht.

Wij hebben voor de operatie info opgezocht, welke allemaal op hetzelfde uitkwamen. Paard heeft pijn en na de operatie gaat het goed. Kom je er wel vroeg achter, kun je het wel uitstellen. Een andere optie is wachten tot de tanden uitvallen......tja.

Het was een duur grapje waar men niet verwacht dat je dat bij je shet doet, maar we hebben hem al 15jr en hij is vroeger ook gereden, wordt nu gemend etc.

Het enige dat wordt gezegd is dat je niet meer met je paard de sport in kan omdat ze hun tong eruit laten hangen. Nu is dit bij onze shet maar af en toe een klein stukje. Bit kan er gewoon in en het is geen verzet, dus als je het meldt, kan ik me niet voorstellen dat een jury hierover gaat vallen.

Wij kregen ook negatieve reacties. Men dacht dat zo een shet niet naar de tandarts zou gaan....Bij ons is het dus niet zomaar een ponietje.......En zonder tanden zou niet paardwaardig zijn?? Nou, hij at zoals gezegd 's avonds al prima zijn eten en doet het erg goed allemaal. Hij rent, speelt, is vrolijk.

Was het niet paardwaardig geweest hadden we hem in laten slapen natuurlijk.

Er staat nu een stuk over in Paard en sport. Geschreven door oa ook de artsen die onze shet hebben beoordeelt en behandelt.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:18

Vervelend Lovelyn, vooral omdat je paard nog vrij jong is.

Mijn paard heeft het ook sinds 2 1/2 jaar en al die tijd heb ik equisano gegeven.
Een paar weken terug bleek ze rood tandvlees te hebben en de da adviseerde om weer een keer foto's te laten maken. Dat heb ik afgelopen week gedaan en het proces bleek toch aardig ver te zijn.
Begin juni gaan haar tanden eruit ;(
Ik vind het een naar idee, maar als ik hoor en lees dat paarden prima kunnen eten zonder tanden, dan hoop ik maar dat het goed komt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 23:56

Ootie, ik verwachtte echt dat onze shet naar het eten zou kijken en denken; hoe gaan we dit doen? En dat het minimaal enkele dagen zou duren voor hij het zou proberen. Maar hij at na de operatie al hooi. Je merkt helemaal niks. Ze stinken alleen vreselijk na de operatie en al het voer gaat in de gaten zitten. Ik had wat senior priores gehaald en we gaven al speedibeet. Maar hij at zo goed zijn hooi dat het niet echt nodig was.
Heel af en toe zie je het puntje van zijn tong.

Ze wilden het staande doen in Utrecht, maar we werden gebeld dat ze hem gingen neerleggen. Dat was eigenlijk omdat de chirurg niet kon werken onder een shet van 95cm. De narcose zou minder pijnlijk zijn en het zou dan sneller gaan. Ik was banger voor de narcose bij een 17jr pony dan de operatie zelf.

Ze hebben echt vreselijke pijn en daar zijn ze van verlost. Ze kunnen eten, dus denk dat een paard niet gaat nadenken waar zijn tanden zijn gebleven...

Wij hebben hem wel enkele keren gespoeld met de tuinslang en hij is ook helemaal niet angstig bij zijn mond of iets. We hebben hem wel al 15jr en de band is sterk, hij is ook veel gewend, maar toch.....Je denkt dat aanraken vervelend kan zijn. WE hebben hem de eerste tijd daar verder niet mee gepest. Niet gaan kijken of de hele tijd aan hem willen zitten. gewoon de dagelijkse routine en dan enkele keren spoelen.

Heel veel succes en sterkte!

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 06:59

TanteFlavie schreef:
Citaat:
EOTRH komt alleen voor aan de voortanden. Dus voor haar kiezen hoef je niet te vrezen
.


Vorige controle kreeg ik van de dierenarts/tandarts te horen én te zien dat de kiezen van Max ook allemaal loskwamen. Hij had er erge pijn aan, dat kon je zien....

Toen kreeg ik de melding dat de volgende controle ... Max naar de dierenkliniek zou moeten om onder narcose alle kiezen te trekken.... Ook de snijtanden waren aangetast...


Een maand geleden heb ik Max laten gaan.... Dit is de eerste keer dat ik op een forum/op internet dit kan neerschrijven. Het doet pijn, héél veel pijn.... Maar een paard zonder tanden was voor mij géén paardwaardig bestaan... en ik hoop nu dat ik geen heel forum over mij krijg... Voor mij én ook de dierenarts was dit de enige correcte beslissing...

De tandarts heeft me echt aangetoond dat de kiezen los stonden, ik kon het zelf zien en voelen.

Max was "officieel" van 1 januari 1998, in werkelijkheid was hij waarschijnlijk 10 tot 15 jaar ouder...


Ik vind dat je een hele goede beslissing hebt gemaakt!Heel veel sterkte!!!

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:50

Dat klinkt positief, superpony!
Fijn dat het zo goed gegaan is bij jullie shet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:23

Ja, wij zijn ook heel blij. Hij is van onze zoon die hem op zijn 3e heeft gekregen. Nu is hij 15jr bij ons en echt geweldig. In Utrecht snapte men dat hij voor ons belangrijk is, maar er zijn heel veel mensen die niks voor een shet over hebben en echt zeggen; we halen voor 50 euro wel een nieuwe.
Je wil ook wel dat het helpt en bent daar dan wat onzeker over. Reacties van; niet paardwaardig bijv zijn lastig.
Maar ik zeg heel eerlijk totaal ongegrond. Ik heb tot nu toe veel positieve ervaringen gehoord van mensen die er ook mee te maken hebben gehad.

Mensen laten paarden wel weken/maanden op boxrust voor een beenblesure wat niet paardwaardig is. Ik kan oprecht zeggen dat een paard zich meteen aanpast en onze shet geen moment vreemd heeft gedaan zonder zijn tanden. Utrecht is zelf voorzichtig met spoelen, want het is op zich niet nodig en paarden kunnen wat schuw worden. Maar er zaten veel etensresten en het stonk de eerste weken vreselijk. ( dat hoort erbij, kan niet anders ) Wij kunnen hem gewoon aanraken, hij heeft er niks aan overgehouden. Woensdagavond gebracht, donderdag ohtend geopereerd en vrijdagavond opgehaald.

Wij hebben alleen wat rustig aan gedaan ivm narcose bijv. Dus geen werkjes gedaan tot hij wel liet zien weer wat actie te willen.

Maar goed, iedereen moet het zelf weten. Het kost ook wel wat. Wij zijn iig blij dat we er vrij snel achter kwamen en hij echt pijnvrij is, want het doet heel veel pijn EORTH. We zijn ook achteraf blij dat we hebben laten opereren en hij gaat zeker nog wel 15jr mee. Hij zal nu ongeveer 17/18 zijn.

Lees anders het stuk in paard en sport. Ik kreeg op stal ook wel wat vreemde en negatieve reacties, maar enkelen hebben nu dat stuk gelezen en kwamen er toch op terug.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:27

Volgens mij ging de niet paardwaardig reactie over een paard waarbij ook de kiezen verwijderd moesten worden. Heel ander geval.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:16

Ook ik lees mee in dit topic, heb een paar weken geleden te horen gekregen dat mijn pony ook deze ziekte heeft. In december bij de gebitsbehandeling was al aangegeven dat hij het wellicht had in een heel vroeg stadium, nu waren er overduidelijk kenmerken.
Hij laat geen pijn zien bij gebruik van de mondspreider, alleen durf ik niet te zeggen dat hij dus ook daadwerkelijk geen pijn heeft, het is echt een keiharde voor zichzelf. Goed in de gaten houden en regelmatig controleren dus.
Ik heb al besloten dat ik geen tanden ga laten trekken, als hij pijn krijgt laat ik hem inslapen. Hopelijk is dat na een zomer op het gras, dat gun ik hem echt nog.
Redenen waarom ik niks ga laten trekken; volgende week wordt hij 29, zijn gebit is aardig op, tussen zijn kiezen zitten diastases waardoor daar ook voedsel tussen blijft zitten en hij proppen maakt. Verder heeft hij artrose wat bij tijd en wijle weer opspeelt en heeft hij cushing. Alles bij elkaar wordt het steeds meer een zorgenkindje en heb ik besloten dat ik niet meer ga dokteren. Als hij niet meer met plezier met zijn vriendjes buiten kan staan en gras eten dan houdt het helaas op, hoe moeilijk ik dat ook zou vinden en hoezeer ik er nu ook al tegenop zie.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:24

Raamzicht schreef:
Volgens mij ging de niet paardwaardig reactie over een paard waarbij ook de kiezen verwijderd moesten worden. Heel ander geval.


Ik heb het over opmerkingen die naar ons zijn gemaakt. Mensen die zonder dat ze weten wat het is, meteen oordelen of veroordelen. Helemaal omdat het MAAR een shet is.

Bjarni, dat snap ik heel goed. Pijn is soms moeilijk te ontdekken. Bij toeval keek onze veearts naar zijn tanden en zijn de paarden vorig jaar wat eerder gedaan. Verder mooi tandvlees, actieve pony etc.

In Maart had hij een lichte koliek aanval. Misschien door slechter kauwen? We hebben nooit proppen gevonden of iets dergelijks. Achteraf viel hij wel erg aan op de speedibeet. Maar hij had ook geen gewichtsverlies. Hij was 160 en dat was hij nog steeds.

Het kan staande met een flinke verdoving, maar de shet was te klein. EORTH komt vooral voor bij oudere paarden, koudbloeden en ruinen en hengsten. Je kan het niet voorkomen tot nu toe.
Heeft je paard meer klachten, moet je idd realistisch zijn, want het is en blijft wel een ingreep die ze ook aan moeten kunnen. Daarnaast is het financieel een flink bedrag. Als eigenaar en paard moet dat het allemaal wel echt waard zijn. Welke ingreep dan ook op latere leeftijd.

Ik hoop dat je paard nog van een hele mooie zomer mag genieten in ieder geval. En sterkte als je de beslissing moet nemen. Die beslissing is echt voor ons, want een paard weet het daarna niet meer en het proces van inslapen is vandaag hetzelfde als over een half jaar. Nogmaals, Sterkte!!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:21

superpony schreef:
Raamzicht schreef:
Volgens mij ging de niet paardwaardig reactie over een paard waarbij ook de kiezen verwijderd moesten worden. Heel ander geval.


Ik heb het over opmerkingen die naar ons zijn gemaakt. Mensen die zonder dat ze weten wat het is, meteen oordelen of veroordelen. Helemaal omdat het MAAR een shet is.



Oh excuus dat is wel heel naar en onaardig zeg!