EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FantasyB

Berichten: 230
Geregistreerd: 24-06-06

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:36

Ik heb hem overgekocht van een manege waar hij als manegepaard stond 7 jaar geleden, dus ik heb hem met deze problemen gekocht. Dus het is sowieso al 7 jaar zo. Het schijnt een ziekte te zijn die zich ontwikkelt tussen het 12e en 15e levensjaar zei Daan. Maar ze weten er helaas maar heel weinig van af, vandaar dat trekken de enige remedie is. Over voer zei hij dat ze nog alles kunnen eten omdat ze gras en hooi kunnen pakken met de lippen. En verder voer ik mijn paard al slobber bij dus dat blijf ik dan geven.

Voor- en nafoto's zal ik (als de behandeling inderdaad doorgaat) sowieso plaatsen. En de röntgenfoto als ik daarbij kan ook.

Ik zal jullie op de hoogte houden!

Hilduhtje
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:33

Hallo,

Ik wil bij deze ook me ervaring delen over de ziekte EOTRH. Mijn paard is op dit moment bijna 20 jaar oud.
Bij mijn paard zijn ongeveer 1,5 jaar geleden alle boventanden verwijdert. Deze zaten los en hier bleek het ook om deze ziekte te gaan.
Zijn ondertanden zaten nog wel vast en leek voor dat moment nog geen problemen te geven.
Afgelopen vrijdag zijn we opnieuw bij de kliniek geweest en hebben ze zijn ondertanden ook allemaal verwijdert. Op dit moment heeft hij alleen zijn kiezen nog.
Mijn paard maakt het goed, hij eet alles. Zowel brokken als muesli, paardensnoepjes en eet ook gewoon gras in de wei.

Je ziet dat het tandvlees boven netjes dichtgegroeid is, ook onder begint het tandvlees al goed te helen.

Ik rijd nog bijna iedere dag op hem, ook wedstrijden. Hij ziet erg super gezond uit volgens de dierenarts.

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:18

Dat is goed om te horen, dat hij alles nog goed eet en er gezond uitziet. Heb ik een vraag aan je; Om de plekken waar de tanden getrokken zijn; zitten daar nu dan geen gaten? waar allemaal weer etensresten in kunnen gaan zitten? Moet je dat schoonmaken en hoe doe je dat dan?

Hilduhtje
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:34

Waar de tanden 1,5 jaar geleden verwijdert zijn is het tandvlees helemaal mooi dichtgegroeid. Zitten geen enkele gaten. We hebben de eerste paar dagen met water gespoeld, en dat is toen ook vrij snel dicht gegroeid.
Onder zijn z'n tanden vrijdag verwijdert. Ook hier kan je al god zien dat het tandvlees dicht aan het groeien is, hier blijft nu wel vanalles tussen zitten. Deze proberen we zo goed mogelijk schoon tehouden. Ook doet het paard zelf regelmatig overdag zijn neus helemaal in het water, zo worden zijn wonden ook nog goed schoongespoeld.

Spoelen doen wij met een spuit met water. Echter vind het paard dit niet altijd even fijn. Verder gewoon met de vingers hooi en gras er tussen uit halen.

Hopenlijk een beetje duidelijk?

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:24

Ja dankje voor de info! Zo weet ik wat mij straks te wachten staat, ook fijn om te horen dat jou paard het zo goed doet zonder tanden

TanteFlavie

Berichten: 782
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:15

Ik blijf dit volgen. Ook ik ben blij met iedere info die ik lees en kan vinden....

Hilduhtje
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Limburg

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:04

ik was ook op zoek naar meer informatie!
fijn om zo ervaringen uit te wisselen.

snifje
Berichten: 35
Geregistreerd: 26-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:28

Mijn IJslander van 19 heeft ook EOTRH en ik poets elke dag zijn tanden met een homeopatsche tandpasta zonder fluoride. Hij krijgt ook mushrooms en het gaat super goed met hem.
De etterbulten boven zijn tanden zijn verdwenen en z'n tanden zijn superschoon.

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:01

hebben jullie paarden/pony's ook op het tandvlees ter hoogte van de tandwortels witte stippeltjes? Duidt dat op ontstekingen? Ik zag het vorige week bij mijn paard namelijk.

TanteFlavie

Berichten: 782
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:09

Max heeft dit niet (meer). De tandarts heeft een zeer slechte/losse tand getrokken en zijn tandvlees is voorlopig helemaal terug in orde. Hij heeft wel "losse" tanden, dit wil zeggen dat je ze een beetje kan bewegen als je ze vast neemt. Tot nu toe lijkt hij daar geen last van te hebben.

TanteFlavie

Berichten: 782
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 22:25

Even een update...
Sinds deze zomer heeft max een snijtand en een hoektand verloren. De wonden van het trekken zijn goed verlopen. Bij het trekken van de hoektand liep wel iets mis, deze tand was tamelijk hard aangetast in het wortelgedeelte en brak af. Het trekken duurde dus een stuk langer, de tandarts wilde zeker zijn dat er geen stukken achterbleven.
De genezing verliep vlot, straf eigenlijk dat dit zo snel gaat (in vergelijking met ons mensen). De tandarts toonde dat zijn kiezen ook los staan, eigenlijk staan alle tanden los... maar de kiezen ... dat is duidelijk, er kruipen stukken voer/vezels tussen de kiezen en dat veroorzaakt ontstekingen. Voor Max komt nu iedere 6 maanden een tandarts, indien nodig... komt hij nog vlugger.

Met oudjaar heeft Max koliek gekregen (was overgestapt op ander voer... dom dom dom dom x 10000) en toen heeft de bijgeroepen dierenarts aan de hand van de mest opgemerkt dat hij zijn voer slecht verteerde. Waarschijnlijk een gevolg van zijn tanden. Daarom ben ik nu overgestapt naar geweekte pulp, daar een vitaminekorrel tussen, gemengd met Equine Sensitive van Dodson & Horrell. Op het eerste zicht doet hij het er goed mee. Van een buurman kreeg ik witloofwortels, die krijgt hij ook... ik was ze en snij ze in kleine stukken. Hij is er gek op.

Max eet graag en goed hooi... er gaat een moment komen dat dit niet meer mogelijk zal zijn...

Hout vasthouden.... Ik hoop dat hij nog lang bij ons mag zijn op een paardvriendelijke manier...

onne

Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Vianen/utr:

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 09:29

Dank je voor de update , nog veel plezier met Max.

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:56

wat erg zeg! Ik dacht dat het alleen de tanden betrof, maar de kiezen kunnen dus ook worden aangetast....

Mijn merrie heeft regelmatig van die bulten boven de voortanden, die trekken dan snel weer weg en dagen/weken later zit er weer 1.
Dat zullen wel ontstekingen aan de tandwortels zijn.

De tandarts komt hier nog ieder jaar. Ze eet ook nog goed en is absoluut niet mager gelukkig.

Ik hoop dat je nog lang van Max kan genieten!

(ik heb trouwens goede ervaringen met seniores priores van subli)

Zeboki
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:16

Onze shetlander is denk ik een jaar of 15 geleden hieraan geholpen (zonder die mooie diagnose).
Aan huis in combinatie met de (amerikaans opgeleide) tandarts en DA voor de narcose eerst de ondertanden getrokken. Was geen fijn werk :( Niet om te doen en niet om te zien.
Maar de boventanden durfden we niet meteen. Eerst maar eens kijken hoe het genas.
Wonderbaarlijk binnnen 14 dagen zowat alles dichtgegroeid en de Shet eet gewoon nog steeds gras (niet zo kort) en met de kiezen geen problemen gehad. Hij heeft altijd alles kunnen eten waaronder ook hooi en winterwortelen. (Behandeling bestond uit 2 x daags met slang in mond spuiten (goed achterin) om vuiligheid en etensresten te verwijderen en na de slang met wondspray (Hopp) met calendula etc. erin de voortanden gespoten. Ook goed in de gaatjes. Daarnaast kreeg de shet Echinacea om ontstekingen tegen te gaan.
Nu is de shet 26 jaar en gaan zijn kiezen wel los zitten en het voer nu aangepast. Van Metazoa HP320 lucernebrokjes, Gras-mix en lucerne van Hartog en XP-korrel en wat slobber van Horsefood met daarbij een scheut trias omega en sinds kort hennepolie van Bio-Ron (dat moet nog beter zijn qua olie ;).
Nu is het zaak hem genoeg structuur binnen te laten krijgen.
Ook wij zijn benieuwd hoe lang het nog mag duren.

kannie

Berichten: 1665
Geregistreerd: 02-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 04:50

Vandaag is deze ziekte ook gevonden bij mijn 17 jarige merrie. Ben er nogal van geschrokken. Het is nog in een vroeg stadium maar toch... ik lees overal over bitloos rijden. Ik vroeg me af, het bit zit toch niet tegen de tanden aan? Ik sta er sowieso voor open hoor maar vraag me echt af of dit nut heeft. Graag jullie ervaringen

TanteFlavie

Berichten: 782
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:25

In ons geval was het echt wel de enige oplossing. Ikzelf moest ook een 'klik' in mijn hoofd maken.
Achteraf zijn er nu al 3 tanden getrokken en als je de wortels van die tanden ziet... dan is het super dat ik bitloos ben beginnen rijden. De wortels hebben een zeer "grillige" vorm en zijn ontzettend verdikt en "verlengd" door een soort "cementering".... . Als de tandarts even op de lagen drukte (vorige week) dan had hij pijn... stel je dan voor dat er een bit rust in de mond... waar toch beweging in zit tijdens het rijden...
Max is veel rustiger geworden door het bitloos rijden, hij had duidelijk véél pijn...


Dus... voor ons... de enige oplossing en de juiste.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 02:42


Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:35

De TA dacht dat mijn merrie dit misschien ook zou hebben. Ik heb toendetijd er wel info over gezocht. Ze zou vooral heel jong zijn dit al te hebben (ze was 9 toen). Nu, 2 jaren en 2 tandartsbezoeken later lijkt het toch niet te zijn wat hij dacht, aangezien het niet is verergert. Als ik dat zo hoor hoop ik dat het inderdaad iets anders is, maar ik hou het wel in mijn achterhoofd. Hij had deze verdenkingen vanwege verdikkingen van het tandvlees aan de basis van de tanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:25

Mijn Fjord lijkt ook EORTH te hebben |(
Vorig jaar zaten 2 kiezen los die getrokken zijn en nu begingen zijn snij tanden ook.
Is er al iets meer bekend over deze ziekte van wat de oorzaak is en wat je er tegen kunt doen?

2 keer per week haal ik wel stukken gras tussen zijn snijtanden vandaan en daarna spuit ik met water de ruimtes tussen zijn snijtanden schoon.
En wat volgens jullie beste, wachten tot dat tanden er uit vallen of meteen verwijderen zodra ze los gaan zitten?

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:31

Mijn fjord heeft het ook.
Twee jaar geleden kwam de da erachter tijdens een gebitsbehandeling. Ik heb foto's laten maken en ze bleek het in lichte mate te hebben. Sinds die tijd voer ik equisano mushrooms op da advies en het blijft tot nu toe stabiel.

TanteFlavie

Berichten: 782
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:52

Mijn fjord ook, officieel is hij 15... maar vermits hij geboren is op 1 januari is dit te betwijfelen.
Hij heeft ondertussen 3 tanden minder maar al zijn kiezen zaten los enkele maanden geleden en ik vrees dat hij bij zijn controle in mei (om de 6 maanden komt de tandarts) weer minstens één tand gaat verliezen.
Volgens mijn tandarts is er niets aan te doen. Ik controleer dagelijks zijn tanden, probeer de stukken hooi vantussen zijn tanden te halen...
Wij rijden bitloos ondertussen.

Fiero6

Berichten: 488
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: naast de buren

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:09

Mijn kruising fjord heeft het ook ( zou het ras gebonden zijn?)
Hij is ongeveer 15 jaar, maar de dierenarts zag het somber in vorige week.
Normaal zit de ziekte alleen op de voortanden en hengstentanden en heel zeldzaam ook op de kiezen.
De dierenarts vreest dat mijn pony het ook in de kiezen heeft, vorige week is er 1 kies getrokken en ook een hengstentand is spontaan afgebroken. Nu moet ik wel zeggen dat buiten deze ziekte heeft hij ook veel diastase en zijn tandglazuur is erg kwetsbaar.
Ik spoel elke dag met een speciale mondspoeling zijn mond ( met een drench spuit). Ook rij ik bitloos.
Hij krijgt geen brok of snoepjes of appels of wortels meer. ( wel slobbers)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:06

Die van mij heeft ook gebroken hengsten tand, hij heeft gelukkig geen last van maar wist niet dat er iets mee te maken heeft.
Maar wanneer kan beste kiezen laten trekken, enkel wanneer last van hebben of ontstoken is of altijd wanneer die tand los zit?
Ik dacht ergens te gelezen hebben dat wel vaker voor komt bij sobere rassen.
Die van mij is trouwens 17

TanteFlavie

Berichten: 782
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:35

Ik ben even de boekjes erbij gaan halen want ik betrap mij er op dat in mijn geest mijn paardjes 15 jaar blijven....

Officieel zijn Max en Winnie geboren op "exact dezelfde onmogelijke dag", namelijk 1 januari 1998, dat maakt dus dat ze ondertussen 17 jaar geworden zijn.

Max krijgt van de tandarts de vermelding "minstens 10 jaar of zelfs 15 jaar ouder"... en soms heb ik de neiging om hetzelfde te denken. Max en Winnie zijn in 2006 gechipt "omdat het moest" en hebben toen waarschijnlijk een "commercieel voordelige leeftijd" gekregen.... Niet dat ik hen niet zou gekocht hebben als ik het "wist", want ik ben als een blok gevallen voor hen.

Ikzelf heb de afspraak met de tandarts dat hij alle 6 maanden mag komen en dat hij een bezoek aan mijn paardjes inplant als hij "in de buurt is". Als ik merk dat het echt nodig is (en dat merk je dadelijk) dan bel ik hem en dan komt hij vroeger. Ik wacht niet tot het ontstoken is. Ik merk aan zijn "houding" dat het nodig is, hij is dan "anders dan anders" en ik mag dan bijvoorbeeld niet naar zijn tanden kijken... of hij maakt extra proppen, of hij eet zijn voer niet volledig op, of hij morst enorm veel of... de allereerste keer zag ik gewoon een tand "van links naar rechts" bewegen (hoektand).

Ik schrik er van dat er zoveel Fjorden zijn met dezelfde aandoening terwijl ik nog nooit gehoord had van EOTRH vooraleer het bij Max was vastgesteld... In mijn omgeving zie en hoor ik niets over deze aandoening. Mijn tandarts kent het goed, mijn paardendierenarts kende het "enkel vanuit de studie"....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:50

Je weet zeker niet de afstamming?
Die van mij heeft exact zelfde geboortedatum en zijn vader is Halstor. Maar ook in 2005 pas paspoort gekregen en voor rest papier loos. Maar zover kunnen achterhalen lijk wel te kloppen. Zou het misschien een erfelijke ziekte zijn ?

Zou zagen de kiezen er uit die ander half jaar geleden getrokken waren.
Afbeelding