EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:26

Onze shet had koliek klachten juist door de EOTRH. Hij was vorig jaar ong 17. Hij werd laatste jaren gemend en staat bij mn ruin en merrie.
De operatie is duur en je hebt geen garanties hoe je paard verder oud wordt. Had onze shet meer klachten gehad, weet ik niet of we het hadden laten doen.
Wel was het duidelijk dat de EOTRH heel pijnlijk was. Hij had ook al meerdere fistels.

Ik zou zelf niet zeggen dat ze zonder snijtanden meer of vaker koliek krijgen. Wat voor koliek krijgt je paard? En waarom? Krijgt ze genoeg goed ruwvoer en vrije beweging bijvoorbeeld?

Onze shet eet gewoon hooi uit het net en kan grazen, dus daarvoor hebben ze niet echt snijtanden nodig. De kiezen zijn nog goed en daarmee kauwen ze, wat belangrijk is.

Myrthee_

Berichten: 2568
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:31

Die van mij heeft dan geen koliek klachten, dus in dat opzicht kan ik je er niet mee helpen.
Maar kan wel zeggen dat die van mij nooit heeft laten merken pijn te hebben aan haar tanden. Terwijl er toch flinke bulten aan de tanden zaten. Pas in Utrecht kwamen ze er achter dat ze er toch best veel pijn aan had.

Ze is nu twee weken geleden geopereerd en ze doet het best wel weer goed.

Myrthee_

Berichten: 2568
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:34

Mijn merrie is weer gezond verklaard. Ze doet het weer super onder het zadel. Ben zo trots op haar *\o/*

Nu vroeg ik me af of er bokkers zijn die met hun paard zonder tanden zijn gestart op wedstrijd en of er rekening mee gehouden werd?

Lukasje
Berichten: 11349
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:02

Een 2-tal jaar geleden werd bij mijn toen 21-jarige merrie EORTH geconstateerd. Ondertussen verloor ze 2 tanden. De tandarts, die sowieso jaarlijks komt, vond vorige maand dat ze toch wel fel reageerde en adviseerde dat het beter voor haar zou zijn om al (of beter: de resterende) haar voortanden te verwijderen. Deze ingreep staat gepland op 11 mei.

Vraagje aan diegenen met ervaring hierin: hebben jullie vooraf aan de ingreep je paard extra bijgevoerd? Ik heb geen idee wat ik mag verwachten maar zou niet graag hebben dat ze achteraf gewicht verliest omdat ze een poosje niet goed kan eten. Al hoop ik uiteraard dat het eten voor haar na de ingreep juist minder pijnlijk zal worden.

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:04

Lukasje schreef:
Een 2-tal jaar geleden werd bij mijn toen 21-jarige merrie EORTH geconstateerd. Ondertussen verloor ze 2 tanden. De tandarts, die sowieso jaarlijks komt, vond vorige maand dat ze toch wel fel reageerde en adviseerde dat het beter voor haar zou zijn om al (of beter: de resterende) haar voortanden te verwijderen. Deze ingreep staat gepland op 11 mei.

Vraagje aan diegenen met ervaring hierin: hebben jullie vooraf aan de ingreep je paard extra bijgevoerd? Ik heb geen idee wat ik mag verwachten maar zou niet graag hebben dat ze achteraf gewicht verliest omdat ze een poosje niet goed kan eten. Al hoop ik uiteraard dat het eten voor haar na de ingreep juist minder pijnlijk zal worden.

Vanaf een paar dagen voor de ingreep ben ik begonnen met Seniores Priores bijvoeren. Ook omdat ik wilde testen of ie dat lustte. Vanaf 1,5 uur ofzo na ingreep stond hij trouwens al wel weer hooi te eten. Dat heb ik alleen wel los gevoerd, in plaats van zoals gewoonlijk uit slowfeeder hooinetten.
Of het echt nodig was weet ik niet zeker. Ik wilde het zekere voor het onzekere nemen met een oud paard in de winter. Voer het nu trouwens nog steeds bij, omdat hij ook al wat kiezen mist en ik het idee heb dat hooi eten daardoor (dus niet doordat zijn tanden getrokken zijn!) ook wel wat moeilijker gaat.
Verder heb ik een ton water neer gezet voor hem, zodat hij niet met zijn zere bekkie op de lepel in zijn waterbak hoefde te duwen. En even geen wortels. Stukjes bleken in de gaten te gaan zitten... Verder gewoon zijn muesli enzo.

Succes met de ingreep, hoop dat het net zo goed gaat als bij die van mij!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:36

Lukasje schreef:
Een 2-tal jaar geleden werd bij mijn toen 21-jarige merrie EORTH geconstateerd. Ondertussen verloor ze 2 tanden. De tandarts, die sowieso jaarlijks komt, vond vorige maand dat ze toch wel fel reageerde en adviseerde dat het beter voor haar zou zijn om al (of beter: de resterende) haar voortanden te verwijderen. Deze ingreep staat gepland op 11 mei.

Vraagje aan diegenen met ervaring hierin: hebben jullie vooraf aan de ingreep je paard extra bijgevoerd? Ik heb geen idee wat ik mag verwachten maar zou niet graag hebben dat ze achteraf gewicht verliest omdat ze een poosje niet goed kan eten. Al hoop ik uiteraard dat het eten voor haar na de ingreep juist minder pijnlijk zal worden.


Wij hadden senior priores gekocht, maar heeft hij amper gekregen. Toen wij hem 's avonds gingen opzoeken at hij hooi. Volgende dag thuis at hij meteen weer mee uit de slowfeeders. Ik heb hem wel een paar keer sp gegeven, wat hij super lekker vond, maar hij is nooit afgevallen.

Wij voeren geen wortels etc dus geen ervaring mee. Hij kan wel grazen.

Na de operatie stinken ze even flink uit de mond. Mij werd afgeraden om te spoelen, maar heb dat wel enkele keren gedaan. Het mag ook wel, maar ze zeiden dat veel paarden het niet accepteren of angstig worden bij het hoofd.
Ik heb het gewoon met de tuinslang gedaan en ging goed.

Hij krijgt een klein handje voer tijdens de voerbeurten vanwege het idee en dat gaat goed.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:39

Myrthee_ schreef:
Mijn merrie is weer gezond verklaard. Ze doet het weer super onder het zadel. Ben zo trots op haar *\o/*

Nu vroeg ik me af of er bokkers zijn die met hun paard zonder tanden zijn gestart op wedstrijd en of er rekening mee gehouden werd?


Geen wedstrijd, maar wij doen alles wat we al deden. Is bij ons de shet en wordt alleen nog gemend. Hij hangt nu iets meer zijn tong eruit en bij inspanning wel iets meer. Het ziet er anders uit dan bij pijn in de mond/verzet. Toch zou ik een briefje van de veearts regelen en het vooraf melden.

antoinetje

Berichten: 1137
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Plaatsje bij het bos :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:34

Hallo Bokkers,

Ik meld me hier ook. Bij onze 16 jarige ruin is EORTH geconstateerd aan alle 6 zijn tanden in de bovenkaak. 4 vrij ernstig 1 ernstig en 1 matig. Advies is om alle tanden eruit laten halen. De foto's zijn gisteren gemaakt en ben best geschrokken van de staat van zijn gebit van de binnenkant uit gezien. Hij toont verder geen pijn en lijkt happy, eet goed maar volgens de dierenarts moet hij echt wel pijn hebben (ken ik mijn dier dan zo slecht ;( ).vind het idee van de operatie erg eng 'wat als'... Ik ben nogal een doemdenker.

Volledig schriftelijk verslag krijgen we nog maar het advies is om naar Jan Kroes te gaan, binnen 6 maanden. Ik heb over jullie ervaringen gelezen wat bijzonder behulpzaam is. Ik zet hier dus even een stipje. Tips zijn altijd van harte welkom!

Antoinette en een hoef van Querubi!

Myrthee_

Berichten: 2568
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:55

Wat betreft voeren, die van mij heeft onbeperkt hooi gekregen. Verder haar normale dieet (2x per dag halve schep basisbrok en een halve kilo slobber). Ze was tijdens de controle maar 6 kilo afgevallen (waarschijnlijk alleen spier dus).

Superpony, ik rij alweer, ze doet alles super. Loopt beter dan voorheen. Maar KNHS werkt niet echt mee helaas..

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:19

Briefje van veearts/kliniek? Utrecht heeft er vorig jaar een heel stuk over geschreven in paard en sport meen ik, dus lijkt me dat je toch iets moet kunnen.
En anders gewoon starten en een uitdraai met uitleg meenemen.

Myrthee_

Berichten: 2568
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:27

superpony schreef:
Briefje van veearts/kliniek? Utrecht heeft er vorig jaar een heel stuk over geschreven in paard en sport meen ik, dus lijkt me dat je toch iets moet kunnen.
En anders gewoon starten en een uitdraai met uitleg meenemen.


Utrecht vertelde mij juist dat KNHS daar zo moeilijk over doet. Zelf ook nog gemaild met ze en ook tegen mij doen ze er moeilijk over. En om nou elke keer als ik ga starten eerst een bakje met tanden op tafel moet zetten bij de jury is ook weer zo onhandig, moet je steeds vroeg komen etc. Maar ga het van de zomer denk ik gewoon proberen..

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:04

antoinetje schreef:
Hallo Bokkers,

Ik meld me hier ook. Bij onze 16 jarige ruin is EORTH geconstateerd aan alle 6 zijn tanden in de bovenkaak. 4 vrij ernstig 1 ernstig en 1 matig. Advies is om alle tanden eruit laten halen. De foto's zijn gisteren gemaakt en ben best geschrokken van de staat van zijn gebit van de binnenkant uit gezien. Hij toont verder geen pijn en lijkt happy, eet goed maar volgens de dierenarts moet hij echt wel pijn hebben (ken ik mijn dier dan zo slecht ;( ).vind het idee van de operatie erg eng 'wat als'... Ik ben nogal een doemdenker.

Volledig schriftelijk verslag krijgen we nog maar het advies is om naar Jan Kroes te gaan, binnen 6 maanden. Ik heb over jullie ervaringen gelezen wat bijzonder behulpzaam is. Ik zet hier dus even een stipje. Tips zijn altijd van harte welkom!

Antoinette en een hoef van Querubi!


Vervelend zeg!
Jan Kroes heeft bij mijn paard ook alles getrokken. Ik vind hem een hele fijne dierenarts.

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:17

Doet de knhs daar moeilijk over? Waarom dat? Het is toch een duidelijke reden waarom de tong eruit hangt.

antoinetje

Berichten: 1137
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Plaatsje bij het bos :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:27

Dankje Ootie!
Heb er mischien overheen gelezen is bij jou paard alles staand of liggend getrokken? Ik vind narcose zo eng en nu vertelde onze DA dat deze arts voornamelijk staand trekt.

Ik edit mezelf even het is natuurlijk EOTRH..

Myrthee_

Berichten: 2568
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:40

Pinacolada dat klopt vind ik ook. Echter vind KNHS dat het toch onder verzet/aanleuningsproblemen blijft vallen en willennze er geen dispensatie oid voor afgeven.

Antoinetje, die van mij is onder narcose gegaan en is allemaal best wel goed gegaan. Heb me ook wel even zorgen gemaakt maar ze doet het nu beter dan voorheen.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:02

antoinetje schreef:
Dankje Ootie!
Heb er mischien overheen gelezen is bij jou paard alles staand of liggend getrokken? Ik vind narcose zo eng en nu vertelde onze DA dat deze arts voornamelijk staand trekt.

Ik edit mezelf even het is natuurlijk EOTRH..


Bij mijn paard is het staand gebeurd. Ik heb haar de dag ervoor gebracht, en de dag nadat alles getrokken is weer opgehaald. De dag dat ze getrokken hebben, ben ik even langs gereden en toen stond ze alweer hooi te eten.
Ik vond het ook een naar idee dat alles eruit moest, maar nu heb ik er vaak geeneens erg in dat ze geen tanden meer heeft.

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:24

Bij mijn paard ook staand getrokken, ben er bij geweest en meteen daarna weer mee naar huis genomen.

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:30

Bij die van mij staand en thuis. Wilde hem niet verplaatsen, want dat is hij niet gewend en ben ook blij dat ik dat niet gedaan heb.

Lukasje
Berichten: 11349
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 23:49

@ superpony en Deborah: bedankt voor het antwoord! Slowfeeders heb ik niet, biedt het voordroog op de grond aan. Slobber lust ze graag, dat kan ik haar ook geven! Goede tip van het water. Uit een emmer drinken zal minder pijnlijk zijn dan dat ze moet duwen tegen zo'n lepel.

En dan straks maar hopen dat alles goed verloopt!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 00:16

Bij ons is het de shet en die zouden ze staande proberen. Helaas kon de arts echt geen kracht zetten zo laag. Ik werd gebeld dat ze hem onder narcose zouden brengen en dus plat leggen. Dat vond ik echt wel heel spannend en heb met mn telefoon onder mn arm rondgelopen.
's avonds at hij idd al.

Ronduit weer eens belachelijk van het KNHS. Die organisatie lijkt echt niet meer om paarden te gaan, ppfff.

Wij hebben buiten in de ibc vaten netten en in de stallen hooi op stro liggen. Hij pakt alles en er valt ook genoeg uit de netten. Hij staat bij een obesitas pony en onze merrie en zijn hartstikke gek met elkaar, dus dan is dat zo.

Paar jaar geleden stonden ze voor het laatst op de wei met graasmaskers. De ruin krijgt die straks weer om, maar dat ga ik nu bij de shet niet meer doen. Het gras mag goed uitgroeien, we gaan er wat later op en bouwen per 10minuutjes op, dus nemen weinig risico's.

antoinetje

Berichten: 1137
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Plaatsje bij het bos :-)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:18

Bedankt voor jullie antwoorden en het delen van ervaringen.

Hadden jullie allemaal dat jullie paarden echt last hadden? De onze eet goed (al duurt het lang voor ze stoppen met eten) is fit maakt een heldere indruk etc etc. Op de foto's is echt te zien dat de tanden niet goed zijn maar ik merk gewoon niets aan hem.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:27

Nee, wij hadden niks door. Hij at goed, was niet afgevallen etc. Ze waren in November naar tandarts geweest en we vonden zijn gebit wel ''oud'' eruit zien in verhouding met zijn leeftijd.

In Maart kreeg hij wat koliek verschijnselen. De eerste keer daarvoor behandeld en leek dag erop al beter. Dag later was hij toch sloom en lag erg veel. Mijn man was er en vond hem veel knarsetanden. Toen de veearts gebeld en die heeft ons doorgestuurd naar Utrecht.

Daar leek koliek erg mee te vallen, maar hij had een vieze lucht uit zijn mond. Ze hebben hem gehouden en onderzocht etc. We hebben hem opgehaald en nog een week thuis gehad tot zijn operatie.

Myrthee_

Berichten: 2568
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:41

Die van mij heeft ook niks aangegeven. Alleen als ik het hoofdstel indeed schudde ze eenmaal met haar hoofd. Dus toen tanden laten controleren en dat was dus catastrofe..

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:00

Lastig te zeggen inderdaad, of het van te voren te zien was. Achteraf gezien beet hij al jaren geen appels en wortels meer door, die stopte hij meteen tussen zijn kiezen. Vroeger was hij ook altijd veel meer bezig met zijn lippen en neus. Dat deed hij na de ingreep ineens ook weer veel meer. Ik had het me dus vooraf niet gerealiseerd, maar achteraf zie ik het wel. En tandenknarsen deed hij inderdaad ook heel erg en nu niet meer.
Ik snap die twijfel wel heel goed hoor! Die had ik ook tot op de dag van de ingreep... Je kunt het immers ook niet meer terug draaien. Als ik zie hoe hij er nu bij staat, ben ik erg blij dat ik het toch heb gedaan. Zelfs grazen gaat zonder problemen en misschien zelfs beter dan daarvoor.
Voor mij gaf de doorslag het feit dat de foto's zo'n duidelijke achteruitgang lieten zien in 1 jaar tijd.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 00:25

Achteraf had hij wel een keer moeite met een wortel die iemand hem gaf inderdaad. Maar het is een klein mondje en hij kreeg van ons geen wortels, dus zag er geen kwaad in verder.

Ik vond het echt spannend. Heel flauw gezegd, werd ons gevraagd of we dit wel wilden, want het is een iets oudere shet. Er zijn mensen die zeggen; ik haal voor 50 euro wel een nieuwe.
Dat was voor ons geen optie, maar je bent toch bang dat het mis gaat of niet de oplossing is en hij uiteindelijk eronder lijdt en je hem toch moet laten gaan. Dan zou ik het niet hebben gedaan.

Wij hebben dus direct besloten en ze zijn er binnen een weke uit gegaan.