EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:35

KimThirza schreef:
Fauvetje schreef:
Even een vraagje :
Ik geef equisano aan mijn paard met vrij ver gevorderde eorth, helaas kan ik er online niet meer aankomen, meerdere verdelers geven aan dat ze niet meer mogen (?) verzenden naar Belgie. Heeft iemand een idee hoe ik er wel nog aan kan geraken?


Dierenarts Krommerijnstreek heeft ze wel! heb ik van de week ook weer een pot besteld.


Maar dan blijft het een verzending van NL naar België... ook ik ondervond daar vroeger wel eens problemen mee...
Vermoedelijk zoeken ze een verkoper in België.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 01:14

Elisa2 schreef:
Gelukkig maar, dat scheelt al een heleboel!


Waarom vind je dat schelen?? In ons geval zijn de andere dingen die meespelen ook een belangrijke factor. Een paard kan meer mankeren dan PPID hebben.

Maar goed, dat soort zaken zijn allemaal uitgesloten. We hebben alles in kaart, bloed, rontgen, echo van blessures en alles, maar het is gewoon het afwegen wat je moet doen. En daarvoor blijven we in overleg met de veeartsen, tandarts etc etc. Zijn mensen die ik goed vertrouw en zij vertrouwen ook op mijn oordeel, maar heb wel aangegeven dat ik in dit geval wel helder moet blijven denken.

Overigens werkt dat 2 kanten op. Ik heb deze ruin 17jr en soms zie ik teveel, terwijl het reuze meevalt, maar het kan ook zijn dat ik straks te lang doorga.

Elisa2

Berichten: 37681
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 09:18

Ben ik het mee eens Superpony, maar heb al zoveel ellende gezien van HB veroorzaakt door cushing dat het in mijn ogen scheelt als er in ieder geval geen cushing is. Kan het dier natuurlijk meer mankeren war er ook voor zorgt dat het geen paardwaardig leven meer heeft.

Maar zo te lezen houden jullie alles goed in de gaten en in nauw overleg met de dierenarts. Het is inderdaad moeilijker om objectief te blijven kijken naar een eigen dier.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:08

Elisa2 schreef:
Ben ik het mee eens Superpony, maar heb al zoveel ellende gezien van HB veroorzaakt door cushing dat het in mijn ogen scheelt als er in ieder geval geen cushing is. Kan het dier natuurlijk meer mankeren war er ook voor zorgt dat het geen paardwaardig leven meer heeft.

Maar zo te lezen houden jullie alles goed in de gaten en in nauw overleg met de dierenarts. Het is inderdaad moeilijker om objectief te blijven kijken naar een eigen dier.


Oke, zo bedoel je.

Onze shet is 21 en hebben we bijna 19jr, die is nog nooit hb geweest. Omdat hij wel langzaam verhaard laten testen, maar zat zelfs erg laag. Hij heeft dus in 2015 al EOTRH gehad en staat daar dus echt los van. Is ook al die jaren netjes naar de tandarts geweest etc

De ruin waar ik het over heb, hebben we 17jr en is altijd samen met de shet gehouden. Het is bij hem een vicieuze cirkel waardoor hij hb is geweest. de kortste versie is; blessure, dus minder beweging. En dat is de cirkel waar hij een beetje in is gekomen. Te lang verhaal om nu te typen.

Elisa2

Berichten: 37681
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:47

Ik snap het wel denk ik, sommige paarden hebben er aanleg voor..HB is sowieso rot en EOTRH ook.

Cushing vind ik een sluipmoordenaar, in ieder geval is het sowieso rot als ze op leeftijd komen kwaaltjes krijgen. De prognoses vind ik het belangrijkste om mee te wegen. :-)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:13

Elisa2 schreef:
Ik snap het wel denk ik, sommige paarden hebben er aanleg voor..HB is sowieso rot en EOTRH ook.

Cushing vind ik een sluipmoordenaar, in ieder geval is het sowieso rot als ze op leeftijd komen kwaaltjes krijgen. De prognoses vind ik het belangrijkste om mee te wegen. :-)


Maar het staat vooralsnog wel los van elkaar. Zoals ik al schreef, de shet is nooit hb geweest en heeft geen ppid. De new forest is wel hb geweest en ir, maar nu stabiel. Echter door blessures is het soms lastiger een paard goed in beweging te houden en dan kom je snel in die vicieuze cirkel.

Op dit moment is hij te goed voor euthanasie. Ook de veearts moet dat ergens kunnen verantwoorden dat hij een paard laat inslapen.

Toen we zagen dat de EOTRH begon, dachten we niet dat zijn tanden ooit getrokken hoefden te worden en hij voor die tijd wel al ingeslapen zou zijn.
Nu hij zo goed blijft en zijn tanden slechter worden, moet je wel keuzes maken, want EOTRH doet pijn. Echter is dat geen reden om een paard in te laten slapen, want trekken is een relatief veilige en simpele ingreep zonder teveel risico's en de prognose van leven zonder tanden is gewoon heel goed. Dat zien wij zelf ook.
Je weet alleen niet wanneer blessures toch gaan opspelen en de pony alsnog wordt ingeslapen. Wisten we dat, was de beslissing echt heel makkelijk.

Shetlanders zijn gevoelig voor hb en waarschijnlijk ook voor EOTRH ( koudbloeden ) maar onze shet is nooit hb geweest, omdat hij altijd heeft gewerkt en goed gevoerd.
De NF werd veel gereden en is vrij plotseling stil komen te staan. Omdat de oorzaak moeilijk te vinden was, is het een zoektocht geweest en heeft hij gewoon teveel stil gestaan. En ondanks beperkt voeren, worden pony's dan toch echt snel te zwaar, worden hb etc. Had alles geleidelijk gegaan of was beweging in sommige periodes meer geweest, was dat nooit gebeurt. ( waar hij overigens nooit boxrust heeft gehad, maar bewegen is echt trainen, bosritten, en uit zichzelf rennen en spelen )

Mocht hij wel slechter worden op korte termijn, dan trekken we de tanden niet meer.

Elisa2

Berichten: 37681
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:05

Ik snap dat dat een moeilijke beslissing is, aangezien je niet in de toekomst kunt kijken. Maar zo te lezen kijken jullie heel goed naar het paard en zijn welzijn. :-)

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:33

Moeilijke afweging superpony, maar jij kent je pony het beste en kunt een goede beslissingen maken.

Ik heb net de afspraak gemaakt om de tanden te laten verwijderen. 18 april worden ze eruit gehaald. Tot die tijd blijft ze op duivelsklauw staan. Ook krijgt ze er nu iets bij om haar weerstand even een boost te geven om haar zo goed mogelijk erin te laten gaan.

Hopelijk gaat alles voorspoedig. Hebben jullie ervaringen met hoe de genezing daarna verloopt en wanneer ze weer gereden kunnen worden enz?

Myrthee_

Berichten: 2571
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:37

Tucktuck schreef:
Moeilijke afweging superpony, maar jij kent je pony het beste en kunt een goede beslissingen maken.

Ik heb net de afspraak gemaakt om de tanden te laten verwijderen. 18 april worden ze eruit gehaald. Tot die tijd blijft ze op duivelsklauw staan. Ook krijgt ze er nu iets bij om haar weerstand even een boost te geven om haar zo goed mogelijk erin te laten gaan.

Hopelijk gaat alles voorspoedig. Hebben jullie ervaringen met hoe de genezing daarna verloopt en wanneer ze weer gereden kunnen worden enz?

Na 2 weken mocht ik er bitloos weer op. Zodra de mond volledig geheeld is mag er weer een bit in.

Bij mij is de genezing heel goed gegaan gelukkig. Volgens het boekje. Had haar wel een waterton gegeven omdat ze het spoelen van de mond niet leuk vond en ze op deze manier zelf met haar mond door het water kon 'wapperen'

Unicornetto
Berichten: 2394
Geregistreerd: 16-04-09

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:22

Bij die van mij hetzelfde als hierboven gezegd wordt.

Na twee weken ben ik weer bitloos begonnen en nu na ongeveer vijf weken heb ik weer een keer met bit gereden.

Bij die van mij hebben we ook eerst een ton met water neergezet, zo spoelen ze zelf hun mond eigenlijk ook.
Verder ging alles ook goed, hij oogt een stuk vrolijker dan toen hij zijn tanden nog had.

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:08

Dat klinkt goed.

Zal blij zijn als het achter de rug is. Gelukkig heeft ze naast een automatische waterbak ook altijd een waterton tot haar beschikking dus dat moet goedkomen.

Hopelijk gaat de genezing bij die van mij ook zo voorspoedig!

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 00:16

Verschillende paarden met eotrh gezien waar de tanden uitgehaald zijn. De genezing gaat best vlot, na een week of 5/6 kunnen ze weer een bit in. En eten deden ze s'avonds al weer. Wij hebben idd ook een waterbak in de stal gezet zodat ze de lepel van de waterbak niet in hoeven te duwen. Schoonspoelen was niet nodig omdat het van binnenuit dicht groeit en zo het vuil er vanzelf uitgeduwt wordt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 01:18

Onze shet liep al veel zonder bit, dus weet niet hoelang hij geen bitje in heeft gehad. Ik heb wel met de tuinslang gespoeld. Ze zeiden in Utrecht dat het wel fijn was, maar paarden er soms kopschuw van worden................beetje rare gedachte, maar goed. Ik spoel gewoon met tuinslang wanneer nodig.
Onze shet had wel wat plekjes waar het eten wat ophoopte, dus dan is schoonmaken wel beter.

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:03

Morgen ga ik mijn paard naar de Kliniek brengen. Dan worden haar tanden getrokken. Merk dat ik ergens opgelucht ben dat het nog redelijk snel na de melding van de tandarts gebeurd. Ondanks dat ik blij ben dat ze nu al die kant op kan ben ik ook zenuwachtig. Dus wordt denk ik een hele slechte nachtrust.

Ik heb haar de afgelopen maand goed in de gaten gehouden maar geen tekenen van pijn kunnen ontdekken. Wel kreeg ze preventief duivelsklauw.

Hopelijk verloopt alles vlot en kan ik haar zonder problemen zaterdag ochtend weer ophalen.

Hoe zijn jullie ervaringen met tanden meekrijgen? Dat lijkt mij wel interresant om die mee te hebben.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:43

Fijn dat het zo snel al kan! Je paardje gaat daar echt wel van opknappen! Ik heb de tanden toen mee gekregen maar mijn tandarts weet ook dat ik dat interessant vind. Je moet ze dan alleen wel even schoonkoken, en het beste ook dezelfde dag nog. Ik heb ze een paar dagen later gekookt maar dan wordt je niet vrolijk als je het zakje open maakt. En dan het beste daarna nog behandelen dat ze mooi wit worden. Kun je het beste even aan je tandarts vragen waarmee. Ik heb ze toen in de biotex gelegd maar die tanden zijn niet zo mooi als de tanden die ik van mijn tandarts gekregen heb.Afbeelding
Je ziet hier dat de cement, of wat het ook is, die aangegroeid is overdreven wit is van de biotex.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 00:09

Tucktuck, wat moet je paard lang blijven....Dat is echt nergens voor nodig. Onze shet is in Utrecht gedaan en hebben we volgende dag opgehaald.

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 07:19

Het is dag 1 brengen, volgende dag behandelen en de dag erop halen in principe. Echter kan de staleigenaar waar ook een paard van wordt behandeld ze pas zaterdag ochtend weer ophalen.

Mariljo bedankt voor de tip. Ik weet niet of ik dezelfde dag de tanden kan schoonspoelen. Maar ik zal als het langer duurt een masker opzetten :+

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:11

Tucktuck schreef:
Het is dag 1 brengen, volgende dag behandelen en de dag erop halen in principe. Echter kan de staleigenaar waar ook een paard van wordt behandeld ze pas zaterdag ochtend weer ophalen.

Mariljo bedankt voor de tip. Ik weet niet of ik dezelfde dag de tanden kan schoonspoelen. Maar ik zal als het langer duurt een masker opzetten :+

Dat is idd ook een idee! Maar je moet ze echt koken...schoonspoelen heeft geen zin omdat er nog wel wat restjes bloed/tandvlees aan vast zitten. Ik heb dat in de buitenlucht op stal gedaan op een campinggasstel, heeft wel een uurtje of langer gekookt.

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:14

Goedemorgen bokkers, bij mijn inmiddels 25 jarige Welsh Pony is afgelopen week ook EORTH geconstateerd. Ik vond hem het afgelopen jaar al meer in zichzelf gekeerd en stilletjes, dus ik heb hem pasgeleden binnenste buiten laten keren. Aangezien hij ook heel slecht verhaart, een PPID test gedaan, echter daar kwamen Maar iets verhoogde waardes uit, nog niet voldoende om echt vast te kunnen stellen dat het PPID is, daar ga ik nog even niets aan doen.

Ik heb het nu als volgt bedacht: eerst een rontgenfoto laten maken, om te bezien in hoeverre de EORTH gevorderd is en dan eventueel de tanden laten trekken. Aangezien zijn kiezen ook aan de slechte kant zijn (gleuven in het midden van zn kiezen die steeds dieper worden waardoor de kies splijt) en de waarschijnlijke PPID (vacht komt gefragmenteerd van zijn lijf) vraag ik me wel af of ik hier überhaupt 'goed' aan doe. Ik wil hem natuurlijk graag behouden, Maar niet als hij zelf niet meer gelukkig en fijn in zn vel zit. Wat is jullie ervaringen met tanden trekken? Worden ze dan weer hun oude zelf?

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:26

Vrijbuiter34 schreef:
Goedemorgen bokkers, bij mijn inmiddels 25 jarige Welsh Pony is afgelopen week ook EORTH geconstateerd. Ik vond hem het afgelopen jaar al meer in zichzelf gekeerd en stilletjes, dus ik heb hem pasgeleden binnenste buiten laten keren. Aangezien hij ook heel slecht verhaart, een PPID test gedaan, echter daar kwamen Maar iets verhoogde waardes uit, nog niet voldoende om echt vast te kunnen stellen dat het PPID is, daar ga ik nog even niets aan doen.

Ik heb het nu als volgt bedacht: eerst een rontgenfoto laten maken, om te bezien in hoeverre de EORTH gevorderd is en dan eventueel de tanden laten trekken. Aangezien zijn kiezen ook aan de slechte kant zijn (gleuven in het midden van zn kiezen die steeds dieper worden waardoor de kies splijt) en de waarschijnlijke PPID (vacht komt gefragmenteerd van zijn lijf) vraag ik me wel af of ik hier überhaupt 'goed' aan doe. Ik wil hem natuurlijk graag behouden, Maar niet als hij zelf niet meer gelukkig en fijn in zn vel zit. Wat is jullie ervaringen met tanden trekken? Worden ze dan weer hun oude zelf?


Mijn 21-jarige is in december gedaan. Hij is weer de oude. Intens blij dat ik het heb laten doen. Het is zo'n pijnlijke nare ziekte. Niet behandelen is geen optie eigenlijk. Vertel je verhaal en je twijfels aan je dierenarts en laat je goed voorlichten. Met het tanden trekken los je de kiesproblemen niet op, in tegendeel: de kiezen vangen dan alle druk op waar voorheen de tanden dat ook deden.
Sterkte en wijsheid gewenst met je beslissing.

Unicornetto
Berichten: 2394
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:09

Tucktuck schreef:
Het is dag 1 brengen, volgende dag behandelen en de dag erop halen in principe. Echter kan de staleigenaar waar ook een paard van wordt behandeld ze pas zaterdag ochtend weer ophalen.

Mariljo bedankt voor de tip. Ik weet niet of ik dezelfde dag de tanden kan schoonspoelen. Maar ik zal als het langer duurt een masker opzetten :+


Ik heb de tanden van de mijne meegekregen in een pot met sterk water! Wilde ze heel graag mee, maar zat niet op het schoonmaken te wachten. Dus prima opgelost zo. :)

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:17

Ik ben benieuwd hoe ik ze mee krijg.
Toen ik aangaf ze mee te willen nemen kreeg ik als antwoord dat ze de tanden altijd bewaren om te laten zien aan de eigenaar.

Lasas staat net haar broer tegenover haar in een ruime stal. Dus ze zien een vertrouwd gezicht. Wel vind ik het spannend en kan niet wachten tot we ze zaterdagochtend weer ophalen.

Ik twijfel nog een beetje of ik eventueel op bezoek ga.

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:07

Tucktuck schreef:
Ik ben benieuwd hoe ik ze mee krijg.
Toen ik aangaf ze mee te willen nemen kreeg ik als antwoord dat ze de tanden altijd bewaren om te laten zien aan de eigenaar.

Lasas staat net haar broer tegenover haar in een ruime stal. Dus ze zien een vertrouwd gezicht. Wel vind ik het spannend en kan niet wachten tot we ze zaterdagochtend weer ophalen.

Ik twijfel nog een beetje of ik eventueel op bezoek ga.


Ik snap je helemaal! Sterkte de komende dagen :)

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 18:22

Vrijbuiter34 schreef:
Goedemorgen bokkers, bij mijn inmiddels 25 jarige Welsh Pony is afgelopen week ook EORTH geconstateerd. Ik vond hem het afgelopen jaar al meer in zichzelf gekeerd en stilletjes, dus ik heb hem pasgeleden binnenste buiten laten keren. Aangezien hij ook heel slecht verhaart, een PPID test gedaan, echter daar kwamen Maar iets verhoogde waardes uit, nog niet voldoende om echt vast te kunnen stellen dat het PPID is, daar ga ik nog even niets aan doen.

Ik heb het nu als volgt bedacht: eerst een rontgenfoto laten maken, om te bezien in hoeverre de EORTH gevorderd is en dan eventueel de tanden laten trekken. Aangezien zijn kiezen ook aan de slechte kant zijn (gleuven in het midden van zn kiezen die steeds dieper worden waardoor de kies splijt) en de waarschijnlijke PPID (vacht komt gefragmenteerd van zijn lijf) vraag ik me wel af of ik hier überhaupt 'goed' aan doe. Ik wil hem natuurlijk graag behouden, Maar niet als hij zelf niet meer gelukkig en fijn in zn vel zit. Wat is jullie ervaringen met tanden trekken? Worden ze dan weer hun oude zelf?


Mijn paard loopt al 4 jaar zonder tanden. En ze gedraagt zich nog precies hetzelfde als toen ze nog wel tanden had :)

Ik heb haar tanden ook meegekregen. Ik heb ze goed schoon gemaakt met kokend water en nu zitten ze in een glazen pot. Wel grappig, want de melktanden van haar dochter heb ik ook.

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 20:14

Ik ben inmiddels gebeld door de behandelde tandarts op de kliniek. Het is allemaal goed gegaan. Wel waren twee wortelpuntjes afgebroken maar die heeft hij er ook uitgehaald. Alles gaat goed met Lasas en hij vond het prima als ze morgen opgehaald wordt. Helaas kan de staleigenaaresse zaterdag pas.

Zit wel een beetje in dubio of ik morgen niet even langs zal gaan. Echter is het een uur enkele reis en ik wil haar ook niet nog een keer moeten achter laten.

De tijdelijke stal staat al klaar voor haar. Normaal staat ze 24/7 in een kleine kudde buiten. Maar om haar goed te laten herstellen even tijdelijk op stal.

Hebben jullie hier ervaring mee hoe snel ze weer in de groep zou kunnen?