EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:30

Vraagje vandaag erachter gekomen dat een van mijn paarden eorth heeft kan iemand ongeveer soorgeven wat de kosten zijn als alle tanden eruit moeten?

Bloem39

Berichten: 65
Geregistreerd: 13-11-09
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:36

Foss schreef:
Vraagje vandaag erachter gekomen dat een van mijn paarden eorth heeft kan iemand ongeveer soorgeven wat de kosten zijn als alle tanden eruit moeten?


Ik was in totaal zo'n €1300 kwijt, inclusief röntgen op locatie (stuk duurder dan in de kliniek) en nachtje in de kliniek. Behalve alle tanden ook twee kiezen. De tandarts is lang bezig geweest omdat de wortels al voor een groot deel opgelost waren en er dus in stukjes uitgehaald moesten worden.
Paard is er enorm van opgeknapt!

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:45

Oke dat is nog te overzien ik ga morgen even bellen.

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:47

Bij die van mij was het €580,- met twee nachten op de kliniek. (kon hem niet eerder ophalen)

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:14

Vrijdag gaan we röntgenfoto's maken op de kliniek en kijken wat eruit moet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:43

Wij hebben sinds anderhalve maand een oudere pony gekocht voor onze dochter. Gisteren de tandarts er bij gehad en foto's laten maken. We wisten bij de koop al dat zijn gebit wat werk nodig had. Gisteren gezien dat hij eorth heeft naast nog problemen rond de kiezen. Hij heeft hypercementosis, dus 1 gigantische tandwortel. Nu nadenken over wat verstandig is omdat er ook uit 1 kies uit moet. Nu ik me meer verdiep in wat eorth is neig ik er ook steeds meer naar om die tand ook te laten verwijderen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:55

Heb je op de foto gezien welke schade er al is vd eotrh?

Wij hadden gister weer een check door Roos Stoop. Wonderbaarlijk genoeg knapt het gebit van mijn paard alleen maar op. Zijn snijtanden en tandvlees zien er perfect uit.
Ik ben dus heel blij dat ik 1,5 jaar terug terug niet heb besloten om alle snijtanden te laten trekken. En dat ik dus een 2nd opinion heb gevraagd.

Van elk kwartaal de check, zat ik nu op een half jaar en mogelijk gaan we weer terug naar een jaar (tenzij ik zelf eerder nodig vind).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:41

Ja hij staat rondom op de foto. Was toch verdoofd voor de gebitsbehandeling dus ook maar meteen gedaan. Hij heeft 1 tand die is aangetast. De wortel is 3 cm breed op het breedste punt. Het is icm zijn andere problemen heel complex. We wachten even het verslag af, en kunnen dan in overleg met de tandarts een plan maken.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 20:21

Sneu voor het paard, maar wat goed hoe jullie ermee bezig zijn! Heel veel sterkte en succes.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 20:57

SusanH schreef:
Ja hij staat rondom op de foto. Was toch verdoofd voor de gebitsbehandeling dus ook maar meteen gedaan. Hij heeft 1 tand die is aangetast. De wortel is 3 cm breed op het breedste punt. Het is icm zijn andere problemen heel complex. We wachten even het verslag af, en kunnen dan in overleg met de tandarts een plan maken.


Vervelend zeg. Goed dat jullie hem gelijk op de foto gezet hebben.
Bij mijn paard was niet veel te merken, maar toen ik haar gebit voor de tweede keer op de foto liet zetten, moesten toch alle tanden getrokken worden.

Wt2020
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:01

Hallo iedereen, bij mijn pony is eothr geconstateerd, de dierenarts heeft aangeraden om equisano te geven, alleen kan ik dit nergens vinden. Heeft iemand tips?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:02

Ja, even de DA vragen lijkt me het meest handig. Even opbellen en vragen waar je het kan kopen :j

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:24

Wt2020 schreef:
Hallo iedereen, bij mijn pony is eothr geconstateerd, de dierenarts heeft aangeraden om equisano te geven, alleen kan ik dit nergens vinden. Heeft iemand tips?


Volgens mij is dat in Nederland niet meer te koop. Het werd verkocht via dierapotheker, maar daar was het een tijd niet leverbaar en zie t nu helemaal niet meer.

Wt2020
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:26

Iemand ervaring met Mycomix?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:27

Maar wat zou een paddestoelenmix uithalen tegen een gebitsziekte?

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:57

SusanH schreef:
Maar wat zou een paddestoelenmix uithalen tegen een gebitsziekte?


Ik heb dat ook een poos aan mijn paard gegeven toen er net eotrh geconstateerd was bij mijn paard. Het schijnt het proces te remmen. Ik kocht het bij de dierenarts.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 23:46

Wat ik me ervan herinner zou t goed moeten zijn voor t immuunsysteem en dat moet dan weer een positieve werking hebben op de ontstekingen. Maar ik weet het ook niet precies meer. Staat vast op google ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 08:32

Nee daar is niks te vinden. Ik was wel benieuwd en zoek graag dingen uit, vandaar dat ik zelf ook al even op onderzoek was gegaan. Maar niks.

Wij hebben het verslag van onze DA. We gaan eerst met de kiezen aan de gang ivm ruwvoer opname.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 17:06


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:04

Ja maar waarom het helpt kan ik niet vinden. Wat ik lees is dat eigenlijk alleen extractie echt helpt.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:10

Mijn pony heeft t ook in lichte vorm.
Gisteren is de dierenarts nog op controle geweest en zag er nog goed uit.
Over half jaar gaan we foto's laten maken en kijken we verder.
Tot nu toe is alles nog rustig.

Dus ga dit topic ook maar volgen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:19

SusanH schreef:
Ja maar waarom het helpt kan ik niet vinden. Wat ik lees is dat eigenlijk alleen extractie echt helpt.


Hier staat een heel uitgebreid artikel:
https://horsesdaily.com/article/natures ... super-food™-equisano-d™-mushroom-product-protects-against-vitamin-d-0

Zoals ik het begreep geeft het t immuunsysteem een boost, wat ervoor zorgt dat je minder ontstekingen krijgt in het tandvlees.
In de paddestoelen zitten meerdere anti-oxidanten en vitamine d wat daaraan bijdraagt.

Ik denk dat ik het zelf zie als een soort artrose, een progressieve ziekte die je nooit beter kan maken, maar de snelheid wel kan remmen.
Equisano kan een bijdrage leveren aan het remmen.
En ja, snijtanden trekken is de oplossing, maar om meerdere redenen heeft het mijn voorkeur om dat zo lang mogelijk uit te stellen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:25

Kijk dat is een duidelijk verhaal. Die ontstekingen remmen is wel mooi als dat kan. Alleen je linkje kan ik niet lezen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:54

Hij pakt de link niet goed. Als je googled op equisano mushrooms is het bij mij de tweede link op google. Verwijst naar een artikel uit 2009. Maar er is wel meer over te vinden. Het is voor mij echter alweer even geleden dat ik er informatie over zocht, dus ik heb dat niet meer helemaal scherp.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:29

Nou de eerste horde is genomen, er zijn 2 kiezen uit. Volgende stap is de 2 snijtanden die het meest aangetast zijn eruit. Maar dat is pas bij de volgende check up van het voorjaar. Paard deed het super. Nu herstellen en hopelijk weer makkelijk ruwvoer eten.

Heb trouwens nog navraag gedaan naar de paddestoelen maar dat schijnt volgend de da niks te doen.