Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:20

MRIIIS schreef:
Fijn dat ze weer eet! Wat een stress he die paarden.

Ik heb even een vraagje. Na de scopie blijkt mijn paard op 3 plekken maagzweren te hebben, oa bij de overgang naar de darm. Nu heb ik de volgende behandeling gekregen: 3 weken volledige dosis omeprazol + 2 keer per dag 24ml sucralfaat, daarna 5 weken afbouwen. Maar 3 weken is toch veel te weinig.. hoe hebben jullie behandeld?



Hier ook 3 weken volle dosis. Ben nu week bezig en ze begint zich beter te voelen maar is er nog lang niet denk dat ik die volle dosis 4 weken ga geven tot ik bij de kliniek ben geweest. Of ze moet dadelijk echt mega veel verbeteren.

Ondertussen heeft eilis een aantal dagen op de wei gelopen nachts.
Overdag zie ik haar regelmatig aan haar hoopje hooi eten. Niet dat er mega veel naar binnen gaat maar ze eet wel beter.
Gisteren in de paddock gedaan nachts. Gras word toch korter. Geloof niet dat ze heel veel gegeten heeft. In de paddock lagen morgens 5 drollen. Maar Overdag is er vandaag 1 drol uit gekomen. Dus die kan niet veel hebben gegeten vannacht.
Ze blijft lucerne wel heel aardig eten.
En geen idee of ze er sterk op reageert maar dit eet ze in elk geval. En ze doet eigenlijk al jaren goed op lucerne.
Zo straks heeft ze eindelijk ook wat gegeten van mijn slobber mengsel van bietenpulp zemelen en gras brok.
Dus nog maar emmer vol gemaakt. Hopelijk eet ze dit vannacht

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:37

Ja ik zit dus ook te denken aan volledige dosis tot de scopie.. die is over 2 maanden.. ga anders even overleggen denk ik, zit me niet lekker...

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:34

MRIIIS schreef:
Ja ik zit dus ook te denken aan volledige dosis tot de scopie.. die is over 2 maanden.. ga anders even overleggen denk ik, zit me niet lekker...


Ow das wel heel lang. Ik heb na 4 weken de volgende scopie

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:55

Oh wow dat is al snel! Hopelijk goed nieuws :)

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:08

Nou ben bang voor dat goede nieuws. Net al weer dierenarts gesproken.
Ze blijft alleen gras goed eten. En de wei begint kaal te worden. Nachts eet ze nagenoeg niks.

Ze gaat corticosteroïden bij geven in de hoop dat dat die zwelling verminderd. En zou informeren naar cytotec. Ze had over 2000 per maand aan kosten maar ze zou er nog naar informeren.
Ik heb het idee dat de Omeprazole niks doet.
Zit echt met mijn handen in het haar. Moet ik et mee naar Utrecht toe. Zouden ze haar daar beter kunnen helpen? Als ze haar daar houden heeft ze ook alleen maar stress thuis op de wei oogt ze het rustigste

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:29

Je zou die poeder kunnen proberen die ik hier boven ergens geplaatst heb. Ik merk bij mezelf en paard enorm veel verbetering.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:51

Heb je pb gestuurd, zou zeker met Utrecht overleggen. Corticos kunnen ook weer maagklachten veroorzaken, zeker oraal. Ze kunnen er wel beter van gaan eten, dat is bij mijn paard ook het geval. Die staat nu ook weer op de Dex en eet als een bootwerker.

Connaisseur
Berichten: 294
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:14

Heeft er iemand interesse in een nieuwe pot eykgard? Had dit gekocht en 5 dagen gegeven maar toch besloten om naar de kliniek te gaan. Vandaag scopie gehad en gelukkig geen zweren dus de pot is overbodig..

Horse_healer
Berichten: 11
Geregistreerd: 10-05-20

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:10

Als holistisch healer zet ik soms met goed resultaat kruiden in die ik eerst uitlees met biotensor en testbuisjes

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:37

Overleg geweest met Utrecht. We gaan vrijdag gewoon bij mijn eigen da een echo maken van de darm om te kijken of daar niks aan de hand is,ze dachten aan ontstekingen daar waardoor eten te lang in de maag blijft staan en daar weer voor zweren zorgt.
Bedacht mij straks dat toen ik haar 3 jaar geleden kocht ze een hele erge bloed worm besmetting had. Ze poepte de wormen al levend uit zonder ontwormt te zijn. Daarna heeft ze denk ik bij periodes nog slijm gehad bij de mest. Nu zitten bloed wormen wel in de dikke en blinde darm. Maar vrij mij toch af of het misschien daar mee te maken kam hebben.

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:14

Zand uitgesloten?

Connaisseur
Berichten: 294
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:19

Connaisseur schreef:
Heeft er iemand interesse in een nieuwe pot eykgard? Had dit gekocht en 5 dagen gegeven maar toch besloten om naar de kliniek te gaan. Vandaag scopie gehad en gelukkig geen zweren dus de pot is overbodig..


Inmiddels verkocht

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:40

MarjanB schreef:
Zand uitgesloten?


Dat zat er in. Daar begon de hele ellende mee. Zandkoliek.

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:10

Hmmm zit even te denken die van mij heeft daarna ook echt een week of twee slecht gegeten. Heb dr vooral slobber gevoerd met prebiotica er in (Agrobs) en idd op de wei. Op een gegeven moment kwam dr eetlust pas weer terug. Dat heeft echt even geduurd. Heb toen nexium geven en daarna met die algen poeder begonnen.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:13

MarjanB schreef:
Hmmm zit even te denken die van mij heeft daarna ook echt een week of twee slecht gegeten. Heb dr vooral slobber gevoerd met prebiotica er in (Agrobs) en idd op de wei. Op een gegeven moment kwam dr eetlust pas weer terug. Dat heeft echt even geduurd. Heb toen nexium geven en daarna met die algen poeder begonnen.


Eilis eet niet slecht die eet na genoeg niks. Wei is kaal. En nog duurt het 3 dagen voor een pluk hooi van amper 1 kg op is.
Dierenarts had nog nooit meegemaakt.
Vrijdag zitten we op 2 weken omeprazol.
Maar tot nu toe is er nog weinig verbeterd

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:12

Is de zand wel weg?

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:53

Ja is er een controle foto gemaakt? Wel heel erg lastig hoor! Ik heb toen ook nog naar de kliniek gebeld omdat ze erna apathisch op stal stond en slecht at maar ze gaven aan dat t ook kwam omdat het darm slijmvlies geïrriteerd kon zijn omdat het zand er door geschuurd was.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:20

Ja zand is weg. Is foto van gemaakt.

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:04

Darmzweten zijn ook uitgesloten? Die komen ook wel voor .

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:01

Spenk schreef:
Darmzweten zijn ook uitgesloten? Die komen ook wel voor .


Ja daar gaan we morgen de echo voor maken.
Ze denken dat mogelijk door een zweer in de darm. Het eten de maag niet goed uit kan. En doordat eten in de maag blijft zitten daar zweren veroorzaakt.
Zo iets van de theorie van de dierenarts. Morgen uur of 11 zullen we het weten.
Ze heeft een mega worm besmetting gehad toen ik dr kocht. Ze poepte Ze al levend uit zonder ontwormd te worden.
Ze heeft daarna nog zo'n 2 jaar af en toe slijm gepoept. Vraag mij af of die geen schade hebben gemaakt in de dunne darm. Maar bloedworm zit juist in de dikke darm dus das weer gek.
Ik wacht het maar af

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 14:00

Was niks geks te zien op de echo.
Overleg geweest met Utrecht. Nu weer doos gastrogard mee gekregen en fles sucralfaat. Die moet ik nu 3 x daags geven ipv 2 x.
De maagzweren waren zo erg dat het even kan duren voor je wat merkt en aangezien ze gras goed eet word er voor gekozen dat af te wachten.
Ze woog Nu 45 kg zwaarder als 2 weken geleden

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:39

Ik las op facebook iets over het geven van zoete aardappels tegen maagzweren. Nog nooit van gehoord. Jullie wel?

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 08:37

Gisteren stukje met haar gestapt buiten. En ze begint gevoelig te lopen. Dus vannacht toch de paddock op voor ze dadelijk ook nog bevangen is.
Ondertussen een slobber gevonden die ze wel lekker vind. De senior slobber van action quality waar ik zelf nog iets bieten pulp bij doe en ze eet het redelijk goed. Ene dag eet ze zo een emmer vol leeg andere dag kijkt ze er nog niet naar. Gisteren avond 6 kg droge voordroog gegeven en vanmorgen heb ik er 3,5 kg nog uitgehaald dus ze heeft goddank einde iets gegeten. En een volle emmer slobber was ook helemaal leeg.
Dus ik ben heel blij. Dit is een begin

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:18

Gelukkig dat ze iets begint te eten zeg

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:26

Nou inderdaad! Hopelijk zet dit door.

Ik ga morgen even de kliniek bellen en voorstellen om over een maand te scopen, tot die tijd op volledige dosis te houden en afhankelijk van de scopie af te bouwen. Hoor nog steeds graag ervaringen.