Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:12

Ik zou dan kritisch naar je hooi kijken als dat grofstengelig is zal het daarin zitten. Dat prikt dan in de maag. Je moet eigenlijk heel zacht hooi hebben dat niet prikt.

Net als lucerne , normale lucerne prikt ook in de maag. Dan moet je al zachte lucerne hebben zoals Digest van Hartog. Maar ook daarmee zijn er paarden die dat nog te hard vinden.

Gras is zacht dus dat prikt niet.

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:21

Ik zou van de lucerne afblijven, dat is zo’n ongelofelijke trigger geweest bij mijn paard.

Het klinkt logisch; lucerne is meer kauwen is meer speeksel is goed voor de maag, maar lucerne is scherp en prikt en ondanks het kauwen blijft het scherp.

Probeer fibernuggets in combinatie met fiberbeet. Deze kun je als ruwvoervervanger doen zodat ze in ieder geval wat in de maag krijgt

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:38

eenitraM schreef:
Ik zou van de lucerne afblijven, dat is zo’n ongelofelijke trigger geweest bij mijn paard.

Het klinkt logisch; lucerne is meer kauwen is meer speeksel is goed voor de maag, maar lucerne is scherp en prikt en ondanks het kauwen blijft het scherp.

Probeer fibernuggets in combinatie met fiberbeet. Deze kun je als ruwvoervervanger doen zodat ze in ieder geval wat in de maag krijgt



Ja ze krijgt nu idd fiber nugets met bieten pulp maar ze eet er nauwelijks van. Alleen nachts heel iets er van snoepen. Lucerne is eigenlijk het enige dat ze nog beetje eet. Wil zo naar de voer handel gaan en eens kijken voor die hartog lucerne. En ook een baal van een ander hooi halen om te proberen

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:10

Misschien zeg ik nu iets heel stoms hoor, maar kun je geen senioren muesli/slobber geven? De meeste senioren mueslis/slobbers kunnen als ruwvoervervanger gebruikt worden. Ze zijn echter niet allemaal geheel luzerne vrij.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:45

Bnet schreef:
Misschien zeg ik nu iets heel stoms hoor, maar kun je geen senioren muesli/slobber geven? De meeste senioren mueslis/slobbers kunnen als ruwvoervervanger gebruikt worden. Ze zijn echter niet allemaal geheel luzerne vrij.



Eet ze ook niet. Dat voerde ze haar op de kliniek ook. Maar heb toen mijn eigen voer met lucerne gebracht want dat at ze tenminst

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:46

Hier werkt het om kruiden door de fibrebeet te doen om eten te stimuleren. Foenegriek staat ook bekend als eetlust bevorderend, winterkruiden van de paardendrogist werkt hier ook. Het wordt daardoor net iets aantrekkelijker.

Wanneer is controle scopie?

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:08

biancaaaa schreef:
Hier werkt het om kruiden door de fibrebeet te doen om eten te stimuleren. Foenegriek staat ook bekend als eetlust bevorderend, winterkruiden van de paardendrogist werkt hier ook. Het wordt daardoor net iets aantrekkelijker.

Wanneer is controle scopie?

Ja fenegriek heb ik nog wel kan ik nog wel proberen. Over 3.5 week moet ik terug. Net de dierenarts ook nog gebeld. Er is nu niet zo veel meer te doen het is wachten tot de gastrogard wat doet. Mogelijk eet ze zo slecht omdat het onderin de maag zo gezwollen is. Hooi zal niet zo goed zakken. Gras is zachter en meer vocht dat zakt misschien beter. Net auto vol geladen bij de voer handel. Maar van alles proberen

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:52

Baaltje kunstmatig gedroogd hooi gehaald.spul is heel fijn en net op de wei heeft ze er wel even van gegeten.
Ook hartog digest gehaald en ook daar paar happen van gegeten..
Nu hopen dat dat zo blijft dan haal ik er nog wat balen bij.


Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:55

En iets van compactgras ofzo?
Dat is ook heel zacht.
Ik zou ook zoeken naar heel zacht kort hooi dat geen prik geeft of een heel zachte ruwvoermix,
Ik voer die van ons de veteraan van Pure.
Als je daar genoeg van naar binnen kunt krijgen kun je de lucerne weg laten.

Als hier het hooi ietsje harder of stugger is eet hij er ook niet van.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:10

Nouvel schreef:
En iets van compactgras ofzo?
Dat is ook heel zacht.
Ik zou ook zoeken naar heel zacht kort hooi dat geen prik geeft of een heel zachte ruwvoermix,
Ik voer die van ons de veteraan van Pure.
Als je daar genoeg van naar binnen kunt krijgen kun je de lucerne weg laten.

Als hier het hooi ietsje harder of stugger is eet hij er ook niet van.



Ja wat ik nu heb is soort compact gras. Alleen dan van een onbekend merk. Zijn van die hele kleine baantjes super strak geperst. Kon kiezen uit Timothy of grasmix. Die Timothy vond ik vrij hard en grof. En die gras mix is heel fijn.
Al wilde ze net ook wel weer ff ons eigen hooi eten. Ging de andere paarden voeren op de wei en toen heb ik dr ook een pluk gegeven.
Ons eigen hooi is ook wel heel zacht. Het is hele droge kuil. Was net geen hooi toen het in de baal ging. Eilis heeft ook astma en ze deed het hier heel goed op.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:45

Ik zou je dierenarts vragen om cytotec/misoprostol. Omeprazol werkt maar in 30% van de gevallen bij zweren en zwelling rondom de pylorus. Misoprostol heeft een veel grotere succes ratio.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:06

MalaQ schreef:
Ik zou je dierenarts vragen om cytotec/misoprostol. Omeprazol werkt maar in 30% van de gevallen bij zweren en zwelling rondom de pylorus. Misoprostol heeft een veel grotere succes ratio.


Ga ik maandag eens naar informeren.
Gisteren avond de dierenarts maar gebeld.
Ze lag in de bak. Op zich niet vreemd maar ze stond op en gelijk trappen naar de buik.
Maar alles klonk toch goed daar binnen. Wel voor zekerheid buscopan gegeven.
Ze wilt echt niks eten van het hooi op wat plukjes na. Heb dr vannacht maar op de wei gelaten

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:46

Och wat een narigheid koetjeboe, ze voelt zich duidelijk niet lekker... mijn paardje sopt het hooi in water als ze last van haar maag heeft. Wordt het ook zachter van. Misschien dat je daar iets mee kan. Gelukkig dat ze op de wei kan, is in ieder geval iets.... Heel veel sterkte!

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:49

hartog complete care senior is echt heel erg zacht en smakelijk. Misschien is dat nog wat.

Ik vond de hartog digest echt keiharde kleine stengeltjes hebben.

Senior priores zou je kunnen proberen met een klein schepje of eest een grote schep 18+ erdoor voor de smaak is wat zoeter door de suiker en kun je haar zo overhalen. Ik denk dat op dit punt het belangrijker is dat er sowieso eten in gaat in plaats van welk voer.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:24

monsera schreef:
hartog complete care senior is echt heel erg zacht en smakelijk. Misschien is dat nog wat.

Ik vond de hartog digest echt keiharde kleine stengeltjes hebben.

Senior priores zou je kunnen proberen met een klein schepje of eest een grote schep 18+ erdoor voor de smaak is wat zoeter door de suiker en kun je haar zo overhalen. Ik denk dat op dit punt het belangrijker is dat er sowieso eten in gaat in plaats van welk voer.


Senioren priores eet ze niet. Al rasp ik er een lading wortels door.
Ze eet echt alleen gras. Heb al hele verzameling ruwvoer vervangers staan. Maar overal haald ze de neus voorop.
Net iets uit de hand gegeten. Mix van grasbrok met speedybeet en zemelen met flink wat fenegriek en anijszaad. Maar zodra ze paar happen op heeft is het gebeurd. Zelf gaat ze dan weer verder met gras eten.

Zo nog 2 weides af zetten dan kan ik dr omweiden en dan maat hopen dat het al beetje groeit nu

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:49

Kijk wel uit nu met t fructaan in het gras.. grote kans op hoefbevangen nu.. die van mij had gisteren een hele harde manenkam en staat nu met masker op

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:17

MarjanB schreef:
Kijk wel uit nu met t fructaan in het gras.. grote kans op hoefbevangen nu.. die van mij had gisteren een hele harde manenkam en staat nu met masker op


Zo veel eet ze niet. En niet eten is ook niet goed. Moet wat.

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:56

Jeetje wat lastig zeg dat echt niet willen eten…
Dan zou je toch zeggen dat ze zich ook echt niet goed voelt nog…
Wat zeggen ze er hiervan op de kliniek en hebben ze daar nog adviezen voor?

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:18

Nouvel schreef:
Jeetje wat lastig zeg dat echt niet willen eten…
Dan zou je toch zeggen dat ze zich ook echt niet goed voelt nog…
Wat zeggen ze er hiervan op de kliniek en hebben ze daar nog adviezen voor?

Gek genoeg lijkt ze niet heel erg anders als anders.
Ze ligt regelmatig in de wei. En doet veel eten slapen eten. Maar dat doet ze allemaal al zolang als ik haar heb zodra de zon schijnt. Alleen zodra je hooi of ander voer voor de neus zet dan merk je dat er iets loos is.
Net ook samen 3 km gewandeld. Volle 3 km sleurt ze mij overal naar de berm om te eten. Alleen laatst stuk merkte je dat de eetlust weer minder werd.

Kliniek weet volgens mij ook niet echt.
Heb vrijdag nog gebeld over dat ze niks anders eet als gras. En die denken dat het komt door die zwelling die onderin de maag zit bij de uitgang.
Dat het eten niet goed zakt. Gras is sappiger en zakt beter.
Dus nu op de wei dag en nacht met een heel assortiment aan hooi slobber en brokjes waar ze uit kan kiezen.
Drinken doet ze ook weinig. Onderweg dronk ze nog ff uit een modder plas. En zag haar hier straks even kort durend drinken. Heb dr ook nog emmer water met wat zout erin erbij gezet.
Vind haar mest ook vrij stevig gezien ze zogoed als Alleen gras eet. Heb al lijnzaad olie gehaald en dat in de mond gedaan met een spuitje. Ben bang dat we anders dadelijk ook nog een verstoppings koliek hebben.

Maar dierenarts hoopt dat binnen enige tijd die zwelling afneemt en dat ze daardoor beter kan eten. Ze dacht dat ze misschien wat misselijk werd onder het eten omdat de maag mogelijk wat vol raakte

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:57

Ze eet!!! *\o/*
Ik heb dr hooi gestoomt. Dat doe ik normaal ook als ze last heeft van haar astma. En dat hooi ruikt heel lekker.
Word iets vochtig.
Heb dr denk een kilo gegeven en als ze zo door gaat gaat het volgens mij op.
Wil nog niet helemaal juichen. Misschien stopt ze zo wel weer. Maar ze heeft nu al meer hooi gegeten als alles van de afgelopen dagen bij elkaar.
Het is een begin _/-\o_

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:00

Super!!! Hopelijk eet ze haar buikje rond! Wat een stress levert het ook altijd op, voor mens en paard....

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:23

Ja ik had er echt slapeloze nachten van.
Maar ze heeft net 3/4 van dr brokjes gegeten en ze begon gelijk aan de rest van het gestoomde hooi.
Ben nu werken maar ben heel benieuwd morgen ochtend war ze nou precies allemaal heeft gegeten vannscht

Charmaine
Berichten: 1418
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:30

Wat je ook nog kan doen is vloeibare elektrolyten in het spuitje geven en idd ruwvoer even weken. Dat werd mij aangeraden toen ik mijn paard moest laxeren ivm mogelijke verstoppingskoliek. Hoe meer vocht hoe beter ;-)
Hopelijk zet dit door!

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:37

Charmaine schreef:
Wat je ook nog kan doen is vloeibare elektrolyten in het spuitje geven en idd ruwvoer even weken. Dat werd mij aangeraden toen ik mijn paard moest laxeren ivm mogelijke verstoppingskoliek. Hoe meer vocht hoe beter ;-)
Hopelijk zet dit door!


Ruwvoer weken gaat niet willen ze eet het droog niet eens. Normaal als nat regend wilt ze het ook niet meer

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 18:13

Fijn dat ze weer eet! Wat een stress he die paarden.

Ik heb even een vraagje. Na de scopie blijkt mijn paard op 3 plekken maagzweren te hebben, oa bij de overgang naar de darm. Nu heb ik de volgende behandeling gekregen: 3 weken volledige dosis omeprazol + 2 keer per dag 24ml sucralfaat, daarna 5 weken afbouwen. Maar 3 weken is toch veel te weinig.. hoe hebben jullie behandeld?