Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
X2305
Berichten: 283
Geregistreerd: 19-11-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 00:36

Ekygard is voor de ondersteuning en eventueel preventief maar volstaat niet als behandeling. Als je paard lucht zuigt zou ik een scopie sowieso aanraden omdat het vaak dan natuurlijk wel aanwezig is en je dan een juist behandelplan kan krijgen.

Connaisseur
Berichten: 294
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:52

Daarvan ben ik op de hoogte, wilde aleen eerst proberen of het enig verschil maakt voor ik weer alle onderzoeken in ga

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:43

Als het probleem er al zit moet je ook met Ekygard erg veel geduld hebben, het kan hoogstens het herstel bevorderen.

Ik heb overigens vorig jaar mijn paard laten behandelen voor maagzweren. Dit duurde zeker 3 maanden en eigenlijk was het beeld op de scopie nog niet zo goed als de DA graag wilde zien. Daarna heeft ze al vrij snel (na 2 maanden) een terugval gehad en ben ik ook niet weer teruggegaan naar de dierenarts voor behandeling. Goed kijken naar wat je paard nodig heeft en wat de onderliggende oorzaken zijn blijkt hier minstens net zo belangrijk dan het gebruik van maagzuurremmers voor de genezing. Dit is even een puzzel geweest, maar m'n paard is nu wel klachtenvrij.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:07

Chesss schreef:
Chesss schreef:
Die van mij wordt morgen gescoped. Woensdag avond gaskoliek en vanmiddag weer.
Hij knapte eerst wel op op de Nexium maar helaas onvoldoende hoop dat er nu wel meer duidelijk wordt.
Vind mega eng maar dit is ook ellende. Verzekering gebeld en die wilden wel vergoeden met attest en advisering van de arts


Afgelopen vrijdag was dan de dag. Uitslag was verbazingwekkend maar ook heel verhelderend.
Mensen die ons al langer kennen weten dat wij te maken hebben met terugkerende problematiek. Water bij de mest, dunne mest, koliek en een koliek operatie. Daarnaast rugproblemen en si problemen als gevolg.
De arts heeft mij de film laten zien, en hij heeft een probleem in het legen van zijn maag richting de 12 vingergewricht darm. Daar lag ondanks dat hij al meerdere uren niet gegeten had een bal met voer ( slobber en hooi) die voor de uitgang lag te verzuren.

Het probleem zit hem erin dat hij dat niet verwerkt krijgt en dat hoopt zich op. Oplossing is dus paraffine bijvoeren om een soort van glijbaan te creëren.

Hij is nu mee naar huis en eet gelukkig de paraffine door de slobber.

Voor de geïnteresseerden ik had net een voorraad Nexium aangeschaft dus die is ter overname. (Ik heb dan nog genoeg om mee af te bouwen)



Hai ik lees dit net. Ik heb vanmiddag te horen gekregen dat mijn pony vol maagzweren zit. En bij de overgang naar de darm was het heel dik en gezwollen. En vooral daar veel zweren. Het was er zo dik dat voer mogelijk niet goed in de darm kan komen. Maar kan ook gezwollen zijn door de maagzweren of dat het gewoon zo dik is bij haar.

Was bij jou paar het ook zo'n soort probleem

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:48

Die van mij is vandaag gescoopt en heeft op drie plekken maagzweren. Ben erg opgelucht, nu weten we waar het staakgedrag vandaan komt. Ze blijft nog een nachtje en dan morgen lekker naar huis.

Dan 2 maanden behandelen, ook met sucralfaat, en dan weer controlescopie.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:06

Hoi

Wat vervelend voor jullie. Nee dat was bij mij niet zo.
Doordat het voer te lang bleef hangen in de maag voordat in de darmen terecht kwam verzuurde zijn hele stelsel.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:41

Helaas moet ik mij hier ook melden.
Afgelopen vrijdag heb ik mijn pony naar de kliniek gebracht met iets wat vage klachten. Niet eten of eten met veel pauzes. Op een buik foto was heel veel zand te zien het vermoeden was dan ook zand koliek.
Gisteren met wandelen wilde ze maar zo een hap nemen uit een mols hoop.

Vanmorgen maag onderzoek gedaan op mijn verzoek. Ze blijkt heel veel zweertjes te hebben. Met name in het onderste deel van de maag. Bij de overgang naar de darm was het heel erg gezwollen. Normaal zou die opening open moeten gaan maar wat wij zagen was open terwijl het nog dicht leek.

De vraag is of dit komt door de zweren of dat de zweren komen doordat het eten niet goed kan zakken omdat het daar zo dik is.

We hebben omeprazol en sucralfaat mee gekregen.
Verder staat ze dag en nacht buiten. Nachts altijd kuil. En overdag in de wei van 1 hectare waar niet mega veel gras meer staat maar genoeg om geen hooi te willen eten op de wei.

Vanavond ga ik eens rustig alles doorlezen hier

Lunaa2021
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:12

Kabouterdans schreef:
Hier hele goede ervaring met Thibault Frippiat.
https://sportpaardenarts.nl/nl/over-sportpaardenarts/

Hij komt aan huis wat voor mijn paard een hele fijne oplossing was aangezien ze niet te vervoeren is.


Mag ik vragen wat jullie hebben betaald hiervoor? Ik zoek ook nog een dierenarts die het op stal wilt uitvoeren.

callass

Berichten: 226
Geregistreerd: 03-10-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:41

Hier iemand interesse in 5,5 kg psyllium van pit en pit?

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:48

callass schreef:
Hier iemand interesse in 5,5 kg psyllium van pit en pit?


Niet voeren als zand kuur?

callass

Berichten: 226
Geregistreerd: 03-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:58

MarjanB schreef:
callass schreef:
Hier iemand interesse in 5,5 kg psyllium van pit en pit?


Niet voeren als zand kuur?


Gedaan, daarna koliek inclusief kliniek. Of het daardoor gekomen is weet ik niet dat is een raadsel maar ik durf het niet meer.

Spenk
Berichten: 21823
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:06

Dan zat je paard denk ik vol zand? Hebben ze buikfoto gemaakt? Want dan kan de kuur de druppel zijn.

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:17

Spenk schreef:
Dan zat je paard denk ik vol zand? Hebben ze buikfoto gemaakt? Want dan kan de kuur de druppel zijn.


Nou dat… die van mij precies hetzelfde

maj0

Berichten: 6608
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:33

Nou hier net weer thuis. Goed nieuws! De zweren zijn weg. Je ziet nog heel iets waar het gezeten heeft. Verder wel wat gele maag maar geen nieuwe zweren.

callass

Berichten: 226
Geregistreerd: 03-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:42

Spenk schreef:
Dan zat je paard denk ik vol zand? Hebben ze buikfoto gemaakt? Want dan kan de kuur de druppel zijn.



In de mest tijdens en na kuur niks geen zand uitgekomen. Hij staat op een verharde paddock in de wintertijd en weide in de zomer voldoende gras. Hij had gaskoliek entrapment. Volgende week toch nog contact met de kliniek over z'n zweren dan vraag ik er gelijk naar, had wel aangegeven dat hij een kuur had gehad.

Spenk
Berichten: 21823
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:45

callass schreef:
Spenk schreef:
Dan zat je paard denk ik vol zand? Hebben ze buikfoto gemaakt? Want dan kan de kuur de druppel zijn.



In de mest tijdens en na kuur niks geen zand uitgekomen. Hij staat op een verharde paddock in de wintertijd en weide in de zomer voldoende gras. Hij had gaskoliek entrapment. Volgende week toch nog contact met de kliniek over z'n zweren dan vraag ik er gelijk naar, had wel aangegeven dat hij een kuur had gehad.

Dat zegt niks dat er niks uitkomt.... Als er geen buikfoto gemaakt is kan die wel vol zand zitten helaas.

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:51

callass schreef:
Spenk schreef:
Dan zat je paard denk ik vol zand? Hebben ze buikfoto gemaakt? Want dan kan de kuur de druppel zijn.



In de mest tijdens en na kuur niks geen zand uitgekomen. Hij staat op een verharde paddock in de wintertijd en weide in de zomer voldoende gras. Hij had gaskoliek entrapment. Volgende week toch nog contact met de kliniek over z'n zweren dan vraag ik er gelijk naar, had wel aangegeven dat hij een kuur had gehad.


Hier ook geen zand tijdens kuur en dus wel vol zand en ook vaak veel gas.. dus zou nog ff foto laten maken

maj0

Berichten: 6608
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:59

Ik zie hier dat veel van jullie Ekygard gebruiken. Waar kan ik dat beste halen want dat is iets wat mijn da mij ook aanrade

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:27

Ik bestel het online :)

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:06

callass schreef:
Spenk schreef:
Dan zat je paard denk ik vol zand? Hebben ze buikfoto gemaakt? Want dan kan de kuur de druppel zijn.


In de mest tijdens en na kuur niks geen zand uitgekomen. Hij staat op een verharde paddock in de wintertijd en weide in de zomer voldoende gras. Hij had gaskoliek entrapment. Volgende week toch nog contact met de kliniek over z'n zweren dan vraag ik er gelijk naar, had wel aangegeven dat hij een kuur had gehad.

Dat zegt niks dat er niks uitkomt.... Als er geen buikfoto gemaakt is kan die wel vol zand zitten helaas.


Wilde ik net zeggen. Die van mij had ook geen zand in de mest. En op de buik foto zat ze vol. Kost je 1 foto en je weet het.

callass

Berichten: 226
Geregistreerd: 03-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:34

In de mest tijdens en na kuur niks geen zand uitgekomen. Hij staat op een verharde paddock in de wintertijd en weide in de zomer voldoende gras. Hij had gaskoliek entrapment. Volgende week toch nog contact met de kliniek over z'n zweren dan vraag ik er gelijk naar, had wel aangegeven dat hij een kuur had gehad.
[/quote]
Dat zegt niks dat er niks uitkomt.... Als er geen buikfoto gemaakt is kan die wel vol zand zitten helaas.[/quote]

Wilde ik net zeggen. Die van mij had ook geen zand in de mest. En op de buik foto zat ze vol. Kost je 1 foto en je weet het.[/quote]

Ik bel morgen even naar de kliniek voor overleg.

Ik heb vrijdag tot vrijdag die psyllium gegeven 600 gram voor een paard van 660kg, woensdag erna kreeg hij koliek. Hij heeft daar wel dacht 2x sonde met zoutoplossing. Krijg je zand er alleen uit met paraffine of zou dat zoutoplossing dat ook moeten doen?

Edit even opgezocht:
2x gelaxeerd met naCI NaHCO3 KCI

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:53

Als ze echt zand hebben dan ben je wel ff bezig, het wordt een soort beton onder in de darmen.

Spenk
Berichten: 21823
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:45

Dan moeten ze daar gericht voor behandelen, ik vind het heel erg raar dat je kliniek geen buikfoto heeft gemaakt... Juist tijdens een zandkuur en dan gaskoliek zijn alle alarmbellen voor een buik vol zand.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:43

MarjanB schreef:
Als ze echt zand hebben dan ben je wel ff bezig, het wordt een soort beton onder in de darmen.


Ligt er aan hoe lang het er al zit. Die van mij had vorige week zand koliek heeft van vrijdag tot zondag paraffine en psyllium gehad op de kliniek en was maandag ochtend schoon

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:59

Ik word helemaal gek. Ze staat nu 4 dagen op de gastrogard en sucralfaat. Maar ze eet zo slecht. Overdag staat ze in de wei waar goddank nog redelijk wat gras staat. Het is eigenlijk onze zomer wei. Daar gaan ze normaal in september vanaf dan groeit het nog ff en dan gaan ze er eind maart weer in. Heb haar nu er vast in gedaan. Ze leeft op gras lijkt wel.
Ga vanavond eens wegen hoeveel hooi ik geef en wat er morgens nog ligt. Ik wed dat ze miss net 1 kg hooi eet.
Nachts zet ik er slobber neer van bietenpulp met gras brok en zemelen. Daar snoept ze heel iets van.
En avonds krijgt ze lucerne met vitalbix. En dat eet ze wel bijna op. Morgens wilt ze geen lucerne meer dan lijkt ze alleen nog maar de wei op te willen.
Er liggen 2 drollen en dat is van 14 uur in de paddock staan zo ongeveer. Dus dat is niet veel ondanks dat ze overdag wel aardig lijkt te eten.