Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:23

Hier mensen ervaring met valeriaan of tryptofaan in combinatie met maagzweren / omeprazole? Ik vind op internet geen bekende wisselwerking maar was benieuwd naar ervaringen.

Volgende week gaan we voor controle naar de kliniek waar hij 5 dagen blijft, ik wil hem graag wat ondersteunen bij de stress van het vervoer, alle onderzoeken en het van huis weg zijn.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:47

biancaaaa schreef:
Hier mensen ervaring met valeriaan of tryptofaan in combinatie met maagzweren / omeprazole? Ik vind op internet geen bekende wisselwerking maar was benieuwd naar ervaringen.

Volgende week gaan we voor controle naar de kliniek waar hij 5 dagen blijft, ik wil hem graag wat ondersteunen bij de stress van het vervoer, alle onderzoeken en het van huis weg zijn.

Ik heb een onderzoek gevonden waar wordt gesproken dat tryptofaan de werking van Omeprazol zou versterken. Ik geef het zo nu en dan aan mijn merrie die ik verdenk van maagproblemen (luchtzuiger met typische schraalheid van de meeste maagpatienten). Het is hier niet zo dat het wonderen doet maar levert ook geen problemen op.

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:14

Ik heb het geloof ik al eerder gezegd, maar voor verlichting van stress heb ik ook goede ervaringen met behandeling door een craniosacraal therapeut. Wordt wel een duur grapje als je een stressgevoelig paard hebt, want krijg het idee dat het zo ongeveer 3x per jaar herhaald moet worden (maar dat zal misschien per paard verschillen).

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:40

Bedankt Irmaz! Dan ga ik supplement halen.

Stress is hier thuis prima te managen, echter met 1,5 trailer en daarna 5 dagen kliniek, scopen en mogelijk verdere onderzoeken wil ik hem graag wat ondersteunen. Cranio is wellicht achteraf een optie om hem te helpen maar hoop hem ook tijdens die dagen te ondersteunen.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:55

Hoi allen, hier helaas een terugval en na wat bokkers gesproken te hebben, wil ik toch een maagscopie gaan doen. Ik weet alleen niet zo goed bij welke kliniek, want mijn huidige dierenarts ben ik niet tevreden over. Hebben jullie nog suggesties? Omgeving Zuid-Holland.

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:06


henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:12

Hans Coster in Vijfhuizen (paardendokters) of Hanneke Panhuizen van DAP Bodegraven?

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:16

henshem schreef:
Hans Coster in Vijfhuizen (paardendokters) of Hanneke Panhuizen van DAP Bodegraven?


Wij hebben het ook bij de Paardendokters/Hans Coster laten doen.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:16

Gewoon op stal klinkt wel heel interessant, maar kan het onderzoek dan wel goed gebeuren? Ik neem aan dat ze dan 1 nacht moet vasten? Dat moet wel lukken denk ik.

Bodegraven dacht ik zelf idd ook al aan :j Ik heb verder ook nog de Raaphorst gehoord.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:02

Kabouterdans schreef:
Hier hele goede ervaring met Thibault Frippiat.
https://sportpaardenarts.nl/nl/over-sportpaardenarts/

Hij komt aan huis wat voor mijn paard een hele fijne oplossing was aangezien ze niet te vervoeren is.



Hier ook uitgevoerd door Thibault. Vond hem niet super prettig (hij was ontzettend gehaast), maar de scope werd kundig uitgevoerd en het belangrijkste, het was thuis.

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:13

MalaQ schreef:
Kabouterdans schreef:
Hier hele goede ervaring met Thibault Frippiat.
https://sportpaardenarts.nl/nl/over-sportpaardenarts/

Hij komt aan huis wat voor mijn paard een hele fijne oplossing was aangezien ze niet te vervoeren is.



Hier ook uitgevoerd door Thibault. Vond hem niet super prettig (hij was ontzettend gehaast), maar de scope werd kundig uitgevoerd en het belangrijkste, het was thuis.


Hier had hij beide keren dat hij geweest is absoluut geen haast.
Duidelijke uitleg over wat er ging gebeuren en nog het voer management bekeken.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:58

Hanneke panhuis absoluut! Kundige vrouw neemt de tijd en je kan dr altijd bellen

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:59

Hier ook ervaring met Hanneke bij Dap Bodegraven.
Meursing doet het ook en is goedkoper dan de Dap ;-) Heb zelf geen ervaring met ze.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:24

Meursing is mijn huidige da en daar ga ik liever niet meer naartoe. Bodegraven lijkt me een goede optie, maar aan huis is ook wel erg aantrekkelijk, zeker omdat we net verhuisd zijn.

Bedankt voor de tips allemaal! :)

evelynCB
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:44

Nog steeds op zoek naar een goed onderhouds supplement voor mijn Fries die snel last heeft van maagzweren door interne stress. Ik zag dat gember ondersteunend is voor het maag en darm slijmvlies en weet dat het in een paar supplementen op de markt zit. Zijn er mensen die ervaring hebben met puur gember geven voor preventie?

maj0

Berichten: 6600
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:51

nou die van mij krijgt volgende week weer een scopie. Ze gaat weer hard achteruit en de dierenarts vertrouwd het toch niet.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:41

Pff balen zeg! Waar ga je die scopie doen? En wat voor klachten heeft je paard? Ik word hopelijk snel teruggebeld door Hanneke :)

maj0

Berichten: 6600
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:28

Hier in de buurt bij dierenarts. Ze is weer heel boos maar voor het eerst eet ze ook niet meer goed en dat heeft ze tot nu toe altijd wel gedaan

Ik duim voor je

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:01

Wij gaan zondag naar Bodegraven. Vond Hanneke super fijn aan de telefoon en kijk er erg naar uit, wil echt weten wat er nou precies is.

Jij ook succes!

maj0

Berichten: 6600
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:06

Snap ik. Zo is het ook niets, dat hebben wij in ieder geval wel.

Hier gisteren ook de fysio erbij gehad dat viel mee alleen de plekken die ze normaal ook heeft dus dat scheelt weer

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:56

MarjanB schreef:
Merylpluche schreef:
hoi allemaal, een poging gedaan om alle berichten te lezen. Ik heb net mijn paard, met succes, behandeld tegen maagzweren. Hij is terug helemaal happy en loopt weer fijn onder het zadel.
Nu de behandeling met Omeprazole deze week afloopt (volgens afbouwschema) zou ik graag willen starten met EQUINE GASTRIC 74. Dit product werd me aangeraden maar vind hier op dit forum weinig info of ervaring van andere bokkers terug...
Iemand die hier wat meer kan over vertellen (wat betreft ervaring dan)?


Het supplement bestaat vooral uit lijnzaad en rode alg voor zover ik zie. Ik heb hierboven ergens pillen geplaatst die poeder van rode alg bevatten en die zijn een stuk goedkoper. Spul werkt wel goed hier dus het supplement zal ook wel goed werken is alleen erg duur in mijn ogen..

https://equi-prana.nl/product/lithotham ... HgEALw_wcB

Zelfde werkzame stof, veel goedkoper :D ga deze ook bestellen ipv de pillen


Hoeveel geef je per dag aan je paard?

MarjanB

Berichten: 16491
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:18

Ik geef twee keer per dag een schepje van 4 gram. Helemaal gestopt nu met de nexium. Zodra ze eerdaags een inloopstal krijgen en daar aan gewend zijn gaat ze terug naar 1 schepje per dag :D

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:04

Ik merk bij die van mij als ik de ekygard eraf haal dat die toch wel irritatie op de maag heeft oogis die minder happy. Heb veel gebruikt wat niet zo goed werkt als de ekygard. Het is alleen best prijzig. Ik ben eigenlijk op zoek naar goed (koper) alternatief. Ik wil deze toevoegen aan de speedibeet waar dan al weer de noodzakelijke pectine in zit. Iemand een advies?

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:15

MarjanB schreef:
Ik geef twee keer per dag een schepje van 4 gram. Helemaal gestopt nu met de nexium. Zodra ze eerdaags een inloopstal krijgen en daar aan gewend zijn gaat ze terug naar 1 schepje per dag :D


Dankje! Wat fijn dat het goed gaat!

Ik zit er aan te denken om de gastrovet voor hetgeen wat jij geeft te vervangen en eventueel nog aan te vullen met biergist. Gastrovet bestaat voor zover ik kan zien ook uit die twee producten.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:24

Chesss schreef:
Ik merk bij die van mij als ik de ekygard eraf haal dat die toch wel irritatie op de maag heeft oogis die minder happy. Heb veel gebruikt wat niet zo goed werkt als de ekygard. Het is alleen best prijzig. Ik ben eigenlijk op zoek naar goed (koper) alternatief. Ik wil deze toevoegen aan de speedibeet waar dan al weer de noodzakelijke pectine in zit. Iemand een advies?


Hoe snel merkt jij resultaat met de eykgard? Mijn paard is een luchtzuivering verdenk ik van maagproblemen. Staat sinds woensdag op de eykgard maar merk nog geen verschil.