Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 17:57

Skyla schreef:
Hier net terug de da mogen laten komen. Begin dit jaar ontdekt dat ze last had van haar maag na hevige koliekachtige symptomen en 3 dagen zoeken wat ze nu had. Pepticure en het was terug beter, daarna nog een 'aanval' maar met pepticure die we nog liggen hadden direct terug weg. Ook gemerkt dat het echt een weidepaardje is dus sinds dan 24/7 op de wei en nergens last meer, was een heel ander vrolijker paardje. Nu ook op de wei maarja geen gras meer... Elektriciteit terug gemaakt dus huppen tussen de kudde in de paddock en de wei kon niet meer. Stond ze nu constant op de wei met vriendje en open stal naast onze slaapkamer maar dit was dus terug genoeg om weer stress en last te geven. Deze ochtend wakker geworden van gebonk tegen onze muur, mevrouw was weer vast gerold in stal. Vol in het zweet te rillen, alle zelfde symptomen terug alleen bleef ze gewoon eten, drinken en naar de wc gaan.
Terug een kuur pepticure dus. Hopelijk zo weer over, arme meid wou nu alleen maar op stal staan.


Mag ik vragen hoe lang en in welke dosering je de pepticure hebt gegeven? Je schrijft nl dat je nog wat pepticure had liggen en dat toen gegeven hebt. Dat klinkt dan als kort gebruik. Als een paard niet op de wei staat en een maagzweer krijgt moet je kijken wat de oorzaak is. Krijgen ze genoegen ruwvoer? Paard met maagzweer wil je niet langer dan 2 uur zonder ruwvoer. Heeft het paard stress? Wij zijn hiervoor van stal verhuisd. Op oude stal uren zonder ruwvoer, werd echt op bezuinigd en daardoor dus in het verleden een maagzweer opgelopen en helaas blijft het een zwakke plek.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 13:51

Connie76
Het is een mini en krijgt volgens gewicht en had de vorige keer een extra tube. Ze staat in eigen beheer en momenteel op hooi in een wei. Kudde in paddock er naast maar wil ze niet constant bij. Ze is al altijd meer op haarzelf geweest.

Verschillende musli's geprobeerd maar deed ze niet goed op of at ze met lange tanden. Nu kwam het volgens mij echt van de verandering van wei met gras naar kale wei/paddock. Het is echt een weidepaardje, zo meer dan 6 maand goed gegaan zonder last.

Da gaf wel aan dat de pepticure even goed helpt als ik kwa dosering maar de helft van haar gewicht geef. Weet niet of ik dat aandurf.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 15:19

Skyla schreef:
Connie76
Het is een mini en krijgt volgens gewicht en had de vorige keer een extra tube. Ze staat in eigen beheer en momenteel op hooi in een wei. Kudde in paddock er naast maar wil ze niet constant bij. Ze is al altijd meer op haarzelf geweest.

Verschillende musli's geprobeerd maar deed ze niet goed op of at ze met lange tanden. Nu kwam het volgens mij echt van de verandering van wei met gras naar kale wei/paddock. Het is echt een weidepaardje, zo meer dan 6 maand goed gegaan zonder last.

Da gaf wel aan dat de pepticure even goed helpt als ik kwa dosering maar de helft van haar gewicht geef. Weet niet of ik dat aandurf.


Onze pony krijgt vaak koliek van overgang wei naar paddock in oktober. Volgend jaar gaan we hem in september van de wei halen en kijken hoe dat gaat. Door de koliek moest hij van de dierenarts 12 uur vasten en daardoor maagzweer weer terug. Pepticure moet je echt 4 mg/kg geven. Fabrikant adviseert dat om deze dosering gedurende 28 dagen te geven, maar dierenartsen adviseren vaak 2 weken Ivm ook de hoge kosten vermoed ik. Dan moet je nog paar weken langzaam afbouwen. Doe je zo’n schema niet dan zijn de zweten niet weg en zodra je stopt wordt het weer erger. Daarom vroeg ik hoe lang en welke dosering je pepticure hebt gegeven.

Katyatje

Berichten: 1866
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 19:32

MRIIIS schreef:
Ja dat kan zeker, dat was bij die van mij ook zo. Ik zag na 3 weken pepticure (met ekygard) pas verbetering. Ze reageerde niet meer op de singel met opzadelen en ik kon zo wegdraven. Alsof ze ook even moeten beseffen dat het geen pijn meer doet.

In dit opzicht, denken jullie dat het goed is om patronen te doorbreken?

Ik merk dat mijn paard steeds vroeger stresssignalen toont. Eerst was het bij aansingelen, toen bij het dekje opdoen, daarna bij het poetsen enzovoort, tot hij het vandaag al deed voor ik hem zelfs de stal uitgehaald had... Heb toen besloten om hem niet op de poetsplek te zetten maar in de longeercirkel. En in plaats van hem echt te poetsen heb ik hem gewoon helemaal afgevoeld, overal geaaid en gewreven. Bij het aanraken van zijn buik ging zijn staart zwiepen maar hij stak niet langer zijn tong uit.

Zou ik proberen de voorspelbaarheid weg te nemen zodat hij mogelijks minder anticipeert op ongemak/pijn? Of zou ik gewoon het patroon houden en afwachten?

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:34

Is er iemand die nu nog een zakje Abprazole heeft liggen, en het aankomende weken niet nodig heeft? Mijn bestelling is onderweg, maar ben bang dat het niet op tijd is….

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:55

Sassieja schreef:
Is er iemand die nu nog een zakje Abprazole heeft liggen, en het aankomende weken niet nodig heeft? Mijn bestelling is onderweg, maar ben bang dat het niet op tijd is….



Ik had hier gelezen dat ze niet meer naar Nederland versturen? Die van ons staat daarom op Gastrogard maar kreeg veel korting bij de dierenarts dus vind het prima zo

Raineri
Berichten: 6303
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:07

Ik wil die van mij preventief even wat omeprazol geven rond de jaarwisseling. Wordt zo ongelooflijk geknald hier in de buurt. Enorm zonde als ze een maagzweer krijgt (ze is 1,5). Iemand ervaringen hiermee? Ga morgen de da bellen.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:55

Preventief aan een 1,5 jarige? Jeetje, dat zou ik niet doen.

Ik geef nu psylium pellets, maar meer omdat we een weekje weg zijn met de pony :) (2x lange trailer rit)

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:57

Dat ga je toch niet preventief aan een 1,5 jarige geven het is geen snoepje ofzo he....

Shirleyu
Berichten: 23
Geregistreerd: 15-09-19
Woonplaats: Maastricht

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:58

Ik zou inderdaad niet zo maar even omeprazol geven.

Raineri
Berichten: 6303
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:59

Rustig, goed lezen. Ga morgen met de da bellen. Ze is gevoelig voor maagzweren en een echte binnenvetter. Vandaar dat ik preventief liever dit doe dan zo een maagzweer

X2305
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:07

Als ze bekend is met maagzweren (en deze dus heeft gehad) kun je het natuurlijk wel doen. Maar je kunt niet zomaar even een tube erin gooien. Ik zou daarvoor overleggen met je DA maar Omeprazole moet altijd op en afgebouwd worden.

Preventief geven / ondersteunen op moment kan natuurlijk prima maar ik zou dat alleen doen bij paarden die ook echt zweren hebben gehad en geen verdenkingen van.

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:10

Ja en dan ook echt aangetoond met een scopie en geen verdenking... Je kunt beter dan nu investeren in de leefomgeving aanpassen ook tijdens de jaarwisseling. Een goeie radio aan. Er zijn wel rustgevende supplementen te krijgen. Bij paarden zetten die niet bang zijn..

Schrikken van vuurwerk is niet nodig lijkt me. Ze staan hier ook gewoon buiten en kijken niet op of om er van.

Raineri
Berichten: 6303
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:11

Zijn er wellicht alternatieven die je kunt indienen? Zag dat het merk equine 74 ook dergelijke spuiten heeft maar heb enige vraagtekens hierbij. Zo zag ik nog een aantal non-omeprazole spuiten die beloven bij stressvolle situaties kunnen voorkomen

Spenk, bedankt voor de tips. Maar vooralsnog wil ik verder kijken dan enkel deze interventies.

Nouvel

Berichten: 28579
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:12

Iets tegen de stress geven kan helpen en genoeg ruwvoer om te blijven knabbelen.
Radio aan is ook een goeie inderdaad.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:17

Danique_G schreef:
Zijn er wellicht alternatieven die je kunt indienen? Zag dat het merk equine 74 ook dergelijke spuiten heeft maar heb enige vraagtekens hierbij. Zo zag ik nog een aantal non-omeprazole spuiten die beloven bij stressvolle situaties kunnen voorkomen

Spenk, bedankt voor de tips. Maar vooralsnog wil ik verder kijken dan enkel deze interventies.


Psyllium pellets, die geven een laagje over de maagwand.

Raineri
Berichten: 6303
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:18

MaritB schreef:
Danique_G schreef:
Zijn er wellicht alternatieven die je kunt indienen? Zag dat het merk equine 74 ook dergelijke spuiten heeft maar heb enige vraagtekens hierbij. Zo zag ik nog een aantal non-omeprazole spuiten die beloven bij stressvolle situaties kunnen voorkomen

Spenk, bedankt voor de tips. Maar vooralsnog wil ik verder kijken dan enkel deze interventies.


Psyllium pellets, die geven een laagje over de maagwand.



Dank! Zat inderdaad al te zoeken. Heb je hier ervaring mee zijnde “even voeren” om maagzweer te voorkomen?

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:25

Kortdurend preventief omeprazol wordt vaak aangeraden bij stressvolle situaties? Je zit dan ook niet aan de 4 mg/kg, maar 1 mg/kg. Afbouwen is super belangrijk bij langdurig gebruik, maar de dag voor oud en nieuw en de dag zelf 1mg/kg omeprazol geven en dan stoppen kan echt geen kwaad! Je dierenarts kan je hier zeker meer over vertellen :)

X2305
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-11-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:23

Als je minder geeft idd niet. Maar heeft ze al eerder zweren gehad?

Wij hebben er meerdere op stal (eigenlijk elke stal denk ik haast die meerdere maagzweren “ verleden “ paarden heeft :+ ) en hier gaat volle dosering ekygard erin, radio aan en ik laat de minder felle lampen aan om de eventuele lichtflitsen te dempen.

Hier reageren ze overigens wel verstijfd / angstig bij hele harde knallen. Maar dat is daarna wel over. Het is ook niet zo (godzijdank niet) dat er dan direct pats een flinke maagzweer zit. Dat is wel echt een proces.

henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:06

Eve_16 schreef:
Omeprazole moet altijd op en afgebouwd worden.

Preventief geven / ondersteunen op moment kan natuurlijk prima maar ik zou dat alleen doen bij paarden die ook echt zweren hebben gehad en geen verdenkingen van.


Omeprazol hoeft niet te worden opgebouwd. Afbouwen moet wel, heel langzaam behalve als je een keer preventief een spuit geeft.

X2305
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-11-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 06:09

Excuus, dat is wat ik bedoelde. Maar zomaar een spuit er een keer ingooien voor 1 dag, dat is sowieso niet goed.

henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 08:28

Als preventie is dat zeker niet ongebruikelijk bij paarden die gevoelig zijn voor maagzweren.

Eapy

Berichten: 1745
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 08:45

Ik begrijp de gedachte van preventieve omeprazol bij een stressy beestje ook wel. Als het dier al stressgevoelig is kan o&n makkelijk de laatste druppel zijn voor het doorzetten van maagzweren.

Ik zou wel iets bijvoeren voor de darmfunctie. Het verminderen van maagzuurproductie heeft als ‘bijwerking’ dat voer minder efficiënt verteert in de maag en er dus meer van de darmen vereist wordt. Als zo’n dier dan acute stress ervaart kan adrenaline de bloedtoevoer, zoals we allemaal weten, sturen naar de spieren, longen en het hart om voor te bereiden op de vlucht. Dan krijg je én een verminderde bloedtoevoer naar de darmen én voer wat nog niet compleet verteerd is — dat creëert een grotere kans op verstoppingskoliek.

Dat is in ieder geval wat ik zou overwegen. De kans zal klein zijn, maar dan ben je nog verder van huis.

X2305
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-11-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:59

Zomaar een spuit erin gooien als je nog nooit zweren hebt gehad? Dat zou ik dus echt niet doen. En dat wordt ook niet zo zeer aangeraden.

Ik kan ook preventief Omeprazol geven. Maar dat is dan dus wel als er omstandigheden zijn waarvan ik weet dat hij daar (bewezen) op kan reageren met maagzweren. Daarom zou ik altijd overleggen met de juiste artsen hiervoor en het alleen doen als je paard dus al eens op een vergelijkbare manier zweren heeft opgelopen.

Pumpkins

Berichten: 3148
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:10

Zou je dan niet liever voor een middel wat maagzuur neutraliseert ipv remt? Maagzuurremmers zijn echt geen leuke medicatie en ook niet geschikt om even kort toe te dienen. Be benieuwd wat je DA gaat adviseren.