Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 08:01

Is goed voordroog ook een optie? Het is bijna helemaal droog en mooi zacht. De dierenarts gaf aan dat het wel kan.

Ik zag door het topic globaal door te lezen er ook nog abler wordt gegeven. Ik heb namelijk een kuur van 8 dagen omeprazol (ulcergold) gekregen om te kijken of zijn gedrag verbetert, maar ik vind het een niet helemaal fijn idee dat hij daarna niks krijgt om zijn maag blijven te ondersteunen.

Femke_Tweety

Berichten: 12023
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:33

Goed voordroog kan voor mijn paard absoluut niet.

Abler is geen ondersteuning, abler is géén supplement.

Het is hetzelfde medicijn als de ulcergold/gastrogard/omeprazol en moet dus ook écht als zodanig gebruikt worden en niét alsof het een supplement is.

Dit is géén spul uit de categorie baat het niet dan schaadt het niet.

Ik ben er zelf overigens zeker wel tevreden over, maar je moet verrekte goed weten waar je mee bezig bent, anders kun je de boel verergeren.


Dierenarts die 1 week ulcergold voorschrijft om vervolgens daarna niets te doen en die voordroog ok vindt, mag van mij even opnieuw de boeken in.
Óf maagzweren moeten nog niet bewezen zijn? En dit moet zijn om te zien of maagzweren überhaupt de reden van de klachten zijn? Dan snap ik de keus/het beleid iets beter.
Bij bewézen maagzweren zou ik niet blij worden van dit advies.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:23

Femke_Tweety schreef:
Goed voordroog kan voor mijn paard absoluut niet.

Abler is geen ondersteuning, abler is géén supplement.

Het is hetzelfde medicijn als de ulcergold/gastrogard/omeprazol en moet dus ook écht als zodanig gebruikt worden en niét alsof het een supplement is.

Dit is géén spul uit de categorie baat het niet dan schaadt het niet.

Ik ben er zelf overigens zeker wel tevreden over, maar je moet verrekte goed weten waar je mee bezig bent, anders kun je de boel verergeren.


Dierenarts die 1 week ulcergold voorschrijft om vervolgens daarna niets te doen en die voordroog ok vindt, mag van mij even opnieuw de boeken in.
Óf maagzweren moeten nog niet bewezen zijn? En dit moet zijn om te zien of maagzweren überhaupt de reden van de klachten zijn? Dan snap ik de keus/het beleid iets beter.
Bij bewézen maagzweren zou ik niet blij worden van dit advies.


Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik begrijp inderdaad dat abler ook een medicijn is, het was ook zeker niet mijn bedoeling om het hem zomaar te geven zonder overleg met de dierenarts.

Het gaat inderdaad om het laatste wat je zegt, de maagzweren zijn nog niet bewezen. Het is om te kijken of hij hiervan opknapt. De dierenarts gaf ook aan dat hij binnen die 7/8 dagen zijn klachten enorm moeten zijn afgenomen. Voor de duidelijkheid hij staat nu op rust. Ga hem vanaf morgen een beetje oppakken om te kijken of de klachten verminderd zijn.

Zijn klachten zijn trappen naar je been tijdens het rijden voornamelijk rechtsom en bijten naar je been ook rechts. Boos reageren met aansingelen. Verder vind ik hem wat lusteloos. Zijn voordroog at hij een paar dagen wel iets minder, nu overgezet op hooi, eet hij ook niet altijd helemaal op, maar dat is misschien omdat het teveel is. Hij lijkt nu weer de voorkeur te geven aan voordroog. Slobber/vitaminebrok eet hij alles met smaak op.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:01

Ik breng mijn jonkie donderdag avond weer naar utrecht, en dan krijgt hij vrijdag een controle scopie.
Vind hem nu na bijna 4 weken medicatie wel opgeknapt, maar pas sinds de laatste dagen.

ConnemaraP
Berichten: 129
Geregistreerd: 31-08-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:15

Hallo, na bijna het hele topic te hebben doorgelezen meld ik mij hier toch maar. Ik vermoed namelijk een maagzweer bij mijn pony. haar klachten zijn flegmatiek, nukkig op het been reageren, tot uiteindelijk staken en geen pas meer verzetten, met de singel vastmaken, op het allerlaatste gaatje reageerd ze enorm als in weg willen lopen tot bijna door haar achterbenen zakken. als de singel eenmaal vast zit kan ik haar daarna gewoon aansingelen, uiteraard heel voorzichtig en gaatje voor gaatje. dierenarts is geweest dit begon namelijk in april en vermoedde dat ze hoefbevangen was. haar op dieet gezet van het gras af speciaal beslag met zooltjes en 24/7 getest hooi uit slowfeeder. 10 dagen pijnstilling wat naar mijn mening allemaal geen verschil maakte. de laatste keer is de smid geweest heeft de ijzers eronderuit gehaald en zag ook geen verbreede witte lijn o.i.d. in overleg met smid en dierenarts weer langzaam gaan opbouwen met werken. dit was in oktober. Ik merk echter totaal geen verschil ze is nog steeds hetzelfde wat betreft problemen met rijden. de dierenarts gaf aan dat ze zo reageerde op de singel omdat ze dat associeerde met de pijn van de hoefbevangenheid. ik geloof dit echter niet. een balletje opgegooid wat betreft maagzweer en hij gaf aan dat dit wel zou kunnen. Op zijn advies gestart met pronutrin dit zou ik 2 weken moeten geven en als ze hier positief op reageerde kon je ik ervan uitgaan dat ze inderdaad een maagzweer had en dan straten met behandeling met gastrogard. ik ben sinds afgelopen donderdag met pronutrin bezig en zie haar wel weer eens een sprintje door de wei trekken wat ze al die tijd niet heeft gedaan. nou weet ik dus niet of ik me dit verbeeld omdat ik de verbetering wil zien of is ze echt al vooruitgegaan? Dus om een lang verhaal kort te maken, wie heeft er ervaring met pronutrin en welke verbeteringen merkte je op en hoe snel? excuses voor mijn lange verhaal. even een side note. mijn pony staat 24/7 buiten met onbeperkt hooi in slowfeeders en met een maatje uiteraard. ik heb haar sinds augustus vorig jaar en naar mijn mening zijn toen ook al de problemen begonnen en zijn eigenlijk steeds erger geworden.

darkadia

Berichten: 5260
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:46

Kom hier ook weer even binnen vallen. Eigen paard wilde slecht voorwaarts door maagklachten en had meerdere symptomen.

Nu werk ik tijdelijk met een merrie die met name rechtsachter heel heftig is met haar voet optillen (echt gericht slaan naar je)en met rijden gaat ze op been staken en alleen maar bokken. Ondersteunt er iemand vanaf de grond en lift je mee dan is ze gewoon braaf en voorwaarts. Ik verdenk haar dus ook van klachten aan organen of misschien iets rondom de eierstokken? Iemand hier die dit gedrag herkent in combi met maag en of darm klachten?

Femke_Tweety

Berichten: 12023
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:56

1 achterbeen niet willen geven?

Nee, dat herken ik zo snel niet.

Niet voorwaarts willen zou kunnen, maar dan zou ze het ook onprettig moeten vinden als ze dat commando vanaf de grond krijgt als er iemand opzit.

Maagklachten uiten zich heel divers, dus ik zeg niet dat het niet kàn samenhangen. Maar op deze wijze, zoals je het omschrijft, herken ik het eigenlijk niet.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:28

darkadia schreef:
Kom hier ook weer even binnen vallen. Eigen paard wilde slecht voorwaarts door maagklachten en had meerdere symptomen.

Nu werk ik tijdelijk met een merrie die met name rechtsachter heel heftig is met haar voet optillen (echt gericht slaan naar je)en met rijden gaat ze op been staken en alleen maar bokken. Ondersteunt er iemand vanaf de grond en lift je mee dan is ze gewoon braaf en voorwaarts. Ik verdenk haar dus ook van klachten aan organen of misschien iets rondom de eierstokken? Iemand hier die dit gedrag herkent in combi met maag en of darm klachten?


Onder het rijden bokken, staken en trappen naar mijn rechterbeen herken ik. We zijn er helaas bij mijn paard ook nog niet helemaal uit. Hij staat nu 7 dagen op medicatie (omeprazol), maar ik merk helaas nog niet echt verschil.

treffer
Berichten: 371
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:47

Mijn paard heeft ook problemen in het SI gewricht ontwikkeld (op inwendige echo was een ontsteking te zien). Dit had hoogst waarschijnlijk ook te maken met de maagzweren. Door de pijn in haar maag is ze haar rug steeds vaster gaan houden en steeds minder gaan kantelen in het bekken.
Zij wilde inderdaad ook een achterbeen niet meer geven en niet meer willen werken. Ze is heel erg braaf dus zal het nooit zo heftig aangeven door te bokken.

Ik vond dit zelf een logisch verband, misschien is hetzelfde bij jullie paarden het geval?

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:49

Klachten aan de rechterkant kunnen ook wijzen op een probleem in de blinde darm!!

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:51

Mieke schreef:
Klachten aan de rechterkant kunnen ook wijzen op een probleem in de blinde darm!!


Bedankt voor de tip! Helemaal nog niet aan gedacht.

annibel

Berichten: 1196
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:32

Ik kom ook even met een vraag :)
Aanstaande zaterdag komt er een pony bij ons, waarbij wordt vermoed dat ze een maagzweer heeft. Dit is gemeld, dus we wisten het van te voren.
De pony staat nu anderhalve week op Ulcergold en reageert hier goed op, ze zijn de behandeling op basis van klachten begonnen.
We willen sowieso een scopie laten maken als ze hier is, maar hebben jullie tips hoe we haar tot die tijd het beste kunnen voeren etc? Ik heb al veel info erover gelezen maar misschien hebben jullie nog concrete tips?
Ze komt hier 24/7 in de paddock te staan met een stal en we hebben een hectare weiland waar ze in kan.
Op de plek waar ze nu staat, staat ze 24/7 in de paddock met kuilvoer in een slowfeeder en krijgt ze een beetje Pavo vital, ze kan daar op het moment niet in de wei.

Wie kan me helpen met een goed schema? Ik heb zelf natuurlijk ook wel ideeën maar wil heel graag jullie ervaringen horen, want ik heb buiten de info van internet zelf geen ervaring met maagzweren.

Femke_Tweety

Berichten: 12023
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:31

Onbeperkt droog hooi.
Als dat niet kan: máximaal 2 uur zonder ruwvoer.

Indien nódig krachtvoer, maar liever alleen een vitaminen/mineralen oplossing.
(Minaralenbrokje of vitaminekoek oid)

Voor het rijden zorgen dat er ruwvoer in de maag zit.
Bijvoorbeeld hooi voeren tijdens het poetsen.

Ongemak voorkomen: is het een koukleum, dek op etc.

Stress voorkomen.
Wordt moeilijk met een verhuizing. Wees dus bedacht op een tijdelijke verergering van klachten!

annibel

Berichten: 1196
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:53

Femke_Tweety schreef:
Onbeperkt droog hooi.
Als dat niet kan: máximaal 2 uur zonder ruwvoer.

Indien nódig krachtvoer, maar liever alleen een vitaminen/mineralen oplossing.
(Minaralenbrokje of vitaminekoek oid)

Voor het rijden zorgen dat er ruwvoer in de maag zit.
Bijvoorbeeld hooi voeren tijdens het poetsen.

Ongemak voorkomen: is het een koukleum, dek op etc.

Stress voorkomen.
Wordt moeilijk met een verhuizing. Wees dus bedacht op een tijdelijke verergering van klachten!


Super dankje voor je reactie!
Onbeperkt hooi gaan we geven in een groot hooinet, goede tip van de deken en hooi geven tijdens t poetsen.
Weidegang is ook goed toch?
Klopt, ze wordt door haar eigenaar naar de kliniek gebracht, daar blijft ze een nachtje dan krijgt ze de scopie en dan halen wij haar naar haar nieuwe stal. Ik hoop dat het mee valt qua stress voor haar..

Femke_Tweety

Berichten: 12023
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:06

Jup, weidegang is zeker goed. Alles dat stressverlagend is, EN alles waarbij kauwbewegingen gemaakt worden, en er speeksel aangemaakt wordt.

Voor mijn paard (maar dat is een extreme) ik weet dat hij op dagen dat het overdag warm is, maar 's ochtends vroeg heel koud, dus met bevroren gras, hij vaak wel wat buikpijn krijgt.


Qua scopen:
Ik scoop mijn paard echt niet meer. Heel erg belastend onderzoek, met name vanwege de stress en het vasten. Ik weet bij de mijne inmiddels dat hij erg gevoelig is op zweren. (maar dan ook extreem, foto's staan wel ergens in dit topic)

Bij mijn paard handel ik naar wat ik zie. Maar goed, dat is dan ook al 8 jaar leven met een extreme maagzweerpatient. AL heel wat ups en downs gezien ondertussen. Op een gegeven moment belde ik de dierenarts voor overleg over medicatie, en zij hij dat ik er inmiddels meer vanaf wist dan hij. Dus dat mijn eigen keuzes waarschijnlijk prima waren... Wel nog een paar jaar regelmatig even telefonisch 'gespard' maar dat doe ik inmiddels ook niet meer.

Zeker in het begin is het wel erg fijn als je dat wel kan.

Ik vind een een week of anderhalf ulcergold vrij weinig, als er bewezen zweren zouden zijn. En van volle dosering naar 0 is sowieso erg link. (Dat kan zelfs maagzweren veroorzaken bij paarden die ze nog niet hadden...!!) Uitleg staat wel ergen hier of in een ander recent klein topicje over maagzweren)

Als je niet zeker weet of hij zweren heeft, en je krijgt het dier nieuw op stal, dan snap ik wel dat je graag eea zeker wil weten.


Als je in de loop van de jaren dit topic bijhoud, zoals ik dus gedaan heb, dan zie je mensen binnenkomen, relatief kort behandelen en nooit terugkomen. Dat zijn de mazzelaars.
Er zijn ook mensen die de pech hebben om een paard met chronisch zeeeer gevoelige maag-darmen te hebben. Die praten vaak jaren mee, weten uiteindelijk precies welk op het oog klein dingetje voor hun paard weer een trigger kan zijn etcetera.

Ik gun je heel erg dat dit een kortdurend verhaal is.
Hoe gek ik ook op mijn paard ben,
chronische maagklachten is erg belastend vind ik, ook voor de eigenaar dus.
Alles is bij mij inmiddels 100% afgestemd op mijn paard. Stalling, voerbeleid, werk (of niet echt meer inmiddels) geen verplaatsing meer (geen training, geen wedstrijd etc)

Femke_Tweety

Berichten: 12023
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:19

Even voor het beeld wat maagzweren kunnen doen, en hoe ze eruit kunnen zien.



Mijn paard in goede doen. Dit is een jaar of 2,5 terug, hij is op deze foto dus ongeveer 24! jaar, en al enige jaren zwaar maagpatient. Meestal heb ik hem gelukkig goed momenteel. vanwege leeftijd wel steeds meer echt met pensioen, bijna 27 nu.

Afbeelding




Gezicht en houdingen van mijn paard als hij erg veel pijn heeft. (hij heeft meer typische houdingen trouwens, die ik in heel kleine mate al herken inmiddels. achterbenen en voorbenen relatief ver uit elkaar bijvoorbeeld, buik wat meer plek geven. En nog wat dingetjes.)
Dit is als hij zich echt heel heel beroerd voelt, en stalgenoten me met heel veel stress bellen datTweet koliek heeft. Meestal is dat inderdaad koliek (buikpijn dus) maar wel maag-gerelateerd. Ik moet de spoeddierenartsen soms ook echt even zijn geschiedenis vertellen, om standaardkoliek beleid te voorkomen. En soms kan ik het gelukkig zelfs deels oplossen omdat ik de verschillende medicatiezooi op voorraad heb. Wel in overleg dus vaak.

Gelukkig komt zó extreem niet zo vaak voor. Maar even voor het idee hoe hondsberoerd een paard zich kan voelen. Ik denk dat een leek dat nog kan zien van deze foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Zijn zweren een aantal jaar terug:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 01:11

Mijn paard had een stuk minder erge zweren, maar ook koliek. Zodra hij nu wat meer geeuwt krijgt hij extra Ekygard of als ik hem wat suffig vind ook. + extra bij spannende momenten als les of wedstrijd.

En ja, hij mag uiteraard soms staan suffen, maar ik raak dan dus al in paniek. Ik ga 2/3x per dag en er is een vriendin die hem exact hetzelfde in de gaten heeft. Haar paard is, helaas, ook een maagpatient. Bij hem wel al langer terug. Ik klop even af, maar ik denk oprecht dat hij nu nergens last van heeft.

Het waren minimale symptomen bij mij (net wat trager kauwen. En dan net op de verkeerde momenten. Een heel licht waasje over de ogen. Verder niets, behalve 3x lichte gaskoliek). Hij heeft er altijd goed uitgezien, altijd wel doorgegeten en altijd verder heel fit geweest. Dierenartsen geloofden me dan ook niet altijd tot ze aankwamen en naar de buik luisterden en de scopie was gedaan.

Scopie gebeurt hier niet meer. Eens om vast te stellen wat het was, nu kan ik dat heel goed zelf inschatten. Het is nu een half jaar terug en ik vind het heel, heel moeilijk om het los te laten. Hij krijgt speciaal voer, onbeperkt hooi, minimaal 2 en soms 3x per dag een check van mij en dan nog van die vriendin.
Ik ben pas na 3 maanden een keer savonds uit eten geweest en daarna (!) niet meer even langs stal. Ik vind dat heel moeilijk om dat los te laten. Het is bijna obsessief te noemen.
Nu hebben wij ook een extreem jaar gehad met een week op de kliniek, daarvoor een keer koliek, vorig jaar 3 slokdarmverstoppingen, dit jaar 1 slokdarmverstopping, een bult op zijn been die gescand is + foto’s wat van een peesbeschermer bleek te komen, een allergische reactie, een klap op zijn neus of zichzelf te hebben gestoten + hij kon drie dagen na een simpel tandartsbezoek niet eten.
En dan ik met mijn hart spier en zenuwziekte die ook nog aan haar stembanden geopereerd moest worden en aan m’n voet, tsja. Goeie combinatie zijn we: haha.

Ik hoop dat het nu gewoon goed blijft staan en ik hem op deze manier goed kan ondersteunen. Hij heeft de eerste 6.5 jaar nooit symptomen getoond, het kwam echt met de gaskoliek pas boven water. Die had hij 3x in 1 weekend en toen wilde ik hem direct op laten nemen.
Maar er helemaal vanaf, ik denk dat als het 2 jaar volledig goed gaat ik het wat kan loslaten. Ik hoop het. Nu moet ik vaak tot 1/2 uur snachts doorgaan met werk omdat het én heel druk is en ik hem tussendoor persee wil checken... of alles oké is. En dan om half 7 er weer uit. Het blijft echt heel lastig.

ConnemaraP
Berichten: 129
Geregistreerd: 31-08-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:59

De houding en het gezicht, pain face, herken ik helaas wel. Is er niemand die ervaring heeft met pronutrin? Gister wilde mijn pony de pronutrin door wat bietenpulp niet eten. Iemand tips?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:40

@Femke_tweety, ik schrik er altijd van als je jouw verhaal deelt, hier is het ook al vier jaar aan de gang en dat vind ik al veel te veel :=

Het is ook echt super paardafhankelijk hoe ze pijn tonen, je hebt idd het pijngezicht, maar mijn merrie bv. Gaat ipv met de benen wijd net heel 'berggeit' staan als ze veel last heeft. Dat ziet er echt heel awkward uit.

MarjanB

Berichten: 16576
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:57

Ik lees al ff niet meer fanatiek mee maar weet niet of er mensen zijn die mastic gebruiken? Ik heb vanmorgen 300gr voor €40 incl verzenden betaald in Griekenland.

https://www.mastihashop.com/en/paraphar ... -60gr-aon/

Heb netjes een factuur in de mail dus gok dat het betrouwbaar is :+

(Denk dat het een black friday prijs is)

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:47

Ik heb mijn jonkie gisteren avond naar utrecht gebracht om te vasten en vanmorgen heeft hij een controle scopie gehad.
Vrijwel door zn hele maag had hij de vorige keer maagzweren, en die waren nu allemaal weg, behalve die bij de uitgang van de maag, die leek zelfs iets verergerd.

Ik moet hem nu nog een week halve dosering gastrogard geven en sucralan opmaken en dan geen medicatie meer.
En dan kijken hoe hij het doet.

En dat vind ik dood eng...

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:04

Succes met afbouwen van de medicatie Ivy, gelukkig is het wel verbeterd. Gaan ze nog opvolging geven voor de zweer in het glandulare gedeelte?

Femke_Tweety

Berichten: 12023
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:40

Oef wat een kort en rigide afbouwschema.

Voor de mijne zou dat nooit goed gaan.

Ik hoop voor de jouwe wel.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:23

Ik kreeg vanuit de raaphorst ook zo'n kort afbouwschema mee. Braaf geluisterd en paard werd weer slecht. Toen opgebouwd en daarna echt over 2 maanden afgebouwd. Dat is toen wel goed gegaan gelukkig

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:00

Even een vraag tussendoor. Welke singel hebben jullie voor je maagzweerpaardjes? Ben me aan het oriënteren en wil het liefste zo vriendelijk/zacht mogelijk voor haar maag