Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:04

Mizora schreef:
Ik zou als topping eerder voor pure feed gaan, dat is luzerne vrij.


Ik kijk op hun site, dankjewel!

En de Puur probiotica goed om de bijverschijnelen van de Omeprazol in de darmen te bestrijden?

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:30

Omeprazol is geen antibioticum.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 00:56

Femke_Tweety schreef:
Omeprazol is geen antibioticum.


Nee inderdaad, maar ik hoorde dat Ulcergold belastend is voor de darmen en het daarom verstandig is om te ondersteunen met probiotica. Bovendien zou probiotica een positief effect kunnen hebben op maagzweren, zei de arts, alhoewel dit nog niet 100% wetenschappelijk bewezen is. Maar ik wil graag weten of jullie een probiotica jullie kunnen aanbevelen? Anders koop ik hem maar van het merk Puur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 02:08

nikysa90 schreef:
Ben heel blij met jullie adviezen!

Stro uit haar stal eet ze alleen als het vers is opgestrooid. En het stempel 'vers' vindt zij al heeeel snel niet meer van toepassing haha, tutje. Dus vandaar dat ik er geen moeite mee heb om het te mengen. Wij hebben schuifwanden in de stal, die helemaal eruit gaan bij uitmesten 1xpw. dus ik kan alleen op deze plek iets ophangen. Daarom inderdaad ook nog een net tussen water- en voerbak. Ze staat overdag op grote zandpaddock, 8-16u, met kuubkist kuil. Daar zit alleen vertragingsrooster op, dus ze hoeft gelukkig niet steeds uit die kleine mazen te trekken. Denk dat dat ook niet goed is voor haar tanden, maar het is nu even prioriteiten kiezen. Daar zullen jullie vast ook alles van weten %)


Ja, heel herkenbaar. Daarom vind ik het ook prima dat hij alleen staat op de paddock in de winter (kan wel neuzen met andere aangrenzende paddocks). Zo kan ik echt bijhouden wat hij eet. Ik word al nerveus als er een x vanwege kluswerkzaamheden of iemand die even haar box uitmest even mijn box gebruikt. Want mijn hooi opgehangen al, dus dan kan ik niet zien wat hij op heeft. Hahaha.
Volgens mij zijn die mazen alleen slecht als je paard en gevoelig is en al jaren continue alleen daaruit eet. Genoeg paarden die hier die netten hebben en nooit issues hebben; maar ik heb met alles pech dus neem het zekere voor het onzekere. Je bent er in ieder geval heel goed bewust mee bezig en ik denk dat dat het belangrijkste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 02:12

nikysa90 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Omeprazol is geen antibioticum.


Nee inderdaad, maar ik hoorde dat Ulcergold belastend is voor de darmen en het daarom verstandig is om te ondersteunen met probiotica. Bovendien zou probiotica een positief effect kunnen hebben op maagzweren, zei de arts, alhoewel dit nog niet 100% wetenschappelijk bewezen is. Maar ik wil graag weten of jullie een probiotica jullie kunnen aanbevelen? Anders koop ik hem maar van het merk Puur.

Dit is wat de Raaphorst aangeeft als enige werkzame stoffen als ondersteuning na behandeling met omeprazol:


Afbeelding

Ik voer zelf Ekygard waar ik heel tevreden over ben en daar zitten de eerste 2 in. Probiotica niet maar tot nu toe mis ik dat nog niet omdat hij het hierop heel goed doet. Ik hou bovenstaande wel aan voor werkzame producten.

Trouwens: het zou heel goed kunnen dat er wel probiotica in zit ook nog. “Bevat klei, pectine, lecithine en lithothamnium (omhullend effect), terwijl pre- en probiotica de flora in balans brengen.”
Op de ingrediënten lijst vind ik dan ook de carbonaat nog terug.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 02:16

Kleine toevoeging: 2 artsen van Bodegraven gingen eveneens mee in bovenstaand. Zij gaven aan dat het simpelweg geldverspilling was om andere supplementen te geven dan supplementen met minstens 1 van bovenstaande ingrediënten omdat wetenschappelijk onderlegd is dat deze werkzaam zijn. Overigens gaven ze wel aan dat het wel kan: maar nog niet wetenschappelijk bewezen is. En omdat het maagzwerenverhaal bij elk paard heel anders en dubieus kan zijn blijft het een lastig verhaal.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 09:58

Dank je Jorien! Ik loop ook bij de Raaphorst en zal na de Omeprazol ook rustig afbouwen en Ekygard gaan nemen, maar voor nu, deze 5 weken, vroeg ik aan Morgan of ik nog wat bij kon geven, ter ondersteuning. Kan wel probiotica pillen bij Kruidvat kopen, maar denk niet dat die sterk genoeg zijn. Ik vraag het wel even aan ze. Ik mocht tenslotte ook gewoon vitamine E van Kruidvat/ De Tuinen geven.
Maar je hebt gelijk, ik kan wel alles willen kopen voor haar, maar of het werkt is de vraag. Even maar pas op de plaats maken en het de tijd geven die er voor staat en de Ulcergold zn werk laten doen.

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:58

darkadia schreef:
Helaas, paardlief hier toont ook weer irritatie op de maag... hij gaapt weer meer, doet weer kribbebijten, is gevoelig bij aanraking en met singel vast maken, heeft recent ook paar slokdarmverstoppingen gehad, knoeit wat voer, en is niet meer zijn voorwaartse zelf. Ook is ie afgevallen. Stap prima, maar draf valt ie terug naar stap na klein stukje...

Ben terug aan de maagsupport gestart, kijken of dat voldoende verlichting geeft, en anders toch verder kijken en miss behandelen voor maagzweren. :(



18 oktober terug op de maagsupport gezet omdat hij weer klachten toonde. Hij is inmiddels weer zijn blije en voorwaartse zelf, gisteren tijdens uitgebreide poetsbeurt geen een keer gegaapt, eet veel rustiger en komt weer mooi aan. Ook zijn we weer rustig wat rijden aan het oppakken.
Blij!

Afbeelding

Afbeelding

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:06

Ik voer zelf de Optima Forma van de paardendrogist en daar is de mest wel mee verbeterd echter blijft mijn paard kleine weerstand dingetjes houden dus ga ik morgen maar weer even overleggen met de dierenarts.

Ik vond dit overigens een goed stuk en informatief om te lezen: https://annekehallebeek.wordpress.com/tag/pectine/

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:24

biancaaaa schreef:
Ik voer zelf de Optima Forma van de paardendrogist en daar is de mest wel mee verbeterd echter blijft mijn paard kleine weerstand dingetjes houden dus ga ik morgen maar weer even overleggen met de dierenarts.

Ik vond dit overigens een goed stuk en informatief om te lezen: https://annekehallebeek.wordpress.com/tag/pectine/


Heel erg interessant Bianca! Ik hou het dus maar even bij de Speedibeet en ga niet zoeken naar de juiste probiotica voorlopig :j

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 02:03

Ik lees al vaak mee maar heb niet alles gelezen. Weet iemand of je mastic horse ook in de startdosis mag blijven geven? Heb het idee dat dat een stuk beter werkt.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:21

Ik voer pure gut bij, probiotica werd door mijn dierenarts wel aangeraden.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:35

Heeft iemand ervaring met de protexin acid ease? Ik lees zulke goede verhalen in de uk hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:44

sorbetje schreef:
Heeft iemand ervaring met de protexin acid ease? Ik lees zulke goede verhalen in de uk hierover.

Nope... kunnen we hier aan komen in Nederland?

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:53

Ja, bestellen uit de uk is sowieso mogelijk en het wordt in nl ook aangeboden.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:15


MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:21

Ja, ik geef dat naast maagsupport van puur. Goede ervaring hier :)
(Had het als testproduct, durfde het nog niet als enige supplement te geven, vandaar de combi).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:06

MalaQ schreef:
Ja, ik geef dat naast maagsupport van puur. Goede ervaring hier :)
(Had het als testproduct, durfde het nog niet als enige supplement te geven, vandaar de combi).

Grappig, ik heb ook exact deze getest. Lijken we nog meer op elkaar.

Ik heb hem ook alleen in combinatie gebruikt. Grappig om nu de ingrediënten te zien. Ik durf alleen pas ik iets een maand of drie geef te zeggen hoe en wat en ik heb het slechts een maand kunnen testen.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:09

De pectine en carbonaat zitten er in ieder geval in, ik mis alleen de probiotica erin. En durf niet helemaal de switch te maken omdat ik bang ben dat hij juist daar goed op reageert.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:36

Ik heb het ook geprobeerd maar die van mij werd er niet beter door. Eerder wat minder..

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:10

Ik heb al het een en ander door gelezen hier en vroeg me af of jullie zin hebben om even mee te denken.
Ik heb een 6 jarige die qua hoofd en lijf niet ouder dan 4 is. De paarden in Namibie worden allemaal wat later volwassen dan bijvoorbeeld in Nederland.

Hij is in april beleerd en is nooit erg voorwaarts geweest. Hij heeft momenten waarop hij uit het niets stil gaat staan en dan gaat ie met geen mogelijkheid naar voren. Dit ligt niet aan het beleren, hij snapt het prima, maar hij lijkt wel een soort "overload" te hebben. Hij spant de buikspieren dan ook, als je been geeft voelt het als een muur. In de wei is hij net zo traag. Als onze Arabieren als springbokken om hem heen galopperen dan doet hij hoogstens een traag drafje. Hij zal uit zichzelf bijna nooit een sprintje trekken.

Mijn DA is vandaag geweest en het viel hem op dat de darmgeluiden nogal nat en soppig zijn, maar de mest is gewoon normaal. Hij wil overleggen en eventueel nog wat tests doen, maar ik ben even benieuwd of er mensen zijn die dit soort symptomen herkennen en denken dat het wellicht inderdaad de darmen kunnen zijn.

Mijn DA legde uit dat een zweer in de darmen soms pijnlijk kan zijn met bewegen, omdat het gewicht van de darm dan beweegt en het irriteert. Wat dat betreft kan het dus wel aansluiten bij de klachten.

Hij heeft overigens 24/7 hooi beschikbaar en staat op een muesli mix. Bij de fokker stond ie enkel op gras en hooi en toen hij daar was, was hij ook al zo traag en laag in energie.

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 18:19

Wij zijn helaas net bij de da geweest en zijn we doorgestuurd naar Utrecht. Er moet zowel een long als maag scopie gemaakt worden %)
Baal zo erg want eigenlijk ging ze heel goed en is ze absoluut niet meer agressief.
Ik dacht dat ze mijt(naast een paard met mijt gestaan) had maar wss staat ze uit ongemak te stampen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:00




11 November vs. 21 november, ze staat nu een week op ekygard. Ik ben echt benieuwd of al haar spieren terug zullen komen nu, ze ziet er al zoveel voller en comfortabeler uit. Geen ingevallen flanken en geen superdramatisch buikgetrek. Ze ademt duidelijk wat sneller maar toch al niet meer zo extreem oppervlakkig...

Verder ook weer bewijs voor mij dat haar ingevallen flanken niets te maken hadden met "ze heeft copd" of "ze is zo gebouwd" of "je moet gewoon meer spieren opbouwen" :Y)

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:35

Welke supplement(en) of voer geven jullie ter ondersteuning van de maag (en darmen) na het behandelen van een maagzweer?

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:59

heb hier goede resultaten met nexium geboekt, kleine dosis voor langere periode, maar weet niet of dat werkt na een behandeling. Nummer 1 vind ik wel met alle paarden met maagzweer (voorkomen is beter dan genezen) onbeperkt goed hooi.