Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:07

Dus als ik jouw lijstje moet geloven is die van de paardendrogist nog het meest uitgebreid?

Ik ben nog terughoudend met bietenpulp vanwege de suikers.....

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:12

Als je speedibeet van pavo neemt zit daar maar 5% suikers in.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:29

Bietenpulp zonder melasse zit rond de 8% suiker, meeste hooi zit zelfs hoger. Ik vind het voor mijn maag en darm patiënt oké en die houden we ook laag in suiker. Of mix bietenpulp met alfalfa of luzerne, dan heb je ook meteen calcium extra. Dat is ook goed voor de maag (buffert maagzuur als ik het goed onthouden heb). Maar het is heel persoonlijk en wisselt ook per paard wat goed werkt volgens mij.

Groot deel van mijn voeding heb in in overleg met Utrecht en voedingsconsulente samengesteld maar dat is wel op basis van klachten van mijn paard (die ook nog eens heel slecht at).

Heb mensen ook heel enthousiast over de audevard ekygard en de majestic gehoord.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:40

Supplementen blijven een heel ding vind ik. Vooral omdat wat voor de 1 werkt, voor de ander niks lijkt te doen.

Ik ben enthousiast over ekygard, behalve de smakelijkheid. Mijn paard deed het er ontzettend goed op, tot hij het niet meer wilde. Nu staat hij op puur maag en doet het al langere tijd uitzonderlijk goed (gaat gauw even afkloppen).

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:09

Hier begint de maagsupport aan te slaan! Paard veel minder tot niet meer boos met poetsen, ook niet boos op de singel. En weer zijn voorwaartse zelf onder het zadel! Heel blij. Hij gaat dus niet meer van de maagsupport af hier. Geen gegaap, geen gebijt op touwtjes meer ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:28

ivy_power89 schreef:
Nou gisteren heeft mijn jonkie een maagscopie gehad waar meerdere maagzweren uit gekomen zijn.
Hij blijft dit weekeind nog op Utrecht staan en ze gaan starten met 2 verschillende medicatie.

Aangezien hier de mensen met ervaring zitten, welke supplementen werken nu écht goed bij maagproblemen?

Ekygard. Wordt zowel door Bodegraven als de Raaphorst aangeraden. Ik ben er mega tevreden over.

Zij hebben vorig jaar een Q&A gedaan waarbij ze aangaven welke bestanddelen werken bij een gevoelige maag. Vrijwel alles zit in Ekygard, alleen de bicarbonaat is een andere soort. Zij geven aan dat andere dingen niet afdoende bewezen zijn. Maar nogmaals, maagpaarden zijn bijzonder moeilijk.
Zie hier:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:29

MalaQ schreef:
Supplementen blijven een heel ding vind ik. Vooral omdat wat voor de 1 werkt, voor de ander niks lijkt te doen.

Ik ben enthousiast over ekygard, behalve de smakelijkheid. Mijn paard deed het er ontzettend goed op, tot hij het niet meer wilde. Nu staat hij op puur maag en doet het al langere tijd uitzonderlijk goed (gaat gauw even afkloppen).


Wat super fijn dat hij het daarop zo goed doet!! Ik ben blij voor je! Het is wat met ze hè, haha

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:48

Jorienn schreef:
MalaQ schreef:
Supplementen blijven een heel ding vind ik. Vooral omdat wat voor de 1 werkt, voor de ander niks lijkt te doen.

Ik ben enthousiast over ekygard, behalve de smakelijkheid. Mijn paard deed het er ontzettend goed op, tot hij het niet meer wilde. Nu staat hij op puur maag en doet het al langere tijd uitzonderlijk goed (gaat gauw even afkloppen).


Wat super fijn dat hij het daarop zo goed doet!! Ik ben blij voor je! Het is wat met ze hè, haha


Lief, dankjewel! Ik ben er ook echt heel blij mee want vond de overstap echt heel spannend :D

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:06

Hier ook Ekygard aangeraden door Bodegraven. Paard at het met lange tanden en toen helemaal niet meer. Heb nog bijna halve bus staan...Zonde van het geld, het is behoorlijk prijzig.

Had goede hoop bij Mastiek, Mastic Horse treatment, maar helaas, ook dat eet paardlief niet.

Als ik de kuur Abler heb afgerond probeer ik het zonder supplement en anders wordt het kruiden samenstellen denk ik. Jazzy blijkt erg kieskeurig.

Psyliumvezels blieft madam ook niet. De brokjes sand off extra laat ze ook liever staan. En extra olie in de bietenpulp/slobber trapt deze zandeter ook niet meer in...

Iets kan goed werken, maar je moet het ook nog naar binnen zien te krijgen...

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 05:03

Haha heel herkenbaar zo’n spannende overstap. Krijg stress bij het idee hahaha.

Charmaime dat is inderdaad heel lastig! Ik heb ooit gelezen dat iemand sommige supplementen in waterige slobber deden en dan in een spuit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:14

Ik geef de Mastic Horse ook gewoon in een spuit met water en een klein scheutje ranja. Even goed schudden en dan gaat het super makkelijk.

Voor de psyllium zoek ik ook nog een oplossing trouwens......

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:15

De medicijnen gaan nu idd in een spuit met appelmoes naar binnen. Dat is de enige manier. Maar even kijken of ze zonder supplement kan denk ik....Anders wordt ook dat met een spuit eventueel...

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:17

Ik heb ook appelmoes geprobeerd, maar dat werd met de Mastic te dik. Ranja gaat super en ze vindt het zelfs echt lekker :D .

Bij psyllium heb ik weleens gehoord dat het wel wordt gegeten met een klein beetje vanillesuiker. Dit ga ik nog even proberen. Mijn beide paarden eten geen psyllium.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:41

Ik snap wel dat die psylium vezels niet gegeten worden hoor haha, bah net lijm. Zelfs mijn shet laat dat liggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:03

tirzasarah10 schreef:
Ik snap wel dat die psylium vezels niet gegeten worden hoor haha, bah net lijm. Zelfs mijn shet laat dat liggen...

Het verbaast mij ook dat die van mij het eet. Het ziet er zooo vies uit, en zo voelt het ook! Ik heb echt geluk denk ik met een makkelijke eter. Het opbouwen met voer ging in Bodegraven ook aan het begin even mis waardoor hij losse schepjes Ekygard kreeg. Die hij gewoon op at overigens :')

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:04

Ik heb nog 24 zakjes a 2.8 gram a.b.le.r (oranje zakjes) waarde 50 dollar over ivm verkoop paard
(Tht apr 22)

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:01

Hier doet de Ekygard dan weer niet echt zijn werk. Overgestapt naar pronutrin.
Aantal dagen geleden gestopt met de omeprazol... nu is het weer afwachten. Vaak gaat het een paar dagen tot een week goed en dan weer terug bij af. Deze x behandeld met prednison (darm problemen), hopelijk blijft het deze x wel goed gaan. Anders weet ik t ook niet zo goed meer..

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:14

ivy_power89 schreef:
Nou gisteren heeft mijn jonkie een maagscopie gehad waar meerdere maagzweren uit gekomen zijn.
Hij blijft dit weekeind nog op Utrecht staan en ze gaan starten met 2 verschillende medicatie.

Aangezien hier de mensen met ervaring zitten, welke supplementen werken nu écht goed bij maagproblemen?


Mastic Horse vind ik geweldig..... paard doet het er enorm goed op :-)

sauffi

Berichten: 703
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:26

Zijn er hier mensen met ervaring met zand in de darmen? Ik heb de uitslag van het jaarlijkse mest onderzoek binnen en daarbij schrok de dierenarts van de hoeveelheid zand. Dit heeft mijn paard nog nooit eerder gehad. Nu heb ik een bus met psyllium gekregen wat we nu een week lang gaan geven. En dan met een tussen stop van een maand weer een week. Om vervolgens weer een mest onderzoek te doen en te kijken of het al minder is.

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:56

Mijn merrie staat op dit moment op een kuurtje sand off extra, omdat ze echt veel zand eet. Voorjaar en zomer was mestonderzoek goed, geen zand. Mestonderzoek nu moest nog gedaan worden door stal, wordt nu maandag gedaan. Dus dan zal ik ook wel horen of er zand aangetroffen is. Heb zelf de test nog nooit gedaan, maar je kunt het vrij makkelijk zelf testen.

Er kan ook veel zand in de darmen achter blijven. Zoek maar ff op 'zandkoliek voorkomen' hier op bokt, dan kun je er veel over lezen ;-)

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:50

Mijne is net een dag terug uit utrecht waar hij anderhalve week gestaan heeft met zand in zn darm en vervolgens tot de ontdekking komen dat ie ook maagzweren heeft.

sauffi

Berichten: 703
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:57

Oei dat klinkt niet goed ivy. Ik ga ook zeker laten testen op maagzweren.

Chermaine, ja zelf testen kan indd vrij makkelijk en ga ik ook iedere week doen. Zo lang het zand eruit komt is het iig een goed teken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 00:02

Het zelf testen (en zelfs mestonderzoek) is helaas alleen nooit zekerheid. Als het zand al ingekapseld is zie je het alleen op een echo van de darmen. Als je zelf test is het belangrijkste een x aantal dagen achter elkaar en div. mestballen van verschillende hopen..

Ik geef 2x per jaar een kuur zandweg preventief.

Gulpje

Berichten: 8073
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:44

Even een tussendoor vraag: hoe lang voor het voeren geven jullie de Omeprazole? Ik doe de spuit nu een half uur voor de slobber geven. Maar
Misschien hebben jullie daar andere ideeën over :)

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:51

Ik deed destijds ook ruim een half uur/drie kwartier ervoor!