Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:58

Veel succes! Fingers crossed dat de combi nu ook al helpt :(:)

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:13

Ons 'maag/darm' paard gaat heel erg goed nu zonder medicatie (sinds jaren). Ik voer geen 'hard' krachtvoer meer (en dus ook geen granen), alleen nog maar geweekte bietenpulp, grasbrok en Agrobs alpengruen mash en aangevuld met vitamines. Echt top. Maar een beetje meer energie zou wel fijn zijn.

Hebben jullie nog tips? Lijnzaadolie doet weinig. Bovendien heb ik het idee dat ze soms teveel vezels binnenkrijgt (voor zover dat kan bij een paard :+ ), omdat ze soms moeite heeft om haar ontlasting eruit te krijgen en wel wat buikig blijft. Ze eet wel wat stro trouwens. Heeft onbeperkt (droog) hooi.

Ik moet wel zeggen dat ze op lichte tour niveau loopt dus dan vraag je natuurlijk wel een andere hoeveelheid energie dan gemiddeld..

Zouden de kruiden die hier genoemd worden een optie zijn? Of hebben jullie nog andere ideeën?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:42

Hier werd mijn merrie helemaal gek op de leverkuur van ewalia, wel opletten dan dat je niet in een struik of boom eindigt :') Het was net alsof ik haar een hele schep haver gegeven had.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:01

Whaha, daar werd ze heel blij van!

Qua maag lijkt het met mijn paard goed te gaan, eet als een bootwerker en ziet er nog steeds goed uit.

Mest is weer slecht en veel mestwater. Had haar toen ik een week op vakantie was op 1/3 brok staan van wat ze normaal krijgt en frappant genoeg was alles toen veel beter.
Op aanraden van HorseAdds (zij hebben ook een supplement gemaakt voor mijn paard) ga ik nu weer een paar dagen naar 1/3 brok. Mocht ze weer zo goed reageren dan ga ik haar heel laag in zetmeel/suiker zetten door graanvrij te voeren.

Als ik bij Horsefood op de site kijk, dan moet ik wel heel ruig voeren...
Zowel de graanvrij als de basissportbrok 1/5 kg per 100 kg gewicht, dat is wel heel ruig.

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... nvrij-mix/

Zit in dubio tussen de Horsefood graanvrij en de Cavalor Fiberforce...
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... ber-force/

Fiberforce krijgt ze nu iedere dag al 250 gram door haar slobber, maar volgens mij maakt het weinig uit en is de Horsefood prijstechnisch net wat beter.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:45

Ik begin toch wel benieuwd te worden of maagzweer problemen ook afstamming gerelateerd zijn.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 20:57

sorbetje schreef:
Ik begin toch wel benieuwd te worden of maagzweer problemen ook afstamming gerelateerd zijn.


Nou inderdaad!

Hier heeft het paard naast terugkerende maagzweren ook IBD (darmontstekingen). Met de medicijnen eet hij gelukkig wel weer beter en we krijgen volgende week controle en dan weten we meer. Ik las in een onderzoek van de Uni Gent dat er bij honden een verband is gevonden tussen IBD en erfelijkheid (bepaalde rassen en families), ben benieuwd of er ook verband is tussen maagzweren en erfelijkheid of maagzweren en IBD.

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 22:40

biancaaaa schreef:
sorbetje schreef:
Ik begin toch wel benieuwd te worden of maagzweer problemen ook afstamming gerelateerd zijn.


Nou inderdaad!

Hier heeft het paard naast terugkerende maagzweren ook IBD (darmontstekingen). Met de medicijnen eet hij gelukkig wel weer beter en we krijgen volgende week controle en dan weten we meer. Ik las in een onderzoek van de Uni Gent dat er bij honden een verband is gevonden tussen IBD en erfelijkheid (bepaalde rassen en families), ben benieuwd of er ook verband is tussen maagzweren en erfelijkheid of maagzweren en IBD.


Beb ik ook wel benieuwd naar. Misschien ook een stukje wat in de fokkerij meegepakt zou moeten worden. Ik vind dat er te veel 'door' gefokte paarden rond lopen, de ene bloedlijn is nog heter dan de andere... ik denk dat je daar ook veel stresskippen bij krijg en daar uit volgen weer de problemen.

xJolien

Berichten: 4552
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:17

Ik lees even mee. Paardlief heeft meerdere (lichte) koliekaanvallen gehad afgelopen weken. Ik kan nog niet concreet zeggen wat de oorzaak is, maar ben me nu aan het verdiepen in supplementen / natuurlijke aanvullingen voor zijn voeding. Het is een luchtzuiger, maar normaal gesproken doet ie het enkel in spannende situaties. Sinds de nieuwe hooilading er is, doet ie het vaker. Maar het is ook vreselijk warm geweest hier afgelopen weken, hoge luchtvochtigheid, etc etc. Nog teveel omstandigheden die invloed (kunnen) hebben gehad.

In ieder geval interessant om hier evt vragen te kunnen stellen!

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:49

Jolien, je verhaal lijkt wel wat op die van mij (alleen is dat geen luchtzuiger maar een stresskip). Heb ik na de 3e koliekaanval naar de kliniek gebracht met spoed op zondagavond en maandag heeft hij een scopie gehad en bleek vrij jonge zweren grade 2 te hebben. Doet het heel goed op de Ekygard en ben een supplement aan het testen, gaat super nu, wel op de kliniek ook Gastrogard gehad. Thuis nog een week doorgegeven

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 17:00

Luchtzuigen is natuurlijk sowieso al een duidelijk symptoom van maagklachten als dit geen gewoonte is geworden door verveling of maagklachten uit het verleden, dus zou het ook zeker in je achterhoofd houden. Mijn paard is geen luchtzuiger, maar de koliekerige klachten komen mij ook bekend voor. Het is zo jammer eigenlijk dat het alleen maar te bevestigen is met een scopie of gewoon te starten met medicatie..


Hier is paard van de medicatie af en staat nu een week op ekygard en ander voer. Ben voorzichtig positief en vind zijn buikklachten minder :D Natuurlijk niet helemaal goed te pijlen nu omdat hij niks staat te doen in de wei door het weer, maar komt me eigenlijk wel even goed uit zo'n week vakantie met de overgangen van supplementen en voer, kan hij even rustig omschakelen :)

xJolien

Berichten: 4552
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:30

@Jorienn, jeetje zeg, dat moet helemaal schrikken geweest zijn. Moet je zijn dagelijkse rantsoen nu ook aanpassen?

@MalaQ, wat fijn dat er verbetering in lijkt te zitten. Die van mij heeft het luchtzuigen overgehouden aan jaren lang in een box opgesloten gestaan en tandpijn (is mijn conclusie). Hij doet het luchtzuigen trouwens zonder iets vast te pakken, het is meer een knarsetanden / hoofdschudden. Zal het eens proberen te filmen.

Sinds vrijdag ook elke dag z'n tanden aan het poetsen en reinigen. Het hooi bevat veel van die gemene splinterachtige sprietjes, die dus schijnbaar in z'n tandvlees boren en een ontsteking veroorzaken. Ik denk dat hij daardoor nu meer stress ervaart en luchtzuigt. Zn hooi maak ik nu dus nat, even zien of dit de veroorzaker van alles is. Hij krijgt nu een suikervrij mengsel van brandnetel, kamille, kurkuma, bietenpulp en afrecho (zemelen denk ik? Kan het NL woord even niet bedenken).

Ingewikkeld allemaal. Dierenarts was vorige week op vakantie, en deze week wil ik eerst even zien of het tandenpoetsen dus effectief is. Volgende koliekaanval mag de dierenarts het uitzoeken :')

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:29

Hij staat nu op slobber van Pharmahorse, onbeperkt hooi kreeg hij altijd al. Hij krijgt alleen nu nog waf meer hahaha zodat ik echt Duizend procent zeker weet dat het niet op is. En nooit geen suikers etcetera meer. De supplementen hoop ik toch wel weer af te kunnen bouwen naar iets wat maandelijks te doen is, hahaha maar durf toch niet zo goed met de Ekygard te stoppen. Terwijl dat vooral preventief natuurlijk is etc en geen gastrogard is... die overgang vond ik makkelijker om eerlijk te zijn.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:02

Hey mensen,

Zijn er toevallig mensen die nog medicijnen met werkzame stof omeprazol op voorraad hebben, en dat niet meer nodig hebben of kwijt willen?

Stuur me even een pb dan.

Tweet heeft een terugval op zijn maag door noodzakelijke pijnstilling.

En ik heb op dit moment niet veel meer op voorraad.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:07

Vraagje aan de mede maagzweer-ellende kenners.


context:

Tweet moet medicijnen die met voer gegeven worden. Nu krijgt hij normaal gesproken 0,0 krachtvoer/muesli of wat dan ook. Alleen 1 vitaminekoek per dag, en daarvan is de ervaring dat dat bij Tweet goed gaat.

Krachtvoer en muesli gaven in het verleden structureel problemen.
Nu krijgt hij momenteel ook omeprazol (medicijnen zonder omeprazol is geen doen bij hem) dus het risico dat een voer meteen problemen oplevert is daarmee automatisch iets lager. Omdat de maagbeschermer dus toch al gegeven wordt.

In het begin gingen de medicijnen er nog wel in met enkel wat wortel of een lepel appelmoes, maar dat gaat steeds lastiger.

Dus zal ik er IETS bij moeten gaan geven, wat hij graag eet, zodat hij zijn medicijnen in ieder geval binnenkrijgt.


En dan mijn concrete vraag:

Op welk voersoorten / mueslis hebben jullie paarden de minste reactie op de maag?



Alvast dank voor jullie antwoorden!

henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:50

Mijn paard met chronische maagzweren (en vrijwel altijd op een dosis omeprazol) is alweer 2 jaar overleden... maar als ik mij goed herinner deed hij het goed op seniorenslobber van Masters en Pavo topsport (de ‘topping’-muesli).

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:15

Hier gaat het heel erg goed sinds ik naar de agrobs alpengrun musli ben geswitcht.

Balen hoor dat het zo lastig gaat!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:20

Femke_Tweety schreef:
Vraagje aan de mede maagzweer-ellende kenners.


context:

Tweet moet medicijnen die met voer gegeven worden. Nu krijgt hij normaal gesproken 0,0 krachtvoer/muesli of wat dan ook. Alleen 1 vitaminekoek per dag, en daarvan is de ervaring dat dat bij Tweet goed gaat.

Krachtvoer en muesli gaven in het verleden structureel problemen.
Nu krijgt hij momenteel ook omeprazol (medicijnen zonder omeprazol is geen doen bij hem) dus het risico dat een voer meteen problemen oplevert is daarmee automatisch iets lager. Omdat de maagbeschermer dus toch al gegeven wordt.

In het begin gingen de medicijnen er nog wel in met enkel wat wortel of een lepel appelmoes, maar dat gaat steeds lastiger.

Dus zal ik er IETS bij moeten gaan geven, wat hij graag eet, zodat hij zijn medicijnen in ieder geval binnenkrijgt.


En dan mijn concrete vraag:

Op welk voersoorten / mueslis hebben jullie paarden de minste reactie op de maag?



Alvast dank voor jullie antwoorden!


Is eventueel slobber een optie? Bietenpulp bijv is goed voor de maag en ze “herkennen” de medicijnen in slobber minder goed. Nutrismash zit ook redelijk weinig “troep” in. Overigens had mijn paard het opgegeven moment zelfs in de slobber door en liet het staan.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:56

Femke_Tweety schreef:
Vraagje aan de mede maagzweer-ellende kenners.


context:

Tweet moet medicijnen die met voer gegeven worden. Nu krijgt hij normaal gesproken 0,0 krachtvoer/muesli of wat dan ook. Alleen 1 vitaminekoek per dag, en daarvan is de ervaring dat dat bij Tweet goed gaat.

Krachtvoer en muesli gaven in het verleden structureel problemen.
Nu krijgt hij momenteel ook omeprazol (medicijnen zonder omeprazol is geen doen bij hem) dus het risico dat een voer meteen problemen oplevert is daarmee automatisch iets lager. Omdat de maagbeschermer dus toch al gegeven wordt.

In het begin gingen de medicijnen er nog wel in met enkel wat wortel of een lepel appelmoes, maar dat gaat steeds lastiger.

Dus zal ik er IETS bij moeten gaan geven, wat hij graag eet, zodat hij zijn medicijnen in ieder geval binnenkrijgt.


En dan mijn concrete vraag:

Op welk voersoorten / mueslis hebben jullie paarden de minste reactie op de maag?




Alvast dank voor jullie antwoorden!


Is het de bedoeling dat hij op het voer gaat blijven of stop je op den duur? Verandering zorgt ook vaak voor maagzweren. Als je iets voor erbij zoekt maar neit perse voor energie zou ik naar subli dieetmix of horsefood graanvrij kijken. Het is per paard verschillend hoe graag ze dit eten. Zoals ik al eerder zei krijg ik alleen brandon xl naar binnen.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:08

Tsja, wat us structureel.

Hij is 26,5 en het zal vooral zijn om zijn laatste maanden prettig te gaan houden.


Maar dan móeten de medicijnen naar binnen.
Én zijn maag moet dat zo goed mogelijk volhouden.

Tweet is in het verleden heel extreem maagpatient geweest (ik praat ook al járen mee in dit topic)

Hij heeft het de afgelopen jaren boven verwachting goed gedaan, maar het hele management rondom hem is ook echt 100% aangepast op zijn maag.

Maar nu móet hij gewoon echt aan de medicijnen, en dat móet dus op de een of andere manier naar binnen.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:30

Lastig. Graanvrij is vaak fijner hoewel graanarm ook voldoende kan zijn, maar zeker ook luzernevrij. Ik zou mijn licht eens opsteken bij pure feed.

https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... pure-feed/
Deze verkoper weet ook vrij veel.

Je kan ook kijken of hij bijvoorbeeld Gemicroniseerd lijnzaad lust of coolstance. Ik heb begrepen dat dit ook vaak goed gaat.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:36

Lastige is natuurlijk dat de ene maagpatiënt de ander niet is. In dit topic blijkt ook wel hoe individueel de aanpak vaak is, en wat voor de één werkt, werkt voor de ander helemaal niet..

Hij is al jaren maagpatiënt zeg je, hoe is hij al die tijd goed gebleven en kan je de trigger voor de terugval van nu achterhalen? Valt daar nog iets van winst te behalen? Heeft hij in de afgelopen jaren niets van voer gehad wat wel goed ging? Sta je open voor bijvoorbeeld het proberen van nexium ipv omeprazole? Dat zou nog een optie zijn omdat dit alleen een tabletje is ipv een spuit. Maar een héél klein beetje voer nodig dus om dat naar binnen te krijgen en dus minder kans van bijwerkingen van het voer zelf.

De slobber van agrobs is ook heel zacht en een hele pure voeding, dat is ook nog een goede optie.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:37

Luzerne en scherpe stukjes zijn inderdaad bij voorbaat kansloos.

In het verleden toen hij echt geel slecht was op de maag kon hij extreme aanvallen krijgen op afgewogen! 20 gram! geweekte muesli.

Hij doet het de laatste jaren wel echt goed (op zijn 24 notabene volledig gestopt met luchtzuigen en daar ben ik oprecht een beetje trots op, er zit zóveel management in dit paard dat het wel echt fijn is om te zien dat dat nut heeft)

Maar ondanks dat hij het goed doet blijf ik het griezelig vinden.

En dus een echte puzzel weer, voor de laatste maanden.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:42

MalaQ schreef:
Lastige is natuurlijk dat de ene maagpatiënt de ander niet is. In dit topic blijkt ook wel hoe individueel de aanpak vaak is, en wat voor de één werkt, werkt voor de ander helemaal niet..

Hij is al jaren maagpatiënt zeg je, hoe is hij al die tijd goed gebleven en kan je de trigger voor de terugval van nu achterhalen? Valt daar nog iets van winst te behalen? Heeft hij in de afgelopen jaren niets van voer gehad wat wel goed ging? Sta je open voor bijvoorbeeld het proberen van nexium ipv omeprazole? Dat zou nog een optie zijn omdat dit alleen een tabletje is ipv een spuit. Maar een héél klein beetje voer nodig dus om dat naar binnen te krijgen en dus minder kans van bijwerkingen van het voer zelf.

De slobber van agrobs is ook heel zacht en een hele pure voeding, dat is ook nog een goede optie.



Het is geen terugval op zijn maag in de basis.

Maar een behoorlijk serieuze kreupelheid waar pijnstilling onontbeerlijk is.

En pijnstilling in combi met maag is gewoon een drama. (En hij krijgt bewust in overleg al een variant die iets minder problemen op de maag geeft)

Hij staat op dít moment dus ook niet met maagpijn.
Maar dat moet wel voorkomen worden, je ziet hem zonder omeprazol ook al wel wat reageren.


Maar goed, zowel de pijnstiller als de omeprazol moeten naar binnen, en een deel van die medicatie moet even gedragen worden door wat voer.

Appelmoes en wortelen was eerste optie, en dat ging even goed (in het verleden dat ook gedaan, niet ideaal maar voor tweet leek dat opdat moment de minst kwade optie)

Maar dat is niet voldoende meer nu, mijnheer haalt zijn neus wat op, en bovendien heeft een droog voer voor deze medicatie sterk de voorkeur.


Vandaar mijn hulpvraag hier.

Ik ga morgen ook álles dat genoemd is bekijken, en dan hopelijk verstandig kiezen.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:53

Ik dacht mss kun je het met fibrenuggets proberen. Vinden de meeste paarden heel lekker en kun je ook droog voeren.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:35

Ja fibrenuggets of de Agrobs alpengruen mash (slobber). Die laatste is super fijn qua structuur en vinden ze heel lekker. En graanvrij dus en heel laag in suikers.