Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10184
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:16

Bloeduitslag binnen. Witte bloedcellen en bloedplaatjes waren wat verhoogd. De veearts denkt dat ze een virusje doorgemaakt heeft. Op het moment van prikken at ze wat minder goed en had ze 2 dikke achterbenen (waarvan ik dacht van de extra eiwit die ze binnen kreeg) dus dat zou heel goed kunnen.

Momenteel eet ze weer goed en haar dikke benen waren na een paar dagen weer weg.

Nu nog het eten aanpassen, maar dat is nog heel erg zoeken omdat ze meteen op haar darmen reageert.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:16


PSvanLot

Berichten: 10184
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:18

biancaaaa schreef:
Oké, gelukkig dat het iets onschuldigs lijkt! Ik heb voor voer contact opgenomen met https://voedingsconsulentpaard.nl/over-ons/ en daar heel fijn en uitgebreid advies van ontvangen.


Dat kun je aanvragen na het afsluiten van een lidmaatschap?

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:29

PSvanLot schreef:
biancaaaa schreef:
Oké, gelukkig dat het iets onschuldigs lijkt! Ik heb voor voer contact opgenomen met https://voedingsconsulentpaard.nl/over-ons/ en daar heel fijn en uitgebreid advies van ontvangen.


Dat kun je aanvragen na het afsluiten van een lidmaatschap?


Stuur je een PB!

PSvanLot

Berichten: 10184
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 17:19

Eindelijk pulp er in gekregen... Zij het met wat fiberforce gemengd maar ze eet het.

Moeilijke tante is het hoor. Sommige dagen ruikt ze aan hooi en denkt ze 'vreet het zelf op'. Pak je het later weg en geef je nieuw dan pakt ze dat wel.

Vandaag heeft ze als een bootwerker gegeten.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:59

Van de week één stapje afgebouwd met medicatie, en vandaag weer een paard die pijnlijk reageerde op de singel.. Zo balen!

Hoe lang hebben jullie medicatie op volle dosering moeten geven? Heb nu meteen medicatie weer opgehoogd, want het ging op de vorige dosering echt super.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:37

Wat geef je en sinds wanneer?

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 00:57

Ik kom ook even binnenvallen.
Ik heb een 3 jarige haflinger,
Staat nu gem 9 uur per dag buiten met graasmasker daarnaast staat ze binnen (uitloopstal) met 2 plakken graszaad hooi en ze staat op stro .
Aan krachtvoer krijgt ze 1 vol schepje (240 gram) vitalbix active+
En 1 volle voerschep hartog digest (lucerne)
Dit is een dieet rantsoen omdat ze erg dik was en we over een maand naar de keuring moeten.
Nu merkte ik dat ze al een lange tijd ook voor dit rantsoen (van de winter stond ze op bio voordroogkuil met 2 handjes vitalbix , dit wilde ze na een halve zak niet meer eten en een volle voerschep hartog digest)
Dat ze het aansingelen van de longeersingel niet leuk vind en anders loopt dan zonder longeersingel.
Zou dit op een maagzweer lijken of toch wat anders?
En wat zou ik haar eventueel extra Kunnen geven om de maag te beschermen?

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:21

Malaq:Ik zal eerlijk zeggen dat ik ooit helemaal afgebouwd heb, maar het nu echt niet meer lijkt te lukken. Dus die van mij krijgt nu inmiddels al 1.5 jaar elke dag een onderhoudsdosering.

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:21

Zijn er nog mensen die ergens aankomende weken willen meebestellen bij de bekende leverancier?

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:03

Sassieja schreef:
Malaq:Ik zal eerlijk zeggen dat ik ooit helemaal afgebouwd heb, maar het nu echt niet meer lijkt te lukken. Dus die van mij krijgt nu inmiddels al 1.5 jaar elke dag een onderhoudsdosering.


Fijn om te lezen dat dat dus ook wel gedaan wordt. Hoop niet dat het nodig gaat zijn uiteraard, maar liever een blij paard op medicatie dan eentje met ongemak zonder.

Mijn paard heeft nu 5 weken nexium gekregen. Ga nu opnieuw een stapje proberen af te bouwen. Indien dit niet gaat overweeg ik toch eens een kuur omeprazol, kijken of dat het verschil gaat maken. Echter reageert hij wel ontzettend goed op de nexium, dus ik hoop dat het nu lukt een stapje lager!

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:49

Sassieja schreef:
Malaq:Ik zal eerlijk zeggen dat ik ooit helemaal afgebouwd heb, maar het nu echt niet meer lijkt te lukken. Dus die van mij krijgt nu inmiddels al 1.5 jaar elke dag een onderhoudsdosering.



Hoeveel schepjes blauwe korrels krijgt jouw paard als onderhoud?
En doe je dan ook nog iets extra's voor de darmen? Want ik begreep dat omeprazol belastend is voor de darmflora

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:06

MalaQ: Ik heb sowieso de abprazole plus met de prebioticum; ik merk dat hij het bijvoorbeeld op alleen de spuiten minder doet. Ik geef hem 2 schepjes als onderhoud (ruim 780 kg), en daarbij Moeder Aarde en Gastri comp; soms aanvullen met Ekygard. Dit houdt hem stabiel; maar ik kijk het echt per dag aan, bij veranderingen (herfst, veel wind, stress) zie ik hem soms per week weer invallen, dan weer een schepje erbij voor een paar weken en dan weer terug naar 2. Ik probeer het zo wel af te bouwen, maar het is me het afgelopen 1.5 jaar helaas niet verder gelukt dan 2.

Ik ken dan Nexium weer niet; heb je voor mij meer info? :)

Wil er nog iemand meebestellen dit weekend?

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:42

Blijft een flinke puzzel soms hè. Fijn dat je in ieder geval weet wat voor jouw paard goed werkt, Sassieja! Probiotica zit ik ook over te denken toe te voegen als supplement. Want ondanks dat zijn maag nu heel goed gaat, heeft hij wel af en toe buikpijn. Vind het een lastig probleem blijven omdat alles natuurlijk samen hangt, het is niet alleen de maag die lijdt onder zweren, maar het hele gestel..

Nexium is esomeprazol, broertje van omeprazol. Enkele studies wijzen uit dat de effectiviteit nagenoeg hetzelfde moet zijn dan omeprazol. Studies wisselen echter nog wel behoorlijk in dosering (van 60 mg per paard per dag tot 4mg/kg per paard per dag). Ik heb de 60 mg gevolgd en hij staat nu al een week op 40 mg en doet het gelukkig nog steeds goed. Mijn voornaamste reden eerst de nexium te proberen is het gemak (tabletjes in voerbak en klaar) en de véél lagere kosten vergeleken de omeprazol.

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 15:22

Malaq: het is en blijft een puzzel die je nooit oplost; wat deze week kan werken is volgende week helemaal verkeerd; zo frustrerend.

Waar bestel je die Nexium? Kom alleen ook op sites in engeland?

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 02:43

Sassieja schreef:
Malaq: het is en blijft een puzzel die je nooit oplost; wat deze week kan werken is volgende week helemaal verkeerd; zo frustrerend.

Waar bestel je die Nexium? Kom alleen ook op sites in engeland?

Nexium kun je bij elke drogist kopen. Het is een humaan middel, tot 20mg kun je zonder recept kopen, 40mg gaat op recept.

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:15

Ah thanks Valine: wat is de dosering/afbouwschema?

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:34

Kan iemand me vertellen of je de nexium op een lege of volle maag moet geven?

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:40

Ik geef de nexium gewoon bij het voer en heeft goed effect gehad :)

Qua afbouwen, doe ik zelf heel rustig. 5 weken op 60 mg gestaan, daarna een ruime 2 weken op 40 mg en nu naar 20 mg voor ook nog een 2 weken.

Qua maag heb ik het idee dat hij het best goed doet, maar ben nog niet geheel tevreden.. Zie hem toch nog wel gapen, maar de singelproblemen zijn echt helemaal weg. Ook eet hij meer dan goed. Alleen de laatste weken heeft hij heel regelmatig buikpijn.. Achterin de buik en bij de flanken. Baal hier enorm van, want ik wil zo graag dat hij gewoon echt lekker in z'n vel zit :\
Ga nu dus toch z'n voer veranderen en hij gaat op ekygard. Hopelijk doet dat de truc. Ik heb vooral het idee dat zijn darmbalans verstoord is geraakt. Mogelijk juist door de medicatie? Hebben meer mensen dit ervaren?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:19

MalaQ, dat is hier spijtig genoeg ook gebeurd. Singeldwang weg, maar toch niet 100 procent in orde achteraan in de buik, met name de flanken. Ik heb goede resulaten gehad door de lever goed te ondersteunen en te ontgiften, agrobs alpengrun mash te geven en weg te blijven van Omeprazol en andere medicatie die weer een opstoot van pijn triggeren. Vooral lever en pancreas ondersteunen gaf hier veel minder pijn. Eens kijken bij pernaturam of de kräuterie? Heeft hij ook lossere mest?

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:24

Inderdaad ook lossere mest, al is dit wisselend per hoop. Ik ben eigenlijk wel blij dat je het herkend.. Weet ik in ieder geval dat ik niet gek ben de twee dingen aan elkaar te linken.

Grappig dat je agrobs noemt. Daar gaat hij nu naar terug in combinatie met de ekygard. Medicatie is bijna afgebouwd dus hoop dat dat alles bij elkaar hem weer goed krijgt! Hij is verder gelukkig vrolijk en levendig zat, ook in rijden heeft hij gewoon plezier, maar een hand op een verkeerde plek en hij laat zo duidelijk merken dat het niet fijn voelt.

Ga nog even de producten opzoeken die je noemt! Dank voor de tips!

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:57

Ik begrijp maar al te goed hoe het voelt om gek genoemd te worden om dingen te linken :D Maar ja, die lossere mest was hier dus ook en ik beschreef het altijd als 'vezelig'. Alsof er al vogels doorgegaan waren zodra het eruit kwam. Na die kruiden van de kräuterie (specifiek die voor IR, wel) maakte ik het een papje met de agrobs en na twee weken mestte ze prachtige mestballetjes. Ik heb er zelfs een foto van genomen toen en naar iedereen gestuurd om te freaken over 'de mooiste mest ooit' _O-

Ah voila, hier is 'm!
Afbeelding

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:51

Dat ziet er inderdaad super uit :D Daar zou ik ook trots op zijn :))

Ik kan niet een specifiek merk vinden, heb je misschien een linkje met welk product je precies bedoeld?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:00


MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:06

Top, hier kan ik wat mee! :D Ik sla het linkje op en als de combi die ik nu inzet niet voldoende helpt is dit een hele goede optie. Fijn dit soort tips!